Als je geen borstvoeding wil geven, hoe kun je het dan stoppen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mamvannu, 17 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

Hallo dames!

Ik heb bij onze zoon zo'n 3 maand lang bv gegeven,
    ik heb toen een hele erge borstontsteking gehad.
    Echt erg, ik ging nog liever 10 keer bevallen dan die hele
    ontsteking.
    En wat bleek nou toen onze zoon andere melk kreeg (nutrilon)
    ging het ook veel beter met hem. Hij werd dus niet vol van
    mijn melk, terwijl ik heeeel veeel melk had maar blijkbaar niet
    genoeg voeding erin.

Nu ben ik zwanger van de 2e.
    En ik wil echt geen bv weer gaan geven,
    ik durf het gewoon niet aan,
    ik kan je vertellen ik ben nu 14 week zwanger en
    zit alweer met cup E, ze doen me pijn! Word er nu al
    gek van.. niet leuk dus
    maar is er iets voor dat je straks als het kindje
    is geboren de melkproductie snel kan stoppen?
    Ik moet er niet aan denken om weer zo ziek te worden
    en weer van alles te moeten missen met de kleine..

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoihoi,

als ik je verhaal lees, denk ik eerder dat je last had van hyperlactatie en daarmee ws ook teveel lucht mee met het drinken van je zoontje, dat ie daar last van had. Dus bepaald niet dat je Bv niet voedzaam genoeg was, (dat is echt heel zeldzaam, en gezien de andere signalen die je beschrijft, denk ik met enige zekerheid wel te kunnen zeggen dat het hyperlactatie was).

Volgens mij is er niks tegen te doen om de BV te stoppen: dat is nu eenmaal het natuurlijke proces ook in je lichaam... en als je zoveel melk hebt, is het dus straks, zeker als je zo vast van plan bent om geen BV te geven, wel heel erg oppassen dat je geen borstontsteking oploopt weer...

Niet om je over te halen, of wat ook, maar ik zou toch kijken of je opnieuw BV zou kunnen geven, maar er een lactatiekundige bijhalen. Die kan je goed adviseren over hyperlactatie, zodat je wel een rustig en tevreden kindje aan de borst hebt...
    (ik weet er zelf alles van, dus 't is niet dat ik gemakkelijk praten heb ofzo ;)).
    Dan gaat het om dingen als blokvoeden, of even afkolven voor je gaat voeden, (steeds zolang dat het er niet meer vanzelf uitspuit: je kunt dan geleidelijk aan de hoeveelheid BV regelen, zodat de productie wat terugloopt naar het niveau dat je kindje vraagt. Voorkom je gelijk vervelende stuwing en de kans op een borstontsteking mee). Mogelijk voeden met tepelhoedje, dat soort dingen.

Ik zou iig eens even goed rondinformeren en zorgen dat je goede info hebt, zodat je met alle voors en tegens op een rij een keuze kunt maken die het beste bij je past. Ik snap namelijk dat je de drama;s van je eerste kindje niet meer wilt, maar ik weet niet of geen BV geven dan de beste keuze voor jou is... (gezien je grote hoeveelheid melk en het feit dat je al eens een borstontsteking gehad hebt dus).

Overigens: ondanks dat je borsten nu al zo gegroeid zijn, hoeft dat niet te zeggen dat het weer net zo gaat he?

3. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    heey, ik woon nu in engeland,
    en daar in ziekenhuis hadden ze me echt niet goed geholpen en aangezien ik nog jong ben is het helemaal nieuw voor mij geweest..
    de ene zegt doe zo en de andere zegt doe zo..en mijn zoon die pakte de borst niet goed en terwijl langzamerhand mijn borst vol was ..viel mijn zoon snel in slaap en vond mijn borst moeizaam maar er was wel een tijd dat het goed ging maar hij vond het echt niet genoeg dus had ik altijd borst en fles gegeven..daarna ging ik maar kolven maar bleef ook wel flesvoeden
    nu kwam ik achter dat hij mij borst echt niet meer...

mijn advies dus..gewoon proberen steeds fles te geven langzamerhand en dan pakt hij het zelf op
    mijn zoon kijkt me nu verbaasd aan van wat is dat als ik hem mijn borst probeer te geven

hoop dat ik je geholpen heb

4. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    maar ik zal toch altijd blijven proberen om borstvoeding te geven
    ik vind het echt super jammer dat ik mijn zoon geen borst meer kan geven.. hij is nu 3,5 maand oud

5. Mamvannu

ik heb ook veel gekolfd,
    om alles kloeten uit mijn borsten te krijgen..
    En heb ook advies gehad.

