Klopt hoor! Ik werk in de kraamzorg maar ik hou altijd mijn hart vast als vrouwen op dag 4 naar huis komen na een sectio en borstvoeding geven. Je wilt niet weten hoe vaak vrouwen ook al kloven hebben na 1 nachtje ziekenhuis.
Nou dan goddank voor het ziekenhuis in Sittard! (ga even reclame maken dan hoor!) Wat een geweldige verpleegkundigen op de neonatologie!! ze hebben ons echt ontzettend goed geholpen! elke keer aanleggen, samen voeden, cupfeeding geleerd, fingerfeeding geleerd, ALLES wat de BV kon helpen en ALLES wat Lizzy hielp om aan de borst te komen!! Hulp bij kolven, noem maar op! Nou moet ik eerlijk toegeven dat ze het niet bij iedereen zo deden.... er was een stelletje, op 32 weken bevallen, en ze kwamen nooit op tijd voor de voedingen van hun knul... als de VK dan vroegen waarom ze niet op tijd waren, ja de voetbalwedstrijd was nog bezig.... pfff. je kunt je voorstellen dat ze dus net even wat meer aandacht in ons staken! xxx
Zo dames, ik kom me weer melden in het land der levenden. Kleine living hell doorgemaakt de laatste dagen, maar nu ben ik weer de goede kant op aan het gaan. Heb alleen nog een productie van nul komma niks, maar hopelijk kunnen we dat ook zo snel mogelijk weer opkrikken. Donderdagavond was de koorts dus al begonnen en zondagmiddag begon het weer te zakken. Maandag was ik de hele dag koortsvrij, dus ik dacht dat ik me hier wel mooi zonder medicijnen doorheen gewerkt had. Toen ik 's nachts (van maandag op dinsdag) wakker werd, lag ik helaas weer compleet te soppen in m'n bed en te ijlen van de koorts. Zo slecht als dinsdagochtend heb ik me zelden gevoeld. Gelukkig was mijn man dinsdag vrij, want de zorg voor zoontje had ik echt niet aangekund die dag. Man heeft ook de huisarts gebeld voor een ab-kuur en er vervolgens (in mijn opdracht) zelfs nog bij de apotheker (want de huisartsassistente wilde niet luisteren) op moeten aandringen om te kijken of ik niet allergisch was voor dat antibioticum. Dit bleek dus wel zo te zijn! Apotheker bellen met de huisarts om te overleggen, maar die was er niet, dus die gingen later die dag nog een keer bellen en dan moet man eind van de dag maar terugkomen en als er dan iets anders was waar ik wel tegen kon, zou hij dat meekrijgen. Eindelijk hadden we toen dinsdag eind van de dag een kuur in huis! (en mijn deel van het spruw-medicijn waarvan de apothekersassistente vorige week had gezegd dat dat niet was voorgeschreven *zucht*) De afgelopen dagen veel geslapen, pillen geslikt en rustig aan gedaan en nu begin ik weer een beetje levend te worden. Er zit nog wel een plek in m'n borst en die zit helaas aan de onderkant, dus heel lastig mee te masseren als zoonlief drinkt, maar elke dag minstens een kwartier onder de warme douche masseren helpt hopelijk ook om die snel te laten verdwijnen. Oh ja, productie is nu zo ruk omdat ik ook nog met kloven (van de spruw) zat en op m'n dieptepunt het dus echt niet aankon om zelf te voeden. Heb toen besloten om het risico te lopen en nu zien we het wel. Op die momenten gekolfd en zoon vriezermelk gegeven, maar kreeg er bijna niks uit met kolven. Vandaag is zoon naar het kdv, dus ik heb nog een rustige dag. Zo lekker douchen en masseren en daarna kolven en nog even slapen. Verkleuren van tepels: Die van mij zijn in de afgelopen dagen zelfs echt grijs geweest (viel me ineens op toen ik uit de douche kroop (ja, letterlijk kroop) toen ik me dinsdagochtend op m'n ellendigst voelde). Red: Fijn dat mri is geweest. Nu wachten tot dinsdag. Juul: Ze gaat je haten voor die foto's, maar nog later gaat ze er wel weer om kunnen lachen. Kristel: Wat heftig dat allebei je dochters zo allergisch zijn! Verder even vergeten, ik moet er nog weer even inkomen.
