borstvoeding geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door eikie79, 14 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eikie79

eikie79 Actief lid

22 sep 2007
    454
    0
    0
    hallo,

ik ben van plan om borstvoeding te geven. Ik weet natuurlijk niet of dat lukt, blijft altijd nog de vraag.

Nu ben ik na de bevalling zo'n 3 maanden nog thuis, om vervolgens te gaan werken. Kan ik het iin die tijd netjes afbouwen zodat ik niet hoef te kolven op het werk?

Kan het ook dat ik overdag flesvoeding geef en dan bijvoorbeeld ;s avonds en 's morgens borstvoeding?

2. Miracle08

Miracle08 VIP lid

6 mrt 2008
    6.426
    0
    0
    Verkoopster
    Noord brabant
    het slimste is om tot 6 weken zeker alleen bortsvoeding te geven. ivm met tepel speen verwarring.
    Je kunt het daarna gewoon kolven en de voedingen overdag in een flesje geven zodat je s'avonds wel gewoon kunt bortsvoeden.

3. susan99

susan99 Actief lid

1 feb 2008
    182
    0
    0
    het kan wel, idd zou ik ook zeker zolang mogelijk proberen bv 2 maanden alleen maar bv dus alle voedingen. En dan in de laatste maand steeds een voeding eraf halen per week ongeveer 1 en vervangen door flesvoeding.

4. Catheleine

Catheleine Bekend lid

9 feb 2007
    522
    1
    0
    Zorgcoordinator
    Brabant
    Ik wil het ook gaan proberen om borstvoeding te geven, maar bij ed vorige is het niet gelukt, dus ben er nu ook wel bang voor.. Hoewel de situatie nu wel heel anders is hoop temisnte...
    Vorige keer waren mijn dochter en ik er erg slecht aan toe, en deze keer hopen we dat het allemaal wat beter zal verlopen met de bevalling en de tijd erna...
    Ik hoopte dat mijn man naar mijn werk wilde komen met de baby om te voeden, maar dat wil hij dus echt niet...
    Ik ga dus ook na 3 maanden afbouwen en dan overdag kolven denk ik. Maar ik zie het allemaal nog wel. Ben er vorige keer achter gekomen dat ik het niet zomaar even doe borstvoeding geven... EN onze dochter is met flesvoeding ook gezond en wel groot geworden...

Groetjes en een fijne zwangerschap nog
    Catheleine

5. Jooze

Jooze Fanatiek lid

25 okt 2007
    1.570
    0
    0
    Hi,

Ja je kan zeker gewoon na een paar maanden afbouwen. En als je genoeg voeding houdt (dat ligt gewoon aan jou melkproductie), en dat is meestal wel het geval (als je al een tijdje voeding hebt kunnen geven) kan je gewoon sochtens en savonds bv geven. Wat daarvoor belangrijk is dat je op vaste tijden voeding geeft zodat je toieten er op rekenen zeg maar..

Andere tip er zijn genoeg "curussen"over borstvoeding die je kan volgen tijdens je zwangerschap. De kans van slagen erna is een stuk groter en je weet ook beter wat allemaal kan. Je kan ook gewoon folders aanvragen maar dat is dan wel veel leeswerk en instructies over hoe de baby vasthouden enzo blijven niet zo makkelijk bij.

Jooze

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @eikie79 , als je van plan bent om bv te gaan geven, wil ik je het advies geven om van te voren alvast wat info te verzamelen, naar info avonden te gaan, etc. Goede voorbereiding! Over het voeden, afbouwen, werken. Weet je heel zeker dat je niet wilt kolven op je werk? Ik zou zeggen, neem lekker je kolf mee naar je werk, ga in je 'kolf-pauze' naar je kindje toe om te voeden of laat je kindje naar je werk toe brengen om te voeden. Nouja, uit je bericht begrijp ik dat je dus niet wilt kolven op je werk, omdat je schrijft dat je wilt gaan afbouwen voor die tijd. Ja, je kan voor die tijd afbouwen, je neemt ongeveer 1 week de tijd om 1 voeding af te bouwen (ligt er een beetje aan, hoe snel je voeding terug loopt etc) maar ik durf niet te zeggen of je productie dan op peil blijft om wel die avond, nacht en ochtend erin te houden. Maar je zou natuurlijk altijd kunnen proberen die avond, nacht en ochtend erin te houden. Een kwestie van gewoon aanleggen die tijden.

