Ik bedoelde schepjes tellen niet als in, hoeveel schepjes er per fles in gaan, maar meer, ze mogen niet over een bepaald aantal heen per dag. Toch komt het regelmatig voor dat een kindje wat meer wil drinken, dan moet je dus per fles een schepje minder gaan doen zodat je wat meer kunt blijven geven, etc. Ik ben genoeg van dat soort verhalen tegen gekomen. En dan de stress als het kind al aan zn max. zat, of vaak toch al erover heen, niet teveel mogen geven ivm de niertjes etc.
Oh nee daar heb ik gelukkig nooit mee te maken, geef fv op verzoek en zo nodig heb ik vast weleens wat meer gegeven en wilde hij de volgende dag weer wat minder en stelt hij dat zelf wel af zo.
Ik had echt een vreselijke hongerlap (dronk al 100cc de tweede dag) maar dit zegt mij toch eigenlijk niets, ik vond juist FV dan fijner want beetje rijstebloem erdoor (uiteraard na 3 maanden hihi) en het was opgelost en FV vult ook veel meer (en langer) dus heb je minder snel last van eigenlijk, je hebt altijd onzekere mama's maar die heb je net zo goed met BV mama's he?
Ik denk juist met BV en als je dat niet bent wordt je het wel gemaakt Echt, hoevaak ik wel niet de vraag heb gehad of ik nog wel "genoeg" had en dat het toch wel zeker snel op zou zijn etc. Toen ze met 8 weken nog niet doorsliep zou de fles vast de oplossing zijn etc. Gelukkig wist ik dat ik af moest gaan op mn dochter en haar luiers, maar denk dat als je minder stevig in je schoenen staat je echt gauw aan het twijfelen gebracht kan worden...
ja inderdaad, dat klopt, ik moet zeggen dat ik niet doorslapen nooit heb gekend dus heb ik geen mening over, heel eerlijk zou ik dat niet trekken omdat ik ME heb (niet dat ze dan niet mogen komen) maar je hebt aanzienlijk minder energie ervoor dus zoveel voeden als je met BV in het begin moet doen was zoiezo heel zwaar voor mij geweest dus misschien maar goed dat mijn borsten geen zin hadden erin
Ik denk dat veel van de genoemde problemen terug zijn te voeren op verkeerd borstenmanagement eerlijk gezegd hoor. Daarbij, alle problemen, ik droeg ze met plezier. Als je maar gewoon de 2 jaar als richtlijn aanhoudt, dan vallen ze qua tijd in het niet. Umm, ik vraag me af, hoe rijm je dit met de surat al-baqarah eigenlijk?
Haha niet, maar je hoeft geen borstvoeding te geven ten koste van. Ik heb nog 2 andere kinderen rondlopen en een man die nooit thuis is, afgelopen keren was bv geven gewoon erg moeizaam ondanks hulp van buitenaf. Ik wil er ook kunnen zijn voor de andere kinderen en heb helaas geen tijd om deze keer weer iedere 2 uur te voeden en na te kolven maandenlang, In mijn geval heb ik gekozen om het welzijn van mijn gezin en mijzelf voorop te stellen.
borstenmanagement hahaha wat een woord! Maar goed jij bent met 2 jaar voeden heel wat meer tijd kwijt als ik met 9 maanden flesjes maken hoor (want dat zijn minder voedingen, makkelijker en met 9 maanden dronk ie gewoon uit een pak ) natuurlijk vind ik niet perse dat de problemen onoverkombaar zijn als je graag wilt maar je moet ook wel bepaalde grenzen voor jezelf mogen aangeven. Je bent ook nog gewoon een vrouw met gevoelens en als je een leukere mama kan zijn met FV dan met geven van BV dan is dat vele malen belangrijker en als je dat niet kunt zien dan snap je echt niet waar moederschap werkelijk over gaat
Ik heb beide keren borstvoeding gegeven tot 6 maanden ( dochter net iets korter) maar hier sliepen ze al heel snel door. Onze zoon was ook een hongerlap maar die at gewoon vaak aan de borst in de avond ( van 18.00 tot 23.00 uur om het uur) Dan voelde ik me soms wel wat opgesloten maar dat was maar een paar weken dus dat kon ik wel aan
