hallo dames, ik heb een vraag! ik was voor twee weken terug bij mijn verloskundige en die vroeg dus of ik borstvoeding wou gaan geven. nou dat is dus wat ik wel wil doen! het lijkt me een heerlijk gevoel als dat kleintje dan lekker warm en dicht bij je ligt! maar goed nu kwam zij er dus mee dat ik naar z'n voorlichtingsavond moet?? is dit echt nodig? mijn schoonmoeder vertelde me dat ze dat dikke onzin vond. mijn eigen moeder kan me hier niks over vertellen omdat ik geaddopteert ben maar is het echt nodig om naar z'n voorlichtings avond te gaan? bedankt alvast
Enige voorbereiding op de borstvoeding is wel heel handig, misschien wel noodzakelijk zelfs. Op zo'n voorlichtingsavond krijg je het in hapklare brokken voorgeschoteld. Maar nodig, nee. Alle informatie kun je ook vinden door een boek te lezen of een avondje te lezen op borstvoeding.com en/of wikipedia. Dus het is maar net wat je zelf het prettigst vindt. Ik ben ook meer van het doe-het-zelven en heb me ingelezen ipv naar zo'n avond te gaan.
Een voorlichtingsavond van de VBN of LLL is juist hartstikke handig! Ik zou het altijd aanraden, gewoon omdat je dan alle benodigde informatie bij elkaar hebt. Ik zou het zeker doen. Kijk anders hier even: Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Het is hartstikke handig om naar een voorlichtingsavond te gaan. Helaas zijn er heel slechte maar je doet er altijd weer kennis op. Borstvoeding gaat vaak niet vanzelf!
Ik heb het niet gedaan omdat ik toendertijd niet eens wist dat het bestond, maar ik zou het nu iedereen aanraden. Het had mij een deel problemen en onzekerheid kunnen besparen.
Ik ben ook niet geweest, maar heb wel zelf veel gelezen. Het is denk ik 1 van de twee. Er zomaar aan beginnen, vind ik zelf neit zo verstandig. Als je dan wat slechtere begeleiding hebt, zal de kans een stuk kleiner zijn dat het lukt.
't Is alleen dikke onzin als je een omgeving hebt waar iedereen zelf voedt, dat lang doet en bij veel kinderen gedaan hebt, en als je van jongs af aan gezien hebt hoe dat gaat. Anders is het best handig. Borstvoeding is heel natuurlijk, maar het is wel iets wat moeders en babies moeten leren. Het gaat echt niet altijd vanzelf, en dan is het prettig om voorbereid te zijn en te weten wanneer, waar en hoe je hulp kunt vinden. Bijeenkomsten bij VBN en LLL kunnen je daarbij helpen, en je ontmoet meteen ook moeders met babies van dezelfde leeftijd (of buiken van dezelfde omvang) waardoor het makkelijker is ervaringen uit te wisselen. In Nederland loopt borstvoeding heel vaak in de soep. Veel mensen om het bed hebben helaas niet voldoende kennis in huis om het op gang komen goed te begeleiden of om tijdig hulp in te roepen. En veel CB's staan bekend om hun fantastische (NOT) adviezen om borstvoeding om zeep te helpen. Niet voor niets WIL 3 kwart van de aanstaande moeders bv gaan geven, maar geeft met 3 maanden maar een fractie daarvan daadwerkelijk bv.
Ja doen! Heeft mij veel geholpen. En ik had toch ook al veel gelezen maar vond het toch erg prettig. Hier vond ook iedereen het onzin trouwens.
Ik zou het zeker doen! Vooral de filmpjes die ze tijdens de voorlichting lieten zien over hoe je baby'tje goed aanhapt en bij je ligt vond ik heel handig. Foto's zeggen me dan niet zoveel, om het in bewegend beeld te zien, vond ik een stuk duidelijker. Ik heb er echt heel veel aan gehad en zou het je dus zeker aanraden om te gaan.
Ik heb alleen het boek van Stefan Kleintjes gelezen als voorbereiding en daar had ik genoeg aan, maar ik moet wel zeggen dat ik zowel in het ziekenhuis als door de kraamzorg goed ben begeleid én dat het bij mij meteen vrijwel probleemloos ging
Ik heb het niet gedaan, wel veel gelezen, maar het erg gemist! De start ging hier echt moeizaam en ik heb me echt mega-onzeker gevoeld die eerste tijd. Dat aanhappen is toch best ingewikkeld als je kindje dat niet vanzelf doet, dus ik zou zeker een cursus doen!
Hier niet gedaan maar alleen omdat ik kraamverzorgende ben en dus de kennis en scholing wel heb. Maar ik zou het je ook echt aanraden! Als je in het ziekenhuis bevalt en het is druk, is er weinig tijd om je te helpen en het is fijn als je zelf al t een en ander weet.
Ik ben er blanco aan begonnen, maar al vrij snel daarna zat ik op het borstvoedingsforum, en later op dit forum. Dat heeft mij wel geholpen! Ik dacht ook dat het vanzelf ging, gaat het in zekere zin ook wel. Maar je bent zo onzeker he, en de moeders van onszelf denken er HEEL anders over, dus ik raad het je aan!
Ik vind het een heel goed idee om naar zo'n voorlichtingsavond te gaan. Zelf was ik zo 'arrogant' om te denken dat het wel los zou lopen, en misschien had dat ook wel gekund maar door redenen die ik alleen maar kan vermoeden is het niet goed gegaan met de borstvoeding. Ik kolf nu fulltime en dat is alleen omdat ik (al zeg ik het zelf) erg veel doorzettingsvermogen heb. Ik krijg regelmatig de opmerking van anderen dat zij er allang mee gestopt zouden zijn. Misschien dat een voorlichtingsavond dat voorkomen zou kunnen hebben, je weet het niet. Dus ik zou gaan.
Ik vond het nuttig. Eigenlijk ging ik alleen omdat ik een rondleiding op de verloskamers wilde en ze hadden het gecombineerd hier in het zkh. Ach, laat ik maar aanschuiven voor het hele programma, dacht ik. En ik ben blij dat ik het gedaan heb. Het is niet zo dat je na één zo´n bijeenkomst alle ins en outs weet, maar je snapt in elk geval hoe het werkt, en waar je terecht kunt als je vragen hebt! Er waren ook veel mannen bij, dat kan ook handig zijn als je zo´n kerel hebt die anders z´n mening gaat geven zonder gehinderd te worden door relevante kennis. Kan me helemaal vinden in de post van dirksmama. Als je bent opgegroeid in een omgeving waarin BV niet aan de orde van de dag is, is het niet zo vanzelfsprekend en natuurlijk hoe het werkt. Een klein beetje kennis kan je helpen om het te laten slagen. Een paar goede boeken lezen is natuurlijk ook nuttig, en wat filmpjes kijken waarin je ziet hoe je zou moeten aanleggen. Als je dat liever doet, hoeft zo´n cursus niet.
Ik sluit me bij de rest aan, zeker doen! Je kunt het eventueel vervangen door van tevoren een boek over borstvoeding (bv van Stefan Kleintjes) te lezen. Maar het is van groot belang dat je veel over borstvoeding weet, dat vergroot de kans dat het gaat lukken drastisch!
ik heb het zelf niet gedaan, omdat ik alles kan vragen aan mijn moeder die 3 kinderen met bv heeft groot gebracht. maar ik zou het gewoon doen als ik jou was hoor. lijkt me best leuk