Ik maak me er nu al een beetje zorgen om ik hoop dat ik het nog van me af kan zetten, ik heb de vorige keer geen borstvoeding mogen geven, achteraf wel, maar goed dat is achteraf, nu zou ik het graag wel willen geven en dat is echt een must voor mij. Ben nu volledig thuis en ga ervoor wil er ook echt alles aan doen nu. Maar nu is het de vorige keer heel erg druk geweest bij ons met kraambezoek en alles in de eerste dagen ook in het ziekenhuis belachelijk veel mensen maar ook thuis nog heel onrustig ik weet dat er mensen zijn die zich weinig van mijn/ onze wensen aan willen en zullen trekken, we hebben gezegd de eerste 2 dagen alleen maar het gezin met de directe familie willen ontvangen en als het ons uitkomt dus niet meer 15 man tegelijk met 6 kinderen er ook nog bij. Nu weet ik dat ik het zo graag wil laten slagen en ik er denk ik ook in zal moeten groeien om zomaar in gezelschap borstvoeding te gaan geven, hoe deden jullie dat, mijn man heeft al gezegd ik ben er en zal je helpen, maar hoe gaat dat met bezoek, stel ik lig weer in het ziekenhuis 5 dagen ks de vorige keer, ik kan me voorstellen dat ik me dan wat ongemakkelijk zal voelen als iedereen erbij zit, kan ik dan zo iedereen op de gang zetten? Ik was trouwens wel van plan naar een bv bijeenkomst te gaan en mijn man heeft al gezegd mee te zullen gaan
Zoveel bezoek in een keer?!?! Pfff... Ik ging boven voeden toen ik eenmaal uit bed was en anders wachtte de visite beneden tot ik klaar was. Ja en jij kan zeker mensen op de gang zetten! Jij bepaald hè? Jij bent de kraamvrouw en als het voor jou niet fijn voelt, doen.. "Zouden jullie even op de gang kunnen wachten oid. dan kan ik even rustig voeden"?! Of sowieso geen bezoek behalve naaste familie in het zkhuis? Anders een kraamfeest geven? En alleen naaste familie; ouders/broers/zussen de 1e weken? Gaan wij wel doen nu ik werd gek van die visite... Wij gaan nu naar 4 wkn een kraamfeest geven...
Bij de eerste lagen we 5 dagen in het ziekenhuis. Maar toen lag onze zoon op de kinderafdeling en voedde ik daar. Hij kreeg meestal uit de fles omdat hij nog niet aan de borst kon drinken. Als ikmoest kolven moest het bezoek maar wachten hoor. Bij de tweede ging bezoek naar beneden als ik moest voeden. Daar zorgt de kraamzorg ook wel voor. En toen ik beneden was envisite zwt buiten voedde ik binnen. Of bij sommigen waar ik mij wel bij op t gemak voelde deed ik het met de omslagdoek er voor. In het begin is het gewoon lastig, kindje la at soms vaak los en danishet lastig om discreet te voeden. Je kunt zelf bepalen of je bezoe naar een andere ruimte stuurt of zelf naar boven oid gaat. Overleg dat ook met de kraamzorg, daar zijn ze voor. En niet teveel bezoek de eerste week! Wij hebben de eerste week ook weinig bezoek gehad. Niet eens iedere dag, anders is het veel te druk en onrustig, ook voor grote broer
Jeetje, wat een slopende kraamtijd moet je gehad hebben , die eerste keer... Ik vind het niet meer dan normaal dat je mensen de kamer uit kunt sturen als je moet voeden, zeker in dat prille begin. Ik heb zelfs mijn (oudere) kinderen dan de kamer uit gestuurd omdat ik echt even alle aandacht nodig had voor baby en goed aanleggen etc. De eerste 5 dagen of zo lag ik op onze slaapkamer en kon bezoek (overigens alleen naaste familie!) even bij mij op het bed komen zitten. Daarna was ik op/aangekleed en ontvingen we het bezoek beneden. Dan trok ik me terug naar onze slaapkamer als ik moest voeden en dan moest manlief bezoek maar gezelschap houden . Het voeden in bijzijn van anderen is geleidelijk gegaan, eerst alleen bij mensen die heel dicht bij me staan, als je meer routine hebt en het makkelijker wordt om je kindje (enigszins discreet) te voeden. Heeft een maandje of 2 geduurd voordat ik overal kon/durfde te voeden. Maar ik moet bekennen dat ik nog steeds wel eens, bij bezoek, mezelf terug trek om te voeden, gewoon omdat het dan lekker rustig en stil is, alleen ik en mijn baby. Ook een mooi excuus om je even te onttrekken aan een saai familiebezoekje ... Veel sterkte en denk aan jezelf! Als kraamvrouw moet het echt even helemaal om jou gaan en niet om 1000 vrienden/familieleden!
