Borstvoeding ja of nee??...

Discussion in 'Zwangerschap' started by Domino8, Oct 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dinnah

Dinnah Actief lid

May 9, 2008
    136
    0
    0
    Als ons meisje op tijd geboren wordt gaan we dus absoluut GEEN borstvoeding doen.
    Bij mijn eerste ging het hele gezin eraan onder door. Uiteindelijk in het ziekenhuis beland en daarna ook gestopt met de borstvoeding.

Ik laat mij niet nog een keer dwingen door de borstvoedingsmaffia. Voor sommige mensen is het gewoon niets en niemand moet je een schuldgevoel aanpraten als je voor het flesje kiest.

2. susy26

susy26 Niet meer actief

ik wilde het proberen en heb het ook geprobeerd. Maar was een hel! Deed zo'n pijn! Ik had elke keer schrik, oja over 3 uur weer eten geven..aahhh.. Zat gewoon te huilen bij het geven...dus daarom heb ik op dag 5 gezegd tegen de kraamhulp, dat ik er mee stop. En ze deed helemaal niet van, zou je niet nog even proberen. Nee hoor, dat is goed hoor zei ze. Ik zei ook, het moet wel leuk zijn om je kleintje eten te geven, en niet met angst . En komt ook zeker goed met de fles, hij weegt nu alweer 6500gr haha.. ik vind iedere z'n eigen keus. Lukt t goed, dan moet je blij zijn, lukt t niet, dan helaas niet. Ik heb het toch geprobeerd. Kan niet zeggen dat ik het niet gedaan heb. En als we voor de tweede gaan, ga ik gelijk op fles. Want weet zeekr dat dat weer niet gaat lukken. En idd, niet naar anderen luisteren, zelf doen wat JIJ wilt! ;)

3. misa

misa Niet meer actief

Ik ga flesvoeding geven. Heb dat altijd al gezegd, maar sinds ik zwanger ben vond ik het heel lastig de keuze werkelijk te maken. Veel getwijfeld en gelezen. Uiteindelijk mijn verhaal bij de vk neergelegd en aan het einde zei ze: Volgens mij weet jij al wat je wilt gaan doen. Zal ik maar noteren dat je fv gaat geven?
    Ze zei ook: als je er al met zoveel twijfels aan begint, dan is de kans van slagen niet erg groot. Dan kunnen wij wel graag willen dat je bv gaat doen, maar dan zijn we na een paar dagen uit beeld en ben jij ongelukkig met de bv. Dan liever een gelukkige moeder die fv geeft!
    Vanaf die tijd heb ik een knop omgezet en er geprobeerd niet meer over na te denken, mijn keuze was gemaakt. Natuurlijk denk ik er nog wel eens over na, maar ik voel me erg goed en opgelucht bij deze keuze.

Dus doe waar jij je goed bij voelt. Ik heb wel eens dat mensen me 'raar' aankijken dat ik geen bv ga proberen, maar ik ga geen uitleg meer geven heb ik me voorgenomen. Als mensen vragen geef ik een kort en standvastig antwoord: ik ga flesvoeding geven. punt. ;)

Succes met je keuze!

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik wil ook heel graag borstvoeding gaan geven. Ik vind het zelf de meest logische, de beste en de natuurlijkste keuze voor ons kindje. Bovendien heb ik zelf een koemelkallergie gehad en heb ik hooikoorts, dus vind ik het belangrijk om ons kindje bv te geven. Ik heb echter 6 jaar geleden een borstverkleinende operatie gehad met een tepel reconstructie waardoor de kans dat ik succesvol bv kan geven kleiner is als bij andere vrouwen. Ik heb echter wel goede hoop aangezien ik bij 1 borst al diverse malen een korstje van mn tepel heb moeten halen, dus blijkbaar is daar wel iets aan de gang. Ik zal straks in de kraamperiode ook alle zeilen bijzetten, oa lactatiekundige als het nodig is.

5. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Ikzelf heb gekozen voor bv.
    Ik had zoiets, waarom niet proberen? als het niet lukt ben je zo overgestapt!
    Ik heb eigenlijk geen problemen gehad tijdens het geven van bv.
    Alleen kreeg ik ineens last van heel pijnlijke tepels, maar daar zijn tepelhoedjes echt ideaal voor! (kosten 8 euro voor 2 stuks)
    Ik vond het geven van bv echt elke keer weer een heel bijzonder moment.
    Het is zo close met je kindje, en alleen jij kunt dat geven.
    Echt een heel speciaal gevoel, weet niet hoe ik het moet omschrijven haha.
    Ik moest na een aantal weken alsnog stoppen omdat de bv bij mij helaas erg terugliep.

