Hallo, Ik heb overal op internet gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Mijn zoontje is nu 6wk en vanaf dag 2 moet ik al kolven (eerst ivm bili en nu vanwege af en toe te zware borsten ofdat hij genoeg heeft aan een). Nu wil ik dat natuurlijk niet weggooien, maar bewaren. Ik weet : - dat voeding in een gesloten flesje op kamertemperatuur ong. 6uur houdbaar is. - In de koelkast 3 dagen - In de vriezer 3 maand (in de diepvries begreep ik zelfs 6mnd). Maar nu komt de vraag: Kan ik afgekolfde melk, 3 dagen op koelkast temperatuur opsparen en dan gezamenlijk in een flesjes/potje/zakje invriezen? Ik weet dat het beter is om het direct in te vriezen, maar het is soms maar 20cc, ander keer weer 80cc en het is fijner om in een x +-150cc in te vriezen ivm de hoeveelheid die mijn zoontje per voeding moet binnen krijgen. Ik kolf nl ook niet dagelijks, maar vries het dan wel na 3 dagen in, ook als het minder dan 150cc is.
Nee, invriezen moet binnen 24 uur gebeuren. Je mag wel gekoelde verse melk, bij ingevroeren melk doen. Mits de nieuwe hoeveelheid niet meer is dan de ingevroren melk. Het is trouwend makkelijker om kleine hoeveelheden in te vriezen, ongeveer 50 ml per keer. Dit ontdooit sneller en je hebt minder kans op verspilling.
Mij lijkt 150 ineens voor 6 weken ook best wel veel eigenlijk? Ik hoef niet vaak gekolfde melk te geven, maar volgens mij had hij hier met 6 weken meestal aan 100 wel genoeg, misschien keer 120... Met kv zit je wel op die hoeveelheden, maar heb je meestal minder voedingen.
Ik vries alleen maar verse melk in, dus afkoelen in de koelkast en direct in de vriezer. Ook kleine porties idd, 20cc, 30cc en hooguit 50cc. Dit vind ik fijner werken. Mijn dochter is 6 maanden en drinkt nog steeds maar 120 a 130cc per voeding (6x). Borstvoedingskindjes drinken vaak kleinere hoeveelheden en vaker per dag als 'kunstvoedings'kindjes.
Ik zou het niet doen. Ik heb ook kleine hoeveelheden ingevroren als ik toevallig zoveel overhad. Er liggen flessen van 130 ml in de diepvries, maar ook van maar 20 ml. Ik zoek ze dan bij elkaar met het ontdooien, zodat het ongeveer 1 portie is. Als ik een restje had wat wel nog in de koelkast bewaard mocht, maar niet ingevroren meer kon, maakte ik het gewoon op. De versafgekolfde melk ging dan weer in de diepvries.
Volgens mijn kraamverzorgster mocht dat wel. Ik doe het ook gewoon. Meestal wel binnen 1-2 dagen, maar er zit vast ook wel eens wat tussen dat al 3 dagen stond. Mijn zoon heeft nergens last van . Als advies zou ik het niet geven, zou het binnen 2dg invriezen. Maar denk op zich dat met 3 dg ook moet kunnen, mits je koelkast goed koud stond, je vriezer goed vriest, en je het na ontdooien direct geeft. In de koelkast blijft het 4 dagen goed, in de vriezer maandenlang. Dus 3dg+vriezen en dan meteen geven, zou niet veel anders moeten zijn dan 4 dagen alleen koelen?
Humz...ik twijfelde echt heel erg, dus ben maar overnieuw begonnen. Erg zonde maar heb liever dat mijn ventje goede verse voeding heeft. Dus 1liter melk weg gegooid Maar wel lekker fris opnieuw begonnen! thnx meiden!