Naar mijn inziens word jij er wel degelijk mee bedoeld. Het was onder andere jouw opmerking die stof deed doen opwaaien. Jij kunt je niet verplaatsen in de situatie van iemand anders en denkt dat rijstebloem alleen om de verkeerde reden wordt gegeven. En daarbij leg jij zelf die link met FV en in dat stuk niet met BV.
Ze is lang onder begeleiding van een lactatiedeskundige geweest . Het lag niet aan het drinken, kindje dronk best veel, maar kwam absoluut niet aan en bleef honger hebben. Ik weet ook niet of ik het juist heb gezegd (qua slechte melk), maar het kwam erop neer dat haar kindje niet kon groeien op haar melk. En ik heb geen idee of het ermee te maken heeft, maar de moeder is allergisch op alles en nog wat en eet maar een heel beperkt aantal dingen (leeft voornamelijk op kaasbroodjes). Ze weegt amper 50kilo (is best lang). Daarom zeiden ze dat de melk te weinig voedingsstoffen had. Baby is ook al dysmatuur geboren, kreeg te weinig voeding daarbinnen. Maar dat is het onderwerp niet, haar verhaal vond ik voornamelijk kwetsend omdat echt iedereen over haar heen viel omdat ze fles gaf, terwijl zij gewoon het beste voor haar kind wil. Stel je het gevoel voor dat je naar je kind kijkt die dag in dag uit huilt van honger?
En zonder me verder te mengen in de onzinnige discussie (ik vind alle discussies die gaan over de keuze tussen twee goede dingen onzinnig), wil ik alleen opmerken dat er altijd iemand wel wat op te merken heeft aan de manier waarop iemand zijn kinderen (op)voedt. Het schijnt een algemeen openbaar goed te zijn, een nieuwe moeder. Je doet het meestal ook niet goed als je: - met keizersnee bent bevallen (alsof dat een keuze is in NL); - je baby een spijkerbroekje aantrekt (heb ik echt commentaar gehad op straat!!!); - supermarkt potjes geeft; - met regen naar buiten gaat; - met zon naar buiten gaat; - in een slaapzak laat slapen (want dan ben je slechte moeder omdat je ervoor kiest om 's nachts niet 10x op te staan en te kijken of je kind niet onder een deken ligt); - je kind te langzaam groeit; - je kind te snel groeit; en zo kan ik wel doorgaan...
ontaarde moeder hiero... keizersnee: check spijkerbroekjes : check met regen naar buiten: check met zon naar buiten: check slaapzak aan s nachts : check enne.. ook nog met sneeuw naar buiten... sjucht... mn smurfje is maar zielig
maar nu even een serieuze reactie... ik mag hopen dat een ieder doet wat hij/zij goedvindt; denk t dat goed is voor de baby in kwestie. Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die bewust dingen doen/laten die kwaad kunnen. Ik geef zelf fv en heb me hier nooit voor verdedigd en of voor verontschuldigd, noch heb ik t gevoel gehad dat mensen me hierop aanspraken. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat ik gewoon te lomp ben en me dus niet aangesproken voel. Ik herken wel het probleem van TS... er wordt redelijk denigrerend gesproken over fv. (geloof dat het niet eens fv genoemd mag worden aangezien bv ook wel eens in een flesje gaat.. maar dat het zelfs specifiek kv genoemd *hoort* te worden). Ik denk alleen persoonlijk dat zoals ik hierboven al zei.. iedereen doet wat goed is voor zijn/haar kind wat dat dan ook mag wezen. Op het moment dat jij ( en je partner natuurtlijk) vinden dat jullie goed bezig zijn....what the hell kan de mening van een ander je dan schelen. Het vervelende van de kwestie bv/fv vind ik dat er vanuit *hogere* hand geen objectieve info over fv gegeven mag worden. Ik vind dat alle info gewoon gegeven moet worden hoe moet je anders een weloverwogen besluit nemen. Het is raar dat in ziekenhuizen.. bij vkundigen niet ( in mijn geval dan) gesproken wordt over fv, ook niet bij specifieke vragen. Maar goed..dit is off-topic geloof ik. solly Conclusie.. een ieder doet wat ie goed vindt/goed acht ....het is de toon die de muziek maakt.. maar.. ook je eigen ik waardoor je je dingen makkelijk aantrekt en of naast je neerlegt is mijn simpele mening
Als je je ergens aan irriteert zit er altijd iets in jezelf wat die irritatie doet opleven. Als je je irriteert aan bv mama's die kv mama's afzeiken, heb je ws spijt van dat je zelf niet meer kunt wilt geven. Als je je irriteert aan mensen die iets proberen om hun kind door te laten slapen zit er ook iets in jezelf wat voor die irritatie zorgt...... Dus beiden een irritatie, beiden een verborgen iets in zichzelf.
