1e dag, constant hongersignalen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaMarije, 17 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hoi bv-mama's...

    Vanochtend om 8.56 ben ik bevallen van onze zoon Benjamin, een prachtig kereltje van 4100 gram.
    Ik geef hem bv (mits het wil lukken). Nu heb ik hem vandaag al een keer of 6 'gevoed' aan beide borsten (elke keer als hij hongersignalen toonde na bijv. slapen), maar de hongersignalen blijven nu komen! Ik snap dat ik nu nog niet echt voeding heb (hooguit colostrum), maar ik kan hem ook niet de hele dag laten drinken. Mijn tepels doen nu al behoorlijk zeer. Ik heb goed gelet op het aanleggen en hij hapt goed (voor zover ik kan beoordelen).

    Hoe moet ik dat nou oplossen? Ik smeer al PureLan en probeer hem bij het sabbelen los te koppelen om mijn tepels te sparen. Moet ik de signalen tussendoor dan maar laten voor wat ze zijn? Uiteraard wel regelmatig aanleggen...

    Pinkje sabbelen wil hij wel graag, maar negeer ik daarmee geen hongersignaal? Een speentje wil ik liever nu nog niet mee beginnen...

    Alvast dank voor jullie hulp :)
    Een ervaren (maar toch onzekere!) bv-mama :)
     
  2. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gefeliciteerd!

    Als je pijn hebt in je tepels zou ik morgen de kraam toch even goed laten meekijken (al kan het idd gevoelig zijn in het begin).

    Verder lijkt het me dan verstandig om minimaal 2 uur tussen een voeding te laten, maar na 2 uur bij signalen wel aan te leggen. Tussendoor een pinkje is prima. Verder is het vooral proberen en aanvoelen ;), als hij tevreden is met een pink, is dat best :)
     
  3. fafje

    fafje Niet meer actief

    volgens mij is het de eerste dagen de bedoeling, zo vaak mogelijka an te leggen, juist om de productie op gang te brengen..

    het is ook normaal dat je kindje afvalt nu, omdat er nog amper wat uitkomt..maar het gaat ook om het oefenen....meetsal rond de 3e dag krijg je stuwing..

    hoe vaker je aanlegt, hoe sneller de melk op gang komt en zn buikje wortd gevuld!

    gefeliciteeerd trouwens!!!!


    bij mij hielp bepanthen en daarna borsten aan de lucht laten drogen...
     
  4. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Inderdaad hoe vaker je aanlegt hoe beter, maar op kloven zit je ook niet wachten natuurlijk. Dus als je kindje net heeft gedronken en daarna tevreden is met pink dan is dat prima.

    En afvallen in het begin is normaal. Zowel M als T zijn iets meer dan 10% afgevallen. In M's tijd was dat nog de max, bij T was de grens al 7%. De kraam en verlos begonnen dus al over bijvoeden. Heb ik geweigerd, wel gekolft (kwam zowaar ruim 30 ml uit op dag 3 of 4 :D), maar niet hoeven geven omdat T niet meer afviel en na eerste stabiele dag begon te groeien als kool :). Kan dus echt even duren ...
     
  5. fafje

    fafje Niet meer actief

    in het zh hebben ze bij mij niet goed genoeg geholpen en krege dus ook kloven, maar toen de kraamhulp thusi was, hielp ze met aanleggen en dat ging ehelmaal goed, ja ondertussne moeten die kloven genezen, maarja je moet dan ff doorzetten..

    ik nam altijd heel diep adem wanneer de baby aanhapte...want tijdens het drinken valt de pijn wel mee, (in mijn geval, het was ook snel weg, vanaf hijd at goed dronk)

    hier kwma de bv heel snel op gang, hij heeft 1 dag 80 gram onder zn geboorte gewicht gezeten vanaf toen heeeel hard aangekomen
     
  6. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Juist veel aanleggen, niet de twee uur afwachten. In het begin is het drinken drinken drinken. Wordt vanzelf minder! Als het echt pijn doet even iemand laten meekijken naar je techniek.

    Enne gefeliciteerd met je kleintje!
     
  7. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Heel hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van je kersverse zoontje!!! Hoop dat het een mooie bevalling was.

    Ik raad ook aan om niet op de klok te kijken maar je kindje gewoon bij singnalen aan te leggen. Als je pijn hebt, lijkt het mij dat er iets niet helemaal goed gaat of dat je even moet wennen aan het borstvoeden.
    Ik had zelf ook kloven in het begin en hier leek het ook alsof onze zoon goed aanlag, dit was toch niet zo.
    Na enkele dagen lag ik met hem op mijn blote borst (hij lag met zijn hoofdje tussen mijn borsten), hij begon te zoeken en heeft volledig zelfstandig aangehapt, dit was de eerste keer dat hij écht perfect aanhapte en dat ik totaal geen pijn voelde, ondanks de kloof die ik toen al had.

    Afkoppelen (iets wat ik eigenlijk nooit deed), doe je op de juiste manier? Je trekt niet gewoon je tepel eruit maar verbreekt de vacuüm met je pink?
     
  8. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Van harte gefeliciteerd!

    De eerste dagen echt bij elk signaal aanleggen. Als je tepels pijnlijk voelen, dan hapt hij waarschijnlijk toch niet helemaal goed toe.
    Als je meer vragen hebt, dan kun je ook gratis even bellen met een vrijwilliger van VBN of LLL.
     
