Zijn er moeders die zo nu en dan een flesje kunstvoeding geven? Onze dochter krijgt nu 110 cc moedermelk uit een flesje op momenten dat ik er niet ben. Als ik kijk wat zij aan kunstvoeding zou moeten krijgen is dit 180 cc met de voeding er nog bij, dit gaat ze nooit op krijgen. Hoe doen jullie dit?
Geen ervaring met kunstvoeding. Maar, Mijn dochter kreeg nooit meer dan 140- 150 ml gekolfde melk per keer bij de opvang, dit was van 6-12 maanden. Hoeveelheden borstvoeding zijn vaak anders dan kunstvoeding. Borstgevoede kindjes drinken vaak minder per keer, maar vaker op een dag. Flesgevoede kindjes drinken vaak meer per fles, maar dan minder voedingen per dag. Als jouw kindje genoeg lijkt te hebben aan 110ml melk dan is dit goed. Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar bedenk wel, dat als je dan zelf niet kolft, je melkproductie kan minderen. Je borsten denken immers dat ze minder melk hoeven aanmaken.
Als ze 110cc moedermelk uit de fles drinkt zou ik als je gewoon thuis bent 90+3 aanmaken, wil ze nog meer maak je wat bij. Is het nodig voor bij de opvang o.i.d. dan zou ik 120+4 meegeven en gewoon kijken wat ze daarvan opdrinkt. Flesvoeding valt doorgaans wat zwaarder dan borstvoeding, dus zou ze op zich genoeg moeten hebben aan 90+3, maar ik zorg hier altijd dat ze bij de opvang in elk geval genoeg hebben.
Wat op de pakken kv staat, is totaal irrelevant voor bv kindjes. Bij fv wordt zo snel mogelijk gestreefd naar zo weinig mogelijk voedingen van zo veel mogelijk cc. Focus ligt daarbij op ouders zo min mogelijk bezig laten zijn met flesjes, niet op baby's die liever vaker minder drinken. Niet naar kijken dus. Hoe oud is je dochter? Er bestaat namelijk formules voor aantal cc bij bv, ook in combinatie met fv.