Ik ben bij de orthopeed in het zh om mijn bekkenstand te laten controleren. Ik heb als kind een scheef bekken gehad en nu nog steeds een beenlengteverschil Om te bekijken of dit problemen kan opleveren moest ik rontgenfoto;s maken maar dan kon niet omdat ik zwanger was zij de orthopeed. daarom stuurde ze me door naar de gynaecoloog, of die kon kijken naar mijn bekken. Deze zei vanmorgen echter dat ik toch gewoon een foto moest laten kamen en dat de orthopeed dan een diagnose kan stellen want zij kon er niks mee. Zij zegt dus dat het geen kwaad kan om een foto te laten maken als je zwanger bent. Heeft iemand hier ervaring mee?
Nee geen ervaring, maar toen mijn dochter een foto moest werd er aan mij wel gevraagd of ik niet toevallig zwanger was, want dan moest ik zelfs de kamer uit, was toen niet zwanger dus mocht blijven met schort om. Zou het zeker in de eerste weken niet willen doen, de baby is zich zo druk aan het ontwikkelen, denk zelf (maar ben geen dokter hoor) dat rontgenstralen daar niet veel goed aan toe kunnen voegen. Mocht je nu 38 weken zwanger zijn zou ik het weer een ander verhaal vinden, maar dan kunnen ze vast ook die 2-4 weekjes wachten.
Volgens mij kunnen rontgenfoto's wel kwaad. Ik mocht zelfs niet van mijn kaak een foto laten maken toen ik net zwanger was. Hoe ver ben je zwanger?
Ik loop ook bij de orthopeet en moest ook voor foto, maar gaf aan toen 5 weken zwanger te zijn en hij neemt het risico niet. Kan veel schade aanrichten bij klein vruchtje of jonge foetus. Zou dus geen onnodig risico nemen.
Hallo alvast bedankt. ik ben nu 29 weken zwanger. ik heb 3 keer gevraagd omdat inderdaad overal ophangt dat als je zwanger bent je geen foto mag laten maken. zij zegt echter dat het echt geen kwaad kan om een paar foto;s te laten maken. andere doktoren zijn volgens haar wel extra voorzichtig omdat ze niet genoeg kennis hebben. vind het toch wel vreemd. maar als ik wacht en bij de geboorte komt de baby klem te zitten, dan weet ik liever van te voren
Misschien dat het in verder stadium idd geen kwaad kan. Tegen mij zei de arts kom over maand of twee terug en dan kijken we verder. Zelfs met loodschort durft hij het nu niet aan. Foto moet van mijn knie namelijk.Kunnen ze niet mri maken, schijnt minder schadelijk te zijn??
tja, als het kiezen uit 2 kwaden is, zou ik misschien nog een second opinion vragen bij een andere gyn? En als die hetzelfde zegt er toch op vertrouwen...
Ik heb toen ik zwanger was van de eerste ook 2 rontgen foto's moeten laten maken omdat ik mijn voet had gebroken maar was wel 27 weken zwanger en kreeg een groot lood schort voor mijn buik. Daar werd mij toen verteld dat ze het in een vroeg stadium van de zwangerschap niet doen als het niet noodzakelijk is, maar verder in de zwangerschap minder kwaad kon.
Ik weet dat ze het alleen doen als het niet kan wachten tot na de bevalling (en dat duurt in jouw geval nog wel even natuurlijk). Als het kan wachten, doen ze het liever niet tijdens een zwangerschap.
Ik maak zelf röntgenfoto's. De behandelende arts bepaald de noodzaak van de foto. Wanneer het kan wachten, dan niet doen. Soms is echter de indicatie te belangrijk en maken we alsnog de foto. De eerste drie maanden ontwikkelt de foetus het meest en is de foetus gevoeliger voor de straling; weefsel dat snel deelt is het gevoeliger. Bij 1 foto wil niet meteen zeggen dat het kindje wat krijgt. Je verhoogt de kans iets. Één foto geeft ook niet zo heel veel straling. Er is in de hele wereld achtergrond straling. Alleen geldt hoe minder hoe beter. Een foto kan niet altijd door MRI vervangen worden. Mocht je toch voor foto gaan, zeg tegen de laborant dat je zwanger bent, dan kan hij/zij daar peking mee houden.
Ik heb in het begin van mijn zwangerschap en een rongerfoto gemaakt... ik was toen heel erg onzeker en toen belde ik naar de huisarts of te vragen of dit kwaad kon... Hij zei dat je zo een foto met een het stijgen van een vliegtuig kan vergelijken.. en dat het geen kwaad kon maar dat je het niet vaak moet doen... Nu begin ik toch echt bang te worden als ik dit allemaal zo lees... ik was namelijk is van 8 weken zwanger ofzo...
Niet bang worden hoor. Eem vliegreis of wintersport zorgt inderdaad voor extra straling. Waarvan de foto gemaakt wordt haalt ook heel wat uit. Bij de TS is dit precies het gebied waar de baby zit.
Zo mijn nederlands hhahahaha is toch niet normaal... maar ja... ja ik sprak idd iemand die dit ook zei... waar ik toen de foto heb gehad waren de stralen niet sterk genoeg... dus kwamen ook niet in de buurt van de baby... ben wat meer opgelucht nu... Ik zou mezelf het echt kwalijk nemen als mijn kindje iets mankeert.... omdat ik zo stupid was om dit niet aan te geven toen ik de foto kreeg.