Borstvoeding kan miljoen levens redden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Agter, 2 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
  2. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Excuse me?

ROFLMAO. Ik heb nog nooit een sigaret aangeraakt in mijn leven :D. Ik ben vies van sigaretten. Mijn vriend rookt, buiten, maar die hoeft mij niet te vragen of ik er eenvasthou.

Maar goed, als jij dat wil denken dan mag dat hoor.

Mocht je nog op andere ideeën komen, nee ik drink ook geen alcohol en drugs heb ik ook nog nooit gebruikt.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mijn medicatie mocht ik ook niet gebruiken bij de BV.

In ieder geval niet icm de hoeveelheid die ik er van binnen kreeg.
    ( dit is door de lactatiekundige bevestigd )

Overigens moet ieder doen wat hij/zij denkt dat goed is.

Maar vind het altijd jammer dat KV gelijk chemisch of rotzooi genoemd word en BV ook allerlei namen krijgt.

Kan toch gewoon FV heten ipv chemische rotzooi? En dat je dat vind prima maar waarom moet dat altijd gezegd worden?
    En ook met BV. Tot nu toe vind ik de BV maffia hier mee vallen hoor! En Maryam respect dat je nog zo netjes kan reageren :D

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.026
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Waarom het maffia wordt genoemd....
    Dat komt waarschijnlijk omdat je als kv gevende moeder altijd wordt aangesproken waarom je kv geeft, en er dan wordt benadrukt dat bv veeel beter is.
    Ze proberen je een schuldgevoel aan te praten.
    Heb het meerdere malen meegemaakt.
    Erg jammer.
    Ik vind het prima als mensen bewust een keuze maken voor bv, laat diegene die bv geven de kv moeders ook respecteren.

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Als je een hogere dosis Prednison moet slikken direct na de bevalling, dan ben je lichamelijk zo slecht, dat je geeneens meer fut hebt om bv te geven ookal zou dat mogen. Geloof me, been there done that.

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Had je wat anders verwacht dan? En dan heeft nog niet eens iedereen dit topic gelezen ;)

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Oh oh is het weer zover?

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hahahaha:D:D:D

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    schenk vast een wijntje in...en klikken maar op de refresh knop :D

Oh mijn toegevoegde on topic waarde:

Ik ben blij dat er kv bestaat, want na 7 weken was ik mentaal en fysiek op bij de oudste.

Bij de jongste ben ik met pijn in mijn hart en met heel veel tranen gestopt met bv geven na 5 maanden en wederom heel blij dat er kv bestaat.

Mijn ERVARING is het dus.

Bv.com vind ik een enge site, bijna extremistisch omdat die site niet de ruimte laat om een keuze te maken.

Dus eigenlijk...wees blij dat wij wel in een land wonen waar wij de keuze hebben uit de fles of borst.

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Whahaha ik doe met je me en drukt ondertussen op F5 :D

En idd blij toe dat we een keus hebben.. Scheelt een hoop ondervoede baby'tjes of overleden baby'tjes ten gevolge van ondervoeding.

11. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zeg nooit iets negatiefs over kv. Zelfs mijn schoonzus die 2 keer kv heeft gegeven heb ik gewoon met rust gelaten. Dingen als maffia vind ik dan ook uiterst respectloos. Maffia is toch echt iets totaal anders en associeer ik echt niet met melk maar met moorden, echt een nare uitspraak. Wat ik verder over bv denk is in mijn gedachten en tegen mijn familie wel heel duidelijk: geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om kv te gaan geven, totaal compleet onlogisch na een zwangerschap. De vooroordelen zijn ook bull, je krijgt geen hangtieten, je kind zuigt je niet leeg, je hebt melk genoeg, geloof me, als je maar niet op de klok voedt (op een 2% van alle vrouwen na zo ongeveer, bijv. na een borstvergroting of verkleining, ernstige ziekten enz.)
    Jammer alleen dat andere vrouwen (ja, vrouwen, mannen bemoeien zich nergens mee) wel aan mij vroegen hoelang ik dat kind nog aan de borst wilde houden (15 en 13 maanden gevoed). Zegt toch wel veel over rivaliteit en respectloosheid tussen vrouwen naar mijn idee. Ik bemoei me niet met hun kv, laat mij dan met rust met mijn bv. Please. Wat een opluchting was het om uitgebreid in het buitenland te voeden. Man, in Italie kreeg ik zelfs een groot glas water aangeboden door een Italiaanse ober, met een duim omhoog. Ouder dan 20 jaar zal hij niet geweest zijn. Tja, het kan dus wel, normaal reageren op bv.
    Gelukkig zijn de meeste vrouwen nog wel normaal en geluukig! maak ik zulke dingen als die hier op tafel gegooid worden IRL niet mee. Of dan houden jullie ineens jullie mond? gewoon een vraag.