@ Catheleine, je schreef: "Ik ga dus ook na 3 maanden afbouwen en dan overdag kolven denk ik". Maar als je wilt gaan kolven op je werk hoef je helemaal niks af te bouwen meid, je kolft dan gewoon de tijden dat je kindje normaal gesproken aan de borst drinkt. Dit geef je dan de volgende werk dag mee naar KDV/Oppas/Opa&Oma/Gastouder/etc. Dus als je op je werk gaat kolven hoef je dus niet af te bouwen.

Hier een link over het kolfrecht, kan je een beetje doorlezen, wat je rechten zijn, en de plichten van je werkgever.

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Hoi allen,

ik woon in belgie. en wij hebben hier niet alleen zwangerschapsverlof (3maanden) maar wij kunnen ook nog eens 3 maanden extra borstvoedingsverlof nemen. als je beslist dit te doen moet je elke maand een medisch attest voorleggen met het bewijs dat je nog borstvoeding geeft. de eerste maand word 70% uitbetaald, de 2de 50 en de derde maand 30. ook krijgen wij op het werk de kans om af te kolven. dit idee zie ik persoonlijk minder zitten. ben dus nog aan het twijfel over de 3 maanden extra borstvoedingsverlof. het grote voordeel is dat je lekker een half jaar thuis bent en voor je kindje kan zorgen. het nadeel is die betalingswijzen... maarjah, nog 6 maanden de tijd om te beslissen ":)

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik verplaats hem naar het borstvoedingsonderdeel.
    Graag goed kijken waar je iets plaatst.
    Elmo

9. Als je wil kan je natuurlijk fles en borst combineren. Niet alle kindjes willen dit.
    Zoals al gezegd mag je gewoon kolven op je werk. Je krijgt hier tijd voor die je baas gewoon moet betalen. Tot je kleintje 9 maanden oud is.

Een cursus is altijd een goed idee. Daarnaast het klaar hebben liggen van het telefoonnummer van een lactatiedeskundige bij je in de buurt. Als het dan even niet gaat voor je gevoel en je kraamhulp/verloskundige geven andere adviezen dan je had verwacht of die voor je gevoel niet kloppen. Gewoon hulp vragen.

Het geven van borstvoeding is zeker niet altijd makkelijk. Als je echt wil lukt het je vast. Samen met de hulp van je partner en je omgeving.
    Vooral niks aantrekken van vragen als:
    Heb je nog wel genoeg voeding dan?
    Moet je niet al gaan beginnen met hapjes (als je kleintje 4 maanden is)?
    Zo zijn er nog veel variaties te bedenken. Mensen zijn niet bekend genoeg met bv. Veel van onze ouders hebben hun kinderen op de fles grootgebracht. Dat was in de jaren 70-80 tijdens de opkomst van de kunstvoeding industrie normaal. Nu weten we meer en zijn er heel veel meningen.

Owja, wat betreft een speen, wij hebben die gewoon gegeven vanaf dag 4. Ons zoontje had zo'n mega zuigbehoefte. Die wilde 24 uur per dag aan de borst. Niet om te drinken maar alleen om te sabbelen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tjonge, dat is echt een regeling om jaloers op te worden zeg!
    Ik snap dat de centjes dan wat minder zijn, maar ja, als je niet de deur uitgaat geef je ook minder geld uit...
    Ik heb wel ervaring met een fulltime job en kolven en ik vond dat erg meevallen hoor.
    Maar als ik kon kiezen...

11. Jana

Jana Actief lid

28 dec 2006
    347
    0
    0
    Hoi Eikie
    Ik heb tien weken fulltime borstvoeding gegeven en ben toen gaan afbouwen omdat ik weer aan het werk moest. Mijn kindje zat toen al op vijf borstvoedingen per dag. Ik geef nu nog twee keer borstvoeding en drie keer de fles en dat gaat tot nu toe heel goed. Als je 5 tot 7 dagen per voeding rekent om af te bouwen, gaat het prima (bij mij tenminste). Je hebt dan wel steeds één of twee dagen stuwing.
    Ik heb overigens geen cursus gedaan, onder het motto: borstvoeding is zo oud als de mensheid, dus het zal ook zonder cursus wel lukken... 8) Maar kwaad kan het natuurlijk nooit. Persoonlijk denk ik dat het al dan niet slagen van de borstvoeding meer afhankelijk is van je baby en je borsten, dan van het wel of niet volgen van een cursus... Als je een goeie kraamhulp hebt, vertelt zij je de belangrijkste dingen die je moet weten over borstvoeding.
    Succes ermee en ook veel plezier (ik heb er echt van genoten en doe dat nog steeds -twee keer per dag).
    Jana

12. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    M.i. vergeet je dan wel 1 ding. Wij leven niet meer in een maatschappij waarin bv vanzelfsprekend is en er dus heel veel kennis over is. Hulp bij bv is daardoor minder vanzelfsprekend van je familie te krijgen. Daarom is het naar mijn mening belangrijk kennis van bv te hebben.
    En persoonlijk zou ik niet erop willen gokken dat mijn kraamhulp toevallig wél goede kennis heeft. En niet met allerlei bakerpraatjes aan komt zetten, of slechte adviezen.

13. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Tja mijn kraamhulp wist, ondanks dat ik met klem had aangegeven dat ik bv zou gaan geven en dat ze daar met het sturen van iemand rekening mee zouden houden en een kraamzorg bureau wat 1 of ander predikaat heeft bv-oke te zijn, bar weinig van de bv af hoor. Als het mn eerste was geweest en ik stond wat minder sterk in mn schoenen was het zeker mis gegaan... de kraamhulp bij de eerste was overigens wel oke maar dan nog... als nieuwbakken mam moet je voor bv problemen vaak niet bij het cb zijn, niet bij de huisarts... kan me best voorstellen dat veel moeders gewoon niet weten waar ze echt goede hulp kunnen vinden.

Tuurlijk zijn er bij wie het redelijk vanzelf gaat maar ook ik had op een gegeven moment echt hulp nodig (en ik heb practisch heel bv.com gelezen voor ik bv ging geven) Maar het aller belangrijkste is denk ik motivatie... je kan nog zo'n model baby hebben, geweldige borsten en echt goede hulp maar als je niet wil dan maakt dat allemaal niks uit. Weten waarom je bv geeft is denk ik errug belangrijk.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je dan enorm veel geluk gehad hebt, dan.
    Borstvoeding is wel iets natuurlijks, maar het is ook iets dat je als baby en als moeder moet leren. En daar kan wel een week of 10 overheen gaan voor het goed gaat!
    In natuurlijke samenlevingen waar iedereen dicht bij elkaar is en waar kinderen door mogen drinken tot de natuurlijke speenleeftijd (tussen de 3 en de 8 jaar) WEET een jonge moeder meestal wel hoe het moet met borstvoeding (waarschijnlijk herinnert ze zelf nog hoe ze dronk) en zo niet, dan zijn er altijd moeders met ervaring in de buurt. Maar onze samenleving is daar nogal ver van verwijderd.
    Vertrouwen op de kraam is nogal naief. Lees een willekeurig forum en je zult zien hoeveel verdriet moeders hebben omdat de zorg om hun bed de borstvoeding om zeep geholpen heeft.

Als je een cursus gevolgd had, dan had je ook geweten dat je helemaal niet hoeft af te bouwen als je gaat werken, omdat je tot je kind 9 maanden is 25% van je werktijd doorbetaald mag besteden aan het voeden van of kolven voor je kind.

15. Jana

Jana Actief lid

28 dec 2006
    347
    0
    0
    Hoi Dirksmama,
    Dat weet ik allemaal wel. Desondanks KIES ik ervoor om af te bouwen, om redenen die ik elders op dit forum uiteen heb gezet (oa dat ik niks krijg doorbetaald, aangezien ik eigen baas ben, zodat ik ook mijn zwangerschapsverlof al uit eigen zak heb moeten betalen).
    Het mag zo zijn dat we in Nederland ver van de natuur af staan... desondanks vraag ik me dan af, waarom moeders die ervoor kiezen om geen borstvoeding (meer) te geven, zich toch keer op keer moeten verantwoorden...
    ook op dit forum.
    Je vraagt adviezen omtrent het afbouwen van bv en wat krijg je: 101 redenen om NIET te gaan afbouwen.
    Vind ik jammer.
    Dat moest ik even kwijt.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om dezelfde reden waarom moeders die wel borstvoeding zich ook steeds moeten verantwoorden...of eigenlijk om dezelfde reden waarom moeders denken dat ze zich zouden moeten verantwoorden. Dat hoeft niemand namelijk, iedereen maakt eigen beslissingen, en de enige aan wie je verantwoording hoeft af te leggen is je kind en jezelf.
    Anderen kunnen natuurlijk altijd naar het waarom vragen. Ik heb ook vaak genoeg de vraag gekregen waarom ik niet 'gewoon een fles' gaf.

