borstvoeding - flesvoeding - slechte moeder?

Discussion in 'Voeding' started by cherry blossom, Jun 22, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nemo

Nemo Niet meer actief

@cherry blossom: zal ik het dan nog sterker vertellen ;) ? Het WHO adviseert om tenminste 2 jaar borstvoeding te geven en daarna zolang moeder en kind nog willen.

Wat betreft dat kolven op mijn werk. Ik doe het nog 1x per werkdag. Moet zeggen dat het ook niet mijn hobby is hoor. En dat het soms ook wel eens een gedoe is. Wat voor mij goed werkte is dat een dubbelzijdige kolf heb aangeschaft dus lekker snel klaar en verder verstand op nul.
    Dus ook diegene die wel kolven zien het soms wel eens niet zitten of vinden het niet altijd leuk.

2. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Het is pittig om met wisselende diensten te werken. Ik denk dat je in de zorg werkt of niet soms. Het is allemaal zo makkelijk gezegd dat je recht hebt op kolven en dat je de eerste 6 maanden geen nachtdienst moet draaien maar de werkelijkheid is vaak dat het druk is op het werk en dat men vergeet dat er een jonge moeder aan het meerennen is. Je gaat niet midden in de drukte even kolven, je komt er dan gewoon niet aan toe.

Doe lekker waar jij je goed bij voelt. Je krijgt nu eenmaal geen garanties over de gezondheid van je kindje. Borstvoeding is geen zekerheid tav het niet krijgen van bepaalde aandoeningen. Flesvoeding betekent niet dat bepaalde aandoeningen gaan voorkomen/doorbreken.

succes ermee.

3. jolanda1976

jolanda1976 Bekend lid

Dec 29, 2006
    919
    0
    16
    Telemarketing
    Arnhem
    Alsof haar kindje dan astma krijgt omdat zij is gestopt met borstvoeding geven?

4. Esli

Esli Bekend lid

Apr 23, 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Dat zegt ze niet.

De kans is altijd aanwezig dat je kindje astma krijgt, niemand kan dat voorspellen. Maar als je kindje inderdaad astma krijgt, is het niet prettig als je dan alsnog het 'was ik maar doorgegaan' gevoel krijgen.

Stomme vergelijking misschien (maar wel duidelijk):
    Het meenemen van een plu heeft geen enkele invloed op wel of niet regen. Maar als je 'm niet meeneemt en het gaat regenen, dan denk je ook 'hád ik 'm maar meegenomen'. Snappie? ;)

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Esli heeft heel goed uitgelegd hoe ik het bedoelde ;).
    Tuurlijk hoeft haar zoontje helemaal geen astma te krijgen. Maar mocht het wel zo zijn en ze is gestopt met volledige borstvoeding, dan gaat ze zich misschien afvragen of het voorkomen had kunnen worden met borstvoeding. Ik zeg niet dat zij zo zal denken, ik weet van mezelf dat ik zo denk.

6. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Hier kan ik mij niet in vinden. Ik werk zelf ook in de zorg, en dus ook onregelmatige diensten. Je hebt het recht tot je kindje 6 maanden is om niet onregelmatig te werken. Nachtdiensten heb ik dus niet gedraaid, late diensten wel en dat vond ik ook goe dte doen. Ik moest ook erg wennen aan het (zo voelde het eerst) van de werkvloer af gerukt worden om te kolven. Maar na 2 weken wist ik al niet beter meer en het ging perfect! Ik had ook de Synotcinon neusspray wat ervoor zorgde dat ook als ik gestressed was ik toch nog een aardige productie had. Nu is mijn dochter haast 15 maanden, en ik voed nog steeds en in overleg met mijn baas kolf ik ook zelfs nog 2 keer per dag. En dat je er niet aan toe komt om te kolven, zo deed ik het: ik besprak bij het verdelen van de taken 's morgens al met mijn collega's hoelaat ik zou gaan kolven en hoelang ik weg zou blijven, is altijd prima gegaan. Er werd rekening mee gehouden. Ook heb ik (ruim) voordat ik begon met werken mijn baas op de hoogte gesteld van het feit dat ik borstvoeding gaf en moest kolven, en dat ik voorlopig geen nachtdiensten zou draaien. Hoeveel uur ga je werken trouwens?

