Uk heb een hele lieve moeder maar ze snapt helemaal niets van borstvoeding, ze moest oppassen van de week en omdat ik maar een kleine kolf opbrengst heb en.mijn vriezer vooraad nagenoeg op is geef ik mijn dochter op dinsdag ( omdat ik maandags werk en.niet genoeg kolf voor haar) ongeveer 30cc kunstvoeding mee naar mijn moeder( ik hou dit altijd ruim aan. Omdat er nog wel eens gemorst word.) Nu haalde ik haat op vorige week was alle kunstvoeding op, mijn moeder had haar alles gedaan want vond de 120 cc die ik haar normaal gaf veel te weinig? Ik zij haar nog dat ze nog op 8 voeding per dag zit ongeveer en dat 120 ruim voldoende is. Nu had ze dus 1 voeding wel bijna 200 gedronken, mama zij ze stop vanzelf als ze vol is maar dat doet ze niet want ze is borst gewend en zij wacht op het moment dat de melk minder gaat stromen en dat gebeurd bij de fles niet, met als gevolg dat ze de hele avond onrustig is geweest, ze wilde na 3 uur weer aan de borst maar eigenlijk was ze nog zat, zo zielig. Deze week was ik bang dat ik de bv vergeten was mee te geven maar had het in een andere tas gestopt, zegt mijn moeder aa, t is niet erg hoor ik haal zo een pak voeding, ik kon wel janken, ik zij ook dat ik dat niet wilde, ik zij dan rij je maar naar mijn huis om het op te halen, zegt ze, stop er toch mee dat gekolf en geleur met die melk, grrrr, ik heb een hele goede band met haar maar dit stoot me voor de kop, ook zegt ze dat ik haar s avonds maar een papfles moet geven zodat ze door slaapt ( ik vind het helemaal niet erg om s nachts te voeden) maar waarom wil ze toch zo graag dat ik stop met bv? Herkennen jullie dit uit je omgeving? Mijn moeder heeft notabene zelf bv gegeven aan mijn broertje 4 maand, maar toen hij tanden kreeg is ze gestopt en ze vind een halve peuter lelijk aan de borst, Pfff mijn dochter is bijna 4 maand en nog lang geen halve peuter ik wil minimaal een jaar voeden misschien wek langer maar zij walgt van dat idee. Waarom toch ik zit er echt mee.
Hier ook zo. Nu heeft mijn dochter veel gehuild wegens kma maar elke keer als ik voedde en mijn dochter huilde was het: stop er toch mee. Ook ik ben er boos en verdrietig over geweest. In mijn geval was het meer de bezorgdheid van mijn moeder over mij omdat ze dacht dat ik het niet zou trekken, en het voor mijn dochter beter zou zijn te stoppen. Nadat we het probleem gevonden hadden en ik op dieet ging en mijn dochter het super deed op mijn melk kreeg ik nog wel eens te horen: stop er toch mee. EN toen ben ik rustig voor mijn moeder gaan zitten en heb duidelijk uitgelegd dat dit super is, dat het mijn keus is. Daarna heb ik haar er niet meer over gehoord. Wat mij in jouw bericht heel boos zou maken is het feit dat jouw moeder zegt een pak kv te gaan kopen. Dan zou ik mijn kindje al niet meer achter durven laten.
Ik herken het ook! Ik en mijn zoontje genieten zo van bv, ondanks dat het niet altijd even makkelijk gaat! Ik krijg in mijn omgeving nooit te horen dat het zo goed is dat ik nu nog (of ik vind 'maar') borstvoeding geef! Bijna iedereen vind het zóóó vreemd dat ik met 5 maanden nog bv geef... Ook krijg ik 'papfles-verhalen', 'gewoon-de-fles-verhalen' en ga maar door... Waarschijnlijk bedoelen ze het allemaal goed, maar ik kan er niks mee! Waarom stoppen met bv als het nog voldoende is?! Liefs!