Ik weet niet precies in hoeverre je mijn verhaal kent, Hij en zijn tweelingbroer gingen in heel veel aspecten gelijk op. Na 8 dagen kregen beiden een dikke buik en gallige retentie. Een van de 2 kreeg NEC en moest op dag 10 geopereerd worden, hij kreeg een stoma. Deze is na 3 maanden opgeheven. Hierna is de darm bekneld en verstopt geweest, wat resulteerde in acute opnames en operaties. Maar de dokters hebben gezegd dat hij zonder borstvoeding zou zijn overleden. Sowieso is de kans op NEC (dan sterven je darmen af) vele malen kleiner wanneer je borstvoeding krijgt. Ze weten niet precies waardoor deze ziekte ontstaat, maar ze denken dat het onder andere te maken heeft met borstvoeding. Wie weet heeft tweelingbroertje net iets meer borstvoeding gekregen? en is hij hierdoor de dans ontsprongen? ze moesten het delen want in het begin was mijn productie nog niet zo hoog dat ik ze beiden volledig kon voeden, dat was op dag 3 pas het geval. Ik mocht ook niet stoppen met kolven van de kinderarts en de chirurgen. Pas 2 maanden na de hersteloperatie mocht ik stoppen met kolven. Wat ik ermee wilde zeggen is dat voeding zoveel uitmaakt. Dat hij ook na de borstvoeding andere voeding kreeg en dat hij nu geen normaal eten krijgt, heeft nogaltijd invloed op zijn groei. Dat hij toen hij klein was niet voldoende groeide, was vanwege de stoma. Maar na de hersteloperatie had hij gelijk op moeten gaan met zijn broertje. Dit is door de beknellingen en ziekzijn niet gebeurd. Door de Nutrinidrink krijgt hij wel voeding binnen, maar het is niet zo volwaardig als de normale voeding die zijn broertje wel krijgt, die eet brood en door ons bereide maaltijden en heel soms een potje, en daarnaast 3x per dag een fles koemelk. ze zijn nu 16 maanden oud.
Ik moest ook even zoeken en zat hiervoor op mijn gsm, dus dat ging hem niet worden. Mid-pregnancy androgen levels are negatively associated with breastfeeding - CARLSEN - 2010 - Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica - Wiley Online Library Hij zegt dat of de borstvoeding wel of niet lukt ondermeer afhangt van de hormoonbalans tijdens de zwangerschap. Verder vermeldt hij dat (overigens kleine) negatieve effecten van geen bv geven wellicht terug te voeren zijn op dezelfe hormonale imbalans tijdens de zwangerschap. Het is - volgens hem, een gerespecteerd endocrinoloog - dus zo dat niet kunnen borstvoeden niet tussen de oren hoeft te zitten (even los van de vrouwen die er gewoon geen zin in hebben), en wel degelijk "niet hoeft te lukken" zonder dat het bijvoorbeeld aan je "aanlegtechniek" ligt. Hij gaat verder niet in op de verschillen in samenstelling tussen bv en kv. Overigens zijn er (voor zover mij bekend) geen randomized controlled trials van bv vs kv. Je kan natuurlijk ook moeilijk ad random vrouwen opdragen om wel of geen bv te geven. Het blijkt daarnaast niet makkelijk om gelijke steekproeven te trekken qua achtergrond, IQ, sociale status, etc. Veel studies over de effecten van bv tov kv kunnen dus niet controlleren voor de achtergrond van de moeders. Moeders die lang doorzetten met bv verschillen van de groep die dat niet doet. Mogelijk zijn juist die verschillen verantwoordelijk voor de uitkomsten. Het tweede artikel dat ik noemde heeft de bronnen zelf prima vernoemd en zegt ook dat de verschillen minimaal zijn. Iig een stuk kleiner dan je zou denken op basis van de info vanuit borstvoedingsaanhanger. Maar die %'s zijn hier al eerder genoemd. Dat soort kleine verschillen maken mij iig niet echt druk. De rest heeft meer invloed (knuffelen, rust, regelmaat, reinheid, interactie, verder voedingspatroon na bv, uitdaging, etc.). Oftwel.... je kan het veel erger en grondiger fout/goed doen dan de keuze bv of kv.
Ik snap je argument niet. Leg hem 'ns uit. Na die negen maanden kv heb je toch ook nog tijd besteed aan het voeden van je kindje?
Wow ons kleintje, wat een verhaal over jouw zoontje. Het bevestigd voor mij opnieuw hoe belangrijk borstvoeding is voor een baby. Los van welke gevoelens en ervaringen die je als vrouw hebt over dit onderwerp.
Ik heb dan wel geen bv gegeven en totaal achteraf ook geen spijt van gehad. sowieso lijkt me bv geven heel erg zwaar en heb wel respect voor de moeders die "maar" 6 maanden bv gegeven hebben. sorry hoor maar volgens mij is borstvoeding bedoeld voor een baby..niet voor een kleuter die al op de basisschool zit