Hoi dames, Misschien kunnen jullie me helpen met jullie ervaringen. Afgelopen zondag ben ik met precies 34 weken bevallen van een jongetje. Het kwam heel plotseling nadat mijn vliezen waren gebroken zaterdagavond. Nu van de schrik bekomen, het gaat goed met de kleine, hij ligt in de couveuse, maar is heel actief. Nu ga ik borstvoeding geven en ben aan het kolven, hij krijgt de voeding via een sonde. Hoelang duurde het bij jullie kindjes voordat ze konden drinken? Ik weet dat het bij iedereen anders is, maar ervaringen en tips zijn welkom!
Ik ben 2 weken geleden met 34+3 bevallen van een zoon. Hij woog 2370 gram en heeft 2 dagen in de couveuse gelegen. Daarna in warmtebedje en na 4 dagen zelfs in gewoon bedje. Al die tijd kreeg hij gekolfde melk via de sonde. Na een paar dagen zijn we begonnen met aanleggen, alleen had hij de kracht niet om echt te drinken. Nu is hij al flink gegroeid en heeft hij meer kracht en energie om te drinken. We zijn vandaag begonnen met het aantal cc per dag te verlagen om hem te prikkelen meer bij mij te drinken. De ene voeding gaat hij nu aan de borst en de andere voeding laten we hem doorslapen en krijgt hij de volledige voeding via de sonde. Tot nu toe gaat het goed, hij drinkt ook steeds meer. Maar het is dus wel ahankelijk hoeveel energie je kindje heeft. Hopelijk wil je kindje snel bij je drinken, succes!
Proficiat met de geboorte van je zoontje! Wel schrikken dat hij er zo snel bij was. Ik ben bevallen op 33 weken, na 2 weken dronk ze (gedeeltelijk) bij mij (nog niet elke voeding, en ook zelden volledige voedingen, maar ze had de techniek toen te pakken) en na een kleine 3 weken had ik haar volledig aan de borst! Het gaat dus best wel snel op deze leeftijd, paar weken flink doorzetten met kolven en oefenen aan de borst. Lees zeker Protocol: borstvoeding en prematuur, en dan voornamelijk: Het geven van afgekolfde moedermelk en Eindelijk aan de borst: het stappenplan Héél veel succes en ik hoop dat het jullie gaat lukken. Ik heb mijn prematuurtje uiteindelijk 14 maanden gevoed en dat was echt een prachtige tijd!
Ik ben van mijn dochtertje bevallen met 33+2 en ze is nooit aan de borst geweest, maar dat kon ook niet vanwege een afwijking van haar. Als je je kindje aan de borst wilt hebben zou ik direct de lactatiekundige van het ziekenhuis inschakelen. Je zou bijvoorbeeld bij het buidelen al kunnen beginnen met voorzichtig aanleggen, om te zorgen dat hij al wel de techniek leert of in ieder geval blijft onthouden dat daar de melk te halen is Couveusekindjes zijn schijnbaar best lastig aan de borst te krijgen, maar het kan wel, zie voorgaande verhalen. Maar schakel direct even hulp in, bijna elk ziekenhuis heeft tegenwoordig een LK, die kan je helpen met een goed plan om het voor elkaar te krijgen.
Zoontje geboren met 35w. Hij heeft geen sonde gekregen want hij had kracht genoeg om aan een flesje te drinken. Jammer genoeg mocht hij na de bevalling niet onmiddellijk bij mij drinken. Drinken aan de borst kostte hem volgens de verpleegsters te veel kracht. In het zh de eerste dagen elke dag één keer aangelegd, daarna een paar dagen niet meer. Thuis wel nog geprobeerd maar het was tevergeefs. Hopelijk heb jij meer succes! Eén tip: stel het niet uit, dagelijks proberen en onmiddellijk een lactatiedeskundige inschakelen! SUCCES!
