nou dat ben ik totaal niet met je eens echt niet... zovaak lees ik van je dat al geef je maar 1 dag bv je je kindje zoveel antistoffen e.d meegeeft etc.. zij vertelde dat ze nu na 10 wkn af wilde bouwen omdat ze "moest" werken, en dan ineens lees ik van je dat het vaak 10 wkn duurt aleer de bv goed gaat, wat niet ter zake doet, omdat ze "moet" stoppen cq afbouwen omdat ze anders geen inkomsten heeft.... en dan jij zegt dat je niemand een schuldgevoel aan kunt praten omdat een ieder zelf keuzes maakt, is natuurlijk de grootste kolder.... als er maar vaak genoeg verteld wordt, of je maar vaak genoeg leest dat je niet genoeg je best hebt gedaan om bv te geven (om maar een voorbeeld te noemen) kun je daar wel degelijk schuldgevoelens over krijgen hoor en dan spreek ik nog niet eens vanuit mezelf dit keer, maar ik weet dat het wel degelijk bij vele zo voelt... dit forum is er om elkaar een hart onder de riem te steken, maar de pb'tjes die ik af en toe krijg vindt ik gewoon zielig.... waarom?? omdat men soms niet eens meer wat duft te schrijven of vragen hier uit angst voor de "borstvoedingsmaffia" dat is toch de grootste kolder of niet, en dat van moeders die wel dingen willen vragen maar niet durven, niet durven omdat ze "bang" zjn voor de reacties die het ze oplevert dat ze in "andermans" ogen niet "genoeg" gedaan hebben of zich "verkeerd' hebben laten voorlichten door hun kv of wat dan ook terwijl ze wel degelijk achter hun keuze staan... ik sta voor de volle 100% achter mijn keuze om fv te geven, maar daarom vindt ik het wel jammer dat het niet "gelukt" is, en als ik mag geloven wat andere schrjven, is het niet gelukt omdat ik het niet "kan" maar omdat ik er niet "genoeg" mijn best voor heb gedaan... geloof me als ik zeg dat ik dan heel nare gevoelens van krijg en diezelfde mensen wel door elkaar zou willen schudden maar het niet doe omdat "ze" gewoon niet beter weten... en waarom weten "zulke" mensen niet beter, omdat ze alles op zichzelf betrekken...zo van "oh maar ik heb er zoveel problemen mee gehad, en het is gelukt, dan moet het jou ook lukken, anders ligt het aan jou, en doe je er niet genoeg moeite voor, of heb je er niet genoeg moeite voor gedaan" ..(kots) (no affence) gr.smoekie
Dank je Smoekie. Ik had al eens uitgelegd dat mijn keuze om af te bouwen een weloverwogen keuze is. Als mensen dan ongevraagd aankomen met allerlei adviezen als 'je kunt best kolven in de auto', terwijl ik advies vraag mbt tot afbouwen, is dat best irritant en weinig respectvol. Borstvoeding is voor mij niet heilig. Ik wilde het graag proberen, maar ik wist van tevoren dat als het een getob zou worden, ik ermee zou stoppen. Ondanks mijn voornemen om bv te geven en ondanks dat het van begin af aan reuzegoed ging, heb ik me ook van begin af aan geërgerd aan de borstvoedingsmafia. Het leek wel of die folders, waarmee je wordt bestookt vanaf het moment dat je zwanger bent, zich in mijn huis vermenigvuldigden! Ook heb ik me erover verbaasd dat over zoiets gewoons en natuurlijks, iets wat vrouwen al eeuwen doen, zo ingewikkeld wordt gedaan. Alsof je ervoor gestudeerd moet hebben. Maar dat terzijde. Heb jij trouwens een baan, Dirksmama? (Dit is niet cynisch bedoeld, ik vroeg het me gewoon af omdat je al zo lang bv geeft. Dat lijkt me zwaar met een baan.)
Klopt Elmo, ze vroeg simpelweg het bovenstaande Maar en dat probeerde ik net dus duidelijk te maken, kun je zulke dingen niet vragen zonder dat men je (onbewust?) probeert duidelijk te maken dat het helemaal niet nodig is om na 3 mnd te stoppen of af te bouwen omdat je weet ik veel waarop recht hebt etc Geef gewoon antwoord als daarom gevraagd wordt, en kom niet aan met hele verhalen waarom je niet zou hoeven af te bouwen, waarom het niet goed is te combineren (fv en bv) etc etc Als er gewoon antwoord wordt gegeven op de vraag van de ts zouden er veel minder paginas nodig zijn om quotes of knip en plakwerk van who adviezen e.d. om dingen duidelijk te maken
graag gedaan Jana, ik kan je verder niet helpen wbt het afbouwen van bv, omdat ik best wel snel gestopt ben met het geven van bv en er niet al te veel problemen mee heb gehad hoe dan ook succes in ieder geval
Ik werk meestal minstens fulltime en ben bij de oudste met 5 weken weer aan het werk gegaan. Ik werkte destijds in een land waar zwangerschapsverlof niet bestond. In totaal heb ik toen 9 weken niet gewerkt, en dus geen inkomen gehad. Bij de jongste had ik het gebruikelijke Nederlandse verlof, maar geen ouderschapsverlof of zo. Ik vond het absoluut niet zwaar, ben niet anders gewend.