Verder wil ik nog even zeggen dat je natuurlijk geen slechte moeder bent als je (gedeeltelijk) over gaat op flesvoeding. Ik heb het idee dat je eigenlijk nog niet zeker bent van het feit dat je af wilt bouwen, vandaar dat ik mijn ervaring met je wilde delen. Afbouwen kan immers altijd nog. Mocht je verder nog wat willen weten kan je me altijd een pb'tje sturen.

7. Writer

Writer Niet meer actief

nou meid doe wat je goed bij voelt , het is heel blangerijk dat je iets doet waar je goed bij voelt en niet steeds vermoeind thuis komt en uitgeput bent ,je bent geen slecht moeder als je geen borst geeft , en wat anderen van denken schijnt aan , ik moest me gewoon steeds verdedigen dat ik gestopt was met borst :( maar nu kan me niks schelen

mij dochter is nu 5 jaar ;)dus gaat helemaal goed met haar , ik vertelde jou hoe ik me voelde toen de tijd , dat ik ongelukkig was omdat borst niet goed ging en dochter niet genoeg kreeg daarom vind ik blangerijker dat je goed voelt en je zoontje ook

mij dochter was na fles gelijk vrolijk en goed gegroeid,ik vertel het niet zo dat je stopt echt niet als borst goed gaat en je straks allemaal aankan vind ik heel knap en respect voor jou ,maar als niet gaat moet je gewoon naar je eigen luisteren en niet wat andere van zal vinden

bij mij zoon die is nu 5 maanden ben ik na een week gestopt met borst ,het ging gewoon niet goed ,heb wel nog een maand zitten kolven maar dat is ook hele werk en gedoe en kwam ook niks uit , ben erg blij dat ik mij beslissing heb genomen om te stoppen met borst ,voel me nu veel beter en vrolijk dat mij zoontje zo goed groeit en vrolijke vent is ,en wat andere van denken kan me niks schelen , als ooit nog een kind komt krijg gelijk fles ,mij ervaring met beide kids is fles beter , als andere vragen waarom , zal ik gewoon zeggen ( omdat ik dat wil)klaar niks uitleggen bla bla ,ze hebben niks mee te maken

ik las net ook topic over iemand die borst geeft en toch kindtje astma had volgens mij ,ze vond dat ze eigelijk voor niks had gedaan ,want dat was haar reden dat ze borst geeft , en dan krijg je toch zulke dingen , dus borstvoeding geeft zeker geen garantie , je moet gewoon doen waar je zelf achter staat ,
    succec met elke beslissing je neemt :D

8. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    1. Nee je bent dan geen slechte moeder
    2. Je moet je denk ik (wat Snoopy ook al zei) van te voren bedenken hoe jij je achteraf gaat voelen (ook al krijgt je kindje geen astma of eczeem) ... het zou vervelend zijn als je spijt krijgt van je beslissing, bijvoorbeeld als je borstvoeding hierdoor gaat teruglopen. Je kunt dan wel relacteren, maar dat is pas echt een gedoe.
    3. Ik zag ook heel erg op tegen het kolven. Ik werk zelf als docent en heb soms eigenlijk niet of nauwelijks tijd om te kolven. Allereerst maakt het kolven juist dat ik wel tijd neem voor mezelf. Ten tweede valt het me reuze mee, meestal ben ik binnen 15 min klaar. Ten derde kun je idd gebruik maken van de spray. Ten vierde kun je eventueel ook live gaan voeden als je niet te ver van het/de kinderdagverblijf/huis/oppasouder afwoont.
    4. Verder vind ik het persoonlijk ook jammer als je stopt met borstvoeding (al is het deels) omdat je opziet tegen iets wat je nog niet hebt ervaren. Ik zou zeggen. Probeer het eerst een paar weken (2 of 3). Je kunt dan altijd nog kiezen voor afbouwen. Er zijn heel veel manieren om even rustig te ontspannen voordat je gaat kolven. Dmv kopje thee drinken, met je warme handen je borsten masseren, fotootjes kijken van je kindje, even ogen dicht en nergens aan denken ... of heel langzaam tot 100 tellen, etc. Ik weet zeker dat je het kunt hoor!
    5. Je bent geen slechte mama als je besluit om niet te gaan kolven

9. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Waarom zou je een slechte moeder zijn als je kunstvoeding geeft?