Je kunt op den duur best discreet leren voeden. Maar die eerste dagen / weken moeten jij en je baby het allebei nog leren. En dat lukt miet met allerlei flapjes en doekjes. Dus in het begin zul je echt de hele borst ontbloten als je gaat voeden. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die daar graag bij willen zitten. Dus als ze niet uit zichzelf gaan, kun je ze nog altijd wegjagen met de mededeling; Mijn kind heeft honger en ik ga borstvoeding geven. Iedereen die mijn blote tieten niet wil zien, moet zorgen dat ie binnen 60 seconden vertrokken is. De enkele geilaard die wel blijft zitten, zak vast door jouw man overtuigd kunnen worden dat dat niet de bedoeling is. Beetje flauw en ik zou het niet letterlijk zou doen. Maar ik zou wel gewoon zeggen; ik ga nu voeden, daarbij ben ik vrij bloot. Ik vind het niet fijn als jullie daar bij zijn. En ik kan me voorstellen dat het voor jullie ook niet fijn is. Dus... (En vul dan maar in of zij weg moetem of dat jij je even terugtrekt - zal een beetje afhankelijk zijn van de plaats.) Wat betreft het aantal bezoekers ineens... Uhm... AAARHGGHH! Zoveel mensen tegelijk in die eerste dagen? Ik was sowieso gillend gek geworden, bv of fv maakt niet uit. Als kersverse ouders dit wel willen: vooral doen hoor! Maar mij niet gezien. En als jullie niet willen, dan doen jullie het ook niet. Hoezo worden jullie wensen niet gerespecteerd? Als je in het zh ligt, mag dit -naar ik mag hopen- sowieso niet. En als je thuis bent, dan houd je gewoon de deur dicht. Dat zal vast boze reacties opleveren. En dat is prima. Geef vooraf duidelijk aan wat jullie wel en niet willen (bijv. even bellen voordat je komt, dan geven wij aan of het uitkomt.) Hij mag dit aan zijn familie vertellen, jij aan de jouwe. De eerste de beste die jullie wensen niet respecteer, zal merken dat hij of zij diezelfde reactie terugkrijgt van jullie en dat jullie hen ook niet respecteren door ze gewoon buiten laten staan. Ik ben misschien wat te assertief soms. Maar bedenk wel: als iemand over jouw grenzen gaat, zijn daar altijd twee mensen verantwoordelijk voor: de persoon die geen respect heeft voor jou. En jijzelf omdat je het toelaat! Ik heb dit op mijn werk door schade en schande geleerd. Ik zei veel te makkelijk ja. Toen ik eindelijk eens 'nee' ging zeggen tegen veeleisende collega's of 'ja, straks als het mij uitkomt', werd dat door sommigen niet op prijs gesteld. (Gelukkig ook veel collega's die me groot gelijk gaven en echt steunden.) Inmiddels is iedereen er aan gewend en word ik niet meer op onmogelijke tijden lastig gevallen met spoedklusjes. Mensen weten heel goed dat ik altijd help als ik dat kan, maar niet meer ten koste van mezelf en mijn eigen klas. En laatst kreeg ik nog het compliment dat mensen bij mij weten waar ze aan toe zijn en weten dat ze bij me terecht kunnen. Ik gun je van harte om diezelfde les te leren die ik heb geleerd. Want je kunt hun gedrag echt alleen veranderen, door je eigen gedrag te veranderen. Ga op je strepen staan, liefst nu al! En laat merken dat je het meent door echt niet te zwichten als mensen toch gaan pushen. (En sommigen gaan dat doen in het begin!) Dat is even naar en moeilijk. Maar als mensen eenmaal zien dat jij serieus bent, gaat het echt beter. Wat of ze passen zich aan. Of niet, maar dan zul jij merken dat het steeds makkelijker wordt om zonder schuldgevoel 'nee' te zeggen en je om te draaien. Omdat jij je dan realiseert dat die mensen jouw absoluut niet respecteren en dat jij hun dus echt niks verschuldigd bent.
