wakker maken voor voeding om 23:00 uur

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door foetbal, 19 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. foetbal

foetbal Actief lid

20 feb 2008
    209
    0
    0
    Mijn jochie van 9 weken (en twee dagen) krijgt zes keer per etmaal borstvoeding en doet het goed.
    Als ik nu een 'laatste" voeding geeft rond 2300 uur slaapt ie als het meezit door tot 04:00 uur. Ook erg prettig voor mij....
    Om 23:00 uur is 'ie echter diep in slaap (sinds 19:00 uur) en moet ik echt m'n best doen om hem wakker te maken. Vind ik eigenlijk zielig.
    Maar als ik hem niet wakker maakt komt 'ie om 000 uur en daarna iedere vier uur, kom ik dus zelf veel minder aan slaap toe. Ik moet bijna weer werken, dus m'n slaap heb ik wel een beetje nodig.

Is hier iemand die kan adviseren hoe ik een ritme voor de nacht kan maken? Liefst zo'n ritme dat 'ie de hele nacht doorslaapt....

2. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    je zou voor de laatste voeding een flesje kunstvoeding geven

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi,

Ik denk niet dat je daar iets aan kunt doen. Ik zou hem blijven wakker maken om 23:00 uur en hij zal op een gegeven moment vanzelf de hele nacht doorslapen. Blijkbaar is hij er nog niet aan toe, niet zo vreemd overigens want hij is pas 2 maanden.
    Het doorslapen kan van een op andere dag, het is een kwestie van geduld. De ene slaapt eerder door en de ander iets later.

Succes!

4. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    indd je kan geen ritme aan je kind geven dat ie elke nacht de hele nacht doorslaapt zeker niet als hij/zij nog zo klein

ik zou oook gewoon de 23:00 fles geven

die krijgt me dochter ook en slaapt dan door tot 6:15

5. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Vind ik niet echt een goed advies! BV heeft de optimale werking wanneer je uitsluitend bv geeft! De eerste zes maanden dus niets anders. Bovendien is kunstvoeding geen garantie voor doorslapen. Negen weken is gewoon nog heel erg klein.

Als antwoord op je vraag: Ik heb alles geprobeerd indertijd en niets leek te helpen. Als ik haar wakker maakte sliep ze soms langer door, maar vaak ook niet. En uiteindelijk gaan ze wel doorslapen (hier 'pas' na negen maanden ongeveer...)
    Wat je wel zou kunnen proberen, dat leek hier ook wel een klein beetje te helpen, is kolven en dat uit een flesje geven (of beter nog: laten geven zodat jij op bed kunt)
    Ik ging op een zeker moment rond 22 uur kolven en dan bood ik de borst aan. Rond 23/23.30 uur gaf mijn vriend dan het flesje zodat we zeker wisten dat ze genoeg gedronken had. Als ik haar wakker maakte voor een voeding, dronk ze niet altijd heel krachtig dus ook niet altijd heel veel. Bovendien kon ik nu zelf rond half elf op bed en zorgde hij voor de laatste voeding.
    Als dat niet lukt: probeer het los te laten dat je 's nachts aan het voeden bent. Het klinkt misschien stom maar als je op de automatische piloot je kindje aanlegt en voedt en daar niet te veel over nadenkt, kun je het snelste weer gaan slapen. Door je druk te maken over de uren slaap die je mist wordt je alleen maar onrustiger en zul je nog slechter slapen. Over een maand of twee/drie hebben ze die nachtvoedingen veel minder nodig en zou je het kunnen proberen te 'forceren' (dus rekken met een speentje oid zonder te voeden om ze aan te wennen door te slapen).

6. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Mijn zoontje was 'vroeger' 's avonds altijd wakker waardoor hij later op bed ging. Hij kreeg dan meestel rond negen/tien uur de laatste voeding en kwam dan rond een uur of vier weer. Zo kon ik tenmiste ook rond tien uur op bed anders had ik heb nooit overleefd..haha

Maar.. na een paar weken gaf ik heb ook een flesje met afgekolfde melk. Mijn zoontje dronk de laatste voeding altijd heel erg lang en kreeg naar mijn idee toch niet genoeg voeding binnen. Vanaf het moment dat ik ben begonnen met kolven sliep hij door. Het is een overweging waard..

Succes ermee!
    Gebroken nachten zijn slopend maar voor je het weet slaapt hij ineens door. Echt zomaar van de een op de andere dag.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

hier rek ik af en toe wat, door te kijken wat Thirza doet als ik haar gewoon bij me leg. Vaak valt ze dan in slaap en hoeft ze bijvoorbeeld een uur later pas te drinken. Hier lijkt het in ieder geval te werken om iets langer tussen de voedingen te krijgen.
    Verder: ik voed 's nachts nu lekker liggend, zodat ik zelf lekker half kan liggen dutten, heerlijk! Val ik ook weer sneller in slaap als Thirza gedronken heeft, (overigens: 's nachts drinkt ze meestal maar 10 minuutjes).
    Oja, en ik verschoon haar als het even kan 's nachts niet. Als ze een lichte luier heeft, leg ik haar dus zonder verschonen terug, zodat ze een beetje doorkrijgt dat er 's nachts geslapen mag worden...
    Maar ik lees ook even mee verder, want ook ik zou graag willen dat ze door gaat slapen, :)

8. foetbal, ik heb je topic verplaatst naar het juiste forumonderdeel.

9. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Je kan prima BV en KV combineren en dat doet niets af aan je BV. Een kindje heeft een x hoeveelheid voeding nodig. Met BV reguleert je kindje zelf over hoeveel voedingen hij/ zij deze hoeveelheid naar binnen krijgt. Je kan daar wel iets op sturen door af te koppelen maar dat vinden de meeste mama's zielig voor hun kindje (en dat is het in eerste instantie ook wel een beetje). Met flesvoeding (of met gekolfte bv!) kun je hier zelf in sturen. Door de voedingen in de avond en late avond wat (en dus niet verdubbelen ofzo) te verhogen heeft je kindje mogelijk minder behoefte om 's nachts te eten. Maar een kindje van 9 weken die van 23:00 tot 4 of 5 uur slaapt is wel heel normaal.

Mijn tip is: hou de voeding om 23:00 gewoon aan maar geef (gekolfte) fles en kijk eens wat er 's nachts gebeurd. Eerst maar eens slapen van 23:00 tot 7:00 en dan die voeding van 23:00 bekijken. En wakker maken hoort er dan bij :(

10. kikker28

kikker28 Actief lid

10 okt 2007
    302
    0
    0
    Ik leg mijn zoon (9 weken) slapend aan, kost even moeite voor hij hapt, en soms doet hij dat inderdaad niet, dan leg ik hem weer terug, maar meestal drinkt hij gewoon zonder wakker worden, en is dan juist erg ontspannen, ik hoef meestal ook geen boertje te doen (of hij dan), en hij slaapt gewoon weer verder las ik hem terug leg, dus misschien is dat een idee :(:

11. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    KV doet wel degelijk afbreuk aan de goede werking van de bv. Het is niet zo dat de bv van mindere kwaliteit wordt, maar er wordt door het uitsluitend geven van bv een bescherming opgebouwd die door de kv teniet wordt gedaan.
    Ieder zo zijn eigen keuzes en uiteindelijk worden alle kindjes groot maar als je graag bv wilt geven uit (onder andere) idealistisch oogpunt van gezondheid vind ik het geven van een flesje kv echt zonde.

12. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Als je hem wakker maakt om 23 uur komt hij om 4 uur, en als hij uit zichzelf wakker mag worden om 24 uur komt hij ook om 4 uur zeg je. Dus het gaat om 1 uurtje dat je eerder naar bed kunt.
    Ik zeg: ga dan af en toe om 21 uur naar bed, kun je nog mooi 3 uur extra slapen voor hij zich om 24 uur meldt.
    Het leven kan soms heel simpel zijn ;)

Elle, zoals jij nu schetst zou er dan om 23 uur een fles gegeven worden. Maar als van 19.00-04.00 geen bv gegeven wordt terwijl haar kindje daar blijkbaar wel behoefte aan heeft, kan dat nadelig zijn voor de productie. Zeker als ze straks weer gaat werken en daardoor de kans op een dip toch al groter is.
    En dat de behoefte er is blijkt wel omdat hij anders om 24 uur zou komen.
    Luca slaapt ook ergens tussen 19.00 en 20.30 uur, maar die komt pas tussen 4-6 en slaapt daarna nog even door tot 8 uur.

En 1x er uit is toch niet zo heel veel? Dat hoort er ook wel gewoon bij als je een baby hebt lijkt me.

13. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    ben het met san79 eens, vaak zie je trouwens dat ze zo ineens niet wakker worden om hun normale tijdstip (die van 12 uur) maar ineens doorslapen tot 04 uur, en voor je het weet slapen ze door tot de volgende ochtend. tenminste zo is het hier wel vergaan, en zo is het bij vele heb ik in de loop der tijd hier gelezen ook gegaan.

als de kleine echt niet of nauwelijks wakker wordt en of wil drinken zou ik hem laten liggen. en kijken hoe hij zijn ritme dan gaat regelen.succes

14. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Onze zoon slaapt ook van 20 uur tot 4 uur, op aanraden van mijn moeder (ze heeft 7 kideren) maken we hem nu ook om 23 uur wakker, ze zei dat hij dan vanzelf om 4 uur doorslaapt, we doen het pas sinds zaterdag en tot nu toe werkt het nog niet, maar wie weet.

15. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben het helemaal eens met Jara.
    Kunstvoeding is geen garantie dat een kleintje wel gaat doorslapen. En iets eerder kolven en dat dan door je partner laten geven is dan een prima oplossing.
    En als je dan toch 's nachts voedt. Maak het jezelf dan zo makkelijk mogelijk. Liggend voeden, niet verschonen, dat soort dingen.

Succes! Ook straks met werken weer!

16. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Kv geven vind ik geen oplossing. Je eigen productie keldert meteen.

Maar ook kolven niet. Kolvend is het moeilijk om je productie op peil te houden. Je kolft nooit zo effectief als dat je kindje bij je drinkt.

Ik denk dat door het kolven je uiteindelijk misschien zelfs wel sneller stopt met het geven van borstvoeding. Het is niet niks hoor, iedere keer maar weer zitten en onelegant met die dingen aan je borsten. Ik kan het weten, ik kolf nu nog steeds.

17. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Kolven is inderdaad niet ideaal maar ik vond het toen ik in deze situatie zat wel heel handig. Mijn meisje moest sowieso leren uit de fles te drinken en dat kon ze dan mooi oefenen als ik wat slaap extra pakte. De voeding 's avonds was bij ons (net als bij heel veel anderen, heb ik later begrepen) ook de eerste die eraf viel. De voeding van een uur of vier 's nachts heb ik zeker negen maanden gegeven. Het maakte echt niet uit of ik haar nu wel of niet wakker maakte eind van de avond, ze kwam toch wel rond 3/4 uur.
    Yake: Dat je door 1 keer per dag op een vaste tijd kolven eerder zou stoppen met bv lijkt me niet juist. Als je het wilt zet je wel door en als je stopt zou je dat anders waarschijnlijk ook wel gedaan hebben. Zelf voedt je toch ook nog steeds ondanks het kolven? :)

Deel Deze Pagina