Vvg: beterschap, wat een ellende meid! Red: hoe is het met je knie, heb je al een afspraak voor de MRI binnen? Edit: hopelijk een goede uitslag, heb je nog last? Weet je trouwens het geslacht al of willen jullie het niet weten? Hoef je niet te vertellen hoor, maar vroeg me gewoon af of je het weet. Ik wou het graag weten, vond het fijn. Ik lees jullie verhalen graag, maar heb niet zo veel te melden; ik voed een stukje langer dan jullie en heb alle 'kinderziektes' allang doorlopen. Alles op voedgebied gaat prima; ik voed nog 3 à 4x per dag. Vind de bv nog steeds heel belangrijk; heb binnenkort een feest aan de andere kant van het land, wat zou betekenen dat ik zoonlief vanaf 's middags 14.00 uur tot de volgende ochtend 12.00 uur niet zou kunnen voeden. Ik kan niet kolven, dus ik ga niet. Kan me ook niet schelen of het begrepen wordt of niet; de bv gaat voor.
Ik vind de regel die ze in bijvoorbeeld Australie hebben zo gek nog niet: je mag pas naar huis als je kind goed uit de borst drinkt! In de ziekenhuizen daar is borstvoeding de norm, dus iedere moeder krijgt professionele begeleiding. En de koelkast op de kraamafdeling logt vol met koolbladeren
Hier ook een ODE aan de kraamverzorgster. Hoewel ik enorm mijn best deed om de borstvoeding te laten slagen na een geplande KS heb ik het niet aan het ZKH te danken dat het gelukt is (ook in bezit van BV certificaat..). Mijn baby is na 45 min al aangelegd wat super was maar meer hulp heb ik ook niet gekregen.... Gelukkig geen enkele kloof of wat dan ook gehad en dag 5 kwam het dan toch eindelijk op gang zoetjes aan.. Ben blij voor de volgende keer dat ik nu zelf ervaring genoeg heb en weet hoe en wat. Maar helemaal dat het gewoon geslaagd is, zonder echte tegenslagen!
@vgg, wat een ellende zeg, zo'n heftige BO! Kun je het al hebben om aan te leggen, ivm je kloven? Ik heb gemerkt dat bij een BO de baby de borst toch een stuk beter leeg krijg dan de kolf, dus ik kolfde en legde daarna nog een keertje aan. Hier net voor de eerste keer 'operatie boodschappen doen' gedaan, met beide kinderen. Om je rot te lachen, L. wou een eigen karretje maar is ziek dus was aan het jenegelen en wou halverwege bij mama in de kar. R. in de draagzak, eerst jengelen, huilen en daarna slapen. En moeders echt onverstoorbaar doorgaan met de volledige boodschappen van de week halen, met een grote kar en zo'n kinderkarretje want L. wou niet meer lopen en viel daarna in slaap in het zitje Ik voel me soms net Cesar Millan, de Dog Whisperer. 'Calm and assertive', en onverstoorbaar, dan gaat het altijd wel goed. Of op zijn goed nederlands: ze maken mij de kachel niet aan
@zogelukkig: Maar zou jij ondertussen bijvoorbeeld al wel een dag (zeg werkuren van 9.00 tot 17.00) van je zoontje weg kunnen zijn zonder dat je eigenlijk zou moeten kolven? @juul: Respect!!! Ik voed hem nu trouwens weer zoveel mogelijk gewoon en kolf nog na als het nodig is dan, maar de kloven zijn bijna weg gelukkig (de vellen hangen nog wel aan m'n tepels, maar lijken geen kloven meer te worden).
