Borstvoeding en krampjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mroos, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoon is nu anderhalve week oud en heeft regelmatig last van krampjes, volgens mij niks extreems maar mijn oudste zoon heeft er eigenlijk nooit last van gehad dus ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen.

Gisteravond om 10 uur had hij zijn laatste voeding en daarna weer om 1.45. Toen bleef hij dus half wakker van het persen en van de krampjes en uiteindelijk heb ik hem om 3.45 weer aangelegd, of hij dan echt honger heeft weet ik niet maar aan de borst wordt hij rustig en van de pink oid niet. Ook nu kwam hij niet echt diep in slaap en dus heb ik hem eruit gehaald, over zijn buikje gewreven, lekker tegen me aan gehouden, op mijn onderarm gelegd etc. om 4.30 kwam er ontlasting en werd hij rustig, maar wel klaarwakker. Ook toen heb ik hem aangelegd(omdat ik zoo graag wilde slapen..), na 3 slokken sliep hij dus dat was geen voeding te noemen.

Toen leek hij om kwart over 6 wéér last te hebben van krampjes en werd dus wakker, dus heb ik hem weer gevoed.

Tot nu toe werkte het om hem te voeden zodra hij wakker werd, en overdag komt hij zo om de 3/4 uur, 's nachts tot nu toe ook. en van 18 tot 00 meestal om de 2 uur. Vannacht was dus voor het eerst dat hij zo last had van krampjes.

Omdat ik er niet bekend mee ben weet ik niet of het juist goed is om hem te voeden of niet, of ze meer drinken als ze last hebben van krampjes of niet etc.. Graag zou ik willen weten wat goed is.

Vannacht heeft hij ook telkens maar 1 borst gedronken omdat hij daarna dus sliep, overdag drinkt hij er vaak 2, misschien dat hij daardoor vannacht ook sneller honger had? (maar andere nachten weer niet..).

Ik had niet verwacht dat ik er zo onzeker van zou worden dus ik hoop dat je wat tips voor me hebt!

Infacol heb ik trouwens in huis en lijkt wel iets te werken, kan het kwaad om dit bij elke voeding te gebruiken?

Ik heb trouwens meer dan genoeg melk.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Ik vermoed dat de krampjes veroorzaakt worden doordat je ruim in de melk zit. Als hij dan krampen heeft wil hij graag aan de borst, maar niet te veel melk krijgen. Wat je kunt doen is bij krampen de leegste borst aanbieden. Dan kan hij wel lekker zuigen en krijgt hij lekker extra vette melk, die weer de krampen vermindert. Ik ben geen voorstander van infacol. De lege borst aanbieden helpt denk ik beter ;)

Probeer maar eens uit of dit voor jou/jullie werkt.

3. mroos

mroos Niet meer actief

Bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker proberen.
    Ruim in de melk klopt wel, gister voor het eerst gekolfd tussen 2 voedingen en had in 5/10 minuten 100 cc met een handkolf.

Kun je vertellen waarom je geen voorstander bent van infacol? Ik geloof je graag, maar vind het wel interessant waarom.

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Voor wat betreft infacol. De werkzame stof van infacol is simeticon, een vorm van silliconen die de oppervlaktespanning vermindert. Het is een symptoombestrijder en lost het probleem van de krampen niet op. Bovendien is infacol een medicijn, een lichaamsvreemde stof en ik denk dat je daar voorzichtig mee moet zijn. Infacol zegt dat krampen worden veroorzaakt door lucht, maar dat is maar ten dele waar. Bij veel melk hebben baby's krampen omdat hun buik heel hard moet werken om de melk te verwerken. Baby's met krampen vinden het ook vaak fijn om gedragen te worden. Daar geef ik dan de voorkeur aan boven een medicijn voor iets "onschuldigs" als krampen.

Is het zo helder wat ik bedoel?

5. mroos

mroos Niet meer actief

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik vind het altijd fijn om dit soort dingen van iemand te lezen die er verstand van heeft:), dan laat ik de infacol voorlopig in de kast staan.

Overdag heb ik hem zeker een paar uur in de draagdoek, hij slaapt dan vrijwel meteen en ook lekker diep:).

Nogmaals bedankt voor de tip en voor de uitleg, daar kan ik wat mee.

Deel Deze Pagina