Me zoontje wou toen eerst niet uit
    de borst drinken, (heb ook geen makkelijke tepels haha)
    dus toen ging ik kolven waar de kraamverzorgster bij was,
    nou je had haar moeten zien, ik had direct een fles vol in nou 5 minuten?
    Daarna heeft mijn zoontje wel uit me borst gedronken maar wel
    met behulp van een tepelhoedje en ook dat ding vond ik vreselijk
    zo kon ik hem nog nooit even makkelijk aan de borst leggen
    , eerst altijd dat ding erbij en goed schoonmaken , uitkoken,
    pff
    En alles liep er altijd bij langs we waren allebei kletsnat van de melk
    als ik hem gevoed had. Echt vies gewoon..

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Vies? Is hartstikke goed voor zijn huidje, flinke hydrofiel eronder... Na een paar weken/maanden heb je dat allemaal niet meer, en mijn ervaring is dat ik de eerste maanden niet lang weg ga/ging/wil, omdat ik bij de volgende me echt als kraamvrouw ga gedragen en alleen maar met mijn kindjes ga knuffelen de hele dag! :D

Misschien gaat het nu wel heel anders?
    Op gang komen doet het toch, dus waarom niet proberen, dan kun je altijd nog overstappen?

Als je echt advies wilt voor als je geen borstvoeding geeft, dan zou ik eerlijk gezegd bij flesvoeding posten, want zij hebben daar natuurlijk meer ervaring mee dan wij borstvoedende mama's! :)

7. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Mijn schoonzus wou ook geen bv geven en heeft er niks aan gedaan.
    Ze kreeg wel mega stuwing na een paar dagen en moest strakke kleding/bh's dragen van de kraamverzorgster en haar borsten onder de douche masseren (helemaal als er harde plekken kwamen).
    Misschien zou je de kraamzorg kunnen vragen voor meer tips?

8. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    De stuwing heeft trouwens 2 dagen aangehouden en was toen helemaal over en ik had een opgeluchte schoonzus:D

9. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    je hebt pilletjes die het afbreken meteen.. zou het eens navragen bij je huisarts

10. Mamvannu

kijk daar heb ik wat aan haha
    Bedankt ik zal er eens navragen.

En nee ik ga het echt niet weer probreren.

Ik zat al wel te twijfelen waar ik het neer moest
    zetten hier of bij flesvoeding,
    maar ja het gaat over me borsten, dus ja

11. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    ja dat was je vraag ook toch ;)
    Mijn vriendin heeft 2 keer BV geprobeerd en dat lukte echt voor geen meter, blijkt dat ze daar ook echt niet de borsten voor heeft en daarom heeft de huisarts of verloskundige tegen haar gezegd dat ze bij de derde pilletjes krijgt om het meteen te stoppen...

12. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ojaaaa, pilletjes!:D Dat ik daar niet opkwam..
    Zou idd ook overleggen met je huisarts of kraamzorg. Die 'horen' je daar meer over te kunnen vertellen.

13. Mamvannu

echt bedankt,
    ik ga er volgende week achteraan,
    dan heb ik toch een afspraak.
    Ik heb er ook gewoon echt niet de tepels voor,
    heel vervelend.
    Maar ik wil het gewoon echt niet weer proberen,
    ook als ik na ga hoe mijn zoontje toen zoooo tevreden was met
    de flesvoeding, dat hij gewoon langer dan een half uur stil kon zijn, dat wist ik eerst nog niet haha

14. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    succes!
    Ik moet het ook maar zien bij nr 2 hoor pff heb bij de eerste het 5 weken met veel pijn en moeite vol kunnen houden ik zie het nu wel hoe het gaat

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb ook ervaring met erge hyperlactatie, en als ik niet de eerste 6 weken goed begeleid was geweest door een lactatiekundige, dan had ik de handdoek misschien wel in de ring gegooid. Ik wil echter HEEL graag bv geven, zo lang mogelijk.

