Twijfel om te stoppen met fulltime kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by CoffeeJunkie, Oct 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    In mijn ogen is borstvoeding altijd het beste voor een baby geweest. Je hebt die dingen tenslotte niet voor niets gekregen! Ik besefte maar al te goed dat borstvoeding geven niet iets vanzelfsprekend is, en toch was het een grote teleurstelling om erachter te komen dat ik nauwelijks melk aanmaakte en dat mijn zoontje's zuigreflex te zwak was.
    Gelijk ben ik met neusspray, pillen en kolven begonnen om de productie op te starten, wat meteen begon met een borstontsteking. Met letterlijk het zweet op mijn rug, kolfde ik elke twee uur. Ik had de afdruk van de kolfflesjes in mijn handen staan, zo zeer deed het me, maar na een week is het me gelukt! Ik heb nu voldoende melk om mijn zoon te kunnen voeden en heel soms heb ik zelfs wat extra's.

Het grote nadeel van kolven is dat je borsten nooit helemaal leeg worden gekolft en daardoor heb ik nu een tweede ontsteking en heb daarbij ook nog eens spruw gekregen. Allemaal pijnlijk dus en nu begin ik het ook zat te worden. Ik wil stoppen, er gaat zoveel tijd in fulltime kolven zitten, het kolven zelf, de baby voeden, het schoonmaken van de spullen en dan nog tijd vinden om te kunnen genieten van de baby en het huishouden bijhouden natuurlijk!
    Maar aan de andere kant voelt het ontzettend zwak om nu, na drie weken, al te stoppen. Bovendien heb ik hier zo hard voor moeten werken, dat het bijna zonde is om nu te stoppen.

Het zit me dus nog hoog om te stoppen, gewoon het besef dat mijn zoon straks geen bv meer krijgt. Maar aan de andere kant lijkt het me heerlijk om straks meer tijd te hebben voor mijn zoontje. Ik twijfel dus erg.

Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt of advies voor me heeft??

2. takhen

takhen Fanatiek lid

Nov 13, 2009
    2,386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik heb gelukkig geen borstonstekingen gehad maar verder wel redelijk hetzelfde verhaal ja.
    Mijn dochter was te zwak/klein om zelf te drinken en ik had teruggetrokken tepels, dus zelf voeden lukte niet. Vol goede moed begon ik met kolven maar ik voelde me hoe langer hoe meer een melkkoe :)
    Na 3 weken heb ik het opgegeven. Ik kon op die manier niet genieten van mijn dochter. Ik was alleen maar bezig met voeden. Ik ben toen overgestapt op flesvoeding en heb geen moment spijt gehad!
    Beter nog, bij mijn tweede heb ik de borstvoeding niet eens geprobeerd! Mijn tepels bleven toch een probleempunt en ik had geen zin in weer niet mogen genieten die eerste dagen.
    Dus mijn beide dochters zijn verder groot gebracht met flesjes en ik sta er volledig achter.

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Probeer je je zoontje nog aan de borst te krijgen? Bij mij heeft het 2-3 maanden (hij was 6 weken te vroeg geboren) geduurd dat hij echt alle voedingen live dronk en dat doet hij nu nog steeds! Hij is nog jong, dus geef die weg nog even niet op! Ik vond het ook erg zwaar, maar ben heel blij dat ik heb vol gehouden.

4. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,683
    516
    113
    Lact kundige inschakelen.. Je kindje kan met Zes weken ng het drinken aan de borst onder de knie krijgen vertelde zij mij!!
    Sterkte hoor ensuper dat je het al drievwk hebt volgehouden! chapeau!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Je kunt eens proberen met een lactatiekundige om hem nog aan de borst te krijgen..

Mijn oudste wilde niet live drinken. Hij dronk dan gewoon niet meer. En hij had het wel hard nodig ivm afvallen&geelzien. Met hem ben ik fulltime gaan kolven. Maar met zo'n 6 weken liep de productie hard achteruit, terwijl ik er juist veel energie in moest steken. Uiteindelijk bij 8 weken gestopt, maar dat was achteraf gezien echt te laat. Ben mede door dit bij de psych beland met een (milde) PND.

Bij de tweede een ander verhaal. Was een natuurtalent. Dronk alles prima, groeide na wat opstartproblemen (11,5% afgevallen) prima. Alleen weer vrat het me energie, eigenlijk net zoveel als het kolven, gek genoeg. En dus ondanks het "gewoon" bv geven, toch besloten om te stoppen met de bv, binnen een week was ik van de meeste voedingen af, en voelde ik me echt weer een stuk beter. Dat was ook erg fijn voor de kleuter die rondliep.

Dus ik zeg niet dat je moet doorgaan of stoppen. Maar wel dat je naar jezelf moet luisteren. BV is goed spul, maar als je als moeder niet fatsoenlijk kunt functioneren, dan is het voor mij een kwestie: liever een blije moeder op KV, dan een depri moeder op BV...

6. san1981

san1981 Actief lid

Sep 8, 2008
    218
    1
    18
    Dochter dronk ook niet goed aan de borst ben toen ook begonnen met zes zeven keer kolven. Deed pijn in het begin en kost heel veel tijd vond ik ook. Ben toen overgegaan op minder vaak grotere hoeveelheid kolven. Kolfde drie keer per dag per keer had ik genoeg voor twee voedingen. Nu is ze drie maanden en ben ik aan het afbouwen. Misschien ook iets voor jou? Ik wilde namelijk ook niet helemaal mee ophouden maar was het kolven ook beu door de tijd die het kost.

Share This Page