Hier moet je als BV mama echt ff kijken, zo handig! Etuis voor zoogcompressen(later voor maandverband) en betaalbare boobietags en lage verzendkosten! www.mijnwebwinkel.nl/winkel/fayschoice
Al lang! Met 16 maanden kon ik er 12 uur tussen houden en nu 14 uur. Langer is eigenlijk nog nooit voorgekomen. Maar denk dat als ik hem bijna 24 uur niet aan zou leggen, het snel gedaan is met de productie. Bovendien vind ik het ook zielig voor mijn zoontje, want die slaapt niet in zonder borst en drinkt geen andere melk. Ik heb nooit gekolfd, dus heb ook geen moedermelk in de vriezer ofzo. Hij heeft altijd aan de borst gedronken. Dus dan moet ik hem zijn ochtend-borst ook ontzeggen! Komen nog genoeg feestjes, ik heb het er niet voor over.
@Zogelukkig, groot gelijk dat je dan niet gaat! Willen het geslacht denk ik niet weten @Dirksmama, ik denk dat die regel hier voor meer problemen zou zorgen aangezien het in het ziekenhuis vaak mis gaat en er nog meer mensen zou stoppen. Mogen ze eerst wel beter investeren in het slagen van de bv. Maar ja, thuis is het ook niet altijd alles, je moet net de goede mensen treffen die je de juiste hulp geven. Hihi geweldig van die koolbladeren! Mannen kijken mij ook altijd raar aan als ik zeg dat ze een witte kool moeten kopen voor de borstvoeding @Juul, lekker als je zo onverstoorbaar kunt zijn. Ben ik niet zo goed in geloof ik. Leuke combinatie met een heel ongeduldig dochtertje. @vvg, heftig zeg!!
O ja, gisteravond wilde D. weer aan de borst en na 2e borst zag ik ook echt weer melk in het tepelhoedje. Geeft me toch weer een beetje hoop dat het nog niet afgelopen is
Even snel voor we lekker in bed gaan culsteren: hoezo crisis? Mijn zoontje is nu bijna 11 weken oud en vanavond al voor de derde keer in een restaurant geweest Lekker uit eten geweest voor onze trouwdag, dus nu zat ik te voeden bij de argentijn Gezellig dochtertje ook mee...
Oeh, wat lijkt mij dat een vreselijke regel!! Ik wilde 2 dagen na de ks naar huis, dat mocht, mijn conditie liet het toe. Mijn dochtertje kreeg ik pas na 8 dagen aan de borst, tot die tijd kolfde ik en gaf ik het via fingerfeeding. Had er toch niet aan moeten denken dat ik 8 dagen in het ziekenhuis had moeten blijven, vond het er vreselijk en mistte mijn zoontje verschrikkelijk. En wat is anders de optie trouwens? Of je blijft net zolang in het ziekenhuis tot je kindje aan de borst drinkt of je gaat kunstvoeding geven? Liever thuis mbv een lacatatiekundige in je eigen vertrouwde huis het proberen, dan verplicht in een ziekenhuis tussen vreemden met die druk erop dat je kindje uit de borst moet drinken. Nee, zie dat echt niet als een vooruitgang zo'n regel. Nou ik ben voor bv hoor, helemaal, maar deze regel... ai, ai.
Maar verder, ja de begeleiding in een ziekenhuis na ks op gebied van bv is dramatisch. Ook in een ziekenhuis met cerfiticaat.
