borstvoeding - flesvoeding - slechte moeder?

Discussie in 'Voeding' gestart door cherry blossom, 22 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sembo

Sembo Actief lid

28 dec 2007
    403
    0
    0
    Ik wil ook absoluut geen discussie voeren, integendeel. Ik vind ook dat iedereen moet doen waar zij zich het lekkerst bij voelt en waar je zelf achterstaat. Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om een discussie te starten, sorry als ik zo overkwam. Ik gaf alleen een reactie op iets. Meesa, in jouw geval werd je idd ook wel erg gepusht om BV te geven, zo erg ben ik nou ook weer niet hoor :)

Cherry, je moet idd doen waar jij jezelf het beste bijvoelt én er zelf volledig achterstaan.

2. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Klinkt zo inderdaad alsof jij het allemaal goed geregeld hebt. Fijn ook dat het zo goed in overleg kan met je collega's. Op mijn vorige werkplek zou dat ook prima gegaan zijn maar waar ik nu werk is het hollen of stilstaan en tijdens het hollen hebben we alle handjes nodig die er zijn. Nu heb ik al lang geen collega meer gehad die kolfde maar als die er zijn merk je soms dat je in de drukte vergeet dat je collega moet kolven. En nachtdiensten worden snel al ingepland na je verlof. Ik neem over twee weken een nachtdienst over van een collega die deze week weer begint na haar bevallingsverlof. Dus er wordt bij ons door degene die pland niet zo veel rekening mee gehouden. Jammer

3. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Dat is idd jammer Brenda!

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Even offtopic:

Wat betreft die nachtdiensten: Dat is wettelijk geregeld hoor! Ze mogen je allleen inplannen als ze dat overlegd hebben met jou... Anders heb je gewoon recht op regelmatig werk tot 6 maanden na de bevaling. Je zou eens kunnen overleggen met een vakbond?

Edit: Dat heeft overigens niks te maken met kolven of niet. Ik vind het heel frappant dat werkgevers zich op de een of ander manier altijd weer onder de wet uit weten te wurmen... En dat komt meestal (Dit is niet persoonlijk tegen jou gericht, hoor) omdat mensen niks durven te zeggen.

5. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Je bent geen slechte moeder als je KV geeft of een betere moeder als je BV geeft.
    En die periode die je kindje wel BV krijgt is in elk geval mooi meegenomen.
    Als je graag BV wilt blijven geven zou je ook kunnen kijken hoe het bevalt als je wel kolft op je werk. En als het dan echt tegenvalt kan je altijd nog kiezen voor afbouwen.
    Maar bovenal moet je denk ik vooral doen waar jij je goed bij voelt, het is jouw keuze en wat je ook kiest dat is goed!

6. Niet meer actief

Ik heb een zoontje die laatst wat eczeem in het gezichtje had. Zelf heb ik vroeger dauwworm gehad (=eczeem bij baby's) en ik heb astma en mn vriend bronchitis.

Ten eerste ben je uiteraard helemaal geen slechte moeder als je over gaat op flesvoeding.

ten 2e weet ik niet of jullie ook honden hebben (hadden bij jou) maar als je je hond niet minimaal 2-3x per jaar ontwormt loopt je kindje het risico last te krijgen van met astma, luchtweginfecties en verschillende allergieën het hoeft niet, maar de kans is er wel degelijk, en dat heeft dan niets te maken of je nou wel of geen bv geeft.

Hoe dan ook moet je datgene doen waar jij je het beste bij voelt meid. Niemand die je kan garanderen dat je kindje het niet krijgt als je bv blijft geven, net zo min als dat men je kan garanderen dat de kans groot is dat ze wel het een of ander krijgen als je fv gaat geven. Het hangt van veel factoren af of een kindje wel of geen ziektes als bovenstaande krijgt.

groetjes kaatje

7. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Kaatje kun je mij de link uitleggen tussen het ontwormen van je hond en kans op astma etc? Nou heb ik toch paraveterinair gedaan maar dit is echt volkomen nieuw voor mij?

