borstvoeding in het openbaar

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by DastyQueen, Aug 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je maakt er zelf veel meer van dan het is hoor.

Niemand zegt dat fv slecht is, of vergif is. Het is goed dat het er is. Het wordt volop gecontroleerd en constant verbeterd. Het is belangrijk dat mama's de keuze krijgen om te doen waar ze zich zelf goed bij voelen. Kinderen groeien net zo goed op met fv, en worden gezonde en vrolijke kinderen en volwassenen. Dat is allemaal waar.

Maar dat neemt toch niet weg dat bv een heel andere ervaring is voor kind én moeder, en vele voordelen biedt die fv niet heeft? Het is behoorlijk oneerlijk dat je dat niet zou mogen zeggen.

Riene, Aszz, lies276 and 3 others like this.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Dat vind ik dus zo’n onzin he, dat dikgedrukte. Natuurlijk voeden vrouwen hun kinderen al eeuwen, vrouwen baren ook al eeeeuwen kinderen, maar ík als individu kan dan nog steeds onnoemelijk trots zijn op bv een kind baren, op mijn prachtige dochters en ook op borstvoeding. Voor míj was dat een bijzondere periode. Ík heb genoten! En het is niet aan jou dat te bagatelliseren voor mij of voor anderen. Jíj vindt het niet bijzonder, dikke prima, maar respecteer ook dat ánderen er anders over denken.
    Ik prijs bv niet de hemel in, moeders moeten zelf kiezen wat ze willen, maar ik ga niet verzwijgen dat ik 2x 2 jaar bv heeeerlijk vond en daar trots op ben.

lies276, Aszz, Paardenbloem and 4 others like this.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap de behoefte niet waarom je dat zou willen benoemen als reactie op een post als de mijne. Als iemand jou vraagt: waarom heb je voor bv gekozen dan vind ik het logisch dat je de voordelen benoemt die jij daarin ziet, niks mis mee.
    Maar ik zeg dus enkel dat het niet uitmaakt wat je kiest als het gaat om dat kinderen er gezond en vrolijk van opgroeien.

Dat is dus wat ik precies met die post wilde zeggen: het maakt niet uit wat je over bv of fv zegt, ook al wil je die discussie niet voeren en druk je alle ouders op het hart te kiezen waar zij zich prettig bij voelen, dan altijd, echt altijd voelt er minimaal 1 bv moeder zich geroepen om het laatste woord te hebben en te zeggen: ja maar bv is toch beter. En precies dat geeft zoveel moeders een slecht gevoel. Mij persoonlijk niet, ik heb geen miliseconde getwijfeld om bv te proberen, gewoon helemaal niet. Flesvoeding was voor mij de enige optie. Maar er zijn er genoeg die niet kunnen of heel lang met een twijfelgevoel hebben rondgelopen en dan is zo'n reactie zo naar en onnodig.

Dat is niet iets wat ik ervan maak, dat is wat je van hordes moeders hoort.

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wees gerust, tuc, het gaat in beide richtingen. Je wil niet weten hoe veel mama's en papa's en volslagen onbekenden, en zelfs dokters, het nodig vonden om mij te zeggen dat bv vies is, dat het absurd is om een kind van een jaar nog bv te geven, dat het ongezond is na 3/4/5/6 maand, dat ik afhankelijke kinderen creëerde zo, dat mijn kind nooit normaal zou leren eten... Na al die jaren op dit forum moet je nu toch ook al weten dat er op élk feitje commentaar moet komen?

Dus fv mama's moeten zich niet geviseerd voelen. Iedereen krijgt dit soort reacties te slikken.

Riene, Hopsatee, Posh and 6 others like this.
  5. Posh

Posh Niet meer actief

100% mee eens.

6. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam

Tja; inderdaad. Ik werd net zo goed gek aangekeken toen ik wilde kolven op mn werk.
    Boeit me verder niet, maar het gaat twee kanten op. Zoals bij meerdere discussies hier op ZP; wel of geen toegevoegde suiker, wel of niet laten huilen.
    Alleen voor BV is er wetenschappelijk bewijs dat dit (in de meeste gevallen) beter is. Prima als je FV wil geven, niks verkeerd aan; maar wees daarin gewoon eerlijk, vooral naar jezelf toe.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zal vast niet het goed antwoord zijn (heb verder het topic niet gelezen), maar de man vroeg of de vrouw zich wilde bedekken. Prima vraag toch? Dat die vrouw zo achterlijk reageerde om de doek op haar hoofd te gooien... dát vind ik pas asociaal.

Ben het overigens wel eens met de stelling dat borstvoeding geven overal moet kunnen. Maar dan wel discreet. Je hoeft namelijk amper iets te zien, als je je een beetje aanpast.
    Aanpassen moet van beide kanten. Vrouwen die hun tiet overal open en bloot laten zien zijn mi van die types ‘kijk mij eens goed zijn! Schijt aan de rest’. Kan ik niet tegen.
    Heb zelf alle drie de kids eem jaar borstvoeding gegeven. No problem!

8. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Die vraag van de man was achterlijk en had nooit gevraagd mogen worden. Als je zo iets normaals als een baby aan de borst vies vind sta je zelf op en loop je weg of kijk je een andere kant op.

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is duidelijk jouw mening, niet de mijne. Er zijn zo veel dingen ‘normaal’, waar toch best rekening mee gehouden kan worden. Vragen mag altijd. En een beetje normaal mens ‘hoort’ dan. Zo werkt dat in een samenleving.

10. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

En als een man hier in Nederland gaat vragen jou haar te bedekken omdat hij zich daar aan stoort? Als ik een spagetti band schirt aan hebt en een ander gaat vragen of ik mijn schouders wil bedekken want dat is vies? Als je gevraagt word om je baby een flesje wil gaan geven in een kamertje achteraf wil geven want diegene wil niet dat hij ziet dat een baby drinkt?
    Daar gaat het hier over. Dat een ander ook maar denkt te kunnen bepalen waar,wanneer en hoe je een baby of kind drinken geeft en bepaalt wat wel of niet acceptabel is hoeveel jij van je eigen lichaam laat zien. En nee dan staat vragen absoluut niet vrij in mijn mening!

MyMiracle likes this.
  11. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Nee is ook een antwoord.

Het werkt niet “zo” in een samenleving. Soms moeten mensen gewoon niet teveel/zoveel aan zichzelf denken en lekker ergens anders naar kijken als ze niet houden van de aanblik van een baby zie borstvoeding krijgt.

En bovendien, je ziet toch amper wat op die foto.

MyMiracle, NdNk and Lieke1989 like this.
  12. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ieder zo z’n mening. Een samenleving is mi niet dat je altijd maar moet pikken, slikken en de andere kant uit kijken. Het is ook aangeven waar je behoefte aan hebt, waar je moeite mee hebt etc. Door daar gehoor aan te geven wordt de samenleving alleen maar mooier van. En heel misschien word je dan zelf ook gehoord als je zelf eens ergens tegen aan loopt. Aan jezelf denken? Dat doet de borstvoedende moeder in kwestie dus ook!

(En al heb ik zelf dus ook de nodige borstvoeding gegeven, ik heb ook geen behoefte aam een tiet als uitkijk als ik in een restaurant zit te eten)

13. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Tja, dat is wel waar, dat je niet alles hoeft te slikken en te pikken, maar dat werkt natuurlijk 2 kanten op. Je kunt vragen of iemand zich wil bedekken (wat ik persoonlijk al vreemd vind, maar goed, dat terzijde), maar op een vraag kun je 2 antwoorden krijgen, ja of nee. Het is niet een kwestie van “u vraagt, wij draaien”. En als je gevraagd hebt of iemand zich wil bedekken en deze persoon vindt dat niet nodig, dan zit we weinig anders op dan dat te accepteren. Zolang iemand een ander geen kwaad doet, wat het geval is bij borstvoeding geven, kun je geen eisen gaan stellen.

MyMiracle, Treez, Lieke1989 and 3 others like this.
  14. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens. Het zou mooi zijn als je gehoord kunt geven aan iemands vraag, maar heb je echt voor jezelf zwaarwegende bezwaren, dan is het antwoord ‘nee’.
    Maar dat maakt de vraag dus niet ‘belachelijk’, zoals veel fanatieke bv-mama’s roepen. Ik vind het gewoon jammer als een discussie zo zwart/wit gespeeld wordt.

lies276, MyMiracle and Ffion like this.
  15. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Ik houd sowieso niet zo van termen als belachelijk, misselijkmakend, kotsmisselijk ergens van worden etc. Dat zijn gewoon overdreven termen om te gebruiken en je jaagt er mensen alleen maar mee tegen je in het harnas. Het gaat vaak denk ik niet eens zozeer om wát er gezegd wordt, maar om hoe dingen gezegd worden.

lies276, Zoe123, Posh and 2 others like this.
  16. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

Dec 13, 2015
    3,747
    4,267
    113
    #376 Pinkie88, Aug 12, 2018
    Last edited: Aug 12, 2018
    Het verbaast me dat hier best veel mensen nog een mening hebben over hoe discreet een andere mama ‘moet’ voeden.

Ik denk dat je een aantal dingen in gedachten moet houden:

- Geen enkele mama toont haar borst voor/tijdens/na het voeden uit exhibisionistische overtuigingen. Hoeveel vlees je ook ziet, een mama doet dat omdat zij en/of haar kindje dat op dat moment de makkelijkste manier vindt om te voeden. Het moment dat een moeder een dansje gaat doen op de tafel met haar borsten ontbloot, dan kan je daar misschien aan gaan twijfelen.

- Het is niet omdat je iets niet mooi vindt, of omdat je iets zelf nie zou doen, dat het vies is. Er is objectief niets vies of onhygiënisch aan een blote borst.