Mocht je ermee zitten dat je alleen maar zelf dan voeden kunt, je kunt het ook afkolven zodat je man/vriend of iemand anders eens een flesje kunt geven.

Ik vond bv wel lekker makkelijk.
    Niet 's avonds eerst naar beneden een flesje maken, kindje pakken, aanleggen en weer terug naar bed!
    Echt heerlijk!

Maar dat is voor ieder persoonlijk he.

Veel succes met je keuze!

6. stampertje

stampertje Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    3,086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ze zeggen dat het beter is maar dat geloof ik zelf niet helemaal in hoor. kv is helemaal uitgebanceerd.

7. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik ben bij de eerste slechts 4 dagen bv gegeven. Mijn dochter kreeg met flesvoeding ook spruw en heeft eczeem waarschijnlijk en is om de haverklap ziek.
    Dit en nog 2 erfelijke redenen zijn voor mij een reden om bij de volgende echt bv te gaan geven.

Echter ga ik mij heeeel goed voorbereiden. Ga naar voorlichtingsavonden enzo. Beter voorkomen als genezen.

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik ben helemaal niet zo'n hele fanatieke pro-bv hoor. KV is tegenwoordig echt prima.

Echter kan het nooit op tegen bv door de bepaalde stoffen die je onmogelijk na kan maken in kv.

Dus ja, ik durf echt te zeggen dat bv echt veeeel beter is.

Kinderen zullen het prima doen op kv hoor, maar (misschien ongemerkt) beter op bv. Ook in de toekomst.

9. collo003

collo003 VIP lid

Feb 12, 2009
    7,802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik heb bij mijn dochter een combi gedaan van BV en FV. De BV kwam bij mij maar niet op gang dus is al in het ziekenhuis besloten om bij te gaan voeden. Hierna heb ik thuis nog heel fanatiek geprobeerd om vaak aan te leggen en elke keer na het voeden nog na te kolven, mel als gevolg dat ik nooit langer dan een uur/anderhalf uur sliep. Dan was het alweer tijd voor de volgende voeding.
    na 8 dagen heeft mijn kraamverzorgster de VK ingeschakeld en hebben we besloten om te stoppen. Voelde me echt heel slecht want mijn meisje deed het perfect, maar mijn lichaam wilde gewoon niet meewerken.
    Omdat ik het zo moeilijk vond om meteen op te geven heb ik het nog wel een aantal weken gecombineerd, maar het nakolven en het moeten was eraf. Heb het zo gedaan totdat Amy aangaf dat er echt niks meer te halen was uit mijn borsten en dat voelde als een natuurlijk einde.

Ga het bij de komende frummel zeker weer proberen, maar stel me in om het in ieder geval te gaan combineren met FV.

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,784
    18,936
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Hier ook borstvoeding. Ik heb me er vantevoren wel in verdiept, waardoor ik bijvoorbeeld goed wist hoe ik moet aanleggen enzo. Het is stiekem wel een paar keer mis gegaan, waardoor ik toch wat last heb gehad van kloofjes. Maar nu wist ik tenminste dat het m'n eigen schuld was en wat ik er aan kon doen. ;) Nu heb ik geen problemen meer. Verder wist ik door me in te lezen dat het heel belangrijk is om in het begin echt te voeden op verzoek, ook als dat betekent dat je in het begin héél veel keren op een dag een baby aan je borst hebt. Hierdoor worden in de toekomst problemen met te weinig melk voorkomen.

Het bevalt mij erg goed om borstvoeding te geven. Ik had vooraf niet gedacht dat het zó makkelijk zou gaan. (Tot nu toe dan in ieder geval!) Misschien dat ik geluk heb gehad. Ik had me in ieder geval voorgenomen zeker 6 weken borstvoeding te geven, ook als het wat moeilijker zou gaan. Na die zes weken schijnt het vaak makkelijker te worden. Maar ik vind het nu al makkelijk en ik heb nog geen moment gedacht "Gaf ik maar fv." Wel vaak gedacht (vooral 's nachts!) "Gelukkig geef ik geen fv... nu hoef ik tenminste m'n bed niet uit!"

De reacties uit de omgeving zijn soms jammer. Er wordt wel eens gesproken over "borstvoedingsmaffia", maar je hebt ook een groep "flesvoedingsfascisten". Mensen die het gewoon niet normaal vinden dat je borstvoeding wilt geven. Of die je ervan proberen te overtuigen dat je je kindje minder vaak moet voeden. Of die na drie weken al gaan vragen "Slaapt hij al door?" en het maar raar vinden dat ik twee of drie voedingen per nacht geef. Erg jammer! Gelukkig ben ik absoluut niet onzeker aangelegd. Bovendien kan ik al die onzinnige opmerkingen goed weerleggen. Maar als je misschien niet zoveel ervan af weet of als je onzeker bent, zou je je daardoor misschien (te snel) laten overtuigen om dan maar te stoppen.

