Leef je uit! En nu terug naar de kern van te zaak, misselijkmakende peuters en doeken over hun hoofd!
Het complete plaatje, het geromantiseerde beeld van dat onder het zand zittende lichaampje met warrige haartjes (zie een kleine schattige beachboy voor me) die dan aan je borst gaat hangen in het openbaar en dan dat handje in je bikini maakt het plaatje compleet. Maar ik heb echt een afkeer tegen het borstvoeden van alles ouder dan baby/dreumes. Ik vind het raar, gek, vies, abnormaal (maar dat is mijn mening!) edit, en dat vies slaat niet op jou als persoon of je kind als persoon maar op de situatie! (las ergens dat de kokhalsneiging werd vertaald naar dat jij of je kind vies zijn en dat heb ik nergens geschreven.
Volgend WHO heeft borstvoeding na 2 jaar (aan voedingswaarde) totaal geen toegevoegde waarde meer voor een kind. Ik vraag me echt af of je daarna doorgaat voor jezelf of voor je kind. Troosten, rust bieden, een knus momentje samen kan op zoveel andere manieren. Waar leg je de grens? Voor welke reden zet je na dat 2e jaar die borstvoeding nog in? dorst, troost, enz. En voor wie doe je het nou echt? Voor jezelf of voor je kind?
Hoe kom je hier bij? Hou je alsjeblieft bij de feiten. Na 2 jaar kan je verder gaan zolang dat voor moeder en/of kind nog prettig is. Nergens maar dan ook nergens staat dat het “totaal geen toegevoegde waarde” meer heeft. Feit is, dat de mens een zoogdier is. Zo zijn wij gemaakt. De natuurlijke speenleeftijd ligt ergens tussen de 2 en 7 jaar. Ik heb de keuze gemaakt om mijn zoontje de weg te laten bepalen. Ik heb nooit iets opgedrongen, ergo, dat KAN helemaal niet, een dreumes doet wat ie zelf wil. Hoe zie je dat voor je, een kind dat niet wil aan je borst vastbinden of zo? Jij gaat nu drinken, en snel ook? En dus is er natuurlijk afgebouwd ,was zoon er met 2,5 jaar klaar mee. Met het risico dat er weer iemand kotsneigingen krijgt: Ik kan me nog goed herrineren dat hij alleen nog in de ochtend en avond de borst kreeg. En toen ziek werd. Snotterig, koorts, moe. Opeens zocht hij weer vaker de borst.. Viel in slaap aan de borst. Voor hem stond mijn borst gelijk aan geborgenheid, veiligheid. Hij kon dit zo duidelijk aangeven.. Ook ik herken het handje op mijn borst, het vredige mannetje dat bij me lag te slapen. Eenmaal weer beter, was 2 x per dag weer prima. Waarom had ik mijn zoon dat troostmoment op die manier moeten afnemen? Zijn vader gaf de troost en rust op een andere manier. Dat kan ook prima, en net zo goed. Maar ik deed het op deze manier. En bij mijn dochters, die maar 9 maanden borstvoeding kregen, had ik ook mijn manier om te troosten. En dus stel ik jou de vraag. Waarom niet? Waarom had ik mijn zoon niet dat rustmoment, die geborgenheid, op die manier mogen geven..omdat een deel van de huidige westerse samenleving tot de conclusie is gekomen dat dit (in tegenstelling tot hoe een mensenkind in elkaar zit) niet oke is? Omdat jij je er niets bij kan voorstellen omdat je zelf niet in die situatie bent geweest? Omdat er 100 andere manieren zijn om te troosten, en alle andere manieren die geen borst bevatten beter zijn, omdat...waarom eigenlijk? Als moeder en kind er oke mee zijn, dan is dat toch alleen maar helemaal goed? Een kind dat zich veilig voelt en geborgen...beter kan het toch niet?. En waar iemand de grens legt, dat gaat anderen geen ene snars aan.
