Ik leg haar uit dat je zo niet over een mentale achterstand moet praten. Daarmee spotten is verre van grappig.
Ik ben pro borstvoeding maar vind het erg laag om moeders die dat niet willen of kunnen omlaag te halen.... Er kunnen tal van redenen zijn waarom het niet kan. Ik hoorde hetzelfde argument van een zeer fanatieke moeder. Haar kinderen zouden zoveel slimmer en gezonder zijn dankzij haar geweldige doorzettingsvermogen (dus flesmoeders waren maar slap...). We zijn heel wat jaren verder en haar beide kinderen hebben een matige gezondheid en een zit op speciaal onderwijs. Het zegt dus echt niet alles.[/QUOTE] Het zegt 9/10 ook vrij weinig. Je gezondheid zal vast voor een klein deel bepaald kunnen worden door borst of fles. Al geloof ik dat niet zo. Maar de pro bv groep wil dat graag geloven, en vooral uitdragen. Ik probeer me dr niet aan te ergeren maar men, het komt vaak best heel gemeen en kut over als je zo over flesvoeding en fles gevoedde kindjes praat. Misschien hebben ze zelf iets gemist in hun leven waardoor ze soms zulke verotte karakters ontwikkelen.
Ze spot er niet mee, ze probeert een punt te maken. In deze context is 'mentale achterstand' niet letterlijk bedoelt. (Ik ben het overigens absoluut niet met haar eens hoor. Maar dat terzijde)
Omdat ik trots ben op het feit dat ik al 15 maanden borstvoeding mag geven. En ja dat deel ik, niet vaak, niet provocatief, maar ik ben er trots op en maak er geen geheim van, het is natuurlijk en ik ben dan ook blij dat steeds meer mensen het durven te delen, helemaal mensen zoals Romy Boomsma, Doutzen Kroes en Candice Swanepoel. Er wordt nu gedaan alsof borstvoeding na 6 (eigenlijk na 3) maanden geven “vies” of “onnatuurlijk” is, want, het is immers niet meer nodig.
Het is niet onnatuurlijk. Maar wat ik mij wel afvraag waarom mensen persee zo trots zijn op zoveel maanden bv en de behoefte om dat te delen? Ik bedoel, mijn zoon heeft tot 1 jr en 3 maand flesvoeding gehad, en dat schreeuw ik ook niet van de daken, of post een foto van hem lekker tegen mijn borst in mn armen met een flesje. Waarom bij bv wel? (Geen kritiek, oprechte vraag )
Als het niet letterlijk bedoeld wordt moet je dat niet zo zeggen. Ik vind het verschrikkelijk asociaal om dat zo te zeggen.
Ik zie zat foto's van babytjes die een flesje krijgen langskomen op Facebook. Waarom mag flesje wel en borst niet? Waarom wordt er zo gevallen over blote borsten? Ik begrijp ook niet de beschuldiging dat het enkel en alleen om het provoceren gaat. Trots dat je borst of fles geeft is toch niet per definitie provocerend?
Omdat ik het fijn vind dat wij die momenten nog delen, omdat het iets van ons tweeen is wat niemand anders met hem kan doen.
Borstvoeding is helemaal niet vies en al helemaal niet onnatuurlijk. Maar dat betekent voor mij niet meteen dat het iets is waar de hele wereld van mee hoeft te genieten als dat niet nodig is. Dat het natuurlijk is betekent voor mij niet meteen dat je er volledig mee te koop hoeft te lopen. Natuurlijke en niet-vieze dingen kunnen toch ook best discreet als je weet dat er mensen zijn die zich er ongemakkelijk bij voelen? Dat is toch gewoon rekening houden met elkaar? En dat betekend voor mij echt niet dat je op het toilet hoeft te gaan zitten voeden of dat je zelfs niet mag voeden. Maar tussen die stap en vol in het zicht en vlak naast andere mensen die daar niet om hebben gevraagd vind ik dat nog een heel grijs gebied zit waar je best moeite voor mag doen. Daarmee creeer je m.i. alleen maar tolerantie, respect en begrip en daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Ik begrijp gewoon niet zo goed waar dat overdreven vandaan komt om het zo extreem uit te dragen, zowel in beeld als in woord. Wie wordt daar beter van? Iemand die gewoon lekker op een bankje ergens zijn kind voed, van 2weken of 2jaar, alleen maar mooi vind ik. Maar dat in een vliegtuig waar je opeen gepakt zit of vol met de tiet eruit zonder enige gene, waarom? Wat levert dat iemand op?