Wat jij beschrijft komt mij allemaal heel bekend voor, op de borstontsteking na, dat is mij bespaard gebleven (mede door de begeleiding die ik had denk ik, ik heb wel verstopte kanaaltjes gehad en beginnende harde plekken).

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet ziet zitten. Toch denk ik dat je met de juiste begeleiding een heel andere ervaring kunt krijgen. Bij mij is de melkzee redelijk bedwongen. Ik heb daarin echt mijn eigen weg moeten vinden, het blokvoeden dat mij eerst aangeraden werd, bleek pas na heeeel lange tijd een beetje effectief. Tot die tijd was het bikkelen met erg pijnlijke stuwing (tot van die gloeiende borsten en rugpijn toe), een Renske die moest vechten tegen de enorme stroom (dat is helaas nogsteeds zo), knoeierige voedingen, overal melk, en een zeer gefrustreerde evenstar ;)

Als ik jou was: 1. zorg dat je je goed verzekert voor je bevalt en 2. regel lactatiebegeleiding via de kraamzorg of een andere instantie.

Ik had het via het Groene Kruis, kon ze bellen wanneer ik wilde en heb twee keer een live consult gehad van iemand die een ochtend bij mij thuis is geweest om mij houdingen te leren om te voeden tegen de stroom in (buik op buik, of 'zittende' Renske).

Het is een investering, maar nu het goed gaat, vind ik het een ervaring die ik nooit had willen missen.

Ik bedoel dit natuurlijk alleen maar ondersteunend, ik zou verder niet weten hoe je bv kunt stoppen, ik had al moeite om het van zee naar een redelijk normale hoeveelheid te krijgen ;)

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Die pilletjes heten volgens mij dostinex, maar die geven ze volgens mij bijna niet meer tegenwoordig omdat ze nogal wat bijwerkingen hebben. Volgens mij geven ze die alleen nog als je bijvoorbeeld moet bevallen van een overleden kindje.. Dus in heel ernstige gevallen.

17. MvQ

MvQ Lid

4 apr 2010
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die pilletjes heten idd Dostinex, ik heb ze meteen na de bevalling van mijn zoontje gekregen ivm verhoogd prolactine.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je in Engeland woont en je hebt problemen met borstvoeding, of vragen erover kun je altijd met de hulplijn bellen van de National Childbirth Trust:
    0300 330 0771
    Ze hebben ook in veel plaatsen supportgroepen (niet alleen borstvoeding, maar parenting in het algemeen).

Via hun website kun je ook meer info vinden. Home - NCT

Als je wilt kun je met veel geduld je zoon wel weer aan de borst krijgen, zij kunnen ze daar ook advies over geven.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die zullen je waarschijnlijk vertellen dat die pilletjes alleen voor tragische noodgevallen zijn (kindje dood, mama in psychose of zo).
    De bijwerkingen op korte en lange termijn zijn namelijk nogal heftig, en ze werken maar bij 6 op de 10 vrouwen. En zeker als je hyperlactatie hebt, dan werken ze meestal gewoon niet en heb je je lichaam wel met een heel zwaar medicijn belast.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Borstvoeding is ook niet iets dat je 'probeert', het is iets dat je 'doet', vind ik persoonlijk.

Wel jammer dat het de vorige keer zo slecht verlopen is (nou ja, slecht: met 3 maanden heeft je kind al heel wat meer meegekregen dan de gemiddelde Nederlandse baby, en gezien je belabberde begeleiding mag je daar best trots op zijn!).
    Weet je, elke kans is een nieuwe kans, en het is helemaal niet gezegd dat je nieuwe kindje evenveel moeite met je borsten heeft als de oudste, en het is helemaal niet gezegd dat je borsten weer zo over-enthousiast zijn.

Een borstontsteking is waardeloos, dat weet ik uit eigen ervaring, maar je hoeft helemaal geen bv te geven om er eentje te krijgen. En dan heb ik persoonlijk, als ik dan toch een BO moet krijgen (wat helemaal niet zo gezegd is) liever dat ik die krijg terwijl mijn kind MIJN melk krijgt, dan heeft die pijn nog een soort nut. Terwijl het nutteloos is als mijn kind aan de koe is.

Deel Deze Pagina