borstvoeding gedeeltelijk afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door bar1983, 31 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bar1983

bar1983 Actief lid

14 mei 2012
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb een dochtertje van 5 weken oud en zij krijgt borstvoeding.
    Alleen wil ik de borstvoeding gedeeltelijk afbouwen zodat ik dit kan combineren met flesvoeding.
    Het liefst zou ik alleen in de avond en de ochtend en eventueel tussen de middag borstvoeding geven en de nacht en overdag flesvoeding.
    Is dit mogelijk? Overdag lukt het mij niet om rustig borstvoeding te geven. Ik heb een ondernemende peuter rondlopen die op zulke momenten veel aandacht van mij vraagt. Overdag vraagt mijn dochtertje om de 2 uur een voeding. Na de voeding van 5 uur slaapt ze veel langer aan een stuk door.
    Ik ben blij dat het dit keer redelijk lukt met de borstvoeding, mijn zoontje wilde de borst niet.

Ook laat ze regelmatig de borst los en verslikt ze zich.
    Als ze flesvoeding krijgt drinkt ze ongeveer 80cc

Groetjes Bar

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kijk eerst op hoeveel voedingen je nu zit: dan start je met 1 voeding per keer weg te nemen. Je geeft aan dat je kindje na de voeding van 5 uur langer doorslaapt. Lijkt me handig dan om die nog niet af te bouwen.

Heb je bijvoorbeeld om 7:00-11:00-13:00-15:00-17;00 de voedingen, dan start je met de voeding van 15 uur. Sla deze over en let heel goed op je borsten. Omdat je nog in de eerste 6-8 weken zit waarin aanbod en productie op elkaar afstemmen is het zaak om goed op te letten wat je lichaam doet.

Wanneer je veel stuwing krijgt kolf je de spanning eraf. Dit zal steeds minder worden en na een dag of 5 merk je dat je geen stuwing meer krijgt. Je lichaam heeft nu een voeding afgebouwd.

Nu kun je een volgende voeding afbouwen. Bijvoorbeeld niet de voeding die er voor zit (13:00 of tussen de middag) maar die daarvoor. (ws koffietijd?) Bouw op dezelfde manier af.

Na een week of 2 houd je dan de andere voedingen over. Je kunt deze aanhouden of verder afbouwen. Bedenk dat wanneer je snel veel voedingen afbouwt het mogelijk minder goed in stand blijft.

Veel succes! en geniet van je kindje!

3. bar1983

bar1983 Actief lid

14 mei 2012
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor uw reactie terug!
    Momenteel zit ik op 10 voedingen per dag. Ik krijg soms het idee dat ze niet voldoende voeding binnen krijgt. Vandaag zat er soms maar 1.5 uur tussen de voedingen. Had om 15.00 uur een flesje gegeven met 100cc melk en dat ging zo naar binnen, omdat ik nog best wat moeite heb om af te bouwen, heb ik 1 borst afgekolfd, maar kreeg er maar 40cc uit, is dit niet erg weinig? Maak me er best zorgen over.
    Hoelang zou het nog kunnen duren dat er meer tijd tussen de voedingen gaat zitten.
    Ik ga er nog eens goed over nadenken wat ik wil en wat het beste is.

Groetjes bar

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Heb je wisselvoeden geprobeerd tijdens het voeden? Soms kun je zo bereiken dat kindjes meer voeding o 1 moment drinken en niet na drie kwartier weer komen. Ook kun je borstcompressie toepassen op het moment dat ze minder slikt. (als de pauze langer duurt dan slikken) Verder mag ze nog zoeken naar een ritme met 5 weken: zo tussen 6-8 weken kun je voor het eerst kijken of je een ritme kunt ontdekken: je hebt dan de eerste regeldagen gehad en dat geeft vaak al verschil.
    Hoe lang drinkt je kindje per voeding? Heb je het idee dat het heel snel loopt of juist langer duurt eer er voeding komt?