Je hebt zelf ook vast wel in discussies woorden gebruikt die je niet zo letterlijk bedoelde. Alleen maar omdat dit ene woord je niet bevalt stijger je. Neem het niet zo letterlijk. Jij bedoelde 'kwek' ook niet letterlijk want mensen hebben geen kwek. Daar lezen we overheen want we begrijpen heus wel dat jij Maartje niet letterlijk een eend vindt.
Oke die laatste zin snap ik, ik kan namelijk het flesje uitbesteden (al kun je dat met kolven ook) Maar dat momentje van ons tweeen die je dan deelt, doe je toch ook met een fv kind? Ik bedoel, mijn zoon lag ook in mn armen op mn borst heerlijk in mn nek te kroelen en pakte een vinger en ik kuste hem lekker op zn bolletje. Ik heb nooit het gevoel gehad minder "een momentje" of minder "intiem" te zijn geweest met mn zoon omdat hij een flea kreeg. Het enige deel wat er anders was een fles in zn mondje ipv dat hij aan mn tepel zoog.. Ik begrijp echt dat je het heerlijk vind hoor, het leek (en lijkt mij nu weer) heel fijn. Maar ik heb niet de mening dat het nou zoveel beter en intiemer is. Dat kleine poosje dat mn zoontje bv kreeg voelde net zo lekker (of eigenlijk niet door de pijn haha) als de tijd erna met flea.
Maar dat zeg ik ook niet, ik heb het nergens over flesvoeding. Ik snap dat mensen hetzelfde gevoel hebben met flesvoeding en zal dan ook nooit daar, of überhaupt over voedingkeuze, een oordeel over vellen. Ik weet niet hoe het is om de fles te geven, maar geef alleen aan hoe het voor mij voelt, dat ik iets maak wat mijn zoon al zo lang fijn vind om te drinken, vind ik persoonlijk heel bijzonder. En ik daar ben ik trots op.
Het was ook niet persee voor jou hoor, ik qoute jou gewoon even in dit verhaal. En het is ook bijzonder, hopelijk mag je nog lang bv geven!
Maar dat de ene moeder zo geniet van die voedingsmomenten op manier A betekent toch niet dat de andere moeder niet van diezelfde voedingsmomenten mag/kan genieten op manier B? Ik ben ook echt wel trots dat ik 2x 2 jaar bv heb gegeven, maar ik ben ook trots op het feit dat mijn jongste net heerlijk heeft gesmuld van wat ik heb gekookt bijvoorbeeld. Die trots is ook niet provocerend bedoeld naar ouders die iets op een andere manier doen.
Ik wilde zelf absoluut geen borstvoeding geven in het openbaar. Vind ik dus echt 3x niks. Maar als een ander dat doet op een wat discrete manier vind ik het prima en valt het me niet eens op... Overigens ben ik trots dat ik de eerste 3 maanden borstvoeding heb gegeven en ben ik ook heel trots dat ik mijzelf bij de tweede dat lot heb bespaard en vol overtuiging en mijn schuldgevoel opzij zettend heb gekozen voor flesvoeding. Iedere vrouw mag trots zijn op welke keuze ze ook maakt!
@zorgpremie: Borstgevoede kinderen hebben over het algemeen een betere gezondheid (bijv minder risico op overgewicht) en statistisch gezien zullen zij door de reden minder zorgkosten produceren. @maartje84 kom jij aan mijn dochter uitleggen dat de reden waarom ze zo'n moeite op school heeft en daar zoveel verdriet van heeft is omdat ze nooit bv heeft gekregen of hou je nu verder je grote ongenuanceerde kwek dicht?[/QUOTE] Kwek? Kwaaaaak Ik denk dat je mijn post niet goed begrepen hebt. Het was weliswaar een goed verhaal, maar absoluut liet lekker kort. Nergens heb ik geschreven of überhaupt gedacht dat de mogelijk verminderde verstandelijke leervermogens van jouw dochter de oorsprong hebben in geen borstvoeding hebben gehad. Ik had het met mijn meerkeuze opgave over dames die zo vreselijk ordinair over voedende vrouwen spreken of doen alsof vrouwen zich zouden moeten schamen wanneer ze in het openbaar hun kindje voeden.