borstvoeding ja/nee?

Discussion in 'Zwangerschap' started by RMeenakshii, Feb 11, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    @Emjay: geef je nu tijdens je zwangerschap ook nog borstvoeding? Ben ik wel benieuwd naar ... En ik zie dat je draagconsulent bent. In de zin van: draagdoeken? Het lukt me nog steeds niet om dat ding goed om te knuppen aan de hand van Youtubefilmpjes of plaatjes van inernet. Vandaar mijn nieuwsgierige vraag.

2. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    Ik was bij de eerste helemaal niet van plan borstvoeding te geven, t leek me vreselijk! Toch veel gaan lezen en toch gedaan. Wat ben ik blij geweest met mn beslissing!!

Het was echt geen rozengeur en maneschijn, best hard werken en heb in het begin echt geklooid om haar goed aangelegd te krijgen! Maar toen ik het eenmaal door had echt ideaal.
    Wel bewust ervoor gekozen na 2 maanden te gaan afbouwen omdat ik weer ging werken en ik op mn werk niet kon kolven.
    (dat is je werkgever wel verplicht maar het werk wat ik toen deed vond ik het zelf niet kunnen. Ik kon geen collega op een agressie groep alleen laten staan omdat ik even moest kolven)

Bij de tweede ook weer gedaan en wat langer bv gegeven. Nr 3 gaat t ook weer krijgen.

Ik ben geen langvoeder, dat past niet bij me. Maar de eerste maanden gaat zeker weer lukken!

3. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    hier ook iemand die zegt:Zeker doen!
    Ik heb mijn zoon 11 maanden borstvoeding gegeven, en ik vond het zo ontzettend gezellig en leuk! Wel moet ik zeggen dat het de eerste 2 maanden zwaar is, maar dat is zeker niet bij iedereen het geval. En als je daar eenmaal doorheen bent, dan is het alleen maar leuk, en ook nog eens zo gezond voor je kindje, je raakt ook je zwangerschapskilo's nog makkelijk kwijt. :D

4. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Ja, ik ben nu idd lichter dan voordat ik zwanger werd. Niks voor hoeven doen. In tegendeel: ik kan er niet tegen eten om op gewicht te blijven ... BMI is 20, dus net op de grens van gezond gewicht/ondergewicht.

5. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    dat geluk had ik dus niet, t heeft bij mij echt niks geholpen om de kilo's kwijt te raken. Heeeeel jammer :D

6. SB1985

SB1985 Actief lid

Mar 27, 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier krijgt ons derde kindje direct flesvoeding. Dit op advies van gynaecoloog en huisarts. Eerste dochter 9 weken gekolfd met de bijbehorende pijnen. Dochter wilde niet aan de borst drinken. Tweede dochter heeft 2 weken borstvoeding gehad. Geweldig, alleen door de heftige pijn en bij mij, op advies gestopt. Het voeden werd namelijk een marteling. Verschillende deskundigen gesproken en het blijkt dat ik een weinig voorkomende afwijking heb in mijn tegels, waardoor het voeden zo pijnlijk bleek te zijn.
    Hier is helaas niets aan te doen, dus ons mannetje zal vanaf dag 1 flesvoeding gaan krijgen.

7. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik denk wel dat ik het ga proberen...hoewel vriendinnen me voor gek verklaren. Zij zijn of meteen met fv begonnen of na een paar dagen toen de bv te pijnlijk werd. Argument dat je altijd nog kunt stoppen is een goede, andersom kan niet, dat je na een maand nog begint na een maand fles. Maar ik zorg wel dat ik flesjes en melk in huis heb, heb absouut niet het vertrouwen dat het me gaat lukken om mijn kind te voeden....
    Borstvoedingscursus ook goede tip, hopelijk heeft TS ook wat aan de adviezen.

8. annasskies

annasskies Actief lid

Feb 23, 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Heb een jaar lang borstvoeding gegeven. Had het niet willen missen. Op het laatst allen s ochtends en s avonds maar noodgedwongen gestopt omdat ik weer zwanger ben en de productie meteen kelderde. Volgende zeker weer, vind het alleen maar voordelen hebben en ging me gemakkelijk af. Ging er ook zonder bedenkingen en vol vertrouwen in.

9. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk ook dat proberen geen kwaad kan. Stoppen kan altijd nog. Ik heb lang met veel plezier BV gegeven, heb het nooit als pijnlijk of vervelend ervaren maar nou net als super fijn!

Qua flesjes zou ik niet teveel van dezelfde kopen. Het ligt nogal aan het kindje welke fles ze willen drie drinken, of ze last hebben van kraampjes... Etc.

10. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    #50 ER14, Feb 12, 2014
    Last edited: Feb 12, 2014
    Ik heb inmiddels de bewuste keus gemaakt om direct met flesvoeding starten. Ik heb daar 3 a 4 maanden geleden een topic over gestart en toen hele waardevolle adviezen en reacties gekregen. Uiteindelijk kan ik het gevoel wat ik heb bij borstvoeding niet uitschakelen, en om die reden heb ik besloten het niet te doen. Dat heeft mij heel veel rust gegeven.

Heel veel succes met het maken van je keuze! Ik heb enorm veel respect voor alle vrouwen die wel borstvoeding geven en daar ook echt van genieten.

11. McDsee

McDsee Niet meer actief

Ik geef momenteel borstvoeding. Had voor mn zwangerschap hele gevoelige tepels en was er best bang voor, maar gelijk na de bevalling er voor gegaan. Eerst kwam er niks uit, heb medicijnen gehad om het op te wekken en na 4 dagen gaf ik volledige voedingen. De eerste maand had ik een paar keer echt gruwelijke pijnen, maar als je dat hebt één tip, Ga Door! Door je baby vaak aan te leggen wordt de pijn minder, je baby heelt je borst weer, ja het doet pijn, maar het komt goed! Nu heb ik echt nerges meer last van, de kleine drinkt heerlijk en het is zo'n mooi moeder zoon/dochter moment. Ga d'r voor! Je krijgt wellicht spijt als je het niet doet. Geef het minimaal 2 weken, 10x p.d. de kans!

12. Tutu

Tutu Fanatiek lid

Jun 30, 2013
    1,089
    0
    36
    Female
    Noord Brabant
    Ik kies ook voor borstvoeding, voor zover je daarvoor kunt kiezen natuurlijk. Als het niet gaat dan wordt het natuurlijk flesvoeding, maar borstvoeding is wel het eerste wat ik wil proberen.

Ik weet nog dat ik vroeger zei dat ik nooit borstvoeding wou gaan geven, maar nu het puntje bij paaltje komt wil ik het zo "natuurlijk" mogelijk doen. Ik ga ook eens kijken naar zo'n voorlichtingsavond, daar kun je niet dommer van worden. Zeker als je nog twijfelt, zou ik er ook naartoe gaan als ik jou was :)

13. Tess83

Tess83 Actief lid

May 22, 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb bij mijn eerste wel borstvoeding gegeven, terwijl ze vanwege vroeggeboorte in het ziekenhuis meteen aan de fles werd gelegd en ik het moest opwekken via kolven. Gelukkig had ik ontzettend veel (te veel, ook niet prettig) productie en dronk ze tot verbazing van het ziekenhuispersoneel bij mij veel meer dan uit de fles.

En natuurlijk heb ik ook momenten gehad dat ik dacht: zucht... Ik moet alweer ;) Maar bovenal is het een mooie tijd geweest en doe ik het bij de tweede zeker weer. Mijn dochter stopte na 9 maanden zelf en als je er dan op terugkijkt was het eigenlijk zo voorbij!

En ik heb nooit last gehad van kloven of dergelijke.

En als je flesvoeding kiest, kan ik je geruststellen, ondanks geen eczeem in de familie en 9 maanden borstvoeding kreeg mijn meisje wel gewoon eczeem, dus borstvoeding is ook niet heilig hoor.

Qua fles zijn wij blij met advent!

Succes met je keuze!

14. loqka

loqka Actief lid

Jun 2, 2013
    395
    1
    16
    Hier ook bv gegeven 2 jaar zelfs!! Ik vind dat bv alleen maar voordelen heeft je hebt het altijd bij je goede afweerstoffen zitten erin doe geen flesvoeding heeft, geen geklooi met flessen en dat het te warm is en je moet wachten. Ga ervoor kijk wat jou het beste afgaat je kan altijd nog overstappen op de fles! Bv is echt het beste voor je baby moeder natuur heeft het niet voor niks zo geregeld!

