Regelmaat, of op verzoek?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lentekriebel, 3 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hoi,

Anderhalf week geleden is mijn zoontje geboren en vanaf dat hij op mijn borst gelegd is, geef ik borstvoeding.
    Dit leek de eerste week heel goed te gaan, totdat bleek dat hij meer dan 10% af viel. Mijn voeding kwam blijkbaar niet genoeg op gang...
    Samen met de kraamhulp en verloskundige hebben we een heel plan met borstvoeding, bijvoeden met spuitje, kolven en neusspray met oxytocine gemaakt en gelukkig zat hij aan het eind van mijn kraamweek weer bijna op z'n geboortegewicht.

Sinds de kraamweek hebben we een redelijk vast ritme: 3.00, 7.00, 10.00, 13.00, 16.00, 19.00 en 23.00 uur (kan soms een (half) uurtje verschil in zitten).

Nu heeft hij af en toe een jengel/huiluurtje (vaak tussen 16.00 en 19.00 uur, maar soms ook op andere tijden) en ik twijfel wat ik dan moet doen. Moet ik hem dan aanleggen? Hij zoekt dan nl. wel met z'n mondje. Kan het ook huidhonger zijn? Als ik hem namelijk oppak om te knuffelen met mama (of papa) blijft hij zoeken met z'n mondje.
    Als ik hem aanleg, raakt hij dan het ritme kwijt dat hij tot nu toe heeft? Of moet ik hem dan alsnog wakker maken op de tijden waarop ik tot nu toe heb gevoed?

Bij de laatste dag dat ze er was, heeft de kraamhulp tegen mij gezegd dat het goed ging zoals het nu ging en dat ik vanzelf zou merken wanneer hij extra wilde hebben. Maar ik vind het alsnog heel lastig om te bepalen wanneer ik hem moet aanleggen. Ook hebben we in de kraamweek elke borst telkens 15 minuten per voeding gevoed, maar nu doe ik de eerste borst 15 minuten en de tweede totdat hij hem loslaat (hij is dan helemaal 'in coma' en perst de lipjes op elkaar bij het aanbieden van de tepel maar bij het in bed leggen weer klaarwakker en happend naar z'n handjes).

Misschien ben ik te onzeker, maar ik wil het graag goed doen.
    Is het een idee om een lactatiekundige langs te laten komen voor een persoonlijk advies, of maak ik me teveel zorgen?

Ik hoor heel graag van jullie, waarvoor alvast bedankt!

Liefs Lentekriebel

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik denk dat je het heel goed doet!
    Het vaak willen drinken na 16:00 uur is standaard gedrag en mag je dus gewoon aan toegeven. Snacken noem ik het ook wel. Slokje hier, slokje daar. Het is voeding en huidhonger inderdaad. Gaat ook weer over na een week of 10-12. (dan weet je een beetje wat je mag verwachten) Na heel veel slokjes zijn kindjes knock-out en kunnen het eerste deel van de nacht aan.

Wanneer je je kindje aan 1 kant laat uitdrinken is dat heel goed. Kijk goed hoe je kindje drinkt: drinkt het effectief of wacht het meer af. Wanneer je kindje te lang wacht met opnieuw drinken mag je het aansporen: aai over de bol, compressie, praten. Vaak zet dit direct aan tot actie. De actie moet wel in drinken overgaan: meerdere slokken. Wanneer de pauzes langer duren dan het drinken haal je af, laat je kindje even bijkomen. Geef het de gelegenheid om te bedenken of het nog honger heeft. Dan geef je de tweede borst. Deze borst kan 3 min, 10 min. of helemaal leeggedronken worden. Door de 2e kant wel aan te bieden voorkom je dat je kindje na een half uur dacht toch nog wel wat te willen!

Met hoeveel weken zwangerschap is je kindje geboren?

Wanneer het jou een zeker gevoel geeft kun je altijd een lactatiekudnige inschakelen die met jou naar jullie situatie kijkt. Ook is het fijn om iemand in de buurt te hebben op wie je even kunt terugvallen wanneer je straks andere vragen hebt (hapjes, kolven, weer aan het werk)

Veel succes!

3. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord!

