borstvoeding geven prematuur

Discussion in 'Prematuur' started by Mopje, Jan 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Hier kwamen we maandag thuis. Wel zijn we de dag erop al buiten gaan wandelen (was begin maart maar heel mooi zacht weer toen), maar bezoek ontvingen we maar het tweede weekend (na bijna twee weekjes thuis dus). Niemand die dat gek vond, integendeel.

Geniet van morgen - 24u samen! - en overmorgen de thuiskomst natuurlijk!!!

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Hoi ik heb bij de oudste 20 weken gekolft en bij de kleinsten 19 weken. De oudste en de kleinsten lukten het niet, de middelste wel. Hij was toen 14 weken oud, maar de voeding duurden drie kwartier en ik was helemaal gaar dus ben ik toen gaan afbouwen. De oudste kreeg met 7 weken zijn eerste fles en dronk meteen goed. De twee kleinsten dronken pas goed hun fles toen zij 19 weken oud waren en dan nog verslkten zijzich voortdurend, het ging niet echt goed. Pas met 28 weken konden zij rustig en zonder overstrekken en verslikken hun fles drinken. Het verschilt dus erg perg per kind.

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Hij is thuis! Het drinken gaat redelijk, de ene keer drinkt hij goed uit de borst en de andere keer is hij zo onrustig dat het niet goed lukt. Dan hapt hij (half huilend), maar laat ook weer snel los. Hij lijkt erg gefrusteerd te zijn dan. Zonet duurde het een half uur voordat hij wilde drinken. Moeilijk hoor... Hij krijgt nog 4x per dag een fles met afgekolfde melk (en dus 3x de borst), dus eten genoeg. Heeft iemand van jullie dit ook gehad met jullie kleintjes?

4. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik vind het al knap dat hij je borst pakt en niet te moe is om te drinken.
    DL dronk pas met 4 weken uit me borst daarvoor hield ik me aan een schema van het ziekenhuis dat bleek hier geen succes pas toen ik live ging voeden kwam ze elke 2 uur en had ik een blije gelukkige baby.

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

van harte!

als ze loslaten, kan het zijn dat hij niet goed kan aanhappen/ moeite daarmee heeft. In dat geval kun je proberen of het met een tepelhoedje lukt. Bij mijn oudste was dit het geval, maar hij dronk er te weinig mee.

ook kan het vies smaken, bijvoorbeeld wanneer je er creme op doet. Misschien heb je iets gegeten dat scherp is en wil hij daarom niet.
    of de melk schiet te snel toe en hij weet niet waar hij het laten moet, in dat geval kun je vantevoren even kort afkolven (dan is de druk eraf) en dan aanleggen.

ook bij spruw kan hij pijn hebben in zijn mondje.

succes ik hoop dat je iets aan de tips hebt want het klinkt niet zo super. Misschien anders een lactatiekundige vragen?

6. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    1,795
    0
    0
    Ik ben met 33+2 geboren van mijn zoontje met een gewicht van 1400 gram. Ook hij kon nog niet drinken en ik dacht echt 'dit gaat NOOIT lukken' ... Maar ik ging kolven,kolven en nog eens kolven en nu ben ik zoooo blij dat ik heb volgehouden! Hij was zo ontzettend klein, dat hij niet eens mijn tepel in zijn mondje kon krijgen, maar we hebben héél veel uren gebuideld en ook het 'drinken' geoefend!
    Uiteindelijk heeft hij met 36 weken zn eerste flesje zelf gedronken en we gingen langzaam uitbreiden. Zo gingen we toen hij 39 weken was (zwangerschapsweken uiteraard) naar huis met 2x borst per dag en de rest via een flesje... Sinds een paar weekjes is hij volledig aan de borst, ondanks dat we flink wat hindernissen hebben gehad! Héél soms krijgt hij wel een flesje melk, afgekolfde melk!

Over de nazorg; Wij hadden er ook recht op, maar heb het niet gedaan. Na zoveel weken ziekenhuis en de zorg uit 'moeten' besteden, wilden we alles zelf doen! En dat is gelukkig allemaal goed gegaan! Volg je gevoel, dat is mijn advies! ;)

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Ik had net weer "strijd", maar uiteindelijk heeft hij wel gedronken. Ik ha morgen de lactatiekundige van het ziekenhuis mailen of dit normaal is. In het ziekenhuis was het probleem meestal dat hij te moe was, maar dat is hij niet meer. Ik gebruik al een tepelhoedje, omdat ik vrij vlakke tepels heb en hij de kracht (nog) niet heeft om mijn tepel naar binnen te zuigen. Over een uurtje weer een poging...

Ik geef niet op! Al kolf ik nog 2 maanden, ik vind het veel te fijn dat hij borstvoeding krijgt!

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Goed hoor, dat hij toch drinkt. Ik heb ook full time gekolfd en dat is wel heel pittig, dus zo lang als je het vol kunt houden met proberen hem live te laten drinken, zou ik dat zeker doen! Goed dat je de LK van het zkh gaat mailen, en anders misschien een thuisconsult aanvragen. Het lastige lijkt me wel dat de meeste LK's waarschijnlijk geen ervaring hebben met prematuren, dus waarschijnlijk moet je gewoon het contact met de zkh LK houden.

9. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Goed van je dat je volhoudt en je zal zien dat als hij dalijk sterker is hij vanzelf beter gaat drinken maar wel goed dat je een LK gaat inschakkelen hoor.

10. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    De info van de LK was niet heel nuttig... Ik moest hem vaker aanleggen en geen fles geven! Nou, dan drinkt hij helemaal niks!

Maar vandaag hebben we helemaal geen strijd gehad! 3x in een keer drinken! Het zal vast de komende dagen met ups en downs gaan, daarom vind ik het zo belangrijk dat hij nog de fles krijgt met een vaste hoeveelheid. Kolven vind ik niet zo erg. Wel ontspannend eigenlijk, je wordt geforceerd om te gaan zitten en een boekje erbij.

11. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Mopje gewoon doen wat jullie het beste lijkt hoor
    Jij kent je kindje het beste en ziet ook hoeveel en hoe hij drinkt
    Je zal merken dat het elke dag steeds beter zal gaan.

Share This Page