borstvoeding in combinatie met hapjes

Discussion in 'Borstvoeding' started by Meis28, Jul 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Hoe vaak voeden jullie je baby's van 6 tot 7 maanden? En wat voor hapjes krijgen zij hiernaast?

2. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,620
    43
    48
    Ik zat volgens mij met 6 maanden nog op zo'n 8 voedingen. Ze kreeg toen 1x per dag vast voedsel a la rapley. Pas vanaf 7 maanden gingen we naar 2 voedingen en nu zitten we op 3x per dag.

3. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bij 6 maanden zijn we begonnen met vast voedsel in stukjes aan te bieden. In eerste instantie alleen 's avonds bij de avondmaaltijd omdat we er dan zelf ook bij waren. Langzaamaan opgebouwd naar meerdere eetmomnten per dag, dus na 2 maanden ook eens bij de lunch wat gaan aanbieden etc.
    We hebben een beetje gekeken hoe het ook uit kwam met onze maaltijden en slaaptijden van uk.
    Het eerste jaar is vaste voeding naast borstvoeding toch alleen maar bijvoeding om te proberen, dus we hebben het rustig opgebouwd.

Het gaat bovendien in fases. Net als je kindje lekker begint te eten zit er een fase rond een jaar waarbij hij alles weigert en bijna niets eet. Dat komt doordat ze dan het besef krijgen dat niet alles meet veilig is om te eten. Bepaalde smaken zijn dan waarschuwingssmaken. De manier waarop ze voedsel benaderen wordt dan anders, en dan kan je op je kop gaan staan, maar dan gaan ze echt niet eten.
    En even later vinden ze weer vanalles lekker en eten ze je de oren van de kop. Best grappig, maar soms maak je je best even een beetje zorgen :)

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Mijn kleintje is dól op eten. Om hem niet te overvoeren verdeel ik de fruithap over twee eetmomenten (ontbijt en lunch) en soms de groentehap ook nog. Daarnaast krijgt hij rijstwafels. En uiteraard zoveel borstvoeding als hij wil. Ik merk absoluut geen teruggang in voedingen. Ik voed gemiddeld zo'n 7x.

5. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Onze dochter van 6 maanden drinkt nog 6 keer. Daarbij krijgt ze in de ochtend fruit en in de middag wat groenten. Dit zijn nog maar kleine porties. Ik ga dit weekend een aardappel proberen ;) Ik probeer regelmatig af te wisselen zodat ze kennis maakt met de verschillende smaakjes.
    Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier ook wel een beetje in losgelaten voel door het cb. Ik doe maar gewoon wat ik denk dat goed is en lees me wat in via internet.

6. Ger

Ger Actief lid

Jan 3, 2014
    246
    0
    0

Precies! Ik heb nog nooit zulke slechte adviezen gehad als die van het cb. Ik mis heel erg een duidelijke richtlijn. Op internet staat ook overal wat anders. Consultatiebureau is erg gericht op flesvoeding en dat vind ik erg jammer. Ik kreeg zelfs het advies om s Avonds rijstebloem erbij te geven. Terwijl ik net had gezegd dat ik borstvoeding gaf. Ik zei hoe zie je dat voor je, ze neemt een slok melk en dan een lepel rijstebloem? Ze zat me raar aan te kijken en zei niks meer. Echt ongelofelijk.

Zelf voedt ik 5x per dag. Daar heeft ze genoeg aan. Verder krijgt ze een paar hapjes fruit en s avonds een paar hapjes groenten. Ze heeft flinke plasluiers maar niet echt overdreven poepluiers. Ze is wel tevreden dus dan denk ik dat het wel goed zit.

7. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Nou mijn CB doet helemaal niet aan voedingsadviezen. Met 4 mnd was alleen vaccinatiespreekuur waarbij ik moest vragen om te wegen/meten, niks geen vragen uberhaupt hoe het gaat en of hij gezond is, en volgende consult is met 6 mnd. Nu gaat het wel goed en vind ik mn info wel op internet maar niet iedereen is daar zo handig in...
    Zijn jullie begonnen met prakjes of hele stukken groente? Ik neig beetje naar rapley maar vind voor beide wel wat te zeggen...

8. Ger

Ger Actief lid

Jan 3, 2014
    246
    0
    0
    Ik kook de groente zelf en gooi het dan in de blender. Net courgette uit eigen tuin. Heerlijk! Roos at het voor het eerst en vond het ook lekker haha. Af en toe geef ik, als ik zelf fruit eet, haar ook een stukje daar sabbelt ze dan lekker op. Ik geef het echt alleen als bijvoeding omdat ik het belangrijk vind dat ze wel goed blijft drinken. Dat was eerder namelijk niet zo!

Leuk weer ff wat van je te lezen... Gaat het verder goed met Jonathan?

9. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Hmmm lekker courgette, vooral uit eigen tuin, leuk om te horen dat Roos het ook lekker vind! Ik wil ook zelf koken wel, vind die potjes niet wat. En melk is voorlopig nog het belangrijkste inderdaad.
    Jonathan doet het super! Duurt niet lang meer of hij is al 8 kg haha, hij houdt wel van mama's melk ;) Na de flinke krampjes in de eerste tijd nu echt een vrolijk en sterk mannetje :)

10. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Ik zelf geef nu twee hapjes per dag (op aanraden van het cb hier). Ergens in de ochtend fruit hapje en eind middag groente. Er mocht ook al kip bij nu en dan na een tijdje rundvlees. Maar doe dat nog steeds niet, weet eigenlijk niet waarom maar vraag me af of dit al nodig is? Verder krijgt hij de dagen dat ik werk (4 dagen per week) in de eerste fles bij de oppas pap door de borstvoeding. Hij eet/drinkt graag en het is moeilijk zoveel te kolven dus dit helpt wel! En t schijnt ook wel goed te zijn voor de darmpjes om wat te oefenen met granen. Hij drinkt niet zo vaak meer aan de borst, zo'n 4-5 keer.

Share This Page