Acht dagen geleden ben ik bevallen van een zoontje, een prachtig mannetje. Ik had de stellige overtuiging om borstvoeding te geven. Ik ben nu acht dagen bezig en ik vind het verschrikkelijk. Ik zie op tegen de voedingen, heb pijnlijke borsten en ik heb steeds het idee dat hij niet genoeg te eten binnen krijgt (want blijft happen, ook al heb ik hem een uur gevoed). Ik zou het liefst willen stoppen en flesvoeding gaan geven, maar kan die stap niet maken omdat ik me dan schuldig en egoistisch voel. Alle advies is welkom. Moet ik even doorzetten en is dit normaal? Of had ik nu toch echt wel moeten gaan genieten van de borstvoeding en doe ik er beter aan om te stoppen? Groeten Victoria
Ik kan die vraag niet voor je beantwoorden, je zult echt naar je eigen gevoel moeten luisteren denk ik. Ik kan je wel mijn ervaring vertellen en die was hetzelfde. Mijn borsten deden ook ontzettend pijn (zat al met tepelhoedjes te werken enzo), werd ook onzeker of ze wel genoeg kregen omdat ze dus idd bleven huilen en ging er ook steeds meer tegenop zien. Wat ik wél weet is dat het idd even tijd nodig heeft voor de verhoudingen baby/melk goed op elkaar afgesteld zijn en vaak aanleggen helpt daar goed bij (was hier niet te doen met 2) Verder denk ik dat je kindje niet goed aangelegd is, een uur drinken is veel te lang! Probeer er goed op te letten of ze wel regelmatig slikt (herkenbaar aan de lange kaakbeweging in combinatie met een 'slikje') Succes meid, ik hoop dat je snel achter je besluit staat (wat dat besluit ook zal zijn!)
De onzekerheid die je voelt hoort er absoluut bij. Voel je absoluut niet schuldig, probeer er van te genieten, maar als het echt niet gaat, is het ook niet erg. Ikzelf heb het 3 maanden volgehouden met bv geven, maar het was veel afzien. Constant het gevoel van niet genoeg voeding geven, gevoelige tepels, huilende baby omdat ze niet genoeg had. Vanaf het begin gaven we haar 's avonds al extra flesvoeding omdat ze echt de hele avond aan mijn borsten hing. Het heeft mij ook heel wat tranen en schuldgevoelens gekost om na 3 maanden te zeggen: genoeg, maar ik was zelf helemaal op en zo onzeker geworden dat ik bij elke voeding in tranen zat. Maar na een paar dagen was ik zo blij dat ik ervan af was. Ik heb de eerste weken nog gekolfd met het idee dat ze toch bv kreeg, maar dat werd ik op een gegeven moment ook zat. Nu doet Annika het uitstekend, is een heel tevreden en gelukkig kind. Ga op je gevoel af en probeer vooral van je kind te genieten.
Bel een lactatiekundige! Als hij blijft happen nadat hij al een uur gevoed heeft, kan het zijn dat hij niet goed is aangelegd en daardoor niet genoeg binnen krijgt. Een lactatiekundige kan je daar heel goed bij helpen, en het wordt vaak nog vergoed door je verzekeraar ook! En je kindje en je borsten moeten zich nog op elkaar afstemmen, dus ik denk dat die pijnlijke borsten wel over gaan als je productie zich heeft afgestemd op de behoefte van je kindje! Verder; de eerste zes weken borstvoeding zijn het moeilijkst, daarna wordt het echt makkelijker hoor! Ik dacht na drie dagen ook; ik stop ermee... Maar ik heb doorgezet tot Sven zes weken oud was en daarna ben ik gewoon doorgegaan! Genieten van de borstvoeding doe ik ook nog steeds niet echt, maar ik vind het wel makkelijker gaan dan in het begin en het wordt op een gegeven moment gewoon een soort routine!