Even goed lezen voor je gaat tetteren ... na 2 jaar heeft het totaal geen toegevoegde waarde qua voedingswaarde want dan hoort een kind alle benodigde voedingsstoffen uit voedsel binnen te krijgen Edit, als antwoord op je vraag. Jij mag doen wat je zelf wilt, niemand en ik zeker niet die je tegen houd. Al wil je je kinderen tot hun 18e borstvoeding geven. Als jullie daar gelukkig van worden zeker doen. Jouw mening, jouw ding, jouw leven. Mijn mening is dat ik het erg onsmakelijk vind om te zien (in openbaar) en over te lezen dat moeders er zo van genieten om oudere kinderen te voeden met de borst. edit 2, wat een felheid in je laatste zin zeg. Je wilt wel een complete discussie aangaan maar op een normale vraag waar de grens ligt geef je geen antwoord.
Totaal geen felheid. En ik geef antwoord op je vraag. Wanneer jij met je baby begint met hapjes, dat gaat niemand wat aan. Of jij je baby oorknopjes geeft...gaat niemand een snars aan Cola als je 2 bent? Jouw kind, jouw opvoeding. Hoe lang geef je borstvoeding? 1 week, 3 maanden, 2 jaar. Niemand hoeft zich te verantwoorden. Die grens bepaalt iedere moeder voor zichzelf. Als jij er klaar mee bent, of kind, dan is de grens daar. Dat is dus geen discussie. Ik wil ook helemaal geen complete discussie aan gaan en vraag daar ook niet om. Jij stelt ZELF een vraag, ik geef daar antwoord op (de grens bepaal je zelf, maar vooral, het gaat niemand wat aan). Ik geef een voorbeeld en stel jou vervolgens een vraag. Verder heeft moedermelk ook met 2 jaar zeker een plek in een volwaardig voedingspatroon. De who schrijft, wederom, nergens, dat moedermelk geen toegevoegde waarde heeft. Quote: “infants should recieve complementary foods with continued breastfeeding up to 2 years or beyond”. Er staat nog veel meer overigens, maar dit lijkt me duidelijk. Het kan dus onderdeel zijn van een een volwaardig voedingspatroon. Het bevat suikers en eiwitten die goed zijn voor de ontwikkeling van een dreumes, net als een stukje fruit of een boterham. Jouw antwoord is dus, dat je het onsmakelijk vind dat oudere kinderen geborgenheid en veiligheid vinden via de borst. Tja. Ik vond het vooral belangrijk dat mijn zoontje happy was.Net als @Pinkie88 beschrijft. Borstvoeding was daar een onderdeel van. Ik weet ook niet zo goed hoe je er bij komt dat dit “geromantiseerd” is. Ook zij verteld gewoon haar ervaring, de realiteit. Een realiteit die ik zelf ook zo heb ervaren. Ik tetter verder ook nergens. En heb goed gelezen wat je schrijft. Ik geef alleen aan dat wat je schrijft niet klopt. En dat is een dingetje...mensen roepen soms dingen over borstvoeding die totaal niet kloppen maar verkondigen dit als waarheid. Zo komen de bekende fabels in de wereld.
Als iemand mij vraagt, op welke leeftijd ga je beginnen met de eerste hapjes krijgt iemand een normaal antwoord, en zeker niet "gaat je geen snars aan". Maar als jij dat een normaal antwoord vind op zo een normale vraag dat kan ik een beetje een beter beeld vormen van jou als persoon. Dat het voedingsstoffen bevat geloof ik, maar een kind van 2 kan al die voeddingsstoffen ook uit normale voeding halen, daarin voegt bv niets meer toe, mits ze een gezond voedingspatroon hebben. En ja, ik vind oudere kinderen aan de borst onsmakelijk. Of dat nou is voor voeding, troost of geborgenheid. Daarnaast ben ik blij en trots dat ik geen borsten nodig heb om mijn kind veiligheid en geborgenheid te bieden. Die mening mag ik hebben, net zoals jij die van jou mag hebben. Dat heet nou een meningsverschil.
