Eerlijk ik voelde het ook als knap, ben tot nu toe aan mijn moeders kant van de familie de enige in 3 generaties die borstvoeding heeft kunnen geven, ondanks dat iedereen het wel geprobeerd heeft en er de nodige hulp voor ingeschakeld heeft. Aan mijn vaderskant overigens wel maar daar was men zich er ook heel erg van bewust dat het niet vanzelfsprekend is dat het mogelijk is. Hier komt het dus alles behalve vanuit het stukje ‘kijk eens hoe goed ik bezig ben’ wat vaak wel gesuggereerd wordt wanneer iemand er trots op is of het knap vindt. Mijn oma die haar kinderen wel borstvoeding kon geven heeft vanaf het begin af aan geroepen dat je het niet als iets vanzelfsprekends moet zien en wanneer het lukt je blij en trots moet zijn op de periode dat het gelukt is en je niet rot moet voelen over de periode dat het niet gaat zoals je wil. Borstvoeding is immers niet vanzelfsprekend en moet bij zowel moeder als kind kunnen en mogelijk zijn.
Nee, je zegt dat het een feit is dat 2-jarigen best iets anders kunnen drinken, maar wat heeft dat feit er mee te maken? Dan móeten ze dus ook iets anders drinken? Of dan heb jij er iets over te zeggen? Of...?
Ik vind het standpunt van veel mensen een beetje grappig moet ik zeggen. Ik erger me zelf regelmatig aan bloot in de openbare ruimte. De Hunkemoller reclames op grote posters, de Radio 538 posters in bushokjes etc. Ik vind dat ergerlijk omdat ik het uitbuiten van de vrouwelijke seksualiteit heel vrouw-onvriendelijk vind. Vrouwen die op een normaal strand perse topless moeten zonnen, ben ik ook blij dat dat niet meer hip is. Ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Net zoals ik de blote piemel van buurman Henk niet hoef te zien, heb ik ook geen behoefte aan de borsten van buurvrouw Sjannie. Maar vrouwen die zitten te voeden zitten daar niet om te showen of lekker te genieten. Die zijn gewoon een kind aan het voeden. En als je nog een leven wil hebben waarbij je ook eens de deur uitgaat als mama die nog voedt. Dan moet dat ook wel eens in het openbaar. Ik waardeer het dan wel als de mama's dat een beetje discreet doen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit heb meegemaakt dat een moeder met rond zwabberende borsten zat te voeden.
@Tuttebella Maar dat iemand anders trots is op iets, dat “normaal” is ( borstvoeding geven, de eerste woordjes of stapjes van je kind, etc), dat heeft toch niets met jou te maken. Een ieder beleeft moeder zijn op haar eigen manier. Komt haar eigen obstakels tegen. Je hebt het over “ik” en “ik vind”. Natuurlijk heb je recht op je mening. Prima. Maar wie ben jij om voor een ander te bepalen wat bijzonder is? Wat normaal is? Mijn jongste dochter is een zeer intelligent meisje, de beste van de klas . Daar ben ik zeer trots op. Voor haar is het niet meer dan normaal. Mag ik dat dan ook niet zeggen? Dat ik trots ben? Een ieder heeft zijn eigen referentiekader. Dat het niet binnen die van jou valt prima. Maar kotsneigingen? Waarom in vredesnaam. Laat mensen trots zijn. Ze zijn dat niet omdat ze JOU daarmee willen kwetsen. Het gaat niet om jou maar om haarzelf, haar kind. Waarom dan zo neerbuigend?
Okee, ik heb er geen ervaring mee. Maar het kan toch niet alleen maar aan de rest liggen? Ergens moet toch dat commentaar vandaan komen, lijkt mij. Tuurlijk mag je trots zijn. Ik vind alleen dat het rondom bv overdreven vaak wordt uitgesproken.
Je mag best trots zijn op jezelf, natuurlijk. Ik zie alleen niet in waarom je trots zou moeten zijn op iets wat je lichaam doet, op de borstvoeding zelf. Dat zie ik als iets waarmee je een kind kan voeden, meer niet.
Ik heb zelf geen bv kunnen geven. Alleen eventjes gekolft. Verder fv. Ik begrijp wel dat moeders best trots kunnen zijn die bv geven. Kan me voorstellen dat dat niet bij iedereen zo makkelijk af gaat. En wie ben ik om te bepalen of iemand uit mag dragen daar trots op te zijn? Ik erger me ook niet aan borstvoeding foto's op Instagram enzo. Ik vind het vaak wel mooie foto's.
Omdat het nu eenmaal niet vanzelfsprekend is. Ook al is het iets heel normaals. Het is een samenwerking met je kind. En de ene vrouw moet er veel moeite voor doen. Bij de ander gaat het misschien wel vanzelf.
Je kan toch ook trots zijn op je lijf wat 9 maanden een kindje mocht dragen, op de bevalling die hebt door staan.... En zo zijn vrouwen ook trots wanneer hun kindje groeit op moeder melk. Allemaal normale dingen
Ik denk dat het 'm gewoon zit in die drang die sommigen hebben om het telkens uit te moeten spreken hoe trots ze zijn. En dat uitspreken van die trots vind ik opvallend vaak bij bv.