Als jij oke bent met 15 mensen en 6 kinderen dan is dat prima. Ben je dat niet, dan is het verder ook klaar. Jij beslist hoe je het wel en niemand anders. Als men het daar niet mee eens is, jammer de bammer! Leg het probleem bij anderen neer, zij hebben verder namelijk niets te willen. Het is jouw kraamtijd! Borstvoeding geven is iets dat jij en je kindje moeten leren en het heeft, zeker de eerste tijd, veel oefening nodig. Ik weet echt uit ervaring dat je daarbij geen pottenkijkers en drukte kan gebruiken. Toen ik laatst op kraambezoek was , werden we ook gewoon de slaapkamer uit gebonjourd door de kraamhulp. Dus als je thuis bent, moet je die ook inzetten. Spreek met haar af dat als baby wakker is en wil drinken, de gasten zich elders gaan begeven. En naar de kraamhulp luisteren ze meestal wel Maar ach, het gaat eigenlijk ook niet eens per se over de borstvoeding. Een moeder die de fles geeft wil wellicht ook de eerste periode even een rustig moment met haar pasgeboren kindje. Goed idee om een informatie bijeenkomst te bezoeken. Via deze link: Vereniging Borstvoeding Natuurlijk kan je er een vinden die door VBN gegeven wordt. Die hebben echt zoveel kennis in huis, en je kan er terecht met al je vragen. Als je een contactpersoon selecteert zie je meteen of er een bijeenkomst bij jou in de buurt is. Je kan ook het boek van Stefan Kleintjes lezen, over borstvoeding. Dat was voor mij echt een eye-opener! Succes en een fijne kraamtijd!
Als je in het ziekenhuis ligt trek je het gordijn om je bed heen en zeg je dat je gaat voeden. Dat is voor bezoek teken om zich terug te trekken. Vraag anders gewoon aan verpleging of ze bezoek willen herinneren aan maximaal 2 bezoekers aan het bed, en wegwezen als baby gevoed moet worden. Je hoeft NOOIT met toeschouwers te voeden als je dat niet wilt, of je kind nou 1 dag, 1 week, 1 maand of 1 jaar is. Het gaat om JOUW borsten!!! Vooral in de kraamweek is het gewoon vervelend als iedereen zit mee te staren, je moet overal nog aan wennen, bent onhandig enzo. Je man moet gewoon even waakhond spelen, samen met kraamzorg.
Thanks voor de tips ik ga hier zeker wat mee doe voor de eerste bv bijeenkomst heb ik me al aangemeld. Wil goed voorbereid zijn. In het zh lieten ze juist alles toe in totaal hebben wij in de eerste 3 dagen meer dan 70 mensen op de kamer gehad bizar veel. Niemand belde iedereen liep binnen onze zoon lag op de kinderafdeling dus ook erg verwarrend zo vaak heen en weer. Helaas hebben we alles toen over ons heen laten komeb. Maar dat gebeurd echt geen 2 e keer we vaan nu genieten en niet een ander vermaken.
Ik heb ook heel veel bezoek gehad de 2 dagen dat ik in het zh lag. In totaal een 40-tal mensen. Soms ook met 10-15 man op de kamer. Heel druk. Maar ik vroeg gewoon aan de mensen (eerder mijn schoonmoeder die het dan vroeg) om me even alleen te laten zodat ik de kleine kon aanleggen (zonder dat iedereen meekeek) en dan als hij aanlag konden ze terug binnenkomen. Dan bedekte ik hem en de rest met een doek. Eenmaal thuis ging ik op de kamer voeden terwijl het bezoek in het salon zat.
he, Hier kon ik nooit discreet voeden. Wat te doen als je andere borst zo lekt dat er een hydrofiel op moet! Heb het altijd boven gedaan, geen gezelschap gewenst. Nou leek onze het ook om het bezoek heen te plannen gelukkig. Succes!
