borstvoeding in het openbaar

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by DastyQueen, Aug 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

De vergelijking met roken klopt echt niet hoor. Dat BV beter is dan FV maakt FV natuurlijk niet schadelijk voor de gezondheid, wat roken wel is.

FV is een heel prima alternatief. Alternatief, dus van vergelijkbare kwaliteit en niet ongezond of schadelijk. BV heeft wat gezondheidsvoordelen t.o.v. FV, dat is waar, maar het is niet zo dat een kind alleen op BV op een gezonde manier grootgebracht kan worden.

Zara75, Melief, Fennec and 10 others like this.
  2. NdNk

NdNk Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    2,321
    1,421
    113
    Female
    We hadden het over openbaar voeden en nu over het ergeren aan waar andere vrouwen trots op zijn ;)
    Heeft totaal niet met elkaar te maken maar goed.
    We hadden het over borstvoeding en nu wordt flesvoeding/ kunstvoeding erbij gehaald.
    En wanneer iemand daar trots op is...dan zijn we een borstvoedingskamp of de borstvoedingsmaffia.
    Ik word een beetje moe van dat gezever, jij niet?
    Mijn 1e heeft 3 weken bv gehad. De 2e iets langer dan 2 jaar en nu dus pauze omdat ik zwanger ben en aanleggen zo pijnlijk is dat ik het niet meer wil.
    De derde hoop ik ook weer minimaal 2 jaar te mogen voeden.
    Ik weet wat het van mij vraagt, van mijn lichaam, van mijn andere kinderen straks en zelfs van mijn relatie.
    Daarom ben ik het moe en zat om te moeten verdedigen, soort van' waarom openbaar voeden normaal is.

Ik ben hartstikke trots op mijn lijf, mijn zoon en de band die we hierdoor samen hebben.
    Daar loop ik niet mee te koop. Want ik weet ook hoe het is als het niet gaat, zoals bij mijn 1e.
    Ik veroordeel in die zin niemand.
    Waarom mij dan wel veroordelen als ik ergens eind van het jaar in het openbaar mijn baby moet gaan voeden, om simpelweg ook nog iets met de andere kinderen te kunnen doen en mee te krijgen. En misschien zie je bij mij wel een stuk borst. Omdat ik afgeleidben door de andere kinderen, net niet snel genoeg ben met aanleggen, of ik heb weer overproductie waardoor ik bijna de ober eronder sputter....tjah...ik hoop dat er dan vrouwen langs komen die me helpen en mijn strijd zien en verder kan kijken dan dat. Alle moeders doen maar wat toch? Ik denk dat dit het juiste is voor mijn kinderen.
    Het is gewoon niet makkelijk...en aan de andere kant wel.
    Ik begrijp niet hoe iemand, dat was jij niet geloof ik, dat iemand kan stellen zo misselijk te worden van iemand anders zijn trots oid dat je dan maar flesvoeding geeft. Dat vind ik raar en zelfs een beetje dom. Niet omdat je het niet probeert. Maar omdat je er zo in staat. Jammer.
    En doorrrrrr :thumup: zucht. Weer een hele hoop tekst.

Riene, Pinkie88, Maev and 8 others like this.
  3. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Ik wil roken ook niet vergelijken met flesvoeding, maar alleen aangeven dat ervaringen van N=1 of 2 totaal niets zeggen over het grotere geheel.

4. Manque

Manque Niet meer actief

#344 Manque, Aug 11, 2018
    Last edited by a moderator: Aug 11, 2018
    Een anekdote zegt inderdaad niks over absolute feiten. Sorry, ik had niet door dat je dat probeerde te zeggen.

nelta likes this.
  5. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

En de vitamine die in de kv zitten zitten weer niet in bv want die moet je bijgeven. Ik ben echt pro fles en ben dolgelukkig dat ik bij beide kinderen dat vanaf dag 1 heb gegeven. Dat zorgde voor een gelukkige mama en 2 hele tevreden blije baby's. Voel me dus ook zeker niet aangevallen als ik ergens lees dat bv beter is en heb me gelukkig nooit schuldig gevoelt. Snap sowiso niet dat vrouwen zich schuldig voelen over fv. Kom op mensen het is gezonde babyvoeding en geen rattengif!

