Wie heeft ervaring met relacteren?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Springday, Jul 29, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Springday

Springday Fanatiek lid

May 20, 2014
    1,409
    0
    36
    Mijn kindje is prematuur geboren na 34 weken. De eerste week dronk hij soms uit de borst, maar veel voedingen ook via de sonde. Ik kolfde dan alle voedingen. De week erna ben ik alleen maar gaan kolven en kreeg hij de voeding via de fles of via de sonde... uiteindelijk alleen nog via fles. Na ongeveer 4 a 5 weken begon mijn productie af te nemen. Het aanleggen was ik onhandig in omdat ik dat in het begin amper had gedaan dus dat werkte niet en extra kolven verhoogde de productie ook niet. Hij had steeds meer voeding nodig en ik kon hem voor mijn gevoel steeds minder bieden. Ik had destijds eigenlijk al een lactatiekundige in moeten schakelen maar op een of andere manier was de drempel hoog voor mij. Uiteindelijk ben ik na 6 weken gestopt. Het was ook de combinatie van vermoeidheid, herstellende van een keizersnede, extreem veel bloedverlies gehad tijdens de bevalling waardoor ik bloedarmoede had etc. Na een aantal weken toen we in een rustiger vaarwater kwamen kreeg ik er spijt van dat ik was gestopt met de borstvoeding...

2 weken geleden ben ik hem opnieuw gaan aanleggen. Natuurlijk verkeerd en vanaf dag 1 al tepelkloven, en flink bloeden. Smeren, smeren, smeren... en toen heb ik me er toch overheen gezet en een lactactiekundige gebeld met mijn verhaal. Na haar bezoek ging het aanleggen super en mijn kindje snapte ook meteen wat de bedoeling was. Kolf aangeschaft en ik ben hem iedere voeding gaan aanleggen, maar even want er kwam niks, iedere 3 uur gaan kolven, maar niks kwam er...

Sinds gisteren ben ik begonnen met domperidon en om de 2 uur kolven. Aanleggen gaat nu wat minder, omdat hij gewoon door heeft dat er uit mijn borsten niks te halen valt. Maar.... vanmiddag kwam er weliswaar een paar druppels moedermelk! Eindelijk! Zou dit het begin kunnen zijn? En wat kan ik nu doen om dit echt door te pakken? De keer dat ik daarna kolfde kwam er namelijk weer niks.

2. Issie

Issie Actief lid

Mar 16, 2015
    324
    93
    28
    Ik weet niet of je al lid bent van een borstvoedings facebook groep. (Als je tenminste facebook hebt) Daar heb ik vaker soortgelijke vragen voorbij zien komen. Natuurlijk borstvoeding ook voor 6+ maanden kind is een fijne groep.

3. Springday

Springday Fanatiek lid

May 20, 2014
    1,409
    0
    36
    Bedankt voor je tip :)

4. Chilena

Chilena Lid

Aug 19, 2014
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je echt wilt relacteren is het nu doorzetten geblazen. Doorgaan met de domperidon, zo vak mogelijk kolven en aanleggen. Het is heel intensief, maar als je het écht graag wilt is het zekr de moeite waard. Het heeft bij mij 2 maanden geduurd voor ik een redelijke productie had en 3 maanden om volledig op bv over te stappen.

Je zou 'powerkolven' kunnen proberen. Dat houdt in dat je een uur lang 10 minuten kolft, 10 minuten rust, 10 minuten kolven etc. Ik denk dat als je dat 1 of 2 ker per dag kunt doen een week lang je echt resultaat zult zien. Kolf je 's nachts ook. Of leg je je kindje aan in de nacht? Dan zijn de hormoonniveaus namelijk het hoogst!

5. Springday

Springday Fanatiek lid

May 20, 2014
    1,409
    0
    36
    Hoe lang duurde het bij jou voordat er echt wat in je flesje terecht kwam met kolven na de eerste druppel? Ik merk wel dat het nu wel iets aan het toenemen is maar het blijft nog bij druppels. Al komen die nu wel standaard bij iedere kolfsessie en gister had ik de ene keer een druppel en de andere keer niks. Dus er is vooruitgang.

Vorige week ging aanleggen super en mijn kindje ging er ook voor maar toen kwam er nog niks uit dus nu ziet hij het niet meer zo zitten. Elke keer huilen als ik hem aanleg, doe ondertussen zelfs een beetje melk in zijn mond laten lopen vanuit de fles zodat ie denkt dat het uit mijn borst komt maar daar trapt ie ook niet in. Het lukt me nu dus misschien maar 1-2 keer per dag om hem aan te leggen maar na een minuut is hij er al klaar mee. Dus ik hoop dat de productie wat sneller omhoog zal gaan zodat als ie wel een keer hapt er ook wat meer voeding uit komt.

In de nacht kolf ik niet, of ja om 1 uur voor de laatste keer en dan weer om half 7. Ik leg hem snachts ook niet aan omdat hij doorslaapt en dat ook niet wil verpesten. 2 keer per dag een uurtje kolven (of ja om en om met 10 min) kan ik wel gaan doen. Ik probeer het nu zo vaak mogelijk, sowieso om de 2 uur en soms al wel na een uur weer.

6. meintje83

meintje83 Actief lid

Apr 15, 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf geen ervaring met relacteren, maar wel met m'n productie ophogen. Mijn lactatiekundige zei dat je ook zo'n borstvoedingshulpset kan gebruiken. Dan kan je met een klein slangetje voeding geven terwijl je kindje aan je borst ligt. Dan krijgt je kindje dus voeding en stimuleert tegelijkertijd je borst om je productie te verhogen. Je kan de voeding hoog hangen (als een ketting om je nek) zodat de voeding er makkelijk uit stroomt, of laag zodat het meer moeite kost. Ik heb het zelf niet nodig gehad, maar misschien is dat een optie?
    https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/bvhulpset.html

Share This Page