saja87: dan heb ik me ten onrechte ook naar jou gericht met mijn post. ik dacht even dat je aansloot bij fightforlove dat moedermelk niet bedoeld was voor alles wat ouder was dan een baby (maar dat koemelk daar de meest voor de hand liggende keuze voor is). heb even een paar dingen verkeerd aan elkaar gekoppeld en daar blijkbaar de verkeerde conclusie uit getrokken.
Heb niet alle 28 pagina´s gelezen. Maar als kunstvoeding niet zou bestaan zou het babysterftecijfer waarschijnlijk nog hoger zijn. Het is ten slotte niet voor niets uitgevonden.
Eens. En volgens mij zou schoon water voor iedereen nog veel meer levens redden dan borstvoeding. Tja... zo kan ik nog wel wat open deuren noemen.
Het is mijn mening maar hoor dat ik bv niet voor kids vind. snap niet dat iemand hierdoor in de verdediging schiet.ook al geef je je kind tot zn 18e bv moet iemand lekker zelf weten maar ik vind het gewoon raar. en nee heb het dan niet over een kindje van 1,5 maar een kind van 5
Bedoel je nu mijn post? Hoezo schiet ik in de verdediging? (je doelt sowieso niet op mij, omdat ik 'heel normaal' mijn kinderen 1 jaar lang BV heb gegeven.) Natuurlijk mag je het raar vinden als iemand haar kind van 5 borstvoeding geeft, maar ik snap de tekst 'daar is het niet voor bedoeld' niet. Wat is dan wel voor zo'n kind bedoeld? KOEmelk? Als er nou toch iets niet is bedoeld voor mensenkinderen dan is dat het wel. (niet dat ik me daar iets van aan trek, want ik drink zelf koemelk en geef het ook aan mijn kinderen, maar het kan nooit door iets of iemand zo bedoeld zijn.)
nou misschien door de manier waarop je je "mening" brengt?? Incl smiley?? "vroegah" vond ik bv ook echt voor kleine baby's. En nog sta ik raar te kijken van een peuter of kleuter aan de borst. Maar door sommigen hier en mijn uitstapjes op het denv forum ben ik er wel echt anders over gaan denken. Ik geloof niet dat ik een echte langvoedster zou willenkunnen? zijn. (en dan bedoel ik dus ehm 5 jaar ofzo) Maar ik snap de gedachtegang wel. En wie zijn wij om te zeggen dan een kindje niet de troost en geborgenheid bij zijn moeder mag halen, puur en alleen omdat wij het raar vinden? i wish i wish... dat ik het allemaal nog een keer mee mag maken. En dan echt de bv door magkan zetten!
een min werd ingeschakeld als je die kon betalen. Als de bv niet lukte kreeg het kind koemelk, geitenmelk, rijstepap en stierf meestal voor 1900 als je niet tot de rijksten behoorde. Als je heel veel geluk had voedde het kind mee met een andere moeder maar babysterfte was heel gewoon en je kreeg er 10-16 in je leven. Dit is trouwens tot ver in de jaren 50 van de vorige eeuw in hele grote gebieden nog heel gebruikelijk geweest. het geven van borstvoeding is altijd van levensbelang geweest en dat is niet veranderd. Wat wel veranderd is, zijn alle omstandigheden in een heel groot deel van de wereld.
Ben maar gestopt na een tijdje met lezen. Maar wie doet er mee met het wedstrijdje: ayatolla's van de BV versus de KV-maffia. Momenteel zet ik mijn geld in op de ayatolla's van de bv (moet eens op googlen, amusant artikel hierover), toch in belgie. Wat ik bedoel: laat iedereen in zijn waarde, zo'n kind heeft maar 6m bv, daarna krijgt het wel iets anders (wat dan ook weer niet goed is: teveel chips, vegetarisch, ongeschild fruit enz... enz...). Moeders zouden beter eens de handen in elkaar slaan ipv verdeel-en-heers te doen.
Ik bedoel: als alle moeders tegelijk op straat zouden komen voor meer gezinsrechten, zou de maatschappij er beter uit zien ipv de kittekatten onder alkaar. Man: alle vlaamse moeders tegelijk op straat voor meer kinderopvang en meer tijd met het gezin; alle afrikaanse moeders ten strijde tegen de waterverontreiniging. Dan pas zou er iets veranderen Miljoenen vrouwen in amsterdam die betaalbare kinderopvang eisen en niet weggaan voor het gebeurt is, de minister zou alle kleuren van de regenboog uitslaan
eens, mooi dat het er is. Als alternatief. verder is dit onderwerp denk ik wel ten einde, ik vond het wel een leuk onderwerp maar nu een beetje uitgekauwd.
Kunstvoeding in de betekenis van: surrogaat voor moedermelk, dan ben ik het met je eens. Maar dat bestaat al duizenden jaren. Kunstvoeding in de betekenis van: het melkpoeder dat de meeste mensen kunstvoeding noemen, niet met je eens. Als qua hygiëne, water, faciliteiten etc. de omstandigheden gelijk zijn dan is er bij de meeste kinderen qua gezondheid heel weinig verschil of ze nou commerciële kunstvoeding of een thuisgemaakt mengsel krijgen heel weinig verschil in gezondheid. Voordeel van poeder is de gemakkelijke bereiding.
Dank je wel! Hoe goed kunnen mensen elkaar op de kop zitten over wat we allemaal verkeerd doen!! Vooral vrouwen. Mijn vriend krijgt nooit kritiek van zijn collega's - vrouwen en mannen - over het kdv, de kv, vegetarisch zijn of dat we nog niet getrouwd zijn (jaja, wij voeden ons kind op voor psychologenvoer). Je wil niet weten hoe vaak andere moeders de discussie aan willen gaan over dat soort dingen. Ik was bijvoorbeeld koud zwanger toen ik van een (oudere) studente te horen kreeg dat ze het kdv schandalig vond (was overigens een vreselijk mens, ook zonder die opmerking ). Maar goed... idd dames... er zijn belangrijker dingen dan bv/kv en het artikel gaat overduidelijk over de derde wereld. Kunnen we ophouden elkaar schuldgevoelens aan te praten over de manier waarop we in het leven staan? Het schoolplein zou er in ieder geval een stuk gezelliger van worden en volgens mij zouden we nog een goed voorbeeld aan onze kids geven ook.
Hihi grappig filmpje - bitty! Maar raar om te kijken terwijl je er zelf eentje hebt liggen lurken (1maandje oud pas hoor )