Ik zou direct contact zoeken met een lactatiekundige! Een sonde is geen leuk gezicht, maar eigenlijk wel heel prettig als je borstvoeding wilt geven. Je kind hoeft namelijk geen energie te besteden aan het drinken uit een fles, en kan bij het proberen aan de borst z'n energie daar in steken, en geen problemen met zuigverwarring, zoals je met een fles wel hebt. Probeer bij het kangoeroeen dat echt puur huid op huid te doen, dus geen kleding tussen jullie twee. Lactatiekundige zou erbij moeten zijn om het eventueel proberen van aantappen te proberen. En probeer niet teveel te snel te willen. Jij bent net bevallen, jij moet bijkomen EN je moet zo veel mogelijk bij je zoon zijn. Dus weiger alle bezoek, tenzij ze bij je thuis komen om de stofzuiger te hanteren, je was te doen of iets anders qua huishouden. Probeer ook telefoontjes te beperken, zet desnoods een antwoordapparaat aan. Laat anderen je boodschappen doen, laat eten bezorgen of voor je klaarmaken door familie of vrienden. Het enige wat telt op het moment is je kind en jij! En neem de tijd...mijn dochter was randprematuur, wij mochten met elf dagen naar huis. Maar het duurde tien weken voor ze volledig aan de borst was. Daarvoor was het proberen aan te leggen, kolven en navorsen. Gelukkig heeftbze toen ze het eenmaal door had nog jaren bij me gedronken. Maar schakel vooral professionele hulp in! En als laatste: van harte gefeliciteerd met Hidde! Hij is vast de mooiste jongen van de wereld, en hij heeft een mooie naam!
Dank voor alle tips! De lactatiekundige was maandag even bij, maar moest meteen weg, hopelijk spreek ik haar morgen weer. De verpleegkundigen helpen gelukkig ook goed. Mij borsten beginnen goed op gang te komen, vandaag last van stuwing. En zonet, toen we gingen buidelen begonnen mijn borsten spontaan te lekken. Met een tepelhoedje (mijn tepels zijn niet zo groot, ingevallen) heeft hij een beetje gedronken! Ik ben zooooo trots! Ik ga de websites zeker even bekijken.
Hallo, Ik ben met 32 weken bevallen van een dochtertje. Ze heeft de eerste weken bv gekregen via de sonde. Vanaf 34 weken mogen babytjes pas aan de borst gelegd worden i.v.m verslikkingsgevaar. Dus na 2 weken (toen ze dus 34 weken was) haar steeds aan de borst gelegd. Ze begon steeds telkens meer te drinken. Natuurlijk in het begin hele kleine beetjes. maar elk druppeltje is wat en oooooo wat was ik telkens trots. Na 5 weken mocht ze mee naar huis en dronk ze gewoon volledig al haar voedingen uit de borst. Ongeveer 40 a 45 cc per keer. Ik kreeg de tip om haar voor en na de voedingen te wegen om te kijken of ze wel genoeg binnen kreeg. Maar hier ben ik snel mee gestopt. Ik werd er zenuwchtig van en als ze niet genoeg gedrinken had qua cc 's legde ik haar weer aan terwijl ze gewoon genoeg had gehad. resultaat: alles er uit spugen. Zolang de groei goed gaat enz is er niks aan de hand. Ik had gewoon goede vette voeding waardoor ze dus na minder cc's al ruim vol zat. Suc6 ermee! en geniet van de kleine!
Simone heeft eerst met de fles leren drinken en heeft daarna de borst gepakt. Wij hebben altijd gecombineerd. Ze dronk haar flesjes met 34 weken, toen ze thuis was met 35 weken snapte ze eindelijk de borst ook. Ik heb dus altijd gekolfd naast de borstvoeding. Uiteindelijk heb ik 15 maanden gevoed. Een succesverhaal dus
Vanochtend weer een paar teugjes, maar hij is moe van de bilirubine. Vanmiddag gaan we hem wegen voor de voeding, om er achter te komen hoeveel hij drinkt. Gelukkig gaat het kolven redelijk (gisteren erge stuwing, auw!), vooral als ik naast hem zit tijdens het kolven. Dat ga ik zo maar weer eens doen! Fijn om de succesverhalen te lezen!