Is maar net waar je je aan stoort denk ik. Ik merk dat niet zo. In mijn omgeving ben ik de enige die lang voed, naja heeft gevoed. We hebben nu pauze Maar over het algemeen genomen lees ik vaker op mij heen (social media) over hoe trots ze zijn als kinderen weer eens zijn gegroeid, tanden wisselen, 1e keer naar school etc.
Hmm, ja, ik snap wel dat je je ergert/stoort aan iets dat overdreven vaak zo wordt benoemd. Een kennis van me blijft bv hameren op hoe trots ze is als haar baby weer is gegroeid, en ik begrijp die trots wel hoor, natuurlijk heel fijn als je kindje het goed doet! Maar ze lijkt alles op te hangen aan weer een cm erbij en weer een kg erbij, terwijl daar geen reden voor is (bij bv een kindje dat moeilijk groeit kan ik dat plaatsen). Maar ja, ik kan niet voor haar bepalen waar ze trots op is en hoe ze dat uit natuurlijk.
Ja maar dit spreekt elkaar dus zo extreem tegen he en daar kan ik mij zo aan ergeren. Aan de ene kant roept iedereen dat bv normaal is en als iets normaals gezien moet worden. Maar als ze dan vertellen hoe lang ze wel niet bv hebben gegeven ( . ) moet iedereen ineens zelf bepalen wat normaal en bijzonder is. En ik krijg er inderdaad kotsneigingen van. Prima dat jouw dochter de beste van de klas is, hartstikke knap en mag je terecht trots op zijn. Maar dat zet je niet in je onderschrift toch? En als er iemand hier een topic opent knal je dat niet overal neer toch? Trots zijn is prima. Maar die drang om het overal te moeten melden en er een soort superieure status aan te hangen vind ik echt super stom. Dat is ook de reden dat ik eerst zo’n grafhekel aan bv had dat de eerste twee gelijk flesvoeding kregen.
Tja, ik ben echt trots op 2x 2 jaar bv, maar ik zet dat ook niet in m’n onderschrift. Net zoals ik mijn miskraam er niet inzet. En heel veel andere info ook niet. Maar om nu kotsmisselijk te worden als anderen die info er wel inzetten of het te zien als statussymbool... nah, zo zie ik het echt niet.
Uhm. Het kleedlokaal? Als in: de ruimte waar iedereen zich uitkleedt om badkleding aan te doen, of juist de badkleding uit doet en zich weer afdroogt en aankleedt? Als we het inderdaad over dezelfde ruimte hebben, snap ik echt niet waar je nou een punt van maakt. Als jij geen blote borst wilt zien, ga dan in een privé kleedhokje, of kijk niet. In een gemeenschappelijke kleedkamer zijn mensen wel es naakt. Wil je dat niet zien: niet kijken, of er niet komen. Simpel. Mocht dat kleedlokaal iets anders zijn dan wat ik hierboven heb beschreven, dan is de rest van mijn post niet van toepassing.
Omdat niet elk lichaam en elke samenwerking met het kind daarin daadwerkelijk werkt of zolang werkt als graag gewild. Op het moment dat je je kindje op de wereld hebt gezet voel je je toch ook trots dat het je gelukt is (ongeacht of het een keizersnede is of een ander soort bevalling) en dat je de zwangerschap gedragen hebt? Beide ook iets wat je lichaam doet en ook niet geheel vanzelfsprekend. Ik hoop bij de tweede nu ook borstvoeding te kunnen geven, ook al zie ik daar wel meer problemen bij als bij de eerste gezien de 20-weken echo en zorgde dat dat ik twijfelde of bv de juiste keuze gaat zijn. Wij zijn daar dus nu ook heel duidelijk over naar bijv kraamzorg instantie en verloskundige het zal een keuze zijn van het moment na de geboorte en wij willen dat die keuze daarin geaccepteerd wordt. Is het flesvoeding moet men er niet moeilijk over doen is het bv willen we er ook alles aan doen om het te laten slagen. Overigens zal bv wel altijd in combinatie met kolven zijn op basis van mijn eerdere ervaring.
Maar dat trots zijn van het "gewoon" voeden van je kind mag dan weer alleen als je bv geeft. Want toen mijn oudste een baby was had hier op zp iemand als onderschrift dat ze trots was omdat ze al 5 maanden flesvoeding gaf. Nouuuu daar kwamen toch botte reacties op van het borstvoedingskamp: " want een fles maken kan iedereen" enz. Dus daar mag je dan weer niet trots op zijn. Ik denk dat daar dus de reacties vandaan komen die ik hierboven lees. Dat het trots zijn op bv een beetje te ver doordraaft.
Wauw, je komt echt super bitter over. Bijzonder dat BV zo’n heftige reactie bij je opwekt. Jammer dat je zo negatief bent hierover, meerdere mensen trouwens en dat dit zo’n gevoelig onderwerp is. Ik vind het idee dat mijn kind kunstvoeding krijgt ook misselijkmakend, maar dat mag ik zeker niet zeggen