wanneer eerste woordjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sjaantje2006, 1 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjaantje2006

sjaantje2006 Actief lid

22 aug 2006
    443
    0
    0
    Hallo,

Mijn zoontje is nu dik 9 maanden, maar zeg nog geen papa of mama.
    Wel ,haa,bah,hap,tata en brabbelt onduidelijk tegen zijn speeltjes.
    Nu zeggen ze dat hij echt achter is,andere zeggen da het normaal is.
    wat is jullie ervaring?

alvast bedankt!

Groetjes sjaantje

2. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    dan is alysia hier helemaal achter denk ik
    die is nu 14 maanden en zegt nog niks ook geen mama en papa... alleen ja en nee en haar eigen taaltje..
    de ene is sneller dan de ander en ik maak me er geen zorgen om verder

denk dat jij dat ook niet hoeft te doen hoor...

3. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    noa zei papa met 6 maanden en mama met 6,5. nu begint ze een beetje met oma en woef en jas maar verders is het echt haar eigen taal.
    ik vind 9 maanden nog wel meevallen het ene kindje is nu eenmaal sneller als het andere kindje. mocht het een jaar zijn geweest zou ik het toch wel raar vinden en me afvragen of het wel klopt of dat hij echt achterloopt.

4. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    dan loopt alysia dus achter..

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.861
    113
    Waarschijnlijk ontwikkelt die zich weer op een ander gebied sneller!
    Hier zegt ze wel heel veel mama en papa, maar goed, of dat bewust is?

6. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    moet ik me dan nu zorgen gaan maken of niet wat denken jullie? 14 maanden en zegt niet papa en mama heeft ze wel al g ezegd maar bewust niet.. en echt super duideliijk ook niet.. wat ze wel doet is wijzen die en ja en nee... maar echt woordjes nog niet... ook wil/kan/durf ze ook niks met lopen.. ze loopt alleen dan wel langs muren ent alfetjes maar zodra we gaan oefenen wilt ze niet meer...

zal het anders eens vragen op het CB verwacht binnenkort oproep voor prikjes

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.861
    113
    http://www.ktongeren.org./psychomotordevelopment.html
    Hierbij een link met wat info over wat kinderen gemiddeld rond welke leeftijd gaan doen.

Ik zou me niet zo'n zorgen maken hoor, maar het wel even aankaarten bij het CB, gewoon zodat ze het in de gaten kunnen houden.

8. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    maak me eerlijk gezegd niet zoveel zorgen..
    maar toch.. ga even op de site kijken
    bedankt :)

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Vaak zie je idd, dat ze zich op het ene vlak sneller ontwikkelen dan op op het andere vlak.
    Maak je niet druk, uiteindelijk als ze naar de kleuterschool gaan kunnen ze en lopen en praten ;)

10. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    Demi zegt nu mama, papa, da=daag, nee, ja, ssss =poes, ntje = hondje, bah en ze brabbelt de rest van de dag onduidelijk zoals tata, en baba.

11. Niet meer actief

danisha zegt ook alleen nog maar papa en bah en boeba (bumba)

mijn neefjes (tweeling) worden in juni 2 en zeggen haast niks.. haar moeder zei zolang ze maar 4 woorden zeggen.. dat werd gezegt tegen haar

12. MSU

MSU Actief lid

21 jun 2006
    258
    0
    0
    Ik zou het eerlijk gezegd niet eens checken op de site noch het aankaarten bij het consultatiebureau. Bijv op de site staat 90 procent van de kinderen zeggen als ze een jaar oud zijn 2 duidelijke woordjes. Dat zou zeggen dat 10 PROCENT van alle kinderen achterloopt. Dat zijn nog eens een boel ! het is maar een gemiddelde. Dat is net als bijv de motoriek. Mijn zoontje moest op het bureau een blokje van de ene hand in de andere doen. Dat deed hij niet. (ja , thuis wel) en stond er dus in het dossier een minnetje. Ik zou me niet druk maken. Mijn zoontje voldoet ook niet aan die lijst, maar dat wil niet zeggen dat hij achterloopt. In sommige dingen is hij juist weer eerder. ....ieder kind is anders...

13. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Ach, wat is praten..
    Lars zei 2 maanden geleden de hele dag: mamamama
    Maar ik was wel zo helder om tegen anderen te zeggen: hij beseft niet wat hij zegt.. Hij wist echt nog niet wie mama was hoor, het was voor hem gewoon een leuk klankje.
    En ik had gelijk: inmiddels is hij er weer mee gestopt.
    Dus maak je geen zorgen hoor! Mensen verwachten tegenwoordig veel te veel van kinderen vind ik.
    Laat ze lekker hun eigen gang gaan. Voor hun 18de praten ze vast wel ;)

14. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    Mooi gesproken oek oek ;)

15. Lientje76

Lientje76 Actief lid

10 aug 2006
    189
    0
    0
    Volgens mij is het onzin hoor dat ze bij 9 maanden al woordjes moeten zeggen. Ik ben vorige week op het CB geweest en Julie deed precies alles wat ze moet doen: rollen, tadaba brabbelen, het blokje overpakken naar haar andere handje. Woordjes woorden hier ook niet gezegd en ik maak me daar absoluut geen zorgen over. Een kindje van een vriendin ging pas bij 2 jaar echt goed woordjes zeggen, maar kon dan ook meteen zinnetjes zeggen. Het is maar net hoe ze zich ontwikkelen.

16. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    danku danku ;)

17. Sijke

Sijke Bekend lid

rond de eerste verjaardag kun je de eerste woordjes (gaan)verwachten, vaak papa, mama en bijv. bal of broembroem voor auto of woef voor een hondje.

Maar onderlinge variaties zijn heel normaal, als je twijfelt even navragen bij het consultatiebureau.

18. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Het is lastig maar ik probeer me altijd zo weinig mogelijk aan te trekken van wat andere kindjes al kunnen en wat je kindje zou moeten kunnen per leeftijd... Zoals de anderen al zeggen, heel vaak loopt het bij je eigen kind gewoon anders. Ze zijn met het 1 heel snel, met het ander juist (heel) laat. Zo liep mijn zoontje pas met 2 jaar echt los. Dat is dus echt aan de late kant. Daar heb ik me zo'n zorgen om gemaakt. En nu is het toch gewoon goedgekomen.
    Praten deed hij daarentegen weer wel heel vlot en goed.
    Komt dus allemaal vanzelf wel.... Succes!

19. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey

de meeste kindjes zeggen hun eerste woordje als ze een jaar zijn. maar er zijn er ook die langer wachten. maar die bijvoorbeeld snel hun eerste stapjes zetten

Deel Deze Pagina