Maar moeder hoeft toch niet in aanraking te komen. Mijn oudste ( alleen maar 3 wk bv gehad) was altijd maar max 2 dagen ziek van een virus. Mijn jongste is gewoon 4 maanden non stop ziek geweest toen ze naar de crèche ging en kreeg wel bv toen. Het was wel zo dat als ik een virusje te pakken had dat zij het dan niet kreeg.
Ik heb besloten voor mezelf dit topic af te sluiten met een pleziertje voor iedereen... Bv is beter ... ook na 2 jaar ... Het bevat na het 2e jaar nog heel veel voordelen voor een kind ... voed vooral en zeker niet subtiel openbaar ... ook bij kleuters, pubers en tieners ... en geniet ervan als je kind op zijn 18e nog steeds troost vind aan de borst en met zijn warrige haar in slaap valt aan die borst met zijn hand in je bh ... fijne dag nog allemaal!
Dat was voor mij nodig voor afsluiting. En ik ga nu op zoek naar de negeerknop zodat ik dit topic en de meldingen erin niet meer te zien krijg.
Heaven! Dat gezeur ook. En als het dan te heet onder je voeten word dan maar kijken of je kan negeren Niet om het 1 of ander, maar ik denk niet dat mijn zoon op 18 jarige leeftijd eerst even bij mij gaat 'indrinken' voor hij op stap gaat . Ook zo'n heerlijk vooroordeel
18 jaar? Sjonge jonge. Lekker denigrerend en neerbuigend dit. Maar het past wel in de lijn van onsmakelijk en misselijkmakend.
Typisch toch... Eerst moet je je verdedigen omdat je nog bv geeft aan een peuter, er worden beweringen gedaan dat het nutteloos is en dat je het puur voor jezelf doet. Dus je legt uit waarom het mogelijk is, met alle mogelijke omzichtigheid. Want na twee jaar weet je dat elke opmerking over een positief effect van bv bekeken wordt als een aanval op vrouwen die geen bv geven. En dan plots wordt je met z'n allen in de hoek gedrukt van 'zie je wel, jullie zeggen weer dat bv zoveel beter is, huil huil, je hebt geen respect voor mijn keuze'. Daar word ik nu eens 'kotsmisselijk' van. Ik heb geen enkel probleem met mensen die geen borstvoeding geven. Ik ga ervan uit dat elke mama keuzes maakt dienop dat moment het beste zijn voor haar en haar kind. En of dat nu bv is of kv, zal mij een worst wezen. Maar sta dan ook achter je keuze, en voel je niet aangevallen door iemand die een andere keuze maakt dan jij.
Wat leuk om te lezen dat je mij over het algemeen leuk en gezellig vind! Ik heb er oprecht over na gedacht, want zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb ontzag voor allebei de keuzes een vriendin van mij heeft 9 maanden borstvoeding gegeven en in die 9 maanden zoveel gekolft dat haar kindje tot en met 12 maanden alleen borstvoeding zou krijgen. Die zelfde vriendin vroeg mij of ze ook voor mijn zoon moest kolven omdat borstvoeding bij mij na een week geen optie meer was. Ik vond dat zo'n groot gebaar van haar en als ik iemand zijn bv zou toevertrouwen aan mijn zoon was het dat van haar wel. Ik heb het afgeslagen omdat ik niet wilde dat ze nog meer moest gaan kolven. Ze was alleen niet dat type wat ermee te koop liep in gesprekken of verkondigde dat bv echt heel erg veel beter was en dat maakt voor mij -persoonlijk- het verschil. Ik loop namelijk ook niet te koop met mijn keuze voor fv. Voor mij nog een heel irritant voorbeeld wat betreft bv. Ik was bij het cb en een vrouw die daar werkte hield de deur voor mij open toen ik weer weg ging met mijn zoon. Heel gesprek hoe oud hij was en hoe zwaar ( hij is 8 maanden en weegt +10 kilo) "Goh, nou je kan wel zien dat hij goede borstvoeding heeft gehad van jou. " irritatie moment want waarom word er gelijk aan borstvoeding gedacht? "Nee hoor het was gewoon flesvoeding. " Het was even stil, ze keek en ik zag haar denken en ze zei; " Nou dan was het wel erg goede flesvoeding!" " Nee hoor het was ordinaire huismerk flesvoeding." " Nou dan heeft hij gewoon hele goede gene." Dan breekt toch je klomp of niet? Bij mij in ieder geval wel. Dit zijn 2 totaal verschillende verhalen over borstvoeding. Maar ook 2 totaal verschillende types die op een andere manier naar borstvoeding kijken en er over praten. Zo ook hier op het forum en de 2e groep irriteert mij gewoon, niet omdat ze borstvoeding geven, maar de manier waarop ze het kenbaar maken en er over praten.
Volgens mij is er ook vooral weerstand tegen langvoeders, niemand heeft er een probleem mee als een baby de borst krijgt, maar wat de meerderheid hier tegen de borst stoot is dat oudere kinderen (dreumes, peuter) borstvoeding krijgen. Ik vind het ook vervelend dat iemand anders een andere voedingskeuze oplegt, maakt niet uit welke keuze dat is. Maar ik vind het voornamelijk vervelend dat er hier keuzes voor anderen gemaakt worden, wat wel normaal is en waar je wel of niet trots op mag zijn. Ookal vind je iets niet normaal, of heb jij een andere definitie van trots, laat een ander in haar waarde, en ja dat gaat beide kanten op.
Even een zijstraat, maar ik irriteer mij dus ook kapot aan de types die mij niet kennen en als het dan over baby's gaat en wat daarbij hoort vragen: hoelang heb jij bv gegeven?? Zodat ze even passief aggressief kunnen laten merken dat er wat hen betreft geen optie is buiten bv. Ik vind dat zo iets stoms, dat je daar maar vanuit gaat. En als ik dan antwoord: nooit, dan komt er zo'n "o". Grrr dan is het gesprek wat mij betreft zo klaar.
Maar dat heeft volgens mij toch minder met bv, en meer met irritante mensen zonder empathie te maken. Niet?
Ik heb helemaal niks met borstvoeding. Ja, wetenschappelijk gezien is het de beste voeding, en nee praktisch gezien is het niet voor iedereen de beste keuze. Ik vind borstvoeding niet intiemer dan het geven van een fles. Ik smelt niet weg bij een voedende moeder (borst of fles) en ik krijg geen warm gevoel van een borstvoedende moeder die liefdevol haar kind voedt. Voor mij is het (net als flesvoeding) gewoon een manier van je kind voeden. Niets meer en niets minder. Het interesseert me werkelijk waar geen fluit hoe iemand anders haar kind voedt. Of die voeding nou uit een fles of een borst komt, het zal mij echt een worst wezen. Wil jij voeden in de trein, op het terras, in het vliegtuig, be my guest. Is je kind 3 maanden, 12 maanden of 3 jaar? Het maakt me geen zak uit. Zie ik per ongeluk je borst? Doet me niets. Zie ik expres je borst? Doet me nog minder. Besluit jij op een verjaardag je 3 jarige zoon pontificaal in de woonkamer borstvoeding te geven, je doet maar. Heb ik daar zo mijn eigen gedachten over? Natuurlijk (want ik zou een andere keus maken) maar die hou ik lekker voor me. Jouw tiet = jouw keuze Mijn tiet = mijn keuze