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Klopt, er bestaat nog steeds zo'n fabeltje (ook onder sommige kraamverzorgsters helaas) dat je borstvoeding niet vaker dan eens per 3 uur mag geven.
    Onze kraamverzorgster was ook zo, en uit onzekerheid wist ik gewoon niet meer wat ik moest doen.

12. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

May 11, 2009
    3,739
    2
    0
    Overijssel
    Ik ga voor borstvoeding. Ik wil het in ieder geval proberen, lukt het niet, dan niet. Maar wil het wel proberen. Lijkt me ook een bijzondere ervaring en het is goed voor het kindje.

13. Momeera

Momeera Actief lid

Oct 16, 2010
    448
    0
    0
    Activiteitenbegeleider
    Utrecht
    Bij mijn vorige zwangerschap mocht ik geen borstvoeding geven dus bij dit kindje ga ik alles op alles zetten om het te doen.
    Voor mij is borstvoeding belangrijk maar ik kan me goed voorstellen dat er vrouwen zijn die voor flesvoeding kiezen. Ik hoop dan ook dat mensen dit niet teveel veroordelen. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om juist wel of juist niet voor borstvoeding te kiezen.
    Mijn dochter is kerngezond en heeft nooit borstvoeding gehad dus laat je dit niet aanpraten!

14. Lelle23

Lelle23 Niet meer actief

Ik heb altijd gezegd dat ik fv zou gaan geven, ik ben tenslotte geen koe! :D Ik vind (.)(.) maar vreemde aanhangsels en kan er over het algemeen weinig mee, vind ze zelfs een beetje eng, kweet niet,
    dat heb ik al van kleinsaf aan. Ik hoefde ze niet zo nodig ;)

Maar toen ik voelde hoe mijn (.)(.) veranderden in het begin van mijn zwangerschap en nog steeds aan het veranderen zijn,
    ben ik daar toch wel anders over gaan denken. Voor het eerst in m'n leven ben ik zelf wel trots op, wat zijn ze mooi :D
    En dat ze zo'n "pijn" hebben gedaan is ook niet voor niets.
    Nu dus besloten dat ik het in ieder geval wil proberen,
    maar voor mij geld ook: geen strijd. Moet me er wel goed bij voelen
    en anders gaan we lekker over op de fles!

Gr. Marielle

15. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    ik heb me zoontje 2 weken borstvoeding gegeven.. daarna moest ik er mee stoppen omdat hij me tepels tot bloedens toe had kappotgezogen omdat hij vanaf het begin heel veel honger had en mijn borstvoeding moest nog op gang komen.
    heb toen gezegd dat ik nooit meer borstvoeding ga geven en ik zag het ook niet zitten om straks een eventueel jaloerse peuter onder me hoede te hebben en dan een half uur bezig te zijn om zijn zusje te voeden.

maar vandaag toch nog besloten wel borstvoeding te gaan geven.. ik wil gewoon mijn kindje de beste start geven dat ik kan geven en ik weet dat ik borstvoeding kan geven dus ik wil het ook gewoon weer doen.
    toen ik had besloten volledig flesvoeding te willen geven bleef het aan mij knagen en voelde het niet goed.
    nu ik eindelijk heb gezegd dat ik toch borstvoeding ga geven klopt het voor mijn gevoel.
    ik ga het wel gecombineerd doen met flesvoeding.. overdag krijgt ze borstvoeding en de avond ( laatste voeding) en nacht flesvoeding. zodat ik dan gewoon weet dat ze genoeg binnen krijgt want dat was bij me zoontje dus niet het geval omdat hij zo honger had en dat wil ik niet weer.

wanneer me borstvoeding dan echt goed op gang is wil ik wel proberen gewoon de hele dag en nacht borstvoeding te geven.

16. vinisa

vinisa Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    4,346
    1
    36
    Komt me akelig bekend voor. Ik verging ook van de pijn en als de kraamhulp met mijn dochter kwam voor het voeden dacht ik "oh nee". En ik telde de uren af en het laatste uur de minuten onderhand. Uiteindelijk ook mee gestopt, dat was het beste voor mij en voor mijn meid. Zij merkte denk ik wel dat ik me er zo rot onder voelde, ze viel 10% af en moest toen echt gaan aankomen.

