Iedereen moet gewoon doen wat zij denkt wat goed is voor haar kind. Daarnaast is het altijd jammer dat vele vrouwen niet weten dat langdurig BV geven, heel positief kan zijn voor je eigen gezondheid. Ik zou zeggen dames, lees je eens in, en wees niet bevooroordeeld.
Dit soort "onderzoeken" is niets anders dan het herinterpreteren van gegevens, de uitkomsten daarvan zijn altijd vrij makkelijk te sturen naar het gewenste antwoord. Wat vinden mensen hier van? Een overzichtje welke bewijzen overtuigend zijn, minder overtuigend en wat onwaarschijnlijk is. Lijkt me alleszins onafhankelijk Wat zijn de mogelijke gezondheidsgevolgen van borstvoeding? - Nationaal Kompas Volksgezondheid
weetje wat ik me afvraag he en dit is geen aanval maar oprecht een vraag. In die link staat ook dat borstvoeding goed is voor de ontwikkeling van je kind. Aangezien er sinds de tijd dat FV gekomen is heel veel mensen FV geven. Dan zouden er toch allemaal onder ontwikkelde kinderen moeten zijn.
Gaat het artikel nu over ontwikkelingslanden of over het westen? Want dan bedoelen ze iets anders dan waar de discussie nu op uit gaat lopen ( denk ik)
Heel in het begin staat dat het om ontwikkelingslanden gaat. En de discussie is inmiddels al een paar pagina's bv/fv.
Ik heb respect voor elke keuze, al begrijp ik het niet helemaal. Maar dat is andersom vast net zo. Maar als je gewoon ontkent dat borstvoeding uiteindelijk meer voordelen hebt, dan ben je gewoon koppig. En dan zit je blijkbaar meer met je eigen keuze dan je andere mensen doet geloven. Zo kunnen we allemaal artikelen gaan plaatsen en dingen ontkrachten. Maar er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat borstvoeding gewoon meer voordelen heeft. Bij mij in de familie zijn we ook allemaal kv kindjes, en we zijn allemaal gezond. Toch geef ik mijn kinderen in de toekomst liever borstvoeding.
En wat nou als het niet lukt? En kom op zeg, borstvoeding geven heeft niet álléén maar voordelen. Het heeft ook nadelen! Het is maar net wat je afweegt en wat je voorkeur heet. Mede door 1 van de nadelen van het geven van borstvoeding ben ik gestopt. Namelijk dat het een aanslag kan zijn op je lichaam. Dat het soms niet vol te houden is met de combinatie werken. Dan is de fles geven toch net iets makkelijker en dat is dan ook de reden waarom vrouwen vaak stoppen met het geven van borstvoeding als ze eenmaal aan het werk gaan. En ja..ook ik had recht op 25% van mijn werktijd om te kolven en ja, ik had er een speciale ruimte voor met alle gemakken voor zien. En ja, ik kreeg de tijd er ook voor. Ik heb het 2 maanden gedaan en toen was ik op! En dát heb je niet met flesvoeding!
Hmm, ik heb tot mijn dochter 9 maanden was gewoon gekolfd, en ik werk in de zorg dus moest echt mijn tijd zoeken en een gaatje vinden in het drukke dagritme. Toch heb ik het kolven nooit ervaren als een last. Die 20 minuten dat ik kolfde zag ik echt even als een rustmomentje. Kolf aansluiten (ik hing de schelpen in mijn voedingsbh, dus handen vrij ) en lekker een tijdschriftje erbij, een kwartiertje later was ik vaak klaar. Kolf afspoelen, flesjes in de koelkast, en klaar. Hoe makkelijk wil je het hebben
Maar dat jij het makkelijk vind betekend niet dat andere het ook makkelijk vinden toch? Net zoals de 1 een fles makkelijk vind en de ander niet.