Inderdaad, als je de bv door wil zetten, bel een lactatiekundige! Het klink alsof je kindje niet goed aangelegd is. Daar krijg je zere tepels van. En je kindje kan niet genoeg melk eruit krijgen. Want een uur voeden, da's niet normaal hoor! Verder zou ik zeggen, staar jr niet blind op de roze wolk die er vaak rondom bv hangt. Zeker de eerste 6 weken is het soms flink doorbijten. Hoe verder je komt, hoe makkelijker het wordt (schijnt, ik voed niet live maar voor kolven gaat het zeker op ). Succes! Ben benieuwd hoe het verder gaat...
Ik vond het begin ook erg lastig. Had ook het idee dat Bob niet genoeg kreeg, maar uiteindelijk bleek hij juist teveel te krijgen. Pijn had ik (gelukkig) alleen rechts verschrikelijk. De kraamhulp zei dat er eelt op moest komen. Nou ik heb dus 4 weken op mijn hand zitten bijten, maar het is inderdaad wel minder geworden. Nu soms alleen nog wat gevoelig, maar nooit meer zo dat ik het uit wil schreeuwen. Ik ben dus ook blij dat ik doorgezet heb, al was het bij mij wel te overzien. Maar ik had wel met mezelf afgesproken dat als het te erg zou zijn/worden dat ik er eerst een deskundige bij zou halen voordat ik zou stoppen, zodat ik dan toch alles gedaan had wat mogenlijk was en geen schuldgevoel zou hebben. PS. Ik weet niet of jij dat ook al doet, maar ik smeer mijn tepels vanaf dag 1 altijd preventief in met Bepanthen na het voeden. Dat verzacht heerlijk.
Ik ben ook na 6/7 weken gestopt met BV, heb de laatste 3 weken eerst nog afgekolfd, maar toen hij 6/7 weken was ben ik volledig overgegaan op FV. Tuurlijk eerst wel een beetje afbouwen, maar dat was heel snel gedaan. Tijdens de borstvoeding (al dan niet met tepelhoedje) zat ik met kromme tenen en tranen in mijn ogen op de bank. Elke voeding zag ik er tegen op om weer te 'moeten', want zo voelde het op den duur, was echt pijnlijk. En dat is ook niet leuk. Zelf voel je je dan onprettig en je kleine merkt dan ook dat je je onprettig voelt. Tijdens het afkolfen voelde ik me ook niet prettig, want die hele band die je hebt met je beeb tijdens de 'echte' BV, is dan ook weg. Dus toen heb ik besloten om over te gaan op volledige FV. En dat ging hartstikke goed, want Jamie werd een heel ander kind! Veel vrolijker, veel minder last van krampjes. Advies; bel idd eerst je lactatiedeskundige, overleg met haar wat het beste voor jou/jullie is. En als je wel overgaat op FV, voel je dan totaal niet schuldig of egoistisch, wat men om je heen ook zegt, je hebt je best gedaan en daar gaat het ook om! Succes!
ik denk ook dat je naar je gevoel moet luisteren, en als je twijfelt zou ik nog even doorgaan, want als je stopt kun je bijna niet meer terug, ik heb zelf een maandje gecombineerd met flesvoeding en moet zeggen dat dat heel goed is bevallen, kon ik het nog even een maandje rekken, vond het ook best wel moeilijk om het los te laten, zat er ook echt heel bewust bij met de laatste bv, echt zo van dit is de laatste keer...
gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! En wat vervelend dat de BV zo moeilijk gaat. Je moet uiteindelijk echt zelf beslissen wat je doet, waar jij je het beste bij voelt en je daar absoluut niet schuldig over voelen want een blije mamma is het beste voor je baby! Mijn ervaring is zoals die van velen: de eerste weken BV zijn verschrikkelijk! pijnlijke tepels (moet inderdaad 'eelt' op komen), krijgt hij wel genoeg, ik had te veel melk, te weinig melk, tepelkloven, stuwing, enzovoorts. Toch heb ik doorgezet. Ik wilde zo graag borstvoeding geven! Iedere voeding met kromme tenen van de pijn, met in gedachten: het wordt heus wel beter! En nu, bijna twaalf weken verder, is dat ook zo! Geen pijn meer en het voeden gaat onwijs goed. Ik heb toevallig net mn mannetje weer gevoed en tijdens het voeden is het heerlijk genieten van het tevreden gezicht van mn ventje, lekker naar hem kijken. Met zn grote blauwe ogen kijkt hij me dan aan en dan denk ik: Ja, al die moeite was het dubbel en dwars waard! Ik snap dat als er echt veel problemen zijn, je wilt stoppen. Maar ook hoop ik voor je dat je het vol kan houden. Neem contact op met een lactatiekundige, of stel je vraag op het borstvoedingsforum. Ik wens je heel veel sterkte en succes met de BV! Groetjes, Tessa
Inderdaad: bel een lactatiekundige. Zij kan ook bij jou thuis komen kijken hoe het gaat en je een advies op maat geven. Ik zou bij twijfel niet stoppen! Ik heb ook getwijfeld, maar was niet overtuigd genoeg om te stoppen en heb het uiteindelijk 4,5 maand volgehouden. Toen liep mijn productie helaas terug en kon ik mijn dochter niet genoeg voeding meer geven. Maar ik ben blij dat ik doorgezet heb. Succes!
vraag idd, info bij een lactatie kundige! kailynn dronk niet uit de borst maar wilde ik wel bv geven dus ik heb 12 weken afgekolft zo kon ik ook zien hoeveel ze binnen kreeg, ik had niet genoeg voeding dus ik heb een lactatie kundige gehad met verschillende tips, zo ben ik ook aan medicijnen begonnen om de productie te verhogen. en ben ik gaan bijvoeden met preventief hypoallergeen (dit moet je wel al gelijk doen dus niet eerst standaard hebben gegeven) zo was de druk op mij minder dat ze niet genoeg zou kunnen krijgen. Is kolven niks voor jou, zo kan je zien hoeveel voeding je geeft en als je genoeg plasluiers verschoond en de kleine blijft alert krijgt hij genoeg voeding binnen. Stop niet te snel! anders krijg je misscvhien spijt! bij dsommige duurd het allemaal wat langer. succes
Ook hier is directe bv geen succes geworden. Deels (en misschien wel helemaal) omdat Sam 10w te vroeg geboren is. Van het begin af aan ben ik gaan kolven. Na 4 maanden begin ik het echt beu te worden en vanaf deze week ben ik naar 3x kolven gegaan en ik ben begonnen met het uitprobere van medicijnen om nog 1x te proberen mijn opbrengst te verhogen. Ik geef nu 1x pd een flesje hypoallergeen (oid van Friso in ieder geval). Mijn advies is ook om een lactatiekundige in te schakelen. En voor jezelf een termijn te stellen hoe lang je het wilt proberen. Ik kreeg geen eelt gekweekt, alleen maar korstjes (AUW). Het kolven kost mij eigenlijk minder moeite dan het live voeden en ik hoop dat ik het 3x kolven nog even vol kan houden. Ik wil zo graag tot minimaal 6 maanden moedermelk geven. Succes Daphne
Hai, ik heb 5 maand bv gegeven. In het begin vond ik het heel zwaar, vooral omdat ik met name rechts erge tepelkloven had. Hier heb ik op aanraden van mijn kv 'bepanthen' voor gebruikt, en dat werkt als een tierelier. Verder, tsja, het is even doorbijten vrees ik. Hoewel, een uur voeden is idioot lang. Maak het jezelf makkelijk, stel een grens. Mijn kv zei in het begin moest een voeding toch echt 20-30 minuten duren. Hou dat aan, daarna afkoppelen. Het kan namelijk prima zijn dat je beeb een zuigbehoefte heeft, en geen honger. Heb je dan al een speen geprobeerd? Probeer in ieder geval een lactatiekundige te spreken. Ik vond het de eerste 2 - 3 weken echt niet leuk (hormonen, hormonen en kloven ook nog) maar achteraf had ik het ook niet willen missen (wel die pijn natuurlijk, niet de ervaring)
Ik was benieuwd hoe het nu ging. En zie nu voor het eerst dat je soms een uur zit te voeden. Ik deed dat in het begin ook, maar dat is bleek (volgens het CB) veel te lang te zijn. Ik gaf toen ook 1 borst per keer en liet die dan leegdrinken. Maar als ik Bob zijn gang zou laten gaan wil hij wel 24 uur per dag lekker drinken/sabbelen. Het schijnt ook (dat heb ik me tenminste laten vertellen) dat ze in de 1e 5 -10 minuten al 80% van de voeding binnenkrijgen. Ik ben dus op een bepaald moment overgegaan naar 20 minuten de ene borst en dan 10 minuten de andere (en dan met de laatste weer beginnen). Ik moet Bob er nog steeds bij allebei altijd vanaf halen als de tijd om is, maar verder werkt het als een tierelier. Hij is toch meer voldaan, zijn ontlasting komt weer vaker (al masseer ik zijn buikje nu ook wat meer) en voor mij scheelt het ook heel veel tijd en gedoe. Heel af&toe (eens in de paar dagen) heeft hij nog zuigbehoefte en dan mag hij lekker aan mijn pink sabbelen, want de speen weigert hij.