mijn zoontje is geboren met 34 weken, ook hij heeft de eerste week een sonde gehad. na een paar dagen heb ik hem aanglegd en dronk hij hele kleine beetjes. de rest kreeg hij via de sonde. met 36 weken dronk hij volledig uit de borst en 2 dagen later mocht hij naar huis. in totaal heb ik 11 weken gevoed. succes
Gefeliciteerd met je zoon Mopje, wat fijn dat hij al drinkt aan de borst! Mijn dochter is geboren met 33+1 en woog 1696 gram. Ze kreeg sondevoeding met afgelofde melk en infuus met voeding de eerste week. Na 11 dagen dronk ze aan de borst, zelfs 80cc de eerste keer. Bij 36 weken mocht ze naar huis en na n paar dagen dronk ze volledig aan de borst, ze woog vorige week 3895 gram bij 10 weken oud. Wat zijn we trots op ons meisje!
Na het succes met drinken gisterochtend (10 ml!), wilde hij gisteravond niet goed pakken. Maar hij ligt ook onder de lamp, dus is erg moe van het afbreken van de bilirubine. Zodadelijk weer een poging. Wie van jullie heeft eerst met een tepelhoedje gegeven? Ik de eerste paar keer wel, heb niet hele uitstekende tepels zeg maar. Gisteren kreeg ik een ander hoedje (geen halve maan, maar helemaal rond) en die wilde hij dus niet. Volgens de verpleegster lag het daar niet aan, maar ik weet het niet.
Ik heb zelf nooit met tepelhoedje gevoed, maar als ik het zo hoor zou ik je toch aanraden om erop te staan dat de LK langskomt en dat die een plan maakt. Of mail de LK (Teddy) hier op het forum eens. De verpleegkundigen zijn altijd heel aardig en helpen goed mee, maar je hebt vaak verschillenden en ieder heeft een verschillend idee (bv over welk tepelhoedje zou werken) en zo krijg je geen lijn in de methodiek om hem aan de borst te krijgen. Ik zou zeggen, vraag ook Dirksmamma even, desnoods per PB, die heeft veel verstand van BV en heeft ook bij zichzelf moeilijke drinkers aan de borst gekregen.
Gisteravond en vanochtend wilde hij niet. Te moe denk ik van het geel zijn en de lamp. Ik ga voor volgende week maandag of dinsdag een afspraak maken met de lactatiekundige in het ziekenhuis, ze was al even bij me geweest, maar werd weggeroepen. Elke verpleegster heeft nu weer een andere mening, dat is wel moeilijk. Maar ik moet ook niet teveel verwachten nog van het drinken, de 10 ml van gisteren was namelijk erg veel voor zijn leeftijd! Maar het voelt zo fijn als hij bij me drinkt...
Hoi Mopje, Dat kan ik wel goed begrijpen dat het heel fijn is als ie bij je drinkt. Thom is dus geboren met 34+2 weken. We hebben hem vandaag voor het eerst een kusje kunnen geven, dat was al heel speciaal. Als het morgen net zo met hem gaat als vandaag, mogen we hem vasthouden. En ja wanneer ik hem mag voeden, geen idee. Het is eerst nog de vraag hoe het verder met hem gaat.. zn ademhaling is nog niet goed, te snel, en hij koelt zn lichmaam op dit moment niet goed af. Krijgt wel 8 voedingen via sonde. En dit gaat redelijk. Dus mopje kan je verder niet helpen, helaas zijn wij nog niet zover met dat stapje, maar we houden de moed erin, komt vast goed, veel positieve verhalen hierboven.. fijn!! Succes mopje & Hidde!
De eerste week (proberen aanleggen, en eerste kleine succesjes) dronk mijn dochter zonder tepelhoedje. Daarna stelde een mannelijke vroedvrouw voor om eens met hoedje te proberen (ik heb eerder grote tepels en daar leek ze het ook moeilijk mee te hebben). En ja hoor, zo dronk ze haar eerste volledige voeding bij mij. Na twee dagen met hoedje waarin het steeds vaker goed ging met drinken, stelde diezelfde vroedvrouw (man) voor om weer zonder te proberen. En dat ging plots nu ook. Twee dagen later mochten we samen naar huis, dochter volledig aan de borst en net geen 2,3 kilo licht.