Hoeveel geef ik mee (bv in fles voor oppas)

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Beccaatje, May 21, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    Hai Ilse,

Nog 3 weken en het is zo ver, de eerste probeerdagen van mijn zoon bij de oppas. En nu wordt het spannend. Bij mijn dochter heb ik 'toen' de overdag voedingen vervangen voor flesvoedingen omdat ik geen mogelijkheden had om alle dagen op het werk te kolven. Nu wel, dus nu blijven we nog even volledig bv geven...alleen...hoeveel ga ik meegeven?

ik gebruik de avent handkolf, met die handige bakjes erbij. Ik heb nu 8 bakjes in de vriezer, varierend van 100cc tot 180cc. Ik heb nog geen vast kolfmoment omdat ik nu natuurlijk steeds live voed, maar sinds een paar dagen slaat hij de allerlaatste avondvoeding over (rond een uur of 12) en dus kolf ik dan af.

We zijn pas begonnen met het oefenen met een flesje, en als hij echt huilt accepteert hij geen fles. Dus bij hongersignalen kolf ik iets af (20cc), mijn man geeft hem dit dan in de fles en daarna leg ik hem alsnog aan. DAn gaat het prima.

Ik kolf ongeveer de volgende hoeveelheden: de ochtendvoeding is volgens mij rond de 140 cc, als ik een andere voeding kolf kom ik op 80cc, dit vries ik in in ijsblokjes. Pas had ik een avondvoeding met stuwing en dan heb ik wel 180cc.

Maar goed, nu heb ik dus geen idee hoeveel voeding ik hem mee moet geven naar de oppas toe, omdat ik niet weet hoeveel hij drinkt.
    Als ik af ga op kunstvoeding mag hij 5 x 160 - 200 ml (hij weegt nu 7,1 kilo) maar die hoeveelheden kolf ik zelden.

Wat ik wel kan doen is hem dus een paar bakjes meegeven (totale hoeveelheid...?) en dan de oppas 1 bakje per keer laten ontdooien, en dan als hij komt 100cc proberen te geven, daarna steeds wat aan te vullen of zo?
    Hoelang kan ik ontdooide bv bewaren? Ik zou het jammer vinden als ze bij wijze 100cc ontdooit en hij hier nog maar 20 cc van neemt. 's avonds wil ik natuurlijk weer live voeden dus het dan alsnog geven lijkt me ook geen optie.

Moeilijk hoor. Ik hoop dat mijn verhaal en mijn vragen een beetje helder zijn?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Beccaatje,

Helemaal helder hoor!

Wat spannend he, zo voor het verlof lijkt een enorm lang, maar eenmaal bevallen vliegt de tijd.

Heb je er zin in?

Voor de hoeveelheden: er bestaat een regeltje wat je als handvat kan gebruiken.

lichaamsgewicht in KG X 150 ml = totaal volume per 24 uur.
    Dat deel je door het aantal voedingen wat hij die dag krijgt. Zo weet je bij benadering hoeveel er nodig is.

Het is handig om in het begin kleine porties mee te geven. Niet alle kindjes houden zich aan de regeltjes. Sommige drinken veel andere minder.

Als je kleine porties hebt kan je makkelijk nog wat extra laten warmen.

Gekolfde MM is vers op tafel 8-9 uur houdbaar
    MM in de koelkast max 5 dagen.
    MM in een -20C vriezer 3-6 maanden (afhankelijk hoe vaak hij open gaat)

Niet de tijden opstapelen. Dus liefst na kolven direct koud. Dan kan je alles van 1 dag kolven verzamelen en in porties verdelen en invriezen of in KK bewaren als het binnen 5 dagen wordt gebruikt.

Eenmaal verwarmde melk is max 1 uur houdbaar.

Bevroren melk kan je het best de avond tevoren in KK zetten. Meestal is het 's ochtends dan nog net aan bevroren maar wel zacht. Tegen de voedingstijd is het bruikbaar.

Je kan in het begin misschien wat extra kleine porties bij de oppas in de vriezer gooien. Dan kunnen ze die gebruiken als de nood daar is.

Verder zal de tijd het leren. Na ene paar keer weet je hoeveel voeding hij ongeveer neemt. Straks wordt het kolven ook anders omdat je dan in plaats van een voeding kolft. Dat levert dan meer melk op dan tussendoor te sprokkelen.

Als je nog meer wilt lezen over kolven en werken download dan de folders 8 en 9 van de VBN op www.borstvoedingnatuurlijk.nl

Succes met je werken,

Ilse

Share This Page