Verder denk ik dat het heel riskant is om nu af te bouwen naar 2x voeden. Het kan goed gaan, maar dan heb je geluk. De productie is meestal pas rond een maand of 9 stabiel genoeg om dit aan te kunnen. Je loopt dus een groot risico dat het terug gaat lopen en je snel niets meer hebt.

Verder is het wegens het verhoogd risico van je zoontje het beste om 6 maanden uitsluitend borstvoeding te geven.

Kolven kan ook een rustgevende bezigheid zijn. Dat klinkt misschien heel gek, maar het is ook even een momentje voor jezelf, even tot rust komen. Als je het zo kunt zien, kun je er ook juist nieuwe energie van krijgen. Het is wel even een omschakeling in je denken, vermoed ik.

Heel veel succes met het nemen van een beslissing!

10. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    6. Borstvoeding is geen garantie, maar verminderd wel degelijk het risico. We kunnen allemaal wel voorbeelden noemen van babytjes met eczeem ondanks borstvoeding en babytjes met eczeem en Flesvoeding en babytjes zonder eczeem en Flesvoeding en babytjes zonder eczeem en borstvoeding. Mirre krijgt borstvoeding en heeft geen eczeem oid. Ik kreeg na 3 maanden de fles en heb heftige asmatische bronchitus en eczeem gehad. Maar ik ken ook voorbeelden van kindjes met flesvoeding zonder allergieën (mijn zusje kreeg ook na 3 maanden de fles).

Sterkte met de beslissing!

11. dolfijntje1985

dolfijntje1985 Bekend lid

Mar 28, 2007
    977
    1
    18
    borstvoeding geeft ook geen garantie.
    mijn moeder heeft 9 maanden aan mij borstvoeding gegeven, en toch heb ik eczeem aan mijn handen en als baby zijnde ook altijd in mijn liezen enzo.
    ik moet zeggen dat sinds ik zwanger was het eigelijk niet meer had en nou na de bevalling nog steeds niet echt.
    ik heb zelf ook 8 weken lang volledig borstvoeding gegeven en daarna nog een hele tijd 2 keer per dag.
    ook vanwege me werk ben ik gestopt en omdat ik waarschijnelijk te weinig voedingstoffen had, ik had wel te veel melk omdat hij dus bijna elke 2 uur kwam maar te weinig voedings stoffen om ook daadwerkelijk vol te zitten voor 3uurtjes.
    maar je bent absoluut geen slechte moeder er zijn zoveel mensen die geen borstvoeding hebben kunnen geven aan hun kinderen en die kinderen zijn ook kerngezond.

veel succes met je beslinging.
    liefs diane

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Diane: te weinig voedingsstoffen in je melk bestaat niet. En om de 2 uur is heel normaal hoor. Heb hier ook tijden om de 2 uren gevoed. Leuk is anders ;)

13. cherry blossom

cherry blossom Niet meer actief

@ diane: nou ik heb sinds mn verlof ook geen last meer van mn eczeem. En bij mij is het ook zo dat hij na 2uur al weer wat wil! en maar kort drinkt telkens. Vaak met 3 uur heeft hij echt dorst.. best sjit soms...

14. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Voor die kleintjes is het normaal om elke 2-3 uur om een voeding te vragen. Inderdaad niet altijd even leuk, maar dus wel normaal...

15. Sembo

Sembo Actief lid

Dec 28, 2007
    403
    0
    0
    Meesa, het is al vaker gezegd op dit forum: met BV heb je niet de 100 procent garantie dat je kindje geen asma/allergieeën of exceem krijgt. Krijgt je kindje toch asma/allergieeën of exceem, dan is de vorm milder dan wanneer je FV geeft. Binnen onze familie kan ik zo een aantal voorbeelden opnoemen!

