baby 8 weken, 4 voedingen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Tara84, 4 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Dag dames,

Mijn zoontje van acht weken drinkt de afgelopen drie dagen nog maar 4 keer op een dag. Daarvoor was het nog 5, maar ook vaak 6 keer. De afgelopen drie nachten heeft hij doorgeslapen van 23:00 tot 8:30. Ik heb gevoed rond 9:00, 14:00, 18:00, en 22:00 uur.
    Ik heb altijd gevoed op verzoek en dat gaat super goed. Hij is heel tevreden, slaapt lekker lang tussen de voedingen door en drinkt en groeit ook erg goed.
    Maar is het wel "normaal" dat een kindje van 8 weken nog maar 4 voedingen krijgt? Kun je als je op verzoek voed ook te weinig geven of geeft je kindje gewoon precies aan wanneer hij behoefte heeft?

2. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik vind 4 voedingen op deze leeftijd echt heel erg weinig
    Zelf ben ik met 16 weken overgegaan op 4 voedingen omdat mijn dochter echt niet meer wilde drinken.

Probeer je tussendoor ook aan te leggen? en hapt hij dan ook aan of helemaal niet?
    Het lijkt me niet echt goed voor je productie om nu al over te gaan op 4 voedingen.
    Ik zit nu nog steeds op ongeveer 3 tot 4 voedingen.

Mijn dochter was ook altijd heel makkelijk en liet zich nooit horen. Dus wie weet geeft hij alleen aan wanneer hij echt HONGER heeft en niet wanneer hij trekt heeft;)

Ik zou toch echt is proberen om wat vaker aan te leggen en te zien wat hij dan doet.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou ook proberen om vaker aan te leggen, in elk geval 6x per dag. De nacht is ook wel erg lang zonder voeding, daar zou ik ook wat in sturen.

4. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Bedankt voor jullie reacties. Ik zou hem inderdaad wat vaker aan kunnen leggen, dan zal hij zeker drinken. Maar zouden jullie hem daar dan echt voor wakker maken? Hij slaapt nu meestal door tot de volgende voeding. Na een voeding is hij wel een tijd wakker, maar als hij eenmaal slaapt, dan slaapt hij een aantal uren achter elkaar door.
    Ik heb altijd het idee gehad dat voeden op verzoek echt luisteren is naar de signalen van een kind en die echt volgen. Dus niet "gedwongen" voeden, maar pas als hij aangeeft honger te hebben.
    Kan het niet zo zijn dat hij met die paar voedingen evenveel binnen krijgt als een kind dat zes keer drinkt? Hij drinkt namelijk erg veel per voeding.
    Graag hoor ik nog meer ervaringen!

PS Vanochtend kwam hij om kwart voor acht, dus alweer wat eerder. Misschien is het even een fase?

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    @Blaadje. Wat is het verschil tussen 16 weken en 8 weken? Misschien een stomme vraag, maar waarom is het voor een kindje van 16 weken wel goed om op 4 voedingen te zitten en moet een kindje van 8 weken er meer hebben?

6. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Hier ook een grappenmaker die na de eerste prikjes (en een verkoudheid) heel veel sliep en niet meer dan 4x kwam, ik heb zelf een weegschaal en hij groeide minder dan z'n broertje. En belangrijker: ook zijn plasluiers werden minder. Dus ik heb hem toch een paar keer op 'mijn verzoek' aangelegd en hij bleek best dorst te hebben. Ik had eigenlijk net besloten om hem dan maar in het ritme van zijn tweelingbroertje mee te nemen toen hij zelf opeens het licht weer zag.

Ik ben in principe van volledig voeden op verzoek zolang ze voldoende plassen en groeien, komt dat in het gedrang dan voedt ik toch zo nu en dan maar op 'mijn verzoek'. (Bij m'n dochter nooit gehoeven trouwens) Liever dat dan door stille ondervoeding met een uitgedroogd kind in het ziekenhuis te belanden.

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Bedankt voor je antwoord! Natuurlijk voed ik liever op mijn verzoek als dat beter voor mijn zoontje is! Ik ga hem in ieder geval vijf keer aanleggen en kijk even hoe het loopt. Vandaag zal ik sowieso op vijf keer zitten, want ik heb er al twee voedingen opzitten.
    We hadden ook een hectisch weekend, zijn een weekendje weggeweest. Hij heeft veel in de wandelwagen gelegen tijdens het wandelen en dat vindt hij volgens mij zo heerlijk dat hij extra lang slaapt.
    Ik hou het in de gaten!

8. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    ik zou gewoon wat vaker aanleggen voor de snackmomentjes!Maar hem er niet wakker voor maken.

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Maar dat is dus lastig omdat hij echt doorslaapt tot de volgende voeding. Als ik bijvoorbeeld om 9 uur voed en hij slaapt van 11 tot 14, dan kan ik hem tussen die twee voedingen dus niet aanleggen voor een snackmomentje, want voor 11 uur heeft hij daar geen behoefte aan en daarna slaapt hij. Dan zou ik hem dus toch eerder wakker moeten maken...

10. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Omdat een kindje van 8 weken echt nog wel een stuk jonger is;)
    16 weken is zelfs heel erg jong om op 4 voedingen te zitten.
    Daarnaast slaapt een kindje van 8 weken inderdaad nog heel erg veel en als je dan een hele makkelijke baby hebt dan zal deze zich niet zo vaak melden!
    En je productie is ook nog niet zo stabiel dat 4 voedingen al aan te raden is. Waarschijnlijk zul je dan na een poosje gaan merken dat het terug loopt.

11. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ja, ok. Maar ik vroeg me dus af of het mogelijk is dat mijn zoontje met 4 voedingen net zoveel binnenkrijgt als een ander kindje met 6 voedingen. Mijn productie is echt heel hoog, heb erg veel melk, dus daar maak ik me niet direct zorgen over.

Deel Deze Pagina