Wilde bijna een opmerking maken over bv en geweren (ivm. de maffia) maar hou het maar voor me :cool:;)

12. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Belle: ik heb nog nooit commentaar gehad of zo dat ik nog bv gaf. Juist alleen maar complimenten, dus dat herken ik helemaal niet.

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wat ik altijd had en heb is dat sommige borstvoedende mama's er zo de nadruk op moeten leggen dat zij borstvoeding geven en dat het de normaaaaalste zaak van de wereld is.
    En dat zal/is ook wel zo, maar de nadruk...dat doet het hem, waardoor veel anderen er door gaan steigeren.

Aan de andere kant...
    Als iemand tegen mij zei, wat goed/knap van je dat je nog steeds borstvoeding geeft terwijl je weer aan het werk bent, en dus kolft op je werk, dan bedankte ik diegene en zei ik: ik doe het met al de liefde.
    IPV hoezo knap? Hoezo goed? Is toch de normaalste zaak van de wereld, wat is er goed aan, wat is er knap aan. Dat is zoals de natuur het bedoelt heeft, niet kunstvoeding. Dat is nagemaakt door de mens.

Die opmerkingen maakt het dat er gesproken wordt over de borstvoedingsmaffie, de bv-predikanten e.d.

Als het de normaalste zaak van de wereld is, doe er dan zelf ook normaal over. Sommigen schieten hun doel voorbij, door zo extremistisch te doen.

14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dit eigenlijk. Bij de oudste 5 weken kunnen kolven, toen kon ik niet meer. Het liep niet lekker, is niet echt goed op gang gekomen, of nouja, gebleven eigenlijk. En het lag niet eens zozeer aan mijn prodictie, maar aan het feit dat mijn zoon niet aan de borst KON drinken. (Jaja mensen, het ligt niet altijd aan moeders;))
    Mijn jongste bleek stille ondervoeding te hebben en na een borstontstekingbwas ik er klaar me. Het lukte domweg niet, hoe hard ik het ook geprobeerd heb. Direct kv erbij gegeven, was ook nodig. Ze MOEST de volgende dag zijn aangekomen anders konden we een ritje maken naar het ziekenhuis. Ik was allang blij dat ik de kraamtijd thuis mocht hebben dus mij hoor je niet mopperen.

Prima, dat dat de natuur dat zo bepaald heeft, maar stuur mijn borsten dan een lijst met instructies, want ze snappen het overduidelijk niet :D

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik ben blij dat jij de WHO niet als overtuigend ervaart.
    Het gaat er niet om dat KV al dan niet slecht is, het gaat erom dat 1e keus voeding ,Borstvoeding betreft.Dat maakt jou niet een minder goede moeder als je GEEN BV geeft.
    Accepteer het, en ga verder met je leven.

16. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Precies, Same here.
    Bij mij kwam het ook niet op gang. Mede door de ks die ik heb gehad. Steeds werd ze aangelegd en heb gekolfd maar het kwam gewoon niet op gang. Eleny viel veel af en moest bijgevoed worden.
    Ik kon ze ook zelf niet links aanleggen, ik heb links een tepel die er niet uitkomt en ik ben rechtzijdig verlamd waardoor het aanleggen aan links onmogelijk werd, ook met een tepelhoedje.
    Na een week kwam er helemaal geen melk meer uit en moest over op kv. Hier heb ik het even moeilijk mee gehad aangezien het toch als falen voelde. Mijn meisje doet het supergoed op kv :D

het is wel de beste voeding voor je kind maar soms gaat het gewoon niet.
    En met kv worden ze ook groot. Respecteer elkaar in elkaars keuze.

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Indd.

En Belle,

Ik vind jou helemaal niet bij de bv maffia horen hoor;)
    En niet iedere mama die bv geeft hoort daar bij.