Juist bij vragen op internetfora is een vraag niet altijd een rechtstreekse vraag. Vaak zit er een vraag achter de vraag. Vandaar dat een straight antwoord vaak niet voldoende is, en het beter is om naast een antwoord ook uitleg en alternatieven te geven. OK Jana wilde afbouwen. Maar er zijn ook zat vrouwen die een vergelijkbare vraag stellen omdat ze denken dat ze moeten afbouwen, terwijl ze helemaal niet willen, en niet weten dat er gewoon voorzieningen zijn voor voedende moeders. Die niet weten dat je als moeder rechten hebt. Daarnaast lezen er ongeveer tien mensen mee voor elke persoon die schrijft. Met alleen maar een antwoord dat ook in een Frisofoldertje staat, zonder de achterliggende informatie en alternatieven zou je die op een verkeerd been kunnen zetten. Elke reactie die je hier neerzet is niet alleen voor de TO bedoeld, maar evengoed voor al die tientallen meelezers.
Wel eens bij stilgestaan dan al die meelezers 1. slim genoeg zijn om de zoekfunctie te gebruiken en dus jouw antwoord (wat al honderden keren gegeven is ) kunnen terugvinden? 2. ook wel slim genoeg zijn om dan zelf een topic te openen en de vraag te stellen? Je geeft antwoorden voor de vraag gesteld is. Je geeft antwoord op de vraag achter de vraag voor die gesteld is. Je geeft advies terwijl iemand om ervaringen vraagt...een groot verschil! Als ik nou eens in ieder topic dat geopend wordt door iemand die problemen heeft met bv ga antwoorden: joh stap dan over op de fles...hoe snel zou men geirriteerd raken? Kun je je voorstellen dat men zich irriteert aan jou? En wanneer gaat een moderator hier eens zeggen: genoeg is genoeg? Je bent lid sinds 29 augustus, hebt bijna 3200 berichten geplaatst, hoofdzakelijk hier in het voedingsgedeelte...wanneer is het 'point made'!? Je noemt jezelf lactivist...nou mods geef deze lactivist dan haar eigen stukje forum, beter nog open je eigen forum...want ik kan maar niet begrijpen dat dit zo toegestaan word door de mods... De pb'tjes waar Smoekie het over heeft, ik heb zo ook gehad, meiden die hier niet eens iets durven te openen over bijvoeding of stoppen met borstvoeding uit angst voor reakties van o.a. jou...dat is toch diep triest? Ik zal niet ontkennen dat je soms super antwoorden geeft, de laatste tijd vond ik dat je je toon gematigd had, je bracht je boodschap anders, ik ben het zelfs regelmatig met je eens...maar ik kan hier gewoon niets van begrijpen...er is je nu al zo vaak verteld dat je mensen kwetst met je antwoorden, dat mensen je advies niet willen en toch blijf je doorgaan...waarom?
Ik vind dit bovenstaande behoorlijk overtrokken. Ik ben nog geen 1 kwetsende tekst van DM tegengekomen. Ik vind de volledigheid van haar antwoorden, of je het er dan mee eens bent of niet, erg prettig. Ik heb altijd wel het idee dat ik er iets mee kan. Dat het niet altijd het antwoord is wat je wil lezen,dat is dan een ander verhaal.
Ik denk dat Jingels het heel mooi verwoord: Dat het niet altijd het antwoord is wat je wil lezen,dat is dan een ander verhaal. Als je topic opend weet je dat je reactie's kan krijgen. Deze kunnen positief of negatief zijn. Soms zijn het zelf reactie's waar je over gaat nadenken. Kwetsende reacties lees ik maar weinig in het voedings gedeelte. Iedereen leest het op zijn eigen manier en wat je daar mee doet is jou keuze. Maar om ontopic te blijven: ja je kan afbouwen en dan kijken of je de ochtend en avond voeding nog met de borst kan geven. Je kan dan het beste beginnen met de voeding te vervangen die ze het minst goed drinkt aan de borst. En dan om de 5 dagen ongeveer een voeding vervangen. Succes!
Je geeft me te veel eer. Ik kan me niet voorstellen dat er moeders stoppen met borstvoeding omdat ze bang voor me zijn. En pb-tjes? Tja, daar is weinig controle op he? Ik krijg ze ook regelmatig. Maar ik vind het niet discreet om over de inhoud daarvan uit te wijden. Als iemand mij pb-t dan is dat privé, en dan ga ik niet in een topic lopen uitwijden over wat er dan in zo'n pb staat. Kwetsende pb-s stuur ik door naar de mods. Dat wel.
Leer lezen. Ik geef aan dat er meiden zijn die hier geen topic durven te openen omdat ze bang zijn voor de reakties van (o.a.) jou. Met name topics over bijvoeden voor 6 maanden en stoppen/afbouwen van bv durft men niet te openen. En dat hebben ze me verteld in een pb, dat kan ik hier rustig neerzetten. Wie die pb's heeft gestuurd en wat er letterlijk in stond dat blijft prive. Ik hoop alleen dat diezelfde meiden hier zich ook eens uitspreken of het pb'tje wat ze aan mij (of Smoekie die krijgt ze ook las ik) eens doorsturen naar een mod. Dat je kwetsende pb's krijgt...tjsa wie de bal kaatst...