On-topic: het is een keuze de TS zelf moet maken, ik heb zelf alles op alles gezet om nummer 3 bv te kunnen geven juist omdat nummer 2 astma, allergieen en eczeem heeft...helaas kan en kon ik het niet maar ik persoonlijk zou echt alles op alles zetten om wél zo lang mogelijk bv te geven. Ik weet niet wie het zei, over het je schuldig voelen?
    Ik herken dat wel, bij nummer 2 heb ik ook maar kort bv kunnen geven, toen wist ik nog niet wat ik nu weet (dat ik het gewoon niet kan) maar ik heb me echt enorm schuldig gevoeld dat ik zo snel had opgegeven en was overgestapt op de fles. Een schuldgevoel wat pas verdwenen is nu ik weet dat ik het nooit had kunnen doen.
    Ik bedoel het niet als een aanval, maar als je bv kúnt geven en de moeilijkheden alleen liggen in het moment waarop en de manier dan zou ik persoonlijk zeker niet stoppen, die praktische problemen zijn misschien op te lossen door een goed gesprek met je leidinggevende, een andere denkwijze (ik las ergens over dat kolven juist heel ontspannend kan zijn, misschien is dat wel een hele goede insteek) of op andere manieren?
    Maar wat voor keuze je ook maakt, zolang je 'm maakt met het idee dat je het beste doet voor je kindje (en voor jezelf!) en je staat er zelf achter dan is het altijd een goede keuze.

8. Niet meer actief

Als je je hond niet of te weinig ontwormd zijn juist die spoelwormen (toxocara) van je hond de oorzaak dat veel mensen (kinderen) astma ontwikkelen, last krijgen van luchtweginfecties of andere allergieën. De meeste dierenarsten die weten dat je een kindje hebt zullen je ook vertellen dat het heel belangrijk is om je hond minimaal 2-3x per jaar te ontwormen zeker omdat je kindje toch altijd wel contact heeft met de hond en de hond toch altijd overal wel wat achterlaat wat je niet voor kunt zijn of kunt vermijden op wat voro manier dan ook.

Tis misschien niet iets waar je in 1e instantie aan denkt, en tis ook zeker iets wat heel veel mensen niet weten, maar tis zeker een heel belangrijke factor als je een kind hebt, en je doet niets wbt ontwormen van de hond(en)

Groetjes kaatje

9. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Oke dank je wel! Ik ga me er eens in verdiepen, zeker nu ik in een dierenwinkel werk is dat voor mij nuttige info!

En nu maar weer on-topic ;)

10. Niet meer actief

your welcome ;)

back on topic

11. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    @ Kaatje: Waar jij het over hebt is volgens mij ascariasis. Dat is besmetting bij mensen met spoelworm. Daar kunnen astma-achtige klachten bij horen, maar is niet hetzelfde als astma hoor. Deze klachten gaan namelijk weer over als de ascariasis over is.

Neemt niet weg dat het dus idd belangrijk is om je hond te ontwormen, daar niet van.

En inderdaad is de keuze tussen bv en fv niet het enige wat belangrijk is. In huis zijn er ook veel dingen die je aan kunt passen om je kindje zo gezond mogelijk te laten opgroeien.

12. san68

san68 Actief lid

27 feb 2007
    213
    0
    16
    Pfff lastige keuze, maar je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt.
    Mijn zoontje heeft last van voedselallergieen en soms erge eczeem en dat is voor mij een stimulans om borstvoeding (met eigen dieet) te blijven geven. Ik kolf drie keer per dag op het werk en zag er best wel tegenop, want ik heb een drukke baan, maar ik moet zeggen dat het me 100% meevalt. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt en mijn afdeling ook. Ik ben trouwens binnen 10-15 minuten klaar, maar nogmaals het is je eigen keuze.

13. san68

san68 Actief lid

27 feb 2007
    213
    0
    16
    Dit kan ik dus beamen, ondanks de borstvoeding toch eczeem.
    En ook ik ervaar het kolven als een moment van rust op mijn werk, als ik er straks mee ophou zal ik het nog missen. Gek he...

Deel Deze Pagina