Ik hoop dat ik hier juist zit. Nu, ik heb 2 oudere dochters. Deze hebben nooit bv gehad, gewoon omdat mijn ex man mij niet ondersteunde en omdat ik nog jong was had ik gelijk voor fv gekozen. Deze keer is de situatie anders, alhoewel dat mijn man het heel druk heeft op het werk en dat ik er toch vaak alleen voor ga staan thuis wil ik toch heel graag bv geven. Ben nu al op zoek naar hoe ik nog een maand of 2 langer thuis kan blijven na de bevalling, anders moet ik weer gaan werken als de kleine 9 weken is. Dit komt doordat ik verplicht 6 weken voor de bevalling heb en dan nog 9 weken na. Dit is echt veel te jong om hem dan al naar de opvang te doen. Ook wil ik heel graag bv geven, alleen bvverlof wordt in België niet uitbetaald en ouderschapsverlof wel, dus ik ga horen achter optie 2 op het werk. Nu mijn echte vraag bestaat er een goed boek over de bv? Over het verschil tussen bv en fv? Kan je jezelf en je borsten al op voorhand voorbereiden op de bv? Echt alle tips zijn welkom want het wordt toch stilletjes aan tijd dat ik mij hier in ga verdiepen. Groetjes
Contacteer een lactatiekundige! Zij kan je echt alles vertellen, op voorhand maar ook eens de baby er is. En het wordt terugbetaald.
Ik heb een goede begeleiding gekregen na mijn bevalling in het ziekenhuis. Daar kan je ook naar informeren. Daarbij kon ik een vroedvrouw aan huis laten komen (10 bezoekjes) werd volledig terugbetaald door de mutualiteit. Ik had gekozen voor iemand die ook lactatiedeskundige was. Was heel handig, supertevreden! Ik heb het boek 'borst of fles. De juiste keuze voor jou en je baby gelezen'. Dit heeft mijn meeste vragen beantwoord en mijn keuze voor borstvoeding gevormd. Verder heb ik me niet voorbereid, ook niet mijn borsten. Lezen op dit forum helpt ook veel Ouderschapsverlof: je baas is dit semi verplicht. Je moet samen bepalen in welke vorm je het opneemt, voltijds of halftijds. Dat wist je waarschijnlijk al
Ga je thuis of in het ziekenhuis bevallen? Indien het laatste, vraag naar het beleid (baby meteen bij je na een goede bevalling, eerste uur aanleggen, etc.) en naar de aanwezigheid van een lactatiekundige. Ik ben in Antwerpen bevallen in een babyvriendelijk ziekenhuis en dankzij hun geweldige begeleiding voed ik mijn dochter nu nog steeds. Sowieso een lactatiekundige laten komen is een goed idee, zeker in de kraamweek. Of een kundige vroedvrouw laten komen als je thuis bent. Deze bezoeken worden 9 keer terugbetaald door de mutualiteit. En vooral niet teveel verwachtingen hebben en je NIET gek laten maken. Dat je kindje de eerste week 12-15 keer wil drinken is volkomen normaal. Bv is op verzoek. Jij produceert precies wat hij nodig heeft, dus laat je niet onzeker maken over de kwaliteit van je bv. Bv is altijd optimaal aangepast op je baby. Opstartproblemen kunnen meestal weggewerkt worden onder deskundige begeleiding. Een bv-infoavond volgen voor de bevalling is ook heel informatief en zet dingen goed op een rijtje. Ik wens je een fantastische bv-periode toe. Het is zo intiem en met niets te vergelijken. Vooral na de eerste 3 maanden, dan wordt het alleen maar makkelijk en leuker.
Het kan ook zonder partner hoor Ik betwijfel of die anders hier de fles wel gaf. als jij voed neemt hij haar daarna toch gewoon. Stefan Kleintjes heeft een goed boek dacht ik. Je kunt bij onzekerheid beter een cursus doen en veeel lezen, hier en borstvoeding.com Inderdaad, verwacht niet teveel wb schema's hoeveelheden en tijden. dat is bij Bv gewoon vaak niet aan de orde. Succes, soms is het doorbijten zeker in het begin!! Maar er is NIKS mooiers en zó snel weer voorbij..