Haha, ik durfde het niet te zeggen, maar ik denk er net zo over! Ik lag ivm de PE al ruim een week in het zh en toen ik melk kon kolven wou ik zoooooooo graag naar huis! Ik lag inmiddels op een 6-persoonskamer en wou zo graag naar mijn huis; naar mijn man, mijn dieren, mijn bed, mijn keuken, mijn douche, mijn toilet. Ik was die verpleegkundigen van dat zh met dat borstvoedingscetiicaat die maar in het zere nekje van mijn zoontje zaten te douwen om hem aan de borst te krijgen zoooooo zat! En de lk lukte het ook niet, ik weet niet waar die haar opleiding had gehad met dr gedouw! En dat gebrek aan prive, dat slapen op die akelige zweetbedden met die harde stinkende lakens, die vieze warme hap om 11.30, dat geschijn met die zaklampen in je ogen in de nacht, die herrie op je kamer, op de gang, bleeeeeeeeeeh! Ik wist dat als ik daar zou blijven, ik mijn kind zeker niet aan mijn borst zou krijgen. Ik raak erg gestressed en moe van ziekenhuisopnames, ik word daar niet beter van, kom in dat soort mistroostige omgevingen niet tot rust. Ik heb een fijn thuis en dat is beter voor je herstel. Voor het mijne iig wel.
@zogelukkig: ja, je beschrijft het precies zo als ik het ook heb ervaren. Vreselijk, nee, laat die regel hier maar niet komen! Ik zie er nu al tegenop om straks weer een paar dagen in het ziekenhuis te moeten blijven, zodra ik lichamelijk kan (en baby natuurlijk) ga ik naar huis, als is het net zoals de vorige keer, fingerfeedend en kolvend en met een rolstoel, ik blijf geen dag langer dan strikt noodzakelijk. En weet je, al was de hulp nog zo goed geweest, de bedden hemels en en het eten verrukkelijk, dan nog ging ik zo snel mogelijk naar huis. In mijn eigen huis kan ik echt mijzelf zijn en voel ik me op mijn gemak.
Pfoe nee die regel zou ik ook niet zien zitten! Zoiezo niet met de hulp die er nu is, door de hulp van mijn kraamverzorgende kwam het goed op gang, als ik langer in het ziekenhuis had gelegen zou het misschien ook gelukt zijn maar zeker minder snel...
OK, maar dat is ook het grote verschil tussen Nederland en andere landen. In andere landen is thuisbevallen vrijwel onbekend, dus vrouwen gaan al uit van een verblijf in een ziekenhuis. Daarnaast zijn ze in Australische ziekenhuizen veel vaardiger op het gebied van borstvoeding. Ze zijn er ook heel sterk in de 'hands off'- benadering. Oftewel, niemand behalve de moeder raakt het kind bij het aanleggen en voeden aan. De zorg coacht alleen maar door uit te leggen en door te laten zien met een dummy. Dus van in de nek duwen hoort daar geen sprake te zijn (al zal het soms best wel eens gebeuren ook daar). En de verwachting van moeders t.o.v. borstvoeding is ook anders. De meeste moeders gaan er van uit dat ze dat gaan geven. Willen ze niet, dan geven ze kv, niemand gaat ze dwingen. Maar omdat de publieke verwachting m.b.t. babies heel anders is dan hier, zijn de uitkomsten ook heel anders. Een moeder die echt naar huis WIL wordt niet tegengehouden. Maar, alweer een cultuurdingetje, veel moeders zien die tijd in het ziekenhuis als een mooie kans om uit te rusten en zich op de baby te concentreren, zonder huiselijke beslommeringen. Kraamzorg aan huis bestaat daar niet, daar in is Nederland uniek.
Hallo voedende mama's. Ik kom even inbreken hier. Ik heb net een topic bij 'gratis' geplaatst maar misschien bereik ik hier meer mensen. Ik heb net met opruimen wat moedermelkbewaarzakjes (mooi woord voor Wordfeud!) en nog een boek zoogcompressen gevonden (en een nieuw doosje sudocreme). Is er hier iemand die ik er blij mee kan maken? Ik kan het zo aan je opsturen. Groetjes een helaas niet meer borstvoedende mama