Nou, dat klopt echt niet. Voor de simpele reden dat bv antistoffen bevat. Die krijg je gewoon niet in fv. Ik heb absoluut geen issues met fv. Ik heb beide kinderen (deels) fv gegeven, en daar zit ik niet mee. Ik krijg ook de kriebels van vrouwen die hun melk 'vloeibaar goud' noemen, ik doe niet overdreven klef over borstvoeding, hoewel ik er wel erg trots op ben dat het hier gelukt is. Maar er moet ook niet flauw over gedaan worden dat bv massa's voordelen heeft voor kind en moeder. Dat betekent niet dat fv slecht is. Alleen dat bv iets totaal anders is.
Ja dat snap ik, ik geloof persoonlijk wel dat borstvoeding beter is, maar flesvoeding net zo goed zeg maar, if that makes sense. Wat je zegt, helemaal tegenwoordig met alle kennis die we hebben, is flesvoeding op hetzelfde niveau als borstvoeding. En ik kan me heel goed voorstellen dat je een rot gevoel er aan over kan houden, ik heb ook een vriendin die vrouwen bij voorbaat al veroordeeld omdat ze flesvoeding geven. Zo oneerlijk en zó onnodig, laat iedereen lekker in haar waarde. Als we dat wat meer zouden doen zou er niet zoveel wrijving zijn.
Natuurlijk mag je dat wel. Ik ben ook apetrots dat het me de eerste 3 maanden gelukt is om borstvoeding te geven. En dat was dubbel werk, want: 10cc kolven, kolf schoonmaken, uur laten weer 10 cc kolven, kolf schoonmaken, 20cc met de fles geven, fles schoonmaken, 10cc kolven, kolf schoonmaken, weer 10cc kolven, kolf schoonmaken. En ga zo maar door. Er waren dagen dat ik 12x kolfde om genoeg melk bij elkaar te krijgen. Ik was zo trots als het maar zijn kon en dat hoeft niemand te bagatelliseren. Ik snap heel die haat en nijd en ergernis niet. Je hebt de vrijheid om keuzes te maken (niet aan jou gericht @Shakes, maar in het algemeen), gun een ander dat ook, zou ik zeggen. En kijk gewoon weg wanneer je iets ziet dat je niet bevalt, of dat nu een tiet of een fles of een onderschrift is. Als iemand een ander geen vrijheid ontneemt, niet opzettelijk kwetst, pijn doet, een wet overtreed, of iets anders dat verwijtbaar is, ga dan bij jezelf te rade wat je ermee doet.
Ik denk dat zwangere vrouwen inderdaad doodgegooid worden met, bv is beter, je moet bv geven, je wil toch het beste voor je kindje enz. En ik kan me voorstellen dat het ontzettend moeilijk is om daar weerstand aan te bieden als je zeker weet dat je meteen fv wilt geven. Maar als je langer dan een week bv geeft en er gaat iets minder lekker dan roept iedereen (CB, huisarts, collega's, ouders enz) geef toch lekker fv, doe niet zo moeilijk, fv is net zo goed enz. Hetgeen natuurlijk geheel in tegenspraak is met hetgeen wat je in de zwangerschap hebt gehoord. Tel daarbij de idioot slechte adviezen bij op en dan is doorgaan na een maand of wat best uitzonderlijk. En dan geef je langer bv en dan krijg je de constante stroom van opmerkingen over kolven op het werk, voeden in het openbaar en dat soort zaken. Dat het niet kan, dat je misbruik maakt van de situatie en je collega's overal mee opscheept, dat je zo nodig je tieten in het openbaar moet tonen, ga gewoon naar een naaktstrand dan heb ik er geen last van enz. En als je dan zo open bent dat je langer dan 6 maanden bv geeft, dan kun je ook genieten van de opmerkingen over je kind klein willen houden, dat je je man je kind ontneemt omdat je zo nodig bv moet geven en mijn persoonlijke favoriet: de opmerkingen afgeleid van de sketch van Little Britain. Ik ken ook de andere kant want mini heeft vanaf een maand of 4 fv erbij gekregen. Dat je niet bereid bent moeite te doen voor je kind, Dat je net zo goed vergif kunt geven, dat je dan beter helemaal geen bv kunt geven want je hebt de darmen van je kindje nu alsnog verpest, dat je geen respect hebt voor de natuur enz. De conclusie is dus dat je het nooit goed kunt doen, dat er heel veel mensen (mannen en vrouwen) zijn die de moeder op alle mogelijke manieren en niveaus afkraken over de manier waarop een kindje gevoed wordt (want vaders hebben natuurlijk geen stem) en dat je dus sowieso erg sterk in je schoenen moet staan om je kind te voeden op welke manier dan ook. On topic, bv in het openbaar moet prima kunnen. Het is handig een beetje rekening met elkaar te houden, maar dat geldt voor alle momenten in het leven waarbij er enige vorm van samenleven is. En dat rekening met elkaar houden komt van beide kanten, een vrouw die bv geeft hoeft niet midden op het plein met blote borsten te zitten, maar ook niet geheel bedekt in een apart kamertje. Er is een prima middenweg die de meeste vrouwen en omstanders prima kunnen aanvoelen en het is erg jammer dat er weer alleen op de uitersten wordt gefocust.