15. Alf

Alf Niet meer actief

Ik denk dat moeder natuur het niet zo met mij op heeft.. Na bevalling van zoon bleek in geinfecteerd met een resistente bacterie en mocht ik niet voeden tot 8 weken na de eerste test. Na acht weken lag hij weer aan de sonde in het zkh met RS virus.

Deze zwangerschap kamp ik met een struma (opgezette schilklier) waardoor ik snel na de bevalling een radioactieve jodium slok moet hebben. Borstvoeding tot 1.5 jr na die behandeling uitgesloten..

16. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Ik twijfel...
    Heb borstvoeding gegeven maar kon er alles behalve voordelen van noemen hahaha:)
    Vond het pijnlijk, verevend voor de vader dat hij niet kon voeden en vervelend voor mezelf dat ik snachts altijd de pineut was en vader door kom slapen.
    Kolven ook gedaan maar liep productie vrij snel terug.
    Buiten dat heb ik nu al 9,5 maand gezondheidsproblemen met mijn zoontje...dacht borstvoeding...beste voor mijn kind....
    Bij de 2e ga ik voor 90% zeker meteen op fles voeding ( heb nog 10% twijfel )
    Puur dat ik weet wat hij krijgt, de fles voeding tegenwoordig ook prima is...en niet krom lig van de pijn en kan rusten wanneer ik wil..
    En ben gewoon ook negatief bedrukt met gezondheid kleine dat de borstvoeding daarin echt geen meerwaarde had.

Je moet echt je eigen gevoel volgen dat is het beste gevoel!

17. Zweden

Zweden Bekend lid

Nov 14, 2011
    711
    79
    28
    Wat een zorgen Stephanie!
    maar ik heb toch een vraag: Hoe weet je dat de bv geen meerwaarde heeft/had voor de gezondheid van je kindje? In mijn ogen is dat gewoon niet zo simpel te zeggen. Hier gezegend met een heel gezond kind wat nog steeds dagelijks even bij mij drinkt, maar om nu te zeggen dat dat zeker weten door de bv komt is te kort door de bocht. Ik geloof zeker in de gezondheidsvoordelen, maar je kunt niet altijd een direct verband leggen tussen bv wel/niet en de (on)gezondheid van een specifiek kindje. Misschien waren de problemen nog wel veel erger geweest als je kind geen bv had gehad. Je weet het nooit zeker! Ik heb veel respect voor de moeite die je erin hebt gestoken, ik weet ook hoe zwaar het kan zijn. Succes met de keuze bij je tweede!

18. cinniz

cinniz Actief lid

Jul 19, 2011
    365
    45
    28
    ik ga het ook weer proberen om bv te geven.
    mn zoontje ook 7maanden bv gegeven en zeker geen spijt van gehad.
    enige nadeel vond ik echt het kolven op werk maar goed ik werk nu niet meer dus dat is een zorg minder.

19. Nonja

Nonja Fanatiek lid

Nov 12, 2008
    1,695
    20
    38
    Zuid Holland
    Bij m'n eerste heb ik 3 weken gekolfd want zoon wilde niet aan de borst drinken. Op een gegeven moment werd ik daar zelf zo onrustig en gestrest van dat ik ben gestopt. Alle dagen stonden in het teken van voeden, kolven, alles uitkoken en weer van voor af aan. Nu bij de tweede ben ik direct met flesvoeding gestart. Ik heb bewust gekozen voor een relaxte mama aangezien ik veel alleen ben met de 2 kids. Af en toe bekruipt me nog wel het gevoel dat het zonde is, zeker omdat ik genoeg melk heb. Maar de rust van flesvoeding is mij op dit moment meer waard.

20. SDonya

SDonya Niet meer actief

Bij mijn eerste heb ik 3 maanden borstvoeding gegeven. Toen was me melk op... Ik kreeg het ook niet meer op gang en dochter huilde van de honger.. Dus uiteindelijk overgegaan op fles.

Bij de tweede wil ik zeker weer borstvoeding geven en hopelijk langer dan 3 maanden

Share This Page