Borstvoeding kan miljoen levens redden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Agter, 2 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat zou volgens mij ook een hoop schelen: realistische info. Info dat moeite doen voor BV de eerste 2-3 maanden echt niet raar is EN info over wanneer die moeite zulke vormen aanneemt dat het WEL raar is, (zodat vrouwen uit schuldgevoel ook niet maar door lopen modderen als al lang duidelijk is dat zij tot de groep horen bij wie het niet gaat lukken).
    Als je weet waar je op moet rekenen, kun je daar op inspelen en houd je het ook langer vol, dan wanneer je denkt dat BV geven enkel een kwestie is van aanleggen en voeden maar. Ja, dat wordt het -als het goed is- max na 2-3 maanden en er zijn vrouwen die mazzel hebben en bij wie het direct gemakkelijk loopt.
    Maar het gemiddelde van wat ik hoor is dat het de eerste tijd toch echt even aanpoten is en dat is ook mijn eigen ervaring.
    Maar als het dan eenmaal op gang is? Wat een gemak! :)

2. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Ja:). BV smaakt zoet. Zoontje heeft bijna 11 maanden bv gehad (fulltime gekolfd) en wilde echt geen kv hebben. Na het te hebben geproefd snapte ik waarom; wat een verschil met bv!

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Misschien een gekke vraag...
    Is bv wel zo gezond in ontwikkelingslanden?
    Daar waar mensen (als ze al voldoende eten) zeer eenzijdig eten?
    Denk bijvoorbeeld aan landen waar honger heerst.
    Deze mensen krijgen vaak veelste weinig voedingstoffen binnen, dit tekort dringt dan toch ook door in de bv?
    Het lijkt mij...dat dan kv (waar ze meestal geen beschikking over hebben) gezonder is dan bv.
    Of redeneer ik verkeerd?

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

zit ook nog wel wat in inderdaad...

5. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik weet niet of dit zo werkt eigenlijk, want de kindjes de geboren worden zien er altijd goed uit (niet mager). Dus ze eten als het ware hun moeder wel op. Geen idee hoe dit met bv zit

6. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    LOL. Dat was ook mijn eerste reactie :D.

Ik denk dat per land het kan verschillen. Zoals iemand al zei, waar slechte voorzieningen zijn, slecht water etc. Ja dan denk ik dat bv goed is. Aan de andere kant drinken die moeders dat water ook dus tja....

Antistoffen ben ik het ook zeker mee eens. Als je je kind dat in den beginne kan meegeven is dat geweldig.

Maar... er zijn ook een heleboel mensen die het niet kunnen om wat voor reden dan ook of zelfs mensen die er simpelweg gewoon voor kiezen. Hun goed recht.
    Het nare van dit soort organisaties vind ik inderdaad het dwingende. Het verschrikkelijke manipuleren 'jij wil toch ook het beste'? .Ja? En als iemand dat niet kiest dan ben je slecht? Hou toch op.

Dit soort dingen maakt mij alleen maar dwarser.

Ik wil graag bv geven maar voor mij ligt de limit op maximaal een jaar. Als het kan zo langzaamaan met haar eerste hapjes. Maar met een jaar moet het wel klaar zijn.

Yup, ik ga een verschrikkelijk slechte moeder worden :D

7. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je heel goed redeneert. Vrij logisch inderdaad. Eenzijdige voeding, slechte waterkwaliteit etc. etc.

Er wordt niet voor niets gezegd dat je bij bv goed op je eten moet letten. Ik mag hopen dat dat voor elke moeder geldt ongeacht waar je vandaan komt.

8. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    +10. Helemaal eens.

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ja maar deze moeders krijgen vaak te weinig voedingsstoffen binnen.
    Dat betekend toch dat de baby's ook te weinig voedingsstoffen binnen krijgen?

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Consider: Denk dat je dat wel goed redeneert. Toen ik in Sudan was heb ik helaas genoeg moeders gezien die hun kind niet meer bv konden geven. Dit omdat ze gewoon te arm waren en op straat leefden en dus ook waarschijnlijk niet genoeg voedingsstoffen binnen kregen. Ze bedelde dus ook om melk :( zie ze zo nog voor me met een flesje in de hand en huilend kind op de arm.