Stranger, je schrijft het mooi Kolven kan ook een rustgevende bezigheid zijn. Dat klinkt misschien heel gek, maar het is ook even een momentje voor jezelf, even tot rust komen. Als je het zo kunt zien, kun je er ook juist nieuwe energie van krijgen. Het is wel even een omschakeling in je denken, vermoed ik.

16. Writer

Writer Niet meer actief

tja sembo , ik hoop allen niet dat ze onder druk word gezet door moeder die graag willen dat anderen ook borstvoeding blijven geven

weetje ik heb zo vaak mee gemaakt dat mensen onder druk worden gezet en niet naar moeder zelf word geluisterd ,hoe ze voelt wat ze echt wil ,ik had pijn en huilde van pijn en mij kraamhulp had daar geen oog en oor voor :rolleyes: ze wou niet horen hoe ik me voelde ,ze wou niet zien wanner ik op me lippen zat te bijten van pijn , ze gaf me allen schuld gevoel als ik zou stoppen ,toen na 7 dagen wou kolven vond ze ook niet leuk en ze zei letterlijk , hoeveel heb je voor je kindtje over? ze bedoelt niet zeuren gewoon door gaan en je bent niet goed moeder als je nu gaat kolven:( ik heb alles over voor mij kids , maar ik gun ze ook leuke vrolijke moeder ,dan steeds moe en chaggie word van hele dag en nacht geen rust ,, had zelf al besloten ,na ervaring met mij dochter , zodra borst niet wil niet prettig voelt ga ik stoppen ,maar toch werd onder druk gezet door kraamhulp ,ik zat weer te huilen boven in mij kamer als ze even weg was ,toen heb ik besloten , ik kies en ik doe wat mij goed lijkt en idd gelijk nachtrust ,vrolijk en groeit goed
    het zelfde had mij buuf dan wel met borstvoeding , dus jah je hebt geluk als lukt en makkelijk word , maar je kan ook moelijk krijgen maar niet durven zeggen omdat andere anders over je gaan denken ,daarom denk ik doe wat jou het beste lijkt ;)

ps ik wil geen discussie gaan voeren hoor , wil allen even mij ervaring delen , en wat ze ook beslisst hoop dat je steun krijg in jou omgeving :D

17. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Meesa, idd een vervelende ervaring. Ik geloof alleen niet dat het onder druk zetten hier aan de orde is. En ook ik ben niet uit op een discussie ;)

18. Writer

Writer Niet meer actief

dan is het goed paprika ;)

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Meesa, zoals het bij jou is gegaan, is inderdaad heel vervelend. Maar bij cherry loopt de borstvoeding nu goed, persoonlijk vind ik het erg zonde om dan te stoppen, of om dus af te bouwen met het grote risico dat de borstvoeding helemaal terugloopt.

Ben het verder eigenlijk met alle goede adviezen eens, en uiteindelijk ligt de keuze bij cherry.

20. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Allereerst: je bent zeker geen slechte moeder of je nou fv of bv geeft.

Ik snap heel goed dat kolven met onregelmatig werken heel lastig kan zijn. Ik werk zelf in de zorg met onregelmatige diensten en het is even zoeken maar...........het kan wel.

Exceem: tja bv is geen garantie op het wel of niet krijgen helaas. Het verkleint de kans wel. Als de bv zo goed loopt zou het zonde zijn om af te bouwen met het risico op helemaal moeten stoppen. Ga eens om tafel met je leidinggevende en je collega's mss kunnen jullie samen een oplossing bedenken. Het geeft je mss nieuwe inzichten die je kunnen helpen bij je keuze.
    Ik wens je er in elke geval heel veel succes bij.

@Meesa: jij bent idd erg gepust om bv te geven. Niet echt de manier. Het gekke is dat ik al maanden word gepust om te stoppen met bv. Waarom: omdat Marijn nog niet doorslaapt. :(

Share This Page