Borstvoeding ja of nee??...

Discussion in 'Zwangerschap' started by Domino8, Oct 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vinisa

vinisa Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    4,346
    1
    36
    Uh haha denk dat je dat zelf ook kan zien toch? Mijn zijn gewoon erg licht, kan het niet verder uitleggen ;):p

2. vinisa

vinisa Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    4,346
    1
    36
    Nooit een opmerking gehad. En als ik die krijg dan krijgt diegene idd de wind van voren :D

3. vinisa

vinisa Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    4,346
    1
    36
    Ok nou ja weet je, wie zegt dat allergieën enzo door wel of geen bv komen?

Ik zie dus dat bv kindjes ook van alles kunnen hebben. Mijn neefje krijgt al ruim een jaar bv en is vaak ziek, heeft aardig wat last van eczeem en waarschijnlijk ook allergieën.

En zo nog twee kindjes die nu ouder zijn die ook lang bv hebben gehad en om de haverklap ziek zijn.

Mijn zus en ik hebben trouwens geen bv gehad en hebben beide weer geen allergieën, zelden ziek, etc.

Dus of het nu bv of kv is.. ik zie echt geen verschil.

Maar goed dit is het laatste wat ik erover zeg haha, het blijft een eeuwenoude discussie.

Zolang we elkaar maar in onze waarde laten. Of het nu bv of kv is :)

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Haha ok. Ja ik weet dat als ik ergens bijv een bv reclame en of foto zie dat de kleur van mij bij lange na niet zo donker is als bij hun hahahaha...

5. vinisa

vinisa Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    4,346
    1
    36
    Haha niet dat ik vaak borsten (en dus tepels) zie, maar die zijn inderdaad altijd donker.

Maar goed, de mijne zijn niet eens lichtbruin ofzo ;) ja, misschien heeeeeeeel lichtbruin :p

Weet alleen dat de kraamhulp aalgaf dat ik wel heel erg lichte kleur had en dat dit wel paste bij de pijn die ik had.

6. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

May 25, 2010
    7,799
    43
    48
    Hier wordt het zeker borstvoeding, omdat ik ervan overtuigd ben dat er niets beter is dat gewoon de mamamelk. De natuur zorgt daar niet voor niets voor en ik denk dat kunstvoeding daar niet tegenop kan (denk aan alle afweerstoffen die erin zitten).
    Ook wil ik het gaan doen vanwege het gevoel van geborgenheid voor het kindje en vanwege de band tussen moeder en kind.

Al die horrorverhalen die je hoort, moet je je niet teveel van aantrekken denk ik. Mensen waarbij het niet goed liep, willen hun verhaal kwijt, maar mensen waarbij het vlekkeloos verloopt, hoor je niets van. Resultaat: Als je op internet gaan zoeken, kom je vooral de horrorverhalen tegen, terwijl het meestal gewoon goed gaat. Het is de natuur! En mocht het niet goed gaan, kan je altijd nog overstappen op kv natuurlijk.

7. Bianca

Bianca Fanatiek lid

Jun 5, 2005
    1,252
    1
    38
    onthaalmama
    Mere
    heb net met de materniteit gebeld en ga dan toch borstvoeding geven!!! ME SOOOO HAPPY!!!! :D :D :D
    Ze gaan Tycho direct eens aan mij geven als hij geboren is om zo de borstvoeding aan te wakkeren, extra aanleggen en daarin begeleiden, extra wegen en als het niet gaat omwille van de onzekerheid of wat dan ook mag ik direct beginnen kolven!! :)

Yes yes yes, ik ben zooooo ongelooflijk blij en opgelucht! Zie't weer volledig zitten. Ga een echte borstvoedingsmama worden... hopelijk lukt het deze keer wel (gewoon of met kolven zolang hij maar BV krijgt! :D )

Moest't even kwijt!! haha

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,784
    18,936
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Mooi gezegd!

@Bianca: Maar ook weer niet te vaak wegen hè? Daar kun je ook onzeker van worden hoor! Eén keer per dag (de eerste week) is echt voldoende. Dus niet voor en na elke voeding wegen om te zien hoeveel je kindje binnen heeft gekregen. Daar kun je juist super-onzeker van worden! Als hij minder dan 7% afvalt, op tijd weer terug op zijn geboortegewicht zit en voldoende poep-&plasluiers heeft is het goed!
    Na de kraamweek is 1x per week wegen voldoende, als je daarnaast de poep- en plasluiers in de gaten houdt.

9. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik wilde even borstvoeding geven om het op gang te laten komen en daarna liever afkolven en het dmv een flesje geven.
    Om een paar redenen, ik vind het leuk dat mijn vriend ons kindje ook kan voeden, ik vind het leuk als familie ook is een flesje kan geven en ik ga niet overal waar ik ben met een kind aan mn tiet zitten. Hoeveel mensen ook zeggen dat dat kan en niet erg is en je het heel netjes kan doen, mij niet gezien!

en wie weet als ik dat kolven enzo heel zat wordt dat ik overstap op kunst voeding.

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,784
    18,936
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik snap je redenatie, vagans. Maar wil je dan echt volledig gaan kolven? Je kolft vaak minder voeding per keer dan je kindje zou drinken. Dus je bent met kolven meer tijd kwijt dan met 'gewoon' voeden. En eerlijk is eerlijk: live voeden is gewoon leuker!

Ik kolf nu elke ochtend een voeding af. Een deel van de voedingen bewaar ik voor als ik een keer weg moet / wil zonder de kleine. Dan kan mijn man een flesje geven of de opa's en oma's als die oppassen. Een paar keer per week geeft mijn man een voeding terwijl ik gewoon thuis ben. Omdat het leuk is en omdat ik wil dat de kleine het drinken uit de fles niet verleerd.

Eén keer per dag kolven in mijn verlof (straks als ik werk natuurlijk vaker) vind ik prima te doen. Maar ik moet er niet aan denken om alleen maar te kolven. Ik ben benieuwd hoe je dat straks in de praktijk bevalt. Ik hoop het dan nog eens te mogen lezen hier op het forum!

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    En onderschat het kolven ook niet. Niet iedereen krijgt goed resultaat bij kolven. Bij mij kwam er vrijwel niets uit, en heb er zeker veel moeite voor gedaan. Zelfs zo'n professionele dubbele kolf in huis gehaald (gehuurd).
    Maar meer dan een bodempje kwam er simpelweg niet uit, dan houdt het snel op met kolven.

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,784
    18,936
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    bij mij gaat het kolven 's ochtends geweldig. Dan haal ik er zonder veel moeite 100cc uit. Maar op andere momenten van de dag... 20 tot 40 cc en dan houdt het op!
    Dat terwijl onze man gauw 80 tot 100 cc per voeding wil drinken. En soms wel een keer of 12 per dag... Dat zou ik echt niet gekolfd krijgen! (Ik ben 3 of 4 dagen aan het kolven om met een gerust hart naar de kapper te kunnen...)

13. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

Aug 9, 2006
    803
    0
    0
    Heb 14 maanden borstvoeding gegeven. Mijn dochtertje was zelfs prematuur. Eerst 5 weken moeten kolven voor ik haar werkelijk nog aan de borst heb gekregen. En wat een prachtig resultaat. Weet dat het niet alles zegt maar het is prachtig om mee te maken. Er zijn mooie verhalen en tuurlijk slechte verhalen. Lees je goed in. En kijk of het ook is wat je wilt. Je moet er wel achterstaan anders werkt het niet. En dan moet het ook nog maar lukken natuurlijk. Er zijn borstvoedingsforums! Daar kun je van alles lezen.

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik vond borstvoeding geven op een bepaald moment echt ronduit vreselijk. Wat een gedoe! En wat deed zoonlief het zo ontzettend veel beter toen ik ging kolven en later flesvoeding ging geven...

Maar toch ga ik het dit keer opnieuw een eerlijke kans geven! Daar sta ik ontzettend achter. Borstvoeding biedt zoveel voordelen, waarom zou ik het niet proberen? Bovendien schijnt die eerste shot borstvoeding al heel waardevol te zijn. Die heeft ie dan toch mooi binnen!

Lees je wel goed in. Ik hoor zo vaak dat het bij mensen fout gaat om dingetjes die je had kunnen weten als je goed op de hoogte was. Zonde!

15. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik ga voor de fles, ook al weet ik dat iedereen me om zal gaan proberen te praten naar borstvoeding. Ik zie het gewoon niet zitten, is niks voor mij. En ik ben van mening dat de fles (oké bijna dan misschien) net zo goed is als de borst. Stel dat ik voor borstvoeding ga en het lukt niet, dan is de fles ineens wel goed genoeg... Heb gewoon geen zin om het te proberen.
    Lekker op schoot met een flesje lijkt me veel gezelliger en dan kan papa of opa/oma ook ns de fles geven (kan bij borst ook maar moet ik kolven en dat zie ik al helemaal niet zitten)

16. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik heb geprobeerd BV te geven maar het lukte me niet. Op een gegeven moment was ik echt gestrest en zo ook mijn mannetje, dus toen lukte het van beide kanten niet. Ik heb ook nog een paar dagen gekolfd, maar ik was gewoon te moe/uitgeput en te ziek van de bevalling dat ik het niet meer trok.