  9. Chrisie

    Chrisie Fanatiek lid

    16 mrt 2010
    1.010
    0
    0
    utrecht
    van harte gefeliciteerd.

    inderdaad zoveel mogenlijk aanleggen wat andere dames ook al zeggen. En over pijnlijke tepels. De eerste 6 weken brak bij mij het zweet uit bij het aanhappen zodra hij eenmaal goed dronk ging het over. Nu helemaal geen pijn meer. Maar als het met drinken pijn blijft doen dan gaat er iets niet goed.

    Je kraamhulp zou vandaag ook vast wel meekijken en anders een LK bellen.
     
  10. Vollutto

    Vollutto Niet meer actief

    Gefeliciteerd!!
    Leg maar zo veel mogelijk aan, je hoeft echt niet op de klok te kijken hoor.
    Hapt je zoontje goed OVER de tepel heen of slurpt hij hem naar binnen?
    Het is belangrijk dat de tepel naar het neusje wijst bij het aanhappen. De baby moet dan zijn hoofdje naar achteren doen en zijn mond ver open. Dan ligt de tepel goed in de mond en schuurt hij niet over het harde gehemelte.
    Veel s6 en anders een lactatiekundige mee laten kijken.
     
  11. 4days

    4days Niet meer actief

    Tepelkloven krijgen de meeste verse moeder. (mits ze bv geven, hahaha) Maar over het algemeen duurt dit gelukkig maar heel kort. De baby moet het gewoon even leren.

    Naar mijn idee kan het trouwens ook geen kwaad de baby soms een pinkje te geven. Ze hebben een grote zuigbehoefte de eerste tijd. Als de baby echt honger heeft is hij niet meer tevreden met een pinkje hoor.
     
  12. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Dank voor jullie snelle reacties, waar een forum toch al niet handig voor is :D

    Ik heb de kraamhulp mee laten kijken met aanleggen en afkoppelen en dat gaat beide goed. De pijn in mijn tepels is er nog wel, maar wordt in ieder geval niet erger. Het scheelt dat Benjamin ook al echt voeding binnenkrijgt nu, hij slikt al behoorlijk en verslikte zich vanochtend zelfs :). Goed teken dus!

    Het zal voor mijn tepels wel weer even wennen zijn, denk ik.
    Ik voed hem gewoon op verzoek, alleen als ie de borst niet meer wil en nog wel zuigbehoefte heeft, geef ik hem mijn pinkje.

    Nogmaals bedankt dames, zo zou het goed moeten komen! Ik heb idd nog altijd de LK achter de hand
     
  13. 4days

    4days Niet meer actief

    Trouwens nog van harte gefeliciteerd!!! ;)
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gefeliciteerd!

    Ik heb Lisa de eerste dagen bijna constant gevoed, de eerste nacht heeft ze de hele nacht aan de borst gelegen en de helft daarvan gedronken denk ik, ik heb grotendeels gewoon geslapen ;). Ze had meteen een goede drinktechniek en ik kreeg geen kloven, wel blaren, m'n tepels moesten nog even wennen. Was wel een klein beetje pijnlijk, maar heel goed te doen. Wat heel goed werkt bij blaren en kloven zijn mother mates, dat zijn siliconen kompressen, die kan je vaak in je kraamzorgwinkel kopen (desnoods vragen of de kraamhulp ze even meeneemt). Ik heb ze bij Eva en Lisa gebruikt en ik vond het super werken! Je kan ze 1 tot 2 weken gebruiken, maar na die tijd heb je ze over het algemeen ook niet meer nodig.
     
  15. MamaVanSimone

    MamaVanSimone Fanatiek lid

    19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Oeh die gevoelige tepels kan ik me nog wel herinneren, dat hoort er een beetje bij. Ik kon niet eens douchen zonder mijn handen eroverheen te houden en elk stukje stof dat er overheen bewoog was me teveel. En ik had nog het 'geluk' dat er geen baby aan zoog, ik hoefde alleen maar te kolven.
    Het gaat gelukkig wel over, tegenwoordig kan Simone happen en haar hoofd draaien (want papa is altijd interessanter dan mama's borst) en dan schiet ze los en ik voel dat (gelukkig) bijna niet eens meer.....
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had in de eerste week gewoon korsten op mijn tepels van de kloven. Dat deed wel zeer ja! Goed smeren met purelan, aan de lucht laten drogen en op blijven letten dat je kleone op de juiste manier drinkt. Ik liet hem wel eens doorgaan terwijl ik best voelde dat. Het niet helemaal goed zat. Ik vond het afkoppelen zo sneu. ;) E juist het eerste zuigen na het aanleggen voel je het meest. Ik had dus vaak ook geen zin om opnieuw te beginnen. Maar dat heb ik snel afgeleerd hoor. Verkeerd drinken = pijn. Gelijk goed doen dus. Maar zelfs dan is het wel gevoelig / pijnlijk in de kraamweek.

    Het is toch weer even doorzetten. Als het dpstraks allemaal loopt heb je er zoveel gemak van!

    Oh ja, mijn zokntje dronk in het begin 13 keer per etmaal. 's Nachts liet hij er al gauw 2 uur of zelfs iets meer tussen. Overdag soms maar 3 kwartier. Laat je baby dan toch drinken! Een baby kan nou eenmaal niet klokkijken. En veel drinken stimuleert de productie juist, dus later heb je er profijt van.
     

Deel Deze Pagina