@tupp ; dat is zeker haar karakter en geen eigenschap van ‘de borstvoedende moeder’, natuurlijk Maar daarmee creeert ze ongemak bij anderen rondom borstvoeding terwijl dat juist niet haar doel is - ze wil begrip en acceptatie, maar dringt het aan mensen op en dat werkt niet. Zo was ze overigens ook met bv Rapley, dat was de enige manier en in een restaurant schreeuwde ze het nog net niet door de hele ruimte, tot ze een kindje kreeg dat totaaaal niet zo kon eten en echt glad gepureerde hapjes moest... Dat vind ik zo jammer, dat bij haar alles zwart/wit is en ze haar manier van de daken schreeuwt, tót ze zelf de andere kant ervaart - maar helaas ervaart ze dus niet altijd beide kanten. Zonde.
Omdat je dan je kind aan het troosten bent, snap dat dan Ik vind dat op plaatsen waar bv of iedere andere soort voeding volstrekt niet gepast is, zoals het bubbelbad, je maar een andere manier moet zoeken om je kind te troosten. Knuffelen ofzo? En als dat niet werkt dan heb je of een huilend kind of je gaat het zwembad uit om als je dat wilt te voeden
Ook hier zegt één voorbeeld niet zo veel. Hiertegenover kan ik mijn drie kinderen zetten: alle drie veel geborst (ik gebruikte nooit het woord "voeden" omdat aan de borst inderdaad verschillende redenen had, en ik geen zin had om onderscheid te maken tussen dorst en troostzoeken) en 2 kinderen op de -1-lijn en 1 kind op de -2-lijn. Ligt meer aan de genen die ze meegekregen hebben dan aan hun voeding. Maar ja, 5 voorbeelden zeggen nog steeds niet zo veel
Dat denk ik ook, mijn oudste is lang en dun, mijn jongste is lang, maar qua gewicht wel normaal, ze hebben beide dezelfde voeding gehad.
Uberhaupt een paar voorbeelden op een forum zeggen niet zo veel (die polls zijn ook altijd zo zinloos). Als je er iets van zou willen zeggen dam zou je dit grootschalig (nationaal/internationaal) moeten aanpakken, met een goede statisticus op de achtergrond.
Ik gaf flesvoeding op schema, voor mijn eigen rust. Zoontje volgt precies het gemiddelde op de curve Ik noem mezelf altijd pro-bv om aan te geven dat ik dat een goede keuze vind. Flesvoeding keur ik niet af, nooit gedaan en zal ik nooit doen.
Die onderzoeken zijn uitgevoerd en lijken te wijzen op een kleinere kans op overgewicht voor borstgevoede kindjes dan voor kinderen die kunstvoeding hebben gehad. Maar de vraag is altijd of die resultaten dan voldoende gecorrigeerd zijn voor andere factoren vooe overgewicht. Bij de kans op overgewicht spelen ook andere dingen een rol die de levenstijl beïnvloeden, zoals opleidingsniveau en kennis van gezonde voeding. En voor die twee geldt dat er meer voor bv wordt gekozen door de groepen die toch al minder kans hebben op overgewicht.
Maar die onderzoeken gaan alleen over overgewicht. Ik mis hier het stukje emo-eten. Dus het koppelen van eten met troost. Dit is natuurlijk niet bij alle overgewicht/obesitas-gevallen het geval en heeft (mogelijk) ook minder te maken met de factoren die jij noemt (opleidingsniveau, kennis van voeding etc).
het is geen onderzoek over de link tussen borstvoeding en emo-eten, maar wel een interessant stukje over de functie van bv bij bvb vallen. Je kan bv dus eerder vergelijken met een medicijn, dan met een snoepje. https://www.eurolac.net/de-voedselverstrekking-voorbij/
Ik vind je vraag heel legitiem, en ik heb het me ook wel eens afgevraagd. Ik denk niet dat er onderzoek naar is geweest, dus het enige wat je kan vertellen is mijn eigen ervaring (die overeenkomt met wat ik hier eerder heb gehoord). Mijn kinderen zogen ook anders als ze troost zochten. En soms kwam daar dan geen melk bij vrij, soms wel. Soms leken ze die melk wel prima te vinden, soms waren ze er wat verbaasd of geïrriteerd over. Hoe ik het interpreteer is dat ze niet actief uit waren op melk op zo'n moment. Dat in die koppies de koppeling troost=zuigen/mamageur/vastgehouden worden vele malen sterker was dan troost=melk.
Ik ben bij pagina 34 gestopt, maar wat ik vreemd vind men heeft er commentaar op dat er in een bubbelbad/zwembad gevoed wordt want je mag er ook niet ‘eten’. Maar wat is dan precies het probleem wanneer je het in een restaurant of terras doet? Daar mag je toch juist ‘eten’? Even los hoe ik over het voeden in een bubbelbad/zwembad denk. Misschien loop ik jaren achter maar er staat me namelijk iets bij dat het voor baby’s onder een jaar of in ieder geval een bepaalde leeftijd slecht was om in het bubbelbad te gaan juist vanwege de hoeveelheid bacterien en het zijn van een bron van bacterien.
Die snap ik eerlijk gezegd ook niet zo. Ik zit daar niet op te wachten boven mijn bord spaghetti eerlijk gezegd. Het feminisme moet weer terugstarten bij af zo te zien...
In een restaurant is er ook geen probleem. Terras, lunchroom, bankje in het park, stoeltje langs het zwembad, noem maar op. Prima. Maar een bubbelbad is geen plek waar je gaan zitten eten, net als een toilet.