Misschien kun je bij verloskundige, kraamzorg of consultatiebureau vragen of er een lactatiekundige aanwezig is om eens mee te kijken of je voedingen effectiever kunnen: zo krijg jij meer vat op het geheel en kun je samen vaststellen of je zo verder kunt.

Nogmaals: ze is nog jong en aan het leren! Houd even vol tot 8 weken, dan kom je misschien in een heel ander ritme!

Succes

5. bar1983

bar1983 Actief lid

14 mei 2012
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat ik het idee heb dat ze weinig binnen krijgt bied ik ook de 2de borst aan.
    Volgens mij zit ze momenteel in haar regeldagen. Want ze komt nog vaker.
    Meestal drinkt ze 10 minuten aan 1 borst. De voeding komt ook vrij snel op gang.
    Kan het kloppen dat ze bij regeldagen vaker drinken maar ook korter?
    En hoe pas ik borstcompressie toe?
    Ik probeer het zeker nog even vol te houden, want weet ook dat dit het beste is.
    Maar het is af en toe pittig omdat ik mijn andere kindje ook genoeg aandacht wil geven.

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, bij regelen drinken ze ook kort. Door vaak kort te voeden krijgt je lichaam vaak signaal dat er meer melk mag komen.

borstcompressie pas je als volgt toe: kijk goed wanneer je kindje niet meer effectief drinkt: de pauzes duren nu langer dan het slikken en het aanmoedigen zet niet meer aan tot meer dan 2 teugen. Je neemt nu zoveel mogelijk borstweefsel in je vrije hand en geeft druk op het weefsel tussen duim en vingers.
    Houd dit vast. Vaak zie je dat dan weer slikken op gang komt. Stopt je kindje, dan laat je los: ook dit kan weer een toeschieten tot stand brengen.

Hoe is groei van je kindje?

7. bar1983

bar1983 Actief lid

14 mei 2012
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze is blijkbaar flink aan het regelen geweest.ik merk nu dat er veel meer tijd tussen de voedingen zit.
    Ben vorige week bij cb geweest en lengte en gewicht kwamen mooi overeen. nergens om zorgen over te maken.
    hoe het nu gaat ga ik het voorlopig niet afbouwen.
    ik ben weer wat wijzer geworden en wil u bedanken voor de informatie.

groetjed bar

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Soms wordt je onzeker en is het mooi om te zien dat groei en ontwikkeling goed gaan. Fijn dat je nu weer weet wat je wilt! Schroom niet om te vragen als je ergens tegen aan loopt!

Geniet!
    heidi

9. bar1983

bar1983 Actief lid

14 mei 2012
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja idd je weet nooit hoeveel een kindje drinkt bij borstvoeding en dat maakt je onzeker.
    Geef nu ook 's nachts borstvoeding ipv een flesje.
    Heb nog wel een vraagje....als ik eens een middagje naar de stad wil en het precies rond de voedingstijden zit. Is het dan het beste om voordat ik weg ga beide borsten te kolven en bij thuiskomst haar weer aan de borst te voeden?
    Hoe kan ik dit het beste doen? Voel me nog niet op mijn gemak om borstvoeding te gaan geven in het openbaar.

Groetjes

10. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Goed om 's nachts ook gewoon de borst te geven: dat houdt het evenwicht vaak makkelijker in stand.

Wanneer je weg moet kun je kijken of je haar eerder kunt voeden (dus voor je weg gaat) of inderdaad zorgen dat je wat kolft wat je mee kunt nemen. Bedenk wel dat wanneer je zelf niet voedt maar die voeding wel in je borst stuwt dat je niet heel lang moet wachten eer je gaat voeden of kolven. (houd het soepel!)
    Gewoon uitproberen dus.

11. bar1983

bar1983 Actief lid

14 mei 2012
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt ik weet voorlopig even voldoende!

Deel Deze Pagina