Ach, ik ben ook zo'n mama die bewust heeft gekozen voor FV. Het leek me gewoon makkelijker (en vind ik nog steeds) en dat borstvoeding is gewoon niks voor mij! Mensen hebben me wel geprobeerd over te halen enzo, want het is zo bijzonder om borstvoeding te geven blabla. De volgende keer (mocht ie er komen) wordt het weer lekker FV! Tis me prima bevallen. Wat me wel opviel.........toen ik nog zwanger was en vertelde dat ik flesvoeding ging geven, keek echt iedereen me aan alsof ik mijn kind iets vreselijks aan ging doen! Echt grote ogen, alsof het iets heel belachelijks is om FV te geven!
Het is uberhaupt jammer dat je, zoals hierboven ook al beschreven, als kersverse moeder commentaar krijgt van wie dan ook. Zo in het zkh vorige week: Danique moest een echo van haar heupjes hebben, maar het duurde mevrouw te lang en ze zette het op een krijsen, eenmaal klaar, buiten de kamer op de gang in het zkh, huilde ze nog wat na. Loopt er een man langs die doodleuk zegt: ach jee wordt je weer geslagen... NOU DAT ZEG JE TOCH NIET!!!!! Het is gewoon enorm jammer dat mensen elkaar niet in hun waarde kunnen laten en geen respect meer kunnen opbrengen voor ieders eigen keuzes en leven. Dat negatieve gebemoei altijd... als je iets te zeggen hebt, zeg dan iets positiefs, of zeg helemaal niks. Oja en OT: BV of FV, je hebt allebei het beste met je kindje voor.
Ach, dat zeggen wij thuis hier ook hoor. Da's zowat 'n standaard grapje en er wordt absoluut niets vervelends mee bedoeld... Net zoals 'knijp dat kind toch niet zo' als je er mee op je armen zit en 't begint te huilen...
genegeerd, ik heb niet eens opgekeken, ik heb gewoon even gedaan alsof ik die meneer niet gehoord had....leek me de beste optie aangezien mijn meisje al aan het huilen was en ik het belangrijker vond haar te troosten ipv te reageren op zo'n domme opmerking... @Mijkeltje: in huiselijke kring als grapje, ála, maar een vreemde die zo'n opmerking maakt, tja sorry maar das niet mijn humor....
Of niet... Ter vergelijk: Ik kan me ook ergeren aan bedelende junks, ik noem maar wat, en da's echt niet omdat ik zo nodig zélf zou willen bedelen om aan m'n crack te komen... Maar goed, als die irritatie inderdaad vanuit jezelf komt, wat héb je dan aan die wetenschap? 'Goh, het komt uit mezelf, nu voel ik me beter?'
