opzich is het niet nodig want je instinct zegt je vaak wel wat en hoe je het moet doen maar ik heb veel gehad aan het lezen van BV vriendelijke boeken en hier op het forum. vooral omdat 'men' in je omgeving bijv in het z'huis of elders weleens heel verkeerde (soms goedbedoelde) adviezen geeft...zoals een kinderarts hier (in Griekenland): je moet bijvoeding geven want hij komt niet genoeg aan!dus: 8 min borst 8 min andere borst en dan nog een fles er tegenaan! maar dat heb ik niet gedaan en de kleine kwam ineens toch heel goed aan...dus om je niet van alles wijs te laten maken is voorlichting van een goede consulent handig! en bij probleempjes, als het ff niet gaat of je onzeker bent, kan je heel goed hulp vragen bij een consulent.
Ik zou het zeker doen en ook heel veel lezen. Borstvoeding is natuurlijk, maar helaas gaat het lang niet altijd vanzelf. Als je dan wat meer ervan af weet is het makkelijker daarmee om te gaan. Hier ging de eerste keer alles mis en heb het daardoor ook heel snel opgegeven, iets wat ik achteraf dus heel jammer heb gevonden.
ik vond het ook heel prettig! vooral als je net bevallen ben en een beetje onzeker bent over of het allemaal goed gaat (toevallig had ik ook nog een kraamzorg die er niks van wist, ook al had ik van tevoren aangegeven dat ik bortsvoedign geven heel graag wilde en heel belangrijk vind) gelukkig heb ik veel gehad aan de voorlichtingsavond en de cursus samen bevallen. ik wist meer van bv dan de kraamzorg! balachelijk. :xmaar voor ijn had het anders kunnen uitpakken.... het geeft je meer vertrouwen want bij sommige vrouwen is bv niet gemakkelijk! vooral niet in het begin
Ik ben niet naar de avonden geweest, maar heb veel gelezen. Ik was na 3 dagen wel de stuwing erg zat, en wilde stoppen maar de kraamverzorgster heeft mij er door geholpen. Mijn dochtertje wordt over 5 weken al weer 1 en ze geniet nog steeds van borstvoeding.
Ik heb zelf geen bijeenkomst gevolgd. Ik lees liever zelf. En dat heb ik ook heel veel gedaan. Boeken o.a. En ik ken zo'n beetje alle artikelen van bv.com uit m'n hoofd. Ook heb ik heel veel gelezen op het bvforum, daar heb ik ook veel aangehad. Toen ik eenmaal zelf bv gaf heb ik ook regelmatig vragen gesteld daar. Ik had ook het telefoonnummer van een goede lactatiekundige uit de buurt opgeschreven, zodat ik die zou kunnen bellen voor als het na de bevalling niet soepel zou verlopen. Ik heb dat gelukkig in het begin niet nodig gehad. Maar een paar maanden later wel. Ik zou er niet vanuit gaan dat het allemaal "vanzelf" gaat. Alle nieuwe dingen moet je leren, zo ook bv geven. Ik had me ingesteld op kloven, borstontstekingen, vreselijke stuwing, eeuwige regeldagen, enz. Dan zou het hopelijk mee vallen, haha.
Ik ben zelf blij dat ik gegaan ben naar 2 avonden. Je komt toch beter beslagen ten ijs, je weet waar het over gaat. Maar het hoeft natuurlijk niet. Toch zou ik het wel aanraden, of anders je goed inlezen (boek of internet). Je voorkomt daarmee teleurstellingen en twijfel. Mijn kraamhulp heeft me ook goed geholpen met de BV en theorie en praktijk kwamen niet altijd overeen. Ik heb aan beide veel gehad, zowel de ervaren kraamhulp als de avonden. Het hoeft natuurlijk niet, als je niet wil dan kun je er ook genoeg over lezen. Geef in ieder geval bij de kraamzorg aan dat naast de zorg voor kind en moeder, de BV de hoogste prioriteit heeft.
oja, dit boek moet ik echt iedereen aanraden! bol.com | Ouderschap vanuit je hart, Lida van Ruijven-Bank | Nederlandse boeken# gaat over bv, dragen, slapen, eten, allergie enz. wat ik ook zo fijn vond is het gedeelte over bv na 6 mnd. tot 6 mnd is iedereen heel trots en verwonderd dat je het nog geeft en dat het zo goed is enzo. en zodra je de 6 mnd voorbij bent zegt men ineens: waarom geef je nog? wanneer ga je stoppen? hoe oud is dat kind wel niet? zucht..... en na 1 jaar is het helemaal raar! mijn dochter en ik genieten er nog ontzettend van, en dit boek heeft me wel veel steun gegeven. waarom het wel goed en verstandig is om door te gaan, waarom het van belang is te luisteren naar je kind. dus als je een boek gaat lezen...