Is inderdaad stukken gezonder voor jezelf. Zuivel is voor de meeste mensen elemaal niet zo goed. Kinderen met een KEA hebben vaak ouders die eigenlijk zelf ook niet zo goed tegen zuivel kunnen (maar die dat door ingesleten gebruik en niet beter weten niet een door hebben). Borstvoeding is niet 'het beste', het is gewoon goed. Alles wat geen borstvoeding is is gewoon minder goed. Enne weet jij ECHT wat je kind eigenlijk binnenkrijgt met kunstvoeding?
ik zei er toch duidelijk bij dat ik het er niet perse mee eens ben maar met BV alleen worden ze niet gered hoor
Als het niet lukt dan lukt het niet jammer maar helaas. Ik vind dan ook absoluut niet dat je je dan schuldig moet voelen. Ik ben hartstikke blij dat de babytjes van tegenwoordig ook gezonde kindertjes worden met flesvoeding. Maar ik persoonlijk vind het erg belangrijk dat ik het in ieder geval geprobeerd heb. En dat ik daar ook wel me best voor doe of hulp voor in roep.
mijn schoonzusje gaf KV nadat borstvoeding niet lukte doordat de melkproductie niet op gang kwam. Bij mij ging het vanaf het begin goed, maar mijn dochter kwam dan ook met 41 weken, woog 4200 gr en mijn nichtje op 37 weken en die was een stuk lichter. Zeer interessante alternatieve blik op BV van de wetenschapper die beweert dat baarmoeder omstandigheden mogelijk de key zijn mbt melkproductie. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, aangezien het de sterkste kinderen zijn die ook het best aanleggen. Ik heb zelf 13 maanden BV gegeven aan mijn dochter. Ik was van plan 6 maanden BV te geven, maar Amy pakte geen flesjes en wilde geen gewone melk drinken toen ze eenmaal oud genoeg was voor een tuitbeker. Tegelijkertijd vond ik voeden onderweg echt reuze praktisch. Ik kom voor mijn hobby vaak in de middle of nowhere en om dan met een flessenverwarmer op 12V een flesje op te warmen leek me toch minder handig, plus dat ik niets extra mee hoefde te nemen. Voeden in het openbaar heb ik nooit een probleem gevonden, terwijl ik dacht dat ik dat reuze genant zou vinden. Er is genoeg mode in de handel om onverdekt te voeden als ik uberhaupt een probleem zou hebben met mijn omgeving. Ik ben zelf arts (& bachelor dierenarts en durf te zeggen iets meer inzicht in de ingrediënten van koemelk en de effecten) en heb zelf ervaren dat KV fabrikanten wel degelijk enorm veel sponsoren. Zo heb ik bergen aan materiaal van nutricia en Nestlé (pennen, blocnotes, folders, prullaria) gekregen toen ik co-assistent kindergeneeskunde was. Dit is alweer een aantal jaren geleden en ik weet dat arts-bezoekers tegenwoordig niet meer met geweldige cadeaus aan komen zetten, maar ook tijdens mijn HA geneeskunde stage kregen we toendertijd van allerlei fabrikanten cadeautjes. Ik weet niet in hoeverre dit de mening van artsen bijstuurt overigens, soms is het gewoon verhaal aanhoren en cadeau in ontvangst nemen zonder je te storen aan de boodschap ;-p Als ik op de veelvuldige onderzoeken af mag gaan heb ik voor mezelf geconcludeerd dat BV een toegevoegde waarde heeft tov KV. Op zich niet vreemd als je beseft dat de melk van koeien gemaakt is voor snelle groeiers, namelijk hun kalfjes. Dit zijn nestvlieders, geen nestblijvers en moeten dus snel groeien in vergelijking met mensen baby's. Of dit nou zo'n ramp is laat ik in het midden, maar deze melk is dus in principe niet gemaakt voor mensen baby's. Daarnaast bevat moedermelk neuropeptiden, antistoffen en licht verteerbare bestanddelen die deze melk dus ook met name voor prematuren/dysmaturen zo uitermate geschikt maakt. Ook hierbij geldt dat KV dit gebrek probeert te evenaren door immunofortis peptiden ed die IgA antistoffen (die diarree en luchtweginfecties voorkomen) moeten vervangen. De tijd/wetenschap zal moeten uitwijzen of deze relatief nieuwe toevoegingen de beperkingen van KV kunnen ondervangen. Al met al denk ik dat