- De hele mantra ‘voeden is ok hoor, maar doe het wel een beetje discreet’ zorgt er wel degelijk voor dat veel mama’s zich blijven ongemakkelijk voelen op te voeden in het openbaar. Ze blijven doeken over zich heen gooien, donkere hoekjes opzoeken, of kiezen ervoor om helemaal niet te voeden in het openbaar. Want stel je voor dat iemand van jou denkt dat je niet discreet genoeg voedt... dat je zo’n tietenzwaaiende borstvoedingsmaffiosi bent.

Pas op, ik heb geen enkel probleem met mensen die er wel voor kiezen om te voeden met een doek he, maar laat mensen zelf die beslissing maken.

Ikzelf geef nog borstvoeding aan mijn peuter vanbijna 2. Ook in het openbaar als dat nodig is. En ik draag na twee jaar niet meer altijd borstvoedingskledij of een hemdje onder mijn blouse (en al helemaal niet met die warme temperaturen de laatste tijd).
    Mijn lieve peuter blijft ook niet altijd lief liggen met z’n lijfje voor m’n buik en z’n hoofdje voor de borst. Soms passeert er namelijk ineens een vliegtuig oid :eek:
    Natuurlijk stel ik grenzen, voor mezelf, omdat ik het zelf niet zo fijn vind op halfnaakt te zitten. Maar gedurende die twee jaar heb ik me zo vaak bezwaard gevoeld, en dat komt omdat je telkens toch zo’n meningen hoort/leest. En ik heb nochtans nog nooit echt een opmerking gekregen, dus als je die wel krijgt wordt het eens zo moeilijk.

Oh en nog iets, ik lees hier ergens dat een tweejarige prima tijdens de vliegreis met iets ‘anders gevoed kan worden’.
    Mijn tweejarige kan altijd mt iets anders gevoed worden, moet ik dan mijn voedselkeuzes aanpassen aan andere mensen die er niet van houden om een tweejarige aan de borst te zien? Wat voor een absurditeit is dat? Ik hou er ook niet van om een peuter cola te zien krijg , vind ik heel erg onnodig en dat kind kan prima wat anders drinken. Dat wil nog niet zeggen dat ik een opmerking ga geven op het feit dat da kind cola krijgt?

littlemunchkin, Treez, fafa and 3 others like this.
  17. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

Dec 13, 2015
    3,747
    4,267
    113
    Ik denk omdat het iets is waar je ook wel wat ‘opofferingen’ voor maakt. Ik geef nu bijna 2 jaar borstvoeding, en hoewel ik altijd een ‘makkelijke’ borstvoedingsperiode gehad heb, kan ik niet zeggen dat ik er geen opofferingen voor maak.
    Ik drink quasi geen alcohol, ik breng m’n zoontje elke avond naar bed omdat hij graag aan de borst in slaap valt, hij drinkt met momenten nog steeds ‘s nachts. Nu ik terug zwanger ben doen m’n tepels behoorlijk pijn, ...

Geen oordeel naar mensen die hier niet voor kiezen (er zullen zelfs vast mensen zijn die mij een slechte moeder vinden omdat ik dat allemaal nog niet heb afgeleerd ;)), maar ik ben er best wel trots op dat ik dit aan m’n zoontje kan geven :).

Daarenboven voelen sommige borstvoedingsmomenten ook wel gewoon speciaal. Mijn peuter in zwembroek met warrig haar en onder het zand, die een slokje komt halen en daar zo ontspannen van raakt dat ie prompt in slaap valt, aan de borst met z’n andere handje in mijn bikini, daar raak je echt van vertederd.

De borst is zoveel meer dan voeding, zeker voor een ouder kindje. De borst (en ik als aanhangsel :roflmao:) is zijn veilige haven, zijn touchstone. Hij kan uitgeput en overprikkeld zijn, een paar slokjes brengen hem weer helemaal tot rust. Een driftbui, een zere knie, even bijtanken bij mama en we kunnen er weer tegenaan.

Dat is gewoon echt heel bijzonder!

Wist je trouwens dat wij allemaal ‘borst’ genoemd worden? Naar het Latijn ‘mammae’ ;)

littlemunchkin, Riene, Treez and 3 others like this.
  18. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik denk in plaatjes en hier ga ik dus echt van kokhalzen. Als ik dit zie in een restaurant ben ik ook meteen uitgegeten.

Tuttebella, Chelsey88, Syane and 5 others like this.
  19. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Ik vraag me oprecht af waarom je nou zo de behoefte voelt om zoiets onaardigs te zeggen. Het was al duidelijk dat jij er niet van houdt, dan voegt deze opmerking toch helemaal niks toe?

20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik geef kusjes en knuffels om de borst dan te "vervangen" ;)

Maar, heel fijn dat jij er zo gelukkig van wordt!
    En dat wist ik niet, grappig!

Tuttebella, Ysabella and DastyQueen like this.

Share This Page