Cis, ik heb mij laten vertellen dat eerst de zoete meuk komt en daarna de vette melk. Dus het is wel belangrijk om in ieder geval 1 borst goed leeg te laten drinken. Daarnaast, als je regelmatig een borst niet leeg laat drinken geef je het signaal dat er voeding te veel wordt aan gemaakt en dat is niet goed voor de productie. De speen is hier ook nooit populair geworden, en was het ook de pink. En vrij rap werd het sabbelen op eigen handje, errug handig! voor victoria misshien wel handig: een borst is leeg als deze ook leeg aanvoelt, zacht en slapjes zeg maar. Tegengesteld aan een volle borst, die vaak hard en stevig is (wat een vage tekst.....)
@Beccaatje: Ik heb precies dezelfde vraag gesteld, want ik was ook bang dat hij dan te weinig voeding zou krijgen uit de vette melk. Maar het antwoord was dus dat 80% al in de 1e 5-10 minuten wordt leeggedronken. Ik moet ook zeggen dat mijn borsten ook best goed soepel aanvoelen na de voeding, zelfs de borst van 10 minuten voelt redelijk soepel aan. Ik heb verder ook helemaal geen last gehad van mijn borsten of het idee dat de productie terugliep. Eerder het tegendeel eigenlijk. Maar ik heb er verder ook geen verstand van en vertel alleen mijn eigen ervaring hoor. Ik zit nu een beetje te twijfelen met datzelfde principe met kolven. Ik doe dat niet vaak, meestal alleen als ik oppas heb gehad en daardoor een voeding oversla. Maar vannacht sliep Bob lang door en begon ik zo te lekken dat ik maar even ben gaan kolven om de druk er af te halen. Ik wilde toen niet helemaal leegkolven omdat ik niet wist wanneer Bob zou komen, dus heb toen 1 borst 7 minuten gedaan en 1 borst 3 minuten om wat over te hebben. Ik had toen het bakje (180 cc) ook al helemaal vol, dus ben ik maar gestopt. Toen was ik ook bang dat ik dan alleen maar de zoete voormelk had en ik heb begrepen dat ze daar dan ook weer last van kunnen hebben. Maar ik zag toch dat ook daar al best een laag vet op dreef vanochtend. Dus misschien dat die achtermelk toch best snel komt dan?!? Ik zal het eens vragen op het BV-forum.
Ik heb besloten te stoppen met borstvoeding na veel gehuil en overleg met kraambureau. Ik heb een groot schuldgevoel, maar ik kan het niet meer opbrengen. ik denk dat dit voor mij de beste beslissing is en ik hoop dat ik er geen spijt van krijg. Bedankt voor al jullie reacties. Groetjes Victoria
@Victoria: Jammer joh! Maar 'wat niet gaat, dat gaat niet' zeg ik altijd maar. En je hebt je best gedaan, dus probeer je vooral niet schuldig te voelen, maar ga lekker genieten van & met je kindje!