Beste lactatiedeskundige, Graag wil ik u een vraag stellen. Mijn zoontje is 3 weken oud en drinkt op dit moment voornamelijk afgekolfde borstvoeding uit de fles. Ik heb hiervoor gekozen omdat volledige borstvoeding (aan de borst) mij veel stress opleverde. Een korte beschrijving vd voorgeschiedenis en de achterliggende reden van mijn keuze: Hij heeft in het zkh gelegen waar oa de voeding grote problemen opleverde (vermoeidheid). Hij heeft in het zkh goed leren drinken uit de borst, maar ook uit een fles. Daarnaast kreeg hij voeding door een sonde. Dit omdat hij te weinig uit de borst dronk. Toen ik thuis was ben ik volledig gestart met voeding uit de borst. Ivm de voorgeschiedenis ben ik bang dat hij te weinig krijgt en heb ik de keuze gemaakt voor een combinatie. De beslissing om hem vaker uit de fles te laten drinken heeft mij veel rust gebracht. Mijn vraag is of het mogelijk is om 1 a 2 voedingen per dag de borst aan te bieden en de rest met een fles te geven (afgekolfde borstvoeding) of is dat niet mogelijk omdat een speen en tepel zo verschillend zijn en hij de borst niet meer gaat snappen? Alvast bedankt.
Ja hoor, kan prima. Het kan zijn dat jullie even je ritme moeten vinden hierin, maar is prima te proberen. Kijk goed hoe je de andere voedingen afbouwt, zodat je niet een ontsteking riskeert wanneer je ineens een hoop voedingen laat vallen. Veel succes!
En ik heb toch nog een vraag. Ik merk dat aanleggen pijnlijker wordt en ik heb nu ook regelmatig een platte tepel. Het lijkt wel of Joris niet precies meer weet hoe hij de tepel goed moet vasthouden. Kan ik hier wat aan doen of is 1 keer per dag de borst gewoon te weinig om hieraan te werken?
Dat kan wat weinig zijn, maar probeer secuur aan te leggen. Evt. kun je een tepelhoedje overwegen: ook hier blijf goed aanleggen, zodat je kindje een diepe hap neemt en dicht aangesloten aan de borst ligt. Met een tepelhoedje kan het zijn dat je kindje minder drinkt dan rechtstreeks uit de borst. Evt. borstcompressie naar het einde van de voeding kun je overwegen om dit te ondervangen. Of tijdens een kolfsessie extra stimuleren. Ook wanneer je alleen kolft kun je een ontsteking krijgen. Ontstekingen komen voor wanneer je borsten niet tijdig of voldoende geleegd worden, maar ook met je algehele weerstand natuurlijk. Probeer je kolfmomenten evenredig over de dag te spreiden en steeds rond de zelfde tijden. Succes!