11. raspberry

Als je documentaires ziet, zie je ook dat de BV inderdaad te weinig voedingsstoffen kan bevatten en kids daardoor ondervoed raken.
    Probleem is alleen dat KV al helemaal niet beschikbaar is, (want als het enige wat je aan voeding kunt kopen, wat smerige mais is die je verpulvert en in mini-porties verdeelt voor je gezin.... heb je dus al helemaal geen geld om KV te kopen).
    Bovendien: ALS ze KV zouden kunnen kopen, moet dat vaak aangemaakt worden met smerig water omdat schoon water niet voorradig is, waarmee je de baby dus direct ziek maakt. Dan is, hoe stom het ook klinkt, ondervoeding waarschijnlijk nog het beste alternatief van al die kwaden :(

12. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Pfff.... wat een beeld, de tranen springen me in de ogen! Dat lijkt me echt verschrikkelijk, dat je - net als wij - het beste wil voor je kindje en je het niet eens te eten kan geven.
    Ik ben maar wat blij geweest, hoor, dat er kv was! Anders was Fay echt een mager babytje geweest!

Ik heb het India ook gezien, helaas kocht die moeder van het geld "voor melk" drugs.... we werden door winkeliers geadviseerd om ipv van geld gewoon babyvoeding te geven. Daar was de mama niet blij mee, maar dat kon me echt niet schelen.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ja echt vreselijk was dat, maarja heb daar helaas ook kindsoldaten gezien die aan de weg aan het bedelen waren met een ledemaat of meer minder:(. Heb echt zitten huilen in de auto! En als ik eraan terug denk word ik er ook weer naar van!

14. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    He bah,mijn maag krimpt ineen van je verhalen. Zo erg :(
    Dan hebben wij toch niets te zeiken he in NL???

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Nee je redeneert niet verkeerd. Helaas is er dus geen alternatief. Het is of bv die minder goed is dan in welvarende landen, of kv die giftig is door het gebrek aan goed water. Dus dan blijft bv van levensbelang.

In NL zie ik het niet zo, ben ook niet echt onder de indruk van de genoemde cijfers, kan amper significant zijn als ik het zo zie.

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wat een verschrikkelijke verhalen zeg :(

17. prettymum

prettymum Niet meer actief

#57 prettymum, 4 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2012
    In jouw situatie kan ik me voorstellen dat je er zo over denkt. Hoeveel hulp heb jij het eerste half jaar gehad? En hoeveel adviezen waar je niets aan had?

Natuurlijk is het naar voor dat kleine percentage vrouwen dat echt geen bv kan geven door ziekte, medicatie, premature kindjes of andere medische oorzaken. Maar in principe kan het grootste gedeelte van de gezonde vrouwen wel bv geven. Spruw, borstontsteking, te veel of te weinig melk, moeilijk op gang komen van de bv zijn vaak redenen om
    te denken dat je geen bv hebt of kunt geven.

Maar deze dingen zijn vaak of te voorkomen door goede voorlichting of anders met goede begeleiding op te lossen. Het is alleen zo jammer dat het aan die goede voorlichting en begeleiding ontbreekt na de eerste kraamweek. Heel begrijpelijk dus als het misgaat en vaak tegen de wens van die moeders in, maar aankomen met al die moeders die geen bv kunnen geven is niet echt een argument vind ik, want dat zijn er maar weinig.

18. prettymum

prettymum Niet meer actief

Pap aangemaakt met bv smaakt echt heel erg lekker vind ik, met kv vindt ik het echt vies.

19. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Mij maak je niet wijs dat mijn dochter 14x meer,kans had op overlijden als ze geen borstvoeding had gehad. Echt onzin.
    In 3e wereld landen geloof ik het best. Toch wel sneu hoor...

20. raspberry

@blondi: als je de cijfers neemt die aangehaald worden voor NL, zie je al dat die 14 keer meer overlevingskans voor NL idd niet klopt. Dat zijn cijfers die gelden voor landen waar de omstandigheden veel slechter zijn.

Deel Deze Pagina