17. vinisa

vinisa Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    4,346
    1
    36
    Ik ben niet tegen BV of voor KV, en BV zal best beter zijn.

Maar toch als ik mensen hoor zeggen dat het beter is en ook in de toekomst... dan vraag ik me af.. hoe dan? Merk je nu echt aan een kind dat ze er dan meer voordeel aan hebben gehad. Zo van die zal wel BV hebben gehad ;)

Mijn dochter krijgt KV en doet het daar prima op (bij mij is de BV mislukt). En zo ken ik een aantal vrouwen die BV geven en een aantal die KV geven. En al die baby's zijn wel eens ziek, etc. Ik kan nou niet zeggen dat de kinderen met BV het echt beter doen ofzo. En zeker hou ouder ze worden.. daar merk je toch weinig van?

Niet om te zeuren hoor, maar ik hoor dat wel vaker en dan zet ik er altijd vraagtekens bij. Ik wilde BV geven, omdat als het kan ik dat goed vind. Maar ik had niet het idee erbij dat ze het dan ook beter zal hebben, omdat ik BV heb gegeven en niet KV.

18. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij de 1e had ik zoiets van: Ik ga het gewoon proberen, simpelweg, omdat IK het wil ervaren.
    Dat het beter schijnt te zijn, is mooi meegenomen, maar ik heb de keuze indertijd, púúr om egoistische redenen gemaakt.
    Ik had overigens ook wel écht de instelling: Lukt het niet, krijg ik problemen, dan is het gelijk klaar. Ik ga niet lopen modderen ofzo - ik wil het gewoon ervaren.
    Uiteindelijk kreeg ik complicaties op andere (zit)vlak. Waardoor ik flink aan de diclofenac moest en sowieso nog behoorlijk pijn had. Dat maakte alles bij elkaar gewoon te zwaar. En hoewel de diclofenac met de bv samen mocht, vond ik het geen prettig idee dat ons meisje dat binnenkreeg ook. Dus helaas na 3 weken gestopt.
    Ik had bij voorbaat écht niet verwacht, dat ik daar nog zo'n moeite mee zou hebben eigenlijk...

Maar oke: Bij dit 2e kindje ga ik een beetje het zelfde in. Ik ga het weer proberen. Hoewel ik het nu iets liever vol wil houden, omdat onze oudste met haar 2 jaar al allergisch bleek te zijn voor amoxiciline - een veelgegeven antibioticum, dit nadat ze het in totaal 2 x had gehad. Dat vind ik toch wel een rot idee... Dus misschien, als het lukt bij dit kindje met de bv, scheelt het in de toekomst voor haar iets qua allergieen, hoewel het in de familie niet overdreven veel voorkomt ofzo.

Maar oke, gaat het niet, dan niet... ik moet me er ook écht goed bij voelen, want er loopt nu dus nog een kindje rond waar ik ook voor moet zorgen straks.

19. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Er zijn meer bewijzen (door onderzoeken) dat bv beter zou zijn dan fv.
    Dus ik denk wel dat ze daarin gelijk zullen hebben.

Ach ja,.. mijn dochter kreeg ook fv en vond het heerlijk! Ze was een supertevreden dus het is zowiezo een heeel goed alternatief.
    Dus vooral allemaal achter je eigen keuze staan.
    Twijfel je, dan is een info bijeenkomst een zeer goed idee. :)

20. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

Jan 9, 2008
    537
    0
    0
    Ieder zijn keuze wat je doet maar laat je in ieder geval heel goed voorlichten over bv. Ik heb dit dus niet gedaan en ben er mede daardoor heel snel mee gestopt, daarnaast kon ik het wel uitschreeuwen van de pijn elke keer als ik mijn zoontje probeerde aan te leggen. En omdat het aanleggen keer op keer niet lukte raakte hij versuft en ging het helemaal niet meer.

Het was voor mijn zoontje wel beter geweest omdat zijn vader astma heeft maar wat niet lukt, lukt niet. Ja, en idd je krijgt heel wat commentaar te verwerken. Vooral het cb vond dat ik het nog moest proberen, terwijl de vk helemaal achter mijn keuze stond.

Nu hebben wij samen besloten om gelijk kv te gaan geven, dit heb ik ook al besproken met de vk en ze gaf alleen het advies om dan gelijk met hypoallergene voeding te beginnen ivm met de astma van mijn vriend. Deze keuze brengt me nu al meer rust.

Maar als het lukt is het volgens mij erg mooi en fijn en ik hoop voor je dat het goed gaat. Nogmaals laat je goed informeren.

Share This Page