Mijn zoontje is met 39+5 geboren (ingeleid ivm beginnende zwangerschapsvergiftiging). Opvallend was dat meneer meteen zijn ogen wijd open had, bijna geen huidsmeer had en volgens de kraamverzorgster heel veel leek op (en zich gedroeg als) een kindje dat 2 weken overtijd was.

Volgens mij heeft hij onlangs een paar regeldagen achter de rug en het jengeluurtje is verplaatst naar 's ochtends tussen 7.00 en 10.00 uur.

Op dit moment voed ik hem overdag en 's nachts op verzoek, maar ik maak hem nog wel elke dag om 23.00 uur wakker zodat we het nachtritme een beetje in stand houden (al is hij afgelopen nacht om 1.00 uur en 4.00 uur geweest). Volgens de dame van het cb was dit prima.
    Afgelopen donderdag was het een week geleden dat hij door de kraamhulp voor het laatst was gewogen, en hij was 195 gram aangekomen. Dat gaat dus gelukkig goed.

Ook bevat elke luier flink wat plas en ook poep (en dus luieruitslag:() en is hij lekker tevreden. Dus vooralsnog ga ik nog geen lactatiekundige inschakelen, mocht er bij de volgende weging iets mis zijn of als er iets anders verandert, dan ga ik t alsnog doen. Mijn vriendin heeft haar tweeling tot 10 maand lang bv gegeven, dus gelukkig kan ik haar heel veel vragen.

Misschien dat je een mening kan geven over het volgende: om mijn man iets meer in het 'voedingsproces' te betrekken, wil ik elke dag gaan kolven en hem 1 van de voedingen laten geven. Zo kan mijn zoontje ook alvast wennen aan de fles voor als ik weer aan het werk ga of een keer zonder hem op pad ga.
    (Hij heeft met het bijvoeden in de eerste week ook al 1 of 2 keer uit de fles gedronken, dus hij kan het wel)
    Is dit verstandig?

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Fijn om te horen dat het goed gaat en dat je een vraagbaak dichtbij hebt! Dat maakt het zoveel leuker dan wanneer je de enige bent in je kringetje die borstvoeding geeft.

afkolven en oefenen is een prima idee. Geadviseerd wordt om hiermee na zo'n 4 weken te beginnen, wanneer het drinken en aanleggen lekker loopt en zonder problemen.
    Om te oefenen is 30 cc voldoende in het begin: het gaat om kennis maken, ervaren dat een speen anders voelt in het mondje. Niet om de hoeveelheden. Wanneer dat goed gaat kun je gaan uitbreiden: je kolft dan jouw voeding af wanneer je partner het flesje geeft.

Veel succes!

5. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Nou, vannacht was het ritme ver te zoeken. Op 1 of andere manier kwam hij 3 keer in plaats van 1 keer.

Als ik hem een hele voeding afgekolft via de fles zou willen geven, moet dit dan ook 30cc zijn? Is dat wat ze ong drinken per voeding?
    Of is dat gewoon 15 minuten dubbel kolven en wat daar uit komt, zou ong 1 voeding moeten zijn? (Normaal drinkt hij nl. 15 minuten per borst per voeding)
    En met het bijvoeden in de eerste week heeft hij al geleerd om uit de fles te drinken, daarna ging het aanleggen en drinken zonder problemen. Zou hij dan nu nog niet uit de fles mogen/kunnen drinken?

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wanneer hij goed aanhapt en al uit de fles kan drinken hoef je niet te oefenen inderdaad. Je kolft inderdaad zoals hij uit de borst drinkt, dat is een mooi uitgangspunt. Er zijn ook rekenformules hoeveel hij mag drinken, maar dat is echt een richtlijn en niet daadwerkelijk wat ze vaak drinken.

Je vermenigvuldigt hiervoor zijn kilo's aan gewicht met 150 (dus weegt hij 3500 dan doe je 3.5 maal 150) Wat hier uitkomt deel je door het aantal voedingen per 24 uur. Dit is 'ongeveer' wat ze drinken. Kindjes drinken vaak meer op bepaalde tijdstippen, of juist minder. Gewoon uitproberen dus.

Succes!

Deel Deze Pagina