Dag dames, Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar tot nu toe ben ik niet erg actief geweest in het posten van berichten. Nu zit ik met een vraagje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ruim 6 maanden geleden ben ik bevallen van een dochtertje. Tot vorige week heeft zij volledige borstvoeding gekregen. Nu ben ik gedeeltelijk aan het afbouwen, zodat ik op mn werk niet meer hoef te kolven. De andere voedingen krijgt ze nog wel gewoon lekker borstvoeding. Over twee weken (mijn dochtertje is dan bijna 7 maanden) staat er een weekendje weg met een groepje vriendinnen gepland en ik zit nog erg te twijfelen of ik mee zal gaan. Tegen die tijd geef ik nog 3x per dag borstvoeding: om 7:00, om 18:30 en om 22:00. De andere 2 voedingen overdag krijgt ze dan kunstvoeding (of nog borstvoeding uit mijn vriezervoorraad ). Het weekendje is van vrijdagavond t/m zondag, dus dat betekent dat ik vrijdag 2x moet kolven, zaterdag 3x en zondagochtend 1x (daarna ben ik weer thuis). Nu vraag ik me af of een weekend lang alleen maar kolven in plaats van live voeden een slechte invloed heeft op mijn productie. Dat zou ik namelijk heel vervelend vinden, want ik wil die drie voedingen nog wel even blijven volhouden. Tot nu toe voed ik altijd live, behalve die keren dat ik op mijn werk moet kolven (4 dagen per week, 2x per dag). De zorg over mijn productie levert dus mijn twijfel op. Aan de andere kant lijkt het me wel heel erg gezellig om weer eens een weekendje met vriendinnen weg te gaan, want mijn sociale leven staat de afgelopen maanden toch wel op een behoorlijk laag pitje. Hopelijk kunnen jullie me wat advies geven. Is het onverstandig om zo vaak achter elkaar te kolven in plaats van live te voeden of kan het geen kwaad en kan ik die paar dagen gewoon weg?
Ik vermoed dat nog slechts 3 voedingen op een dag met 6 maanden sowieso slecht voor je productie is, of je nou live voedt of het afgekolfd. En als je perse nog wilt blijven voeden... Je hebt tot 9 maanden kolfrecht, misschien proberen in ieder geval nog 1 keer per dag op je werk te gaan kolven? Men zegt dat pas vanaf een maand of 9 de productie vaak stabiel genoeg is om er een voeding tussenuit te laten. Maar om antwoord op je vraag te geven: ik denk dat je door kolven niet je productie omlaag helpt. Zet eventueel een filmpje van je kindje op je telefoon, neem een hydrofiel mee waar je kindje mee in bed heeft gelegen mee als geurdoekje en kolven maar!!
Ik ben laatst ook eens weggeweest heb toen inderdaad gekolfd op de momenten dat ik normaal live zou voeden. Ik heb niets gemerkt van een teruglopende productie. Mocht je nou op dag 1 merken dat je minder kolft dan normaal, dan zou je toch een extra kolfmoment ergens op de dag in kunnen lassen???? Succes, en geniet van je weekendje weg!
Ik denk dat het niets zal doen met je productie hoor. Neem idd iets van een foto of filmpje mee en kijk wel of je ergens een fijne ruimte kunt regelen om te kolven. Dus ik zou zeggen; geniet lekker van je welverdiende weekendje!
Bedankt voor de tips. Ik ga denk ik dus inderdaad maar lekker van het weekendje genieten. En inderdaad, ik kan altijd nog een keertje extra kolven als dat nodig blijkt. Ik dacht trouwens dat je vanaf een maand of 6 er een voeding tussenuit kon laten. Wist niet dat dat pas vanaf 9 maanden kon. Tot nu toe merk ik het nog niet aan m'n productie (heb nu 1 voeding laten vallen), dus ik kijk het even aan hoe zich dat ontwikkelt.