paar vragen, groeicurve, stuwing, kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door suus1983, 24 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.139
    113
    Hoi meiden,

Ik heb een vraagje. Ik heb eigenlijk nooit last van stuwing. Dat is wel heel fijn natuurlijk, maar is dat wel normaal?

Ik ben bijv. vandaag de stad in geweest. Mijn dochtertje zou normaal zeker 1 keer gedronken hebben, ben 5 uur weggeweest. Ik had wel volle borsten bij thuiskomst, maar zeker niet pijnlijk oid. Toen ik kolfde kolfde ik meteen 225 cc, wat ik normaal in 2 keer kolven heb, dus lijkt me toch ook niet dat ik te weinig heb?

Ik heb het idee dat ik met 2 keer kolven in totaal dezelfde hoeveelheid kolf als wanneer ik 3 keer zou kolven, dan is het toch geen probleem om maar 2 keer te kolven?

En als laatste haar groeicurve, ze zit natuurlijk bovenaan, maar is wel al een lijntje gezakt, gaat het wel goed zo? Ik blijf zo onzeker ook al doet ze het zo goed eigenlijk.

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Herkenbaar. Ik zal even je vragen bij langs gaan.

Stuwing heb je meestal alleen echt in de eerste paar dagen (als de melkproductie op gang komt) en soms als je kindje bijvoorbeeld een hele lange nacht maakt terwijl ze dat normaal niet doet. Dan kan het zijn dat je wakker wordt van een lekkende borst of dat ze gewoon erg vol zijn. Ik heb eigenlijk nooit meer dat ze dan pijnlijk zijn, maar soms wel knetterhard :D

Kolven is het beste volgens mij om op de voedingstijden te blijven doen, maar als je hetzelfde kolft als je minder keren kolft, dan maakt het volgens mij niet zoveel uit. Ik zou alleen misschien wel opletten dat je productie goed genoeg blijft. Als je minder gaat kolven of je productie zakt, dan kun je beter vaker kleinere beetjes kolven.

Welke groeicurve gebruik je? Want het verschilt heel erg! Bij sommige groeicurves zit je hoog, andere weer laag. BV kindjes zitten gemiddeld in het begin wat hoger, en gaan rond 3/4 maanden iets naar beneden. Dat komt volgens "men" doordat er een dip in de productie zit rond die tijd. Ik heb geen idee waarom, maar bv kindjes schijnen dan iets af te zakken op de curve. Maak je geen zorgen: als je boven de gemiddelde lijn van het CB zit met een bv kindje, dan zit je al heel goed!! Het CB gaat namelijk uit van een gemiddelde, en daar zitten ook alle flessenkindjes bij! Die groeien vaak harder.

Volgens mij maakt trouwens iedere moeder zich wel eens zorgen over de groei van haar kindje. Gaat het te snel? Gaat het te langzaam? Zakt het opeens, of stijgt het opeens? Zeker als je bv geeft kan dat je wel eens onzeker maken!! No worries! Jij kent je meisje het beste, en jij weet het beste of ze tevreden is. Volgens mij komt dat helemaal goed!

Deel Deze Pagina