Ik voelde me heel erg schuldig dat het niet ging en ik heb me echt rot gevoeld dat ik mijn kindje "tekort" deed. Maar toen ik hem de fles ging geven werd het zo'n ander kereltje dat ik me daar gelukkig heel snel overheen heb kunnen zetten.

Dus ik zou het ten alle tijden gewoon proberen en wordt het niks, heb je het in ieder geval geprobeerd ! Succes !! Liefs sassie

17. Bianca

Bianca Fanatiek lid

Jun 5, 2005
    1,252
    1
    38
    onthaalmama
    Mere
    Sassie25: Wat heeft jouw zoontje een mooie naam!!! hihi... hier wordt't ook een Tychotje!

Op de materniteit gaan ze hem wegen dus ik zal niet veel te zeggen hebben over het hoeveel wegen op een dag. Ze zullen't wel doen zoals het hoort zeker. Ik ga mss via de mutualiteit een weegschaal huren om zoals je zegt 1 keer per week hem te kunnen wegen. Gewoon voor de zekerheid... en heb ook een pakje flesvoeding voorzien thuis voor het geval dat!

18. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Ik was voor mijn 1e matig enthousiast over borstvoeding: "ik ga het proberen, maar als dat gelurk aan mn tiet me niet aanstaat stop ik er mee, en doe het maar 10 weken, want heb geen zin om te kolven op mn werk" Uiteindelijk 10 maanden bv gegeven (wil ik wel even toelichten dat ik ivm bi nog niet aan het werk was). Het is in het begin een strijd geweest, een hele zware bevalling die uiteindelijk in een ks eindigde, een dochter die een zeer hoofd had, waar door de zusters flink tegenaan geduwd was, uiteindleijk tepelhoedjes en thuis met de rust en ervaring van de kraamverzorgster weer aan de borst. Kind met kma, soja allergie en flinke reflux dus ik op dieet, en irritante papjes voor de voeding. Maar het is ons gelukt en ben er trots op ook! Na de eerste ellende nooit tepelkloven, borstontsteking of andere nare dingen gehad, kolven lukte niet goed, maar met neusspray kreeg ik er best wel wat uit, en toen ik na 5 maanden mn volledige voorraad weg kon gooien (zat koemelk/soja in) heeft onze dochter uiteindelijk wel af en toe een flesje kv gekregen omdat ik ook soms weg moest.

Nu zwanger van de 2e denk ik, ik ben gek geweest, als nr 2 weer reflux of kma heeft weet ik nog niet of ik het weer zo lang ga doen, en we zullen het wel zien. Maar ik ga zeker beginnen ermee, want je kunt er altijd nog mee stoppen. Ik ben zeker pro bv (niet de maffia hoor ;)) en vind het altijd jammer als iemand het niet probeert, maar dat is haar keuze.

Mocht je twijfelen zou ik zeker zeggen, probeer het gewoon, laat je goed voorlichten en dan kun je denk ik al veel ellende bespaard blijven.

19. Vica86

Vica86 Niet meer actief

@Pila, wat zijn de gevolgen van Reflux en BV??
    Moet je dan extra dingen doen of dingen anders doen?

De kans dat deze kleine ook reflux gaat krijgen is ENORM groot..
    Bij mijn dochter was het makkelijk, aangepaste fv en medicatie. maar ja, hoe doe je dat met bv???

20. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Ik ga voor de fles en weet helemaal zeker dat borstvoeding niks voor mij is! Dit gevoel heb ik altijd al zo gehad en daar ernaderd niks aan. velen zullen mij misschien een slechte moeder vinden, maar ik weet gelukkig zelf dat ik dat niet ben! Ik moet er niet aan denken dat er straks wat aan mijn borst zou hangen en vindt het altijd heel genant als er iemand borstvoeding geeft op bijvoorbeeld een verjaardag! daarnaast lees je zoveel verhalen over de keren dat het niet lukt... die kinderen zijn er toch ook niet slechter op geworden? Ik hou me aan alles en leef netjes volgens de regels, maar borstvoeding... dat is niet aan mij besteedt!
    Toevallig stond er een heel artikel pas in de Kinderen, over iemand die er ook zo over dacht en waar ook veel mensen overheen vielen. Zij verwoordde echter wel precies wat ik in gedachten heb!

Heel goed voor de mensen die het wel doen, maar ik weet zeker dat wij niet-borstvoeders net zulke leuke kindjes zullen krijgen!

Share This Page