Zoals mamavanjuul al zegt ik heb ooit iemand een compliment gegeven over lang voeden. En toen kreeg ik idd over me heen dat dat normaal is en niks byzonders is het hoort erbij in tegen stelling tot KV. ( terwijl ik niks over KV had gezegd maar gewoon wat knap dat je al zo lang bv geeft! )

Gelijk die na druk op de kv het woordje chemisch het woordje rommel. Dat word op den duur echt vervelend. ( maar zo ook met bv woordje tietlurken leeg zuigen etc ) Waarom al die negatieve woorden.

Ik denk dat de mama's die bewust kiezen voor FV dit echt niet allemaal uit gemak doen hoor ik snap ook best dat sommige vrouwen het gewoon niet willen en sommige hier op het forum vinden die gelijk lui en geen doorzetter.

Als je het niet kan/kon geven ben je ook geen doorzetter want elke vrouw kan bv geven als je maar lang genoeg doorzet.

Respecteer elkaars keus en hou het daar gewoon bij zonder al die nare benamingen.

18. Triskele

Triskele Niet meer actief

jammer dat je nu dit weer zegt dan want daarmee zeg je gewoon dat andere vrouwen niet ballen genoeg hadden om door te gaan en je maakt het onrealistisch, meeste vrouwen krijgen wel iets van hangborsten ervan omdat je borsten langer wat groter zijn en als ze dan "normaal" worden heb je vaak wat vel over (hoeft niet maar vaak wel) wees gewoon realistisch erin dat is toch ook geen reden om wel of niet BV te geven.

En wat melk tekort of niet, vind ik gewoon een beetje beledigend naar vrouwen die alles eraan hebben gedaan, als ik even voor mezelf mag spreken er kwam puur bloed uit , deed niet op tijd geven maar heel de dag door aanleggen, samen met 2 kraamverzorgsters, VK en lactatiekundige, je hoeft dus niet het verkeerd te doen om het niet te laten lukken hoor ;) dat geeft andere mensen weer een naar gevoel en dat is niet leuk.

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik snap je punt, maar vind het dan weer jammer van het zwartgedrukte....waarom moet dat er bij gezegd worden?

20. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    #200 zilvervosje, 7 aug 2012
    Laatst bewerkt: 7 aug 2012
    Lieve mensen, als we even voorbij de discussie kijken en oprecht informatie zoeken.... hier een studie van een onafhankelijke wetenschapper die na een review van 50 studies (dan pak je als het ware 50 eerder uitgevoerde studies bij elkaar en doet daar opnieuw analyse op) vind dit: BV is niet beter dan KV.

Breast milk is NOT better than baby formula, scientists claim | Mail Online

Bovendien is er een hormonale verklaring voor vrouwen waarbij de borstvoeding niet lukt (lees maar even verder dan de eerste foto) Het ligt dus niet aan doorzettingsvermogen of een verkeerde techniek... het ligt zelfs voor de geboorte al vast.

Voor een leesbaarder artikel (wel in het engels) vind ik deze vrouw erg verstandig. Ik denk er eerlijk gezegd ook zo over en was blij om eens een stem te horen die ook wilde weten hoe het nou eigenlijk zit. Ze is op onderzoek uit gegaan en noemt veel bronnen in haar stuk. The Case Against Breast-Feeding - Hanna Rosin - The Atlantic

Overigens vind ik de titels van beide links niet erg fijn. De auteurs zijn niet tégen bv. Ze zeggen alleen dat de positieve effecten van bv niet perse van moedermelk komen en geven een anti-geluid voor de "gij zult borstvoeden" doctrine.

Ik ben ook niet tégen borstvoeding. Ik heb het zelf - hangen en wurgen, met hulp van kv - 6 maanden volgehouden. Maar ik vind het wel schandalig dat vrouwen met borstontstekingen, ondervoedde kindjes, tranen en tuiten, die inmiddels opzien tegen het gevecht "voeding", niet over durven stappen op iets dat voor moeder en kind in dat geval beter zou zijn. Of dat moeders die vanaf het begin de keuze maken om kv te geven gezien worden als egocentrisch en lui.

Kom op mensen.... zo overtuigend is het bewijs nou ook weer niet.

Deel Deze Pagina