Ow wat bén ik een slechte moeder en wat heeft Charlotte het slecht getroffen bij ons.... * heb een keizersnede gehad * spijkerbroekje met 6 maanden vonden velen nog veel te vroeg en érrug zielig * supermarktpotjes kocht ik in dozijnen, vers eten moest ze niks van hebben * vaak naar buiten, ook als het regent * vaak naar buiten, ook als de zon schijnt * ze ligt altijd in een slaapzak * ze is geen dikkerd.... Goh.... misschien ga ik het de volgende keer dan toch maar hélemaal anders doen
dat hele spijkerbroekjes verhaal had ik sowieso nog nooit van gehoord. mijn ventje heeft al vanaf dat ie een paar weken oud is meestal spijkerbroekjes aan. de enige andere optie is zo'n beetje joggingbroekjes en dat zit misschien wel heel lekker, maar niet echt mijn stijl dus als we de deur uitgaan en ik wil dat ie er leuk en verzorgd uitziet, heeft ie meestal een stoer spijkerbroekje aan...
Och, jullie willen niet weten wat ik mijn meisje allemaal al heb aangedaan, kledinggewijs (letterlijk en figuurlijk)! En ik had idd al een maat 56 spijkerbroekje en spijkerjurkje en een maat 62 skinny jeans. Ik wist niet dat dat not-done was en het interesseert me natuurlijk ook helemaal niks! Ik wil nog aan het rijtje toevoegen: - wil bevallen in het ziekenhuis - thuis wil bevallen - flesvoeding wil geven - bosrtvoeding wil geven - kiezen voor pijnbestrijding - niet kiezen voor pijnbestrijding - überhaupt naar buiten gaan - niet naar buiten gaan - werken - thuis blijf mama zijn - kindje op je kamer - kindje op eigen kamer - bijvoeden vóór de 6 maanden - bijvoeden na de 6 maanden Dit zijn zomaar een paar dingen waar hier (en in het echte leven? Ik maak dat nooit mee iig) discussies over worden gevoerd die er behoorlijk heftig aan toe gaan. En het gaat er altijd nogal hard aan toe ook! Terwijl ik denk: mensjes, waar maken we ons druk om? Of iemand anders een andere keuze maakt dan jij hebt gedaan? En wat wil je eraan doen? En betekent dat dan automatisch dat die ander het slechtste met haar kind voorheeft? En een leuke discussie ga ik nooit uit de weg hoor, begrijp me goed. Maar ik hoop dat ik altijd respect blijf houden voor andervrouws keuze ook al is die anders dan de mijne. Ik word alleen wel boos als ik merk dat dat andersom niet zo is, dan heb je me op de kast. Anyway, wat ik wilde zeggen: we willen allemaal het beste voor ons kindje en we maken keuzes waar we achter moeten staan en ons niet laten koeioneren door kortzichtige mensen. Zo, Miepie heeft gesproken!
Ik wilde ook graag borstvoeding geven maar het lukte niet dankzij het ziekenhuis! Mijn zoontje woog 2550 gram ( HELPP Syndroom) en moest dus ook bijvoeding dit kreeg hij uit de fles terwijl ze dit via een spuitje moesten doen! Maa rik had daar nooit bij nagedacht. Ook zou de Lactatie deskundige mij komen helpen maar die kwam maar niet en kwam maar niet. Uiteindelijk was ze geweest legde hem aan en vertrok weer en vervolgens liet mijn zoontje weer los en pakte de borst gewoon niet. Ik kolven kolven kolven. Maar uiteindelijk ( mijn bloeddruk was nog veels te hoog 160/110) moest ik voor eigen veiligheid aan de med. Dus mocht ik ook geen BV meer geven. Ik vind het heel jammer dat het zo is gelopen, en ik begrijp (TS) jou reactie echt want ik had ook niet anders gewild en het mocht/ kon niet meer. MEt mijn med. gebruik ben ik wel nog blijven kolven maar kon dit niet lang volhouden ( gewoon om het op gang te houden) want toen mijn zoontje 3 maanden was mocht ik pas van de Med. af. Dus na 3 weken was ik helemaal moe van het voeden, kolven e.d. Mocht ik nog een kindje krijgen, ga ik zeker weer voor de BV maar nu laat ik me ook niets meer vertellen!