1 of 2 borsten per voeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door vlinderCN, 1 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Daar ben ik weer met mijn bv vragen spam:D
    De 1e 2 weken dronk zoon uit 1 borst, 3e week 2 borsten en nu is het sinds paar dagen weer 1 borst (bijna 4wkn oud). Hij was afgelopen week 400gr in 6 dgn aangekomen dus meer dan genoeg.
    Aan ene kant ben ik heel blij met 1 borst per voeding want kost stuk minder tijd en hebben mijn tepels meer rust om te herstellen (kloven) !! maar aan andere kant loop ik nu constant met lekkende borsten (met 2 borsten voeden niet) waardoor veel vocht en herstel kloven is dan minder goed? en is er 1 borst, vooral snachts zo knetter vol en hard dat het aanhappen lastig gaat, veel verslikken en dus misschien weer niet zo goed voor kloven?
    Ik lees overal dat 2 beter is om productie goed op peil te houden (nu is dat met elke 2,5 uur voeden nog geen probleem), ontsteking en lekken te voorkomen...

    Wat is wijsheid, toch maar weer 2 borsten gaan aanbieden?
     
  2. Kikki1

    Kikki1 Actief lid

    28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Gefeliciteerd nog met je zoon! Fijn dat de bv goed op gang is gekomen en je kleine mannetje lekker groeit! Wat vervelend dat je zo’n last van tepelkloven hebt! Zou het je misschien helpen om een lactatiekundige mee te laten kijken? Dit om te kijken of zij tips voor je heeft. Maar misschien ook laten checken op lipbandje/tongriempje want als die vastzitten/te stug zijn kan dat ook problemen geven bij de voeding. Ik weet nog dat ik onze kinderen aan het begin ook soms 1 borst gaf en soms 2 en dat ik tegen hetzelfde aanliep als jij doet. 2 aanbieden is dan kijkt mij toch fijner he. Wat bij mij werkte was dat ik in de gaten hield hoelang ze uit een borst gedronken hadden. Ik wist dat na een minuut of 10 (ik weet het dat kan voor sommigen kort lijken maar een voeding duurt hier nooit langer dan max 20 min) de ene borst wel leeg was. Dit kun je voelen door je borst wat in te knijpen/masseren. Voelt hij soepel en zacht? Dan is hij leeg. Dus na 10 min was het tijd voor een boertje en voor borst 2. Zo kwamen beide borsten aan de beurt. De ene leeg en de ander als toetje zeg maar waardoor wel de druk weg was. Misschien kun je daar wat mee? Ik weet niet of je dochter ook bv heeft gehad? Misschien weet je nog hoe dat een beetje ging? Succes!
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Dank je, ja die lk is hier al 2x geweest ;) dus probeer het nu zelf even uit te vinden. Lipbandje en tongriempje is ook al 2x gelaserd (1e x niet goed gegaan :( )
    Bij mijn dochter tot 6 weken alleen tepelhoedje gebruikt (bleek toen niet aan te kunnen happen omdat ze ook lipbandje en tongriempje had) en vaak maar 1 borst maar geen kloven toen en lekte ik niet.
    Denk dat ik het dan zo ga doen zoals jij zegt, 1 helemaal leeg en dan btje 2e
     
  4. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Is het misschien niet zo dat hij door het laseren nu effectiever drinkt/stimuleert waardoor je nu overproductie hebt?
    Je zou 1x per dag leeg kunnen kolven, om te resetten, voor de nacht omdat je in de nacht het meest last ervan hebt. Danwel 's nachts voor het drinken eerst met de hand wat spanning eraf kolven/masseren of de tsr weg laten lopen.
    Ik zou inderdaad wel zorgen dat je 1 kant goed leeg en soepel laat drinken voor je evt wisselt. Voelen of er geen harde plekken over blijven. Om ontstekingen te voorkomen. Denk dat je gauw genoeg merkt of hij nog wat van de 2e wil. In mijn geval niet, zelfs 2x dezelde kant kort achter mekaar geeft enorm krampjes... :(
    Bij mij helpt het tegen lekken om ook 's nachts een enigszins strak bh topje aan te doen met hydrofiel erin. En met voeden de andere kant tegendruk geven bij het tsr. De hydrofiel is soms nat. Maar als ik mn borsten echt vrij laat dan heb ik een zwembad... :rolleyes:
     
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    D a nk je. Bij mij is strak juist lekken heb ik het idee ;). Zoon laat overigens nooit los uit zichzelf, pitbull. Maar valt in slaap aan borst. De 2e borst begint ie wel aan maar lijkt ook niet echt rem te hebben want dan komt het er echt uit gespuugd, gewoon teveel.
     