En dit is nou precies wat ik bedoel. Waar staat in mijn tekst dat het precies hetzelfde is??? Ik schrijf dat er geen foute keuze en dat het niet uitmaakt of je voor het 1 of het ander kiest. Maar dat je moet kiezen waar je je goed bij voelt. En hoppa, nog even benoemen dat bv toch echt beter is. Ik beweer nergens het tegendeel. Het maakt echt niet uit, een kind wat fv krijgt valt niet ter plekke dood neer. En ik heb 2 kerngezonde kinderen.
Dat geloof ik ook! Echt. Maar als kanttekening dat alleen bv niet verder bepaald hoe jouw gezondheid is. Dat hangt van zoveel dingen af, waardoor je als bv kind wel erg ziek kan zijn en andersom.
Totaal mee eens. Beide is goed en vooral dat je een keuze maakt die bij jou als moeder en als persoon past, dát is belangrijk.
De reden Helemaal waar! Wat ook niet veel vrouwen weten is dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat lacterende vrouwen een lagere kans hebben op borst- en eierstok kanker. Best een heel heftig onderwerp waar je niemand over hoort.
Begrijpelijk dat je daar trots op bent! Maar jij houdt dit gewoon bij jezelf heb ik het idee. Je loopt het in ieder niet telkens te roepen. Dat vind ik het grote verschil. Natuurlijk wel, niemand zegt toch ook dat je niet trots mag zijn? Maar dat hoef je toch niet telkens te zeggen? Of in je handtekening te zetten? Of wat dan ook? Ik snap die drang niet om dat te delen... (niet dat jij dat doet, even in het algemeen).
Natuurlijk. Mijn zoontje kreeg bv en heeft al massa's pcm in zijn korte leventje moeten nemen owv oorproblemen. Helaas. Daar kan bv niets aan verhelpen.
Ik snap dat ook niet zo, en heel eerlijk ik erger me ontzettend als er opmerkingen staan over groeien op slagroom, ik maakte namelijk magere melk en ik vind het soms best moeilijk om te lezen dat het andere vrouwen wel lukt om Hollands welvaren melk te maken. Maar ik ben me ervan bewust dat het iets over mijn pijn zegt, niet over die andere vrouw. Maar ik snap ook niet zo goed waarom vrouwen elk weegmoment van hun kinderen in hun handtekening zetten. Of waarom er staat hoeveel je bent afgevallen of met welke termijn de kinderen zijn geboren of, of, of..... Net als dat er mensen zullen zijn die niet snappen waarom ik koosnaampjes voor mijn kinderen in mijn onderschrift zet of het stomme koosnaampjes vindt. Maar als het niet direct kwetsend naar mij bedoeld is, waarom zou ik het me dan aantrekken?
Euh, jij zei toch zelf dat het niet iets is om trots op te zijn, omdat het gewoon iets normaal is dat een lichaam doet? Zo normaal vind ik dat dus niet. Want hier was het dus hard werken. Dus ja, ik ben daar trots op, en ik zeg dat ook. Maar ik loop het inderdaad niet van de samen te schreeuwen.
Nee daarom. Je algehele gezondheid hangt natuurlijk niet af van bv of fv. Vandaar dat het mij soms best kan storen. Ik zie mezelf en mn man als ultiem voorbeeld. Ik heb ruim drie jaar bv gehad van mn moeder, maar hang aan elkaar van ellende soms en heb best veel klachten. Mn man, heeft nooit maar aan zn moeder zn tepel mogen ruiken P) en mankeert echt niks, nooit. Zwaar oneerlijk Nee gekheid natuurlijk. Ik vind bv mooi als het lukt (met of zonder moeite) maar een flesje kunstvoeding net zo mooi. Als je maar gelukkig bent
Ja ik snap je hoor. Mij persoonlijk maakt het ook niet uit, maar het ging me meer om dat die trots over bv veel vaker wordt uitgesproken dan andere normale dingen waar je trots op bent als moeder. Was gewoon benieuwd waarom dat zo is.
Ja ik vind het niet nodig om trots te zijn op de bv zelf. Op jezelf mag je natuurlijk trots zijn, want je kiest er voor om er hard voor te werken.
Is dat niet gewoon jij die daar specifiek op let? Er zullen vast ook mama's zijn die vinden dat anderen te zeer opscheppen over hun kind dat al vroeg loopt of praat. En mij valt het hier op het forum altijd op hoe veel hoogbegaafde kinderen er zijn. Iedereen heeft zo zijn aandachtspuntjes, denk ik.
Maar zijn mensen niet altijd trots op het feit dat zijzelf bv geven? Ik kan me niet inbeelden dat mensen trots zijn op het algemene feit van borstvoeding?
Mwa dat weet ik niet, gezien het meer opvalt in dit topic. Niet bewust in ieder geval, maar wie weet onbewust. Geen idee. Ik kan me wel voorstellen dat mensen trots zijn op het feit dat ze bv geven hoor, maar ik zou dat zelf niet zijn.
Uit grote studies blijkt toch echt dat BV voor zowel voor moeder als kind gezondsheidsvoordelen heeft. In die zin maakt het dus wel iets uit wat je kiest. Daarnaast zegt het feit dat twee gezonde kinderen hebt niet zoveel. Dat is hetzelfde als mijn oma rookt als een ketter en werd 90.