Onze dochter huilde ook veel vanwege een verb, reflux. En toen ze het zij dachtvik t is bezorgdheid maar nu het goed gaat zeurd ze nog steeds. En die kv wou ze kopen omdat zij denk was ze voed bij met kv dus dan kan ze ook wel een voeding of 2 met kv. Dat is natuurlijk ook wel zo maar ik geef gewoon liever borstvoeding. En die kunst bijvoeden geef ik ook liever niet maar er is geen andere oplossing.
ik kreeg/krijg ook zoveel commentaar. en dat word alleen maar erger. stop er toch mee. het is wel mooi geweest zo. het is toch niet normaal dat je nu nog bv geeft. enz enz. de reacties van mijn eigen ouders deden mij nog het meeste pijn. maar gelijk aangegeven dat het MIJN kind is en ik doe wat mij goeddunkt. ik krijg vaak commentaar dat ik het niet goed doe. ik verwen mijn kinderen te veel volgens hun. mijn jongste gaat vreselijk te keer als ik wegga. maar dat ligt ook aan de leeftijd. maar volgens anderen komt dat omdat ik haar teveel op pak als ze huilt en... omdat ik nog steeds bv geef. want zo komt ze toch nooit los van mama. ik moet ze maar eens wat meer afgeven enz enz enz. Ik ben thuisblijf mama om zelf voor mijn kinderen thuis te zijn. Niet om ze dan maar weg te brengen. maar als ik dan vraag of ze 2 dagdelen willen oppassen zodat ik er bij kan gaan werken. dan willen ze het weer niet. want ze willen geen verplichtingen. jaaaa volg het maar eens. moraal van dit verhaal: lekker je eigen ding doen en je eigen koppie volgen. kritieken en adviezen aanhoren en als je er niets mee kunt gewoon naast je neer proberen te leggen. maar dat kan wel eens heel lastig zijn als je je constant moet verdedigen.
Hier ook veel commentaar gehad, ook van ouders. Ik heb gezegd dat ik doe wat ik wil en wat het beste is voor mijn dochtertje. Nu respecteren ze het juist! Ik wil op zijn minst een jaar , eigenlijk wel 2! Niets van aantrekken hoor, je doet juist het beste voor je kindje! Dat ze kv wilde halen zou ik flink kwaad zijn geworden! Dat jij voor een fles kv kiest is jou keuze, betekent niet dat ze zo nog een erbij kan geven, dat heeft juist een impact als je het normaal niet geeft.
Zo te lezen heeft je moeder zelf niet zo veel met BV en heeft ze het zelf mogelijk als heel zwaar/belastend/vervelend ervaren. En als de liefhebbende moeder die ze vast is, wil ze jou dat besparen. Heel lief mam, maar je dochter denkt daar anders over.... Misschien kun je het zo benaderen? Bedank haar voor haar bezorgdheid, en leg haar uit waarom jij wel kiest voor BV, en vraag haar om je daarin te steunen. En leg uit dat KV geven daar niet in past. Mocht dat niet lukken, probeer je dan zo min mogelijk aan te trekken van haar opmerkingen, hou vast aan je eigen keuzes en zoek de steun maar hier.
mijn moeder deed dit ook wel een beetje... maar ik probeer me echt in te leven in haar. Haar is vroeger altijd verteld dat flesvoeding op zijn minst even goed was, zo niet beter. Borstvoeding was voor arme mensen. Dat is er enorm ingestampt... Denk je eens in dat alles later weer verandert en ze opeens tot de ontdekking komen dat kunstvoeding veel beter is... en jij krijgt dan een kleinkind... zou je het dan ook niet lastig vinden om jou ideeen over borstvoeding en dat je het zo fijn vindt te laten varen? Dus ik nam wat mijn moeder zei altijd een beetje met een korrel zout... en mijn moeder deed haar best niet te veel te "zeuren"
Wat ontzettend jammer dat je moeder je niet steunt in het geven van BV, juist van je eigen moeder zou dit fijn zijn. Ik word wel gesteund door mijn moeder, maar ervaar wel in mijn omgeving dat er weinig waardering is voor moeders die borstvoeding geven.. Meid wees er trots op dat je het allerbeste voor je kind kiest! En ondanks dat het je moeder is, blijft de kleine nog altijd jouw kind! Je mag best voor jezelf opkomen en haar duidelijk maken dat jij bepaald wat er gebeurt!
IK denk dat Debby de spijker op de kop slaat met deze opmerking... Vroeger werd er werkelijk anders gedacht over kunst/borstvoeding... Ze bedoelt het vast niet zo naar als dat het bij jou overkomt.