Echt.. Jij haalt de who er bij om je mening te onderbouwen. Dan is duidelijk dat wat jij beweert, de who niet schrijft, en vervolgens ben je het opeens niet met ze eens.. Gek maar ik vind dat deze organisatie wat meer kennis heeft over dit soort zaken dan jij of ik.. En wat zij schrijven is overduidelijk. Verder, jij maakt de koppeling tussen waar is de grens qua borstvoeding,en de leeftijd van een kind. Want oudere kinderen aan de borst, dat is smakeloos. Ik bedoelde met “geen snars aan” gewoon dat mensen maar al te graag hun mening vormen en die te pas en te onpas opdringen. En dan zeg ik, bemoei je met je eigen zaken. In dit geval zeg ik, het gaat je ook echt geen snars aan. Jij hebt je mening toch al klaar. Ik leg uit dat de grens voor ieder verschillend is, daar reageer je niet op. Ik leg uit waar de grens van mijn zoontje lag en hoe hij daar naar toe werkte. Wederom, “smakeloos”. Waarom stel je dan eigenlijk de vraag. Jouw mening staat toch al vast? Ben je werkelijk geinteresseerd in waarom vrouwen “lang” voeden? Nee toch? En alsjeblieft.. Ik heb er geen enkele behoefte aan dat je een beeld van mij krijgt.
waar ben ik het niet met ze eens dan? Volgens mij ben jij behoorlijk mijn woorden aan het verdraaien nu! Want de WHO geeft nergens aan dat bv qua voeding nog NODIG is na 2 jaar. Het kan als aanvulling maar alle voedingsstoffen die in bv zitten kunnen kinderen ook uit andere voeding halen. En je zei niet dat is voor iedereen anders de eerste keer dat ik het vroeg, toen was je antwoord namelijk dat gaat je geen snars aan. Ik ben inderdaad geintresseert waarom vrouwen lang voeden. De reden zal mijn beeld van smakeloosheid waarschijnlijk niet veranderen maar ik ben wel benieuwd of die vrouwen dat nou echt voor hun kind doen of voor hun zelf. Dat beeld van jou heb ik nav je reacties al gevormt hoor, of je er nou behoefte aan hebt of niet. Ik hoop dat je in het dagelijks leven niet zo zuur bent als hier in je reacties, straks wil je kind geen borst meer doordat de melk zuur is geworden.
Die liefdevolle tekst? Superschattig toch? Waarom ga je kokhalzen van een moeder die een mooi moment met haar kind beschrijft?
Wat jammer voor jou dat je een liefdevolle interactie tussen moeder en kind als raar en vies beschouwt
Ik denk dat “die vrouwen” dat doen omdat ze het zelf fijn vinden en omdat hun kind het fijn vindt. Maar maakt het iets uit? Als het kind het niet meer fijn zou vinden zou hij/zij er echt wel zelf mee stoppen. Waarom stuit het je zo tegen de borst dat er oudere kinderen zijn die nog de borst krijgen. Behalve dan dat je het onsmakelijk en kokhalsopwekkend vindt? Kinderen wordt er toch geen kwaad mee aangedaan dat ze langer dan dat jij wenselijk vindt borstvoeding krijgen? Ik snap werkelijk die hele aversie er tegen niet. Ik denk trouwens dat er zoveel dingen zijn waarvan je je af kan vragen of moeders die doen voor zichzelf of voor het kind, bijvoorbeeld oorbellen bij baby’s of je peuter dezelfde kleren aantrekken als jezelf omdat je een mini-me wil. Dat zijn dingen die ik nooit zou doen, waar ik geen behoefte aan heb, maar ik hoef er niet van te kokhalzen. Ik vind het trouwens nogal wat om het abnormaal te noemen. Het is anders dan wat je meestal ziet, maar anders staat toch niet gelijk aan abnormaal, wat zoveel betekent als in ziekelijke richting afwijken van de norm.
Maar even dames.... jullie vragen aan DastyQueen en Lisa2 waarom ze het een onsmakelijk beeld vinden. Ze geven daar netjes antwoord op. En dan is dat antwoord niet goed en mogen ze dat niet vinden.