Melief, kleinepien, KleineLai and 9 others like this.
  6. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Een paar weken geleden was er een moeder die in de AH haar kind de borst gaf.
    Niet in de winkel zelf, maar aan een tafeltje achter de kassa's, dus wel in het gebouw.
    Ik vind het mooi dat dat gewoon kan.

kleinepien, Paardenbloem and Djoess like this.
  7. Manque

Manque Niet meer actief

Ik baalde wel hoor, toen ik moest overgaan op flesvoeding omdat het fulltime kolven me na 3 maanden opbrak. Ik denk dat ik heel graag die nabijheid en die verbinding van het borstvoeden had willen voelen en mijn kind heel dichtbij me had willen hebben en toen dat niet lukte, verweet ik het mezelf. Vandaar het schuldgevoel denk ik. Achteraf niet nodig, uiteraard. Mijn zoon ws helemaal niet in staat om aan de borst te drinken, kon die beweging niet maken met zijn mond. Maar jonge moeders bij wie iets niet lukt wat ze voor ogen hadden, of waar ze een romantisch beeld van hadden... pfff... die kunnen zich toch een partijtje schuldig voelen! Ik wel in ieder geval. En dat had niet te maken met dat flesvoeding ongezond was ofzo, maar meer omdat ik niet iets van mezelf kon geven, of iets met mijn kind kon delen, wat ik wel wilde en waarvan ik wel dacht dat het heel belangrijk was. Dus niet de voedingswaarde, maar een lichamelijke binding, zeg maar.

kleinepien likes this.
  8. DastyQueen

Maar zoals je dit omschrijft klinkt het in mijn oren meer als een grote teleurstelling dan schuldgevoel (waarvan je nu gelukkig weet dat dat onterecht is!).

Manque likes this.
  9. Manque

Manque Niet meer actief

Ja, uiteindelijk was het 'gewoon' een teleurstelling, maar destijds gaf ik daar mezelf de schuld van. Lactatiekundigen op de neonatologie zeiden dat ik maar moest blijven proberen, volhouden, aanleggen, etc. Dus ik nam het mezelf kwalijk dat het niet lukte... en ook toen ik later hoorde dat hij motorisch niet eens in staat was om zijn mond ver open te doen en tegelijkertijd te slikken, dacht ik: misschien als ik toch wat meer mijn best had gedaan... een andere houding ofzo.... Nu, 5 jaar later weet ik beter. En heb ik een uit de kluiten gewassen kind dat in ieder geval lichamelijk kerngezond is :thumup:

DastyQueen likes this.
  10. Manque

Manque Niet meer actief

Oh en ik ben trots dat ik iig borstvoeding heb gekolfd de eerste 3 maanden. Was een hels karwei, maar ik vond het toch heel fijn dat dat wel gelukt was ;)

Ysabella, Posh and DastyQueen like this.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Nee als je dat vergelijkt met mn oma rookte als een ketter dan begrijp je het echt niet. Flesvoeding is geen kankerverwekkende stof. Flesvoeding is een soort voeding voor baby's. Geen alternatief voor bv (dat impliceert nl dat je alleen fv moet kiezen als bv niet gaat) het is een andere keuze.
    En ik blijf erbij dat het niet uitmaakt wat je kiest, het is beiden gezonde voeding voor baby's!

Lindalovesmo, Melief, Pipo30 and 9 others like this.
  12. DastyQueen

+1000 likes voor deze reactie!