de verschillen heel genuanceerd zijn. In onze maatschappij is de kans op ernstige infecties dusdanig verminderd (zeker als je ook vaccinatie in de discussie betrekt) dat deze verschillen tussen BV en KV in de dagelijkse praktijk niet naar voren komen. Inderdaad blijkt BV vaker gegeven te worden in hogere sociaal economische klassen en zal het IQ van de borstgevoede kinderen sowieso al iets hoger zijn. Als het goed is is daar in onderzoeken voor gecorrigeerd en mag je aannemen dat ook de neuropeptiden in BV hun werk doen, als ook de mondmotoriek van BV kindjes sterker is en de spraakontwikkeling daardoor mogelijk sneller verloopt. Een ander lastig te ondervangen nadeel van KV is het feit dat je niet voedt op behoefte maar op schema, waarvan gesuggereerd wordt dat het kind minder goed aanvoelt wanneer het verzadigd is. Daar staat tegenover dat mijn dochter zo'n schrok op is dat zij teveel dronk en soms de helft weer uitspuugde. Moraal van het verhaal: in onze maatschappij zal het verschil BV vs KV tot een nauwelijks meetbaar verschil in kind leiden. In ontwikkelingslanden is BV van veel groter belang, waarbij gezegd moet worden dat inderdaad de moeder dan ook zelf niet ondervoed moet zijn. Oh ja, voor wat betreft dat laatste: ik ben potverdorie de meeste kilo's aangekomen toen ik borstvoeding gaf!
Ik heb mijn zoon ruim 5 jaar BV gegeven,mijn dochter bijna 3 jaar. De eerste 6maanden BV kan je niet vergelijken met BV na een jaar. En van een aanslag is al helemaal geen sprake. Het is maar net waar je je op instelt. IK kolfde iedere avond, en op mijn werk 3x, later 2x. Geen moment heb ik het als vervelend ervaren, waarom zou je je kind eten geven, als vervelend ervaren. Over de KV industrie, die zit overal, ook op dit forum,maar op alle landelijke fora mbt kinderen. Dat is geen BigBrother idee, dat hebben ze zelf toegegeven. Over de voordelen voor mama. Als jij in je zwangerschap diabetes ontwikkelt, dan is de kans op Diabetes Mellitus II in de loop van je leven meer dan 80%. Voor ieder jaar dat Je BV geeft, wordt dit percentage met 15% teruggebracht...zomaar een voorbeeld.
Kijk en dit bedoel ik nou! Dit komt over als: Jij hebt maar kort gegeven, maar kijk mij! Ik ben superrrrrr mama! En ja, ik voel me aangesproken, want voor mij was het wel een aanslag op mijn lichaam en ja, ik kolfde 2 uren per dag met alle liefde. Maar op een gegeven moment moet je een wel overwogen keuze maken.
Wát weet jij nou in godsnaam van een ander haar situatie? Helemaal niks! Door opmerkingen zoals jij ze maakt, krijg je anderen niet aan de borstvoeding, maar jaag je ze in het harnas. Je zal vast heel veel veren ergens krijgen, maar die zijn allemaal uit hetzelfde front!
Ik heb niet de indruk dat Jingles hier naar veren solliciteert, daarvoor heeft ze veel te kort zelf gevoed , maar het is simpelwrg zo dat die eerste zes maandjes van je lactatieperiode het zwaarste zijn (en daarvan zijn de eerste zes weken en de eerste drie maanden het intensiefst). Stop je met zes weken, of drie maanden, of zes maanden, dan heb je alleen de moeilijke tijd gehad en blijft de misvatting dat zelf voeden moeilijk, zwaar, aanslag op je lijf is, bij je hangen. Kwestie van de zure appel. Bij een, twee of drie happen denk e dat ie zuur is, bijt je door, dan proef je het zoet. Borstvoeding is geen marteling. Het is gewoon leuk, als je het maar de tijd geeft. En de echte winst voor jezelf en je kind begint te tellen als je echt gewoon die norm van minimaal twee jaar aanhoudt. Ook in het rijke westen worden regelmatig zuigelingen met darminfecties opgenomen, en in de meeste gevallen kregen die geen moedermelk. En dat ligt niet aan de kwaliteit vam het drinkwater, maar aan het feit dat ze de beschermende stoffen uit moedermelk niet binnenkregen en een te hoog gehalte aan slecht opneembare ijzerverbindingen in hun darmmilieu.