Hier bezoek de slaapkamer uitgebonjourd door manlief. BV = mama+kindje tijd en daar horen geen bezoekers bij. Kraambezoek begrijpt dat ook prima hoor.
Ik probeerde zowieso de visite om t voeden heen te plannen, zover dat mogelijk was. En anders idd terugtrekken, maar bleef me er ogemakkellijk bij voelen.. En nooit openbaar gevoed, alleen bij me moeder of schoonmoeder en vl
Ik heb nog tijd zat maar ik sta er nu wel wat makkelijker in en hoop en ga er wel vanuit dat de mensen mij gaan begrijpen en rekening zullen houden met onze wensen, zo niet ga ik mijn waakhond op ze af sturen en hopelijk blijven mijn ik neem geen blad voor mond hormoontjes na de bevalling ook nog een tijdje aanwezig.
Ik ga ook boven zitten als er bezoek is en ik moet voeden. Alleen laatst wou het niet zo goed, ze zijn pas drie weken en we moeten er nog even een weg in vinden. En het bezoek bleef ook gewoon wachten tot ik klaar was. Ik had hulp van mn man nodig eigenlijk, maar die bleef doodleuk bij de visite zitten terwijl ik boven een krijsende tweeling had die ik niet stil kreeg. Was redelijk pissed off. Dus hier geen bezoek meer rond voedertijd. Dat betekend dat ik voor bezoek erg beperkt ben, want ik wil ook niet meer dan een bezoeker per dag. Hebben mensen daar problemen mee? Jammer, blijf dan maar helemaal weg!
Ik heb bij de 1e geen dagdeel op bed gelegen. Ik was lekker beneden. En als ik ging voeden, kon ik mooi naar boven. Lekker saampjes, geen pottenkijkers! Nooit scheve gezichten gehad hoor. En wat betreft de visite, die regelde ik zelf. Bij de 2e ben ik voornemens een kraamfeest te doen. Er kwamen bij de 1e bijv. tantetjes van mijn partner die ik zelf nog nooit had gezien. Dus deze keer wil ik voorkomen dat ik met zulke visite kom te zitten en laat gewoon lekker iedereen tegelijk komen. Kunnen ze niet? Pech! Ik ga geen uitzonderingen maken (alleen voor directe familie).
Hoi, Ik ging laatst bij iemand op kraamvisite die voor het eerst bv gaf. Ze gaf aan dat ik de tijd waarop ik welkom was kort van tevoren te horen kreeg ivm borstvoeding. Ze had liever geen pottekijkers. Helemaal prima, maar toch vond ik het storend / irritant....beetje wachten tot je 'welkom' bent. Nogmaals...met alle respect....ik zou het zelf ook niet fijn vinden...die pottekijkers. Daarom vind ik de oplossing van podiki 25 een heel mooie!
Hier in totaal 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. ivm keizersnee en het niet goed op gang komen van de borstvoeding. Bij de voedingen werd iedereen gewoon vriendelijk de deur gewezen. Eenmaal terug aan boord (daar wonen we) was ik tussen de voedingen door aan het werk "was echt noodzakelijk, hoop geregeld worden" en hier en daar visite... Dat ging best goed. Maar de monteurs liepen hier de deur plat en ik voedde gewoon in de woonkamer waar ze in en uit liepen. Had er ter plekke schijt aan wat zij dachten mn kindje ging voor zeker met het goed op gang krijgen was gewoon makkelijk dat ik mn hele borst bloot had. Niets geen doekjes of lappen en ingewikkeld. Werkte goed. Alleen of deze kraamhulp nog terug wil komen das een ander verhaal, ik heb haar geloof ik tot waanzin gedreven