Ysabella, lloorrtt and tuc like this.
  13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,822
    5,957
    113
    Female
    Kijk en dat is het dus, ieder heeft zijn eigen verhaal, en jij bepaalt zelf of je daar trots op bent.
    Ik heb heel veel respect voor jouw verhaal, petje af dat je het 3 maanden hebt gedaan zo.
    En ik ben trots op mezelf, omdat het bij mijn dochters niet vanzelf ging, maar het toch gelukt is.
    Mijn zoontje was een natuurtalent, die ik uiteindelijk zelf heb laten bepalen wanneer het klaar was (met 2,5 jaar uiteindelijk). Wat was ik trots, omdat we zo’n goed team vormden.
    En zo heeft ieder zijn eigen verhaal met ziin kind.
    Je kan het niet snappen, omdat het ver van je af staat.
    Maar er zo neerbuigend of beledigend over te doen (misselijkmakend”)..
    Dat zegt alleen maar iets over jezelf, en helemaal niets over degene waar je kritiek op hebt

14. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Mee eens. En terwijl ik zelf mijn kinderen flesvoeding heb gegeven en me helemaal kan vinden in de reactie van tuc dat dat gewoon een gezonde keuze is naast borstvoeding, zou ik het wel echt goed en mooi vinden als dit soort ‘borstvoedingtaferelen’ veel normaler zouden zijn. Ik vind dat niemand zich hoeft te generen omdat hij/zij zijn kind voedt, of dat nou uit een fles of een borst komt.
    Hoe je bv in het openbaar vies of aanstootgevend kunt vinden snap ik echt niet en ik snap de ophef die er in Nederland telkens over is al helemaal niet als je ziet hoe ruimdenkend dit land is of in ieder geval pretendeert te zijn..

15. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Oh en nu ik het topic verder doorlees nog een toevoeging: Ik vind dat bv moeders best trots op hun prestatie mogen zijn want het kan gewoon retezwaar zijn. En dat het bij mij niet lukte, tja, zo is het leven.
    Ik mag toch ook trots zijn dat ik mijn VWO diploma gehaald heb ook al is dat niet bij de rest van de wereld ook gelukt? Daarom heb ik er nog wel hard voor gewerkt.
    Ik denk dat het erom gaat dat je je eigen keuze kunt accepteren.
    Bij mij lukte de bv bij de eerste niet en ik werd sowieso heel erg naar, depri en hormonaal van de eerste 9 maanden na de baby. Dus heb ik bewust meteen voor fv gekozen bij de tweede. En ik denk dat ik hiermee mijn man, kinderen en mezelf een hoop (extra) huilbuien, frustratie etc. bespaard heb en daar ben ik trots op.

fafa, Marchella, ellessinia and 5 others like this.
  16. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,540
    1,551
    113
    Ik vind het knap dat je dat gedaan hebt. Want het is dubbel zo veel werk. Eerst kolven en dan nog geven. Alleen dat is gewoon al een dagtaak, terwijl er al zoveel over je heen komt die eerste maanden. Zegt wat over je ontzettende doorzettingsvermogen. Een eigenschap om enorm trots op te zijn, vind ik.

17. Popidepi

Popidepi Bekend lid

Sep 25, 2017
    672
    791
    93
    Ik heb niet het hele topic gelezen omdat ik een beetje moe word van het in de hemel in prijzen van borstvoeding.
    Het wordt met de dag een groter ding en met de dag zie je meer selfies voorbij komen.
    Ik ben van mening dat zo'n selfie er niets aan gaat veranderen dat die botte hork jou niet tolereert als je je kind aan het voeden bent. Voed je kind gewoon. Zo simpel is het. Maak je niet druk om die mensen die mogelijk naar je kijken, voed gewoon je kind. En klaar.

Voordat ik de borstvoedingsmaffia achter mij aan krijg, ik ben er voor om je kind borstvoeding te geven, dit heb ik namelijk bij beide kinderen gedaan.
    Ik ben er ook voor om je kind kunstvoeding te geven, dit heb ik namelijk óók bij beide kinderen gedaan.
    Ik ben er vooral voor om je kind gewoon te voeden, welke vorm dan ook. Maar hou alsjeblieft op met dat eeuwige gezeur over borstvoeding. Vrouwen doen dit al eeeeeeeuwen, zo bijzonder ben je niet. Kijk eens naar Afrika, daar is het de normaalste zaak van de wereld omdat het goedkoop is, hygiënisch en een redelijk voorbehoedsmiddel om de kinderen niet zo kort op elkaar te krijgen, hou dus gewoon op met het de hemel in prijzen en voed.gewoon.je.kind.

18. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam

Ik vergelijk het ook niet met roken; ik zeg alleen dat zo’n soort ervaring totaal niets zegt over het grotere geheel....

In een grote populatie zie je dus wel verschil; niet dat FV ongezond is, maar er zijn gewoon gezondheidsvoordelen bij BV en in de bepaalde groepen in BV echt beter (prematuren hebben minder kans op een dodelijke darminfectie; down kinderen hebben minder kans op coelakie enz)

lies276, Shakes and Zoe123 like this.
  19. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,466
    582
    113
    Ik snap nooit zo goed de discussie of borstvoeding nu wel echt beter is dan flesvoeding.
    Het is beter er zijn veel onderzoeken die dit laten zien zowel voor moeder als voor kind.
    MAAR dat wil niet zeggen dat het in iedere situatie en voor iedere moeder beter is.
    En daarnaast je kan niet altijd voor het beste kiezen in het leven en in de opvoeding.
    Een autostoeltje waarmee je je kind achterwaarts vervoerd is beter dan een "gewoon" stoeltje. Toch vervoer ik mijn zoontje van drie in de Maxi-Cosi Tobi van zijn grote broer. Dat stoeltje 10 jaar oud. Maar ik maak de keuze dat het in onze situatie beter is om geen geld uit te geven aan een duur autostoeltje. En daar sta ik volledig achter.
    En zo is het met heel veel dingen. Het gaat erom dat je voor jezelf in jouw situatie de beste keuze maakt.
    In het geval van flesvoeding is dit een prima keuze.

Wat betreft borstvoeding in het openbaar. Ik voed overal, ook in het vliegtuig. Ook in de trein, in een restaurant, op het strand. Zo discreet mogelijk maar soms zal je heus weleens iets zien.
    Voor mij persoonlijk is het na een jaar wel klaar in het openbaar. De laatste keer dat ik mijn zoontje in het openbaar heb gevoed was hij 13 maanden. Het was al laat en hij moest in de buggy gaan slapen.
    Maar ik stoor me niet aan mensen die liefdevol een fles geven en ook niet aan mensen die een kind van drie borstvoeding geven. (Soms zie je bij de moeder die een fles geeft meer dan bij de borstvoedingsmoeder.. )

Aszz, fafa, Jackie87 and 3 others like this.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Ja en er zijn dus ook moeders die eraan onder doorgaan als ze bv geven dus dan is fv echt beter. Over het grote geheel zegt het dus helemaal niks.

Maar zo irritant dus. Er wordt gezegd dat we als moeders elkaar in hun waarde moeten laten en elkaar steunen omdat iedereen het goed (probeert) te doen!
    Daarom post ik (en daar sta ik ook helemaal achter) dat het niet uitmaakt wat je kiest want alle kinderen worden hoe dan ook groot. Ik heb nog nooit van een kind gehoord dat een supergezondheid heeft puur vanwege de borstvoeding en ook nog nooit dat een kind de rest van zn leven doodziek is vanwege de flesvoeding.
    Ik zet het dus zo om alle moeders een hart onder de riem te steken en de discussie die weer heftig werd af te zwakken.

Maar nee dan moet er weer door minimaal 2 leden gezegd worden: nee hoor klopt niet want bv is toch beter nanananana.
    Wie houdt nu die discussie en het onbegrip in stand??
    Nergens beweer ik iets wat niet waar is. Dat bv slecht is of fv beter oid. Dat staat echt nergens.
    Heel jammer en typerend dit.

Roos12 likes this.

Share This Page