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Waar het voornamelijk om gaat is dat het vaak genoeg gebeurd (en dat weet je zelf wel dm) dat men vraagt om adviezen hoe de bv af te bouwen (om welke reden dan ook) maar dat er heel vaak geen adviezen worden gegeven hoe dat te doen (terwijl dat wel het geval is als je al 6 mnd of langer bv geeft) maar wel waarom je niet zou moeten afbouwen…

Jana schrijft dat ze 10 wkn bv heeft gegeven en dat ze toen is gaan afbouwen omdat ze weer aan het werkt moest (zzp’er) en jij schrijft daarna dat het wel 10 wkn kan duren voor het geven van bv goed gaat, waarmee je (in mijn ogen dan) de indruk wekt dat het de 1e tien weken niet goed is gegaan en dat ze door zou moeten gaan terwijl in andere topics vaak genoeg wordt gezegd dat elke druppel die ze binnen krijgen er 1 is met ontiegelijk veel antistoffen e.d. ik zou daar best een naar gevoel aan kunnen overhouden als ik “mijn best” heb gedaan door 10 wkn fulltime bv te hebben gegeven over zou gaan naar combi of afbouwen dat zelfs die 10 wkn nog niet “goed genoeg’ waren, daar waar sommige bij 4 wkn al pluimen krijgen omdat ze het toch maar voor elkaar hebben gekregen maar het helaas niet ging…

Zij kiest er bewust voor omdat zijzelf ook “moet” leven en je als zzp geen “rechten” hebt zoals andere die in loondienst werken..

Ik kan me heel goed indenken dat je als bv gevende moeder er af en toe ook kriegelig van wordt dat men aan je vraagt waarom je niet “gewoon” de fles gaat geven maar zoals je schrijft hoeft niemand zich daarover te verantwoorden, maar ik weet wel, en daarom schrijf ik het ook, dat vele hier het idee hebben zich wel te moeten verantwoorden als ze direct de fles geven, of geen bv kunnen geven of “te snel” afbouwen” en dat allemaal onder het mom dat je je kindje het beste onthoud….

Zovele hebben het idee dat ze zich hier na een vraag te hebben gesteld moeten verantwoorden hoe belachelijk dat ook is, maar zo is het wel…

En dat is gewoon jammer, dat “we” (moeders) elkaar niet wat meer respecteren wbt de keuzes om onze eigen kinderen groot te brengen…

Geef als daarom gevraagd wordt gewoon je eigen mening en of ervaring, maar kom niet aan met onderzoeken (vaak nog niet eens wetenschappelijk ondersteunt) die iets anders uit (kunnen) wijzen….(btw DM niet persoonlijk naar jou toe bedoelt hoor)

Gr.smoekie

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waar het op neer komt is dat borstvoeding vaak niet vanzelf gaat, en dat het in het begin moeilijk en niet leuk kan zijn, en dat er soms wel 10 weken overheen kunnen gaat voordat het een beetje loopt.
    Dat betekent niet dat het voor die tijd bij niemand goed gaat, maar dat betekent wel dat voor heel veel vrouwen pas na 10 weken de gemakken de overhand nemen op de ongemakken.

En elke druppel telt, en elke dag telt en een combi bv en kv is vaak een heel mooie manier om lekker lang bv te kunnen blijven geven.

Door leuke artikeltjes met romantische foto's van babies die gelukzalig aan een borst liggen word je als kersverse moeder toch vaak op het verkeerde been gezet. Omdat zeker in het begin het niet zwijmelend op een stoel zitten is, maar gewoon hard werken. En als je dat niet weet als jonge moeder, dan heb je al snel het gevoel dat je iets verkeerds doet.

19. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Hoe dan ook blijkt telkens weer, moet je je als moeder zijnde te pas en onpas continue verantwoorden voor de keuzes die je maakt, en wordt je steeds maar weer verteld hoe je iets “moet” doen, of had moeten doen…

Geef gewoon je mening zeg ik op mijn beurt maar probeer iemand geen “schuldgevoelens” aan te praten, en dat gebeurt steeds vaker lijkt het wel…

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt me toch niet dat je door op te merken dat de eerste 10 weken vaak helemaal niet leuk zijn je iemand een schuldgevoel aanpraat.
    Nog afgezien van het feit dat je niemand een schuldgevoel aan KUNT praten, omdat schuld iets is dat iemand ZELF voelt. Je kunt je alleen schuldig voelen als je zelf vindt dat je willens en wetens iets fouts gedaan hebt.
    En dat is hier helemaal niet aan de orde.

Deel Deze Pagina