  6. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Herkenbaar van de oudste, die bleef ook maar drinken... en heel erg veel spugen en krampjes. Met 6 wkn ging hij onderscheid maken tussen melk willen en willen zuigen en toen ging het beter. Hij werd erg boos als hij wou zuigen en er kwam weer een sloot melk.
    Hier begin ik dus elke keer al vroeg met een speen. Ik weet dat dat in principe wordt afgeraden bij borstvoeding, dus je moet maar kijken of je denkt dat dat in jouw situatie ook van toepassing is. Maar bij mij kunnen ze dus niet aan de borst aan hun zuigbehoefte voldoen, teveel melk. Het is 5, misschien 10 min heel hard werken om de melk weg te krijgen en dan zitten ze nokkie vol. Maar dan hebben ze nog wel zuigbehoefte.
    De jongste laat nu meestal zelf wel los, maar anders koppel ik af als ze niet meer actief drinkt maar meer gaat sabbelen en ruil ik voor speen. En nu ze wat langer wakker is overdag, zit ik dus ook vaker met het dilemma of het nu honger is of zuigbehoefte. Vaak wordt ze wakker, voeden, dan is ze een uurtje wakker en daarna moe. Dan gaat ze driftig zoeken. Maar als ik de fout maak nogmaals te voeden, zelfs al is het dezelfde kant, geeft dat dus een uur krijsen van de krampjes... Maar ze wil dan zuigend in slaap vallen. Met speen gaat dit dus wel.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja hoor hier ook meteen speen ;) vind ie niet zo interessant maar ik ga t vaker proberen zoals je zegt! Hij doet nu weer 2 borsten.. tis beetje wisselend zeg ..
     
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ik gaf vanaf de kraamweek al maar 1 borst per x kwam maar zelden voor dat hij nog wilde na de 1e. Was even wennen maar uiteindelijk passen je borsten zich er ook wel op aan. Als er 1 heel hard voelt misschien de tsr vooraf even weg laten lopen. Evt af en toe leeg kolven kan ook een fijne reset zijn (max 1x per dag)
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  9. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja heel herkenbaar van mijn zoontje idd!! Vooral die verwarring bij jezelf is dan vervelend he, wat willen ze nou pff
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Sinds 2 dagen krijgt ie 1 soms 2 borsten 9x per dag..maar word helemaal gek want hij drinkt echt veel en moet sinds 2 dagen ineens best vaak spugen (mondje terug maar dan wel wat vaker). Blijft huilen en zoeken, honger tekenen maar dan heeft ie echt net al megaveel op. Speen of pink wil ie niet dus lijkt me geen zuigbehoefte. Kan me niet voorstellen dat ie echt nog honger heeft.
    Zouden het krampjes zijn maar waarom dan hongersignalen? Als ik naar de dunstan babytaal luister lijkt het gehuil op krampjes maar ook honger dus daar kom ik ook niet verder mee..
    Iemand tips?
    Hij is 4,5 week
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Geeeeen spam! Altijd vragen hoor! :thumup:
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  12. Denise K

    Denise K Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Geen tips, wel herkenning. Exact hetzelfde met onze zoon van 3 weken. Als er toch een gebruiksaanwijzing bij zat:rolleyes:
     
  13. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik denk dat ik er inmiddels wel uit ben dat het krampjes zijn, hij schopt en strekt beentjes vaak, of gewoon bij mama willen (draagdoek helpt ook). Ik ga hem i.i.g. niet meer de borst geven als ie al nokkievol moet zitten..zie t meteen terug dat ie minder spuugt.
     

Deel Deze Pagina