Slappe borsten na zwangerschap/borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sproettie, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    Ik heb nu 8 maanden borstvoeding gegeven en geef nog 1 a 2 voedingen per dag, en ga nu bijna stoppen.
    Heb momenteel maat 80E gehad tijdens de borstvoeding. Nu is aan het stoppen ben met de voedingen, merk ik dat ik al een maat kleiner nodig heb. En dat mijn borsten erg slap hangen, en ze voelen zo leeg aan.. net theezakjes zeg maar. Blijft dit??

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    De tijd zal het leren ;) Hier waren ze op een gegeven moment ook aardig slap als ze leeg waren.
    Maar ze zat rond die leeftijd op veel meer voedingen en gingen pas na 1 jaar naar ca. 3 voedingen. Dat heeft ze nog een lange tijd gedaan dus mn borsten hebben ook tijd gehad om te herstellen.
    Zo rond 1,5 jaar waren ze weer aardig stevig. Ze is hier met 23 maanden gestopt en mn borsten zijn weer redelijk zoals ze waren.

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik duim dat het hier ook ooit goed komt, al ben ik wel een cupmaat kwijt tov voor mijn zwangerschap ;)

4. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Bij mijn eerste was het na een jaar weer normaal!

Nu nog niet hersteld van de tweede en de derde is onderweg, ben echt bang dat het straks niet meer goedkomt bij mij! Maar voor jou is er hoop!! En voor mij is het lang leve de een-beetje-van-mezelf-en-een-heleboel-van-de-hunkemoller BH's!:p

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Komt weer goed meestal. Wat ik wel zie is dat hoe langer je voedt (meer dan een, twee jaar) en hoe langzamer je afbouwt (nooit sneller dan twee weken per voeding, maar liever langzamer) des te minder alles gaat hangen.
    Jouw kind is natuurlijk nog relatief jong, dus dan gaat herstel van je borstweefsel langer duren, maar kijk over een jaartje nog eens in de spiegel, dan ziet het er vast beter uit.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Dirksmama, hier nu ook zelf die ervaring.
    Mijn vriendin heeft 10 maanden gevoed en toen snel afgebouwd en hoorde haar meer 'klagen'.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat tweejaaradvies is voor meer goed dan veel mensen denken :D

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    "Red uw buste.. voed!":D

9. Goldduke

Goldduke Bekend lid

29 jan 2011
    873
    2
    18
    Mijn moeder heeft 6 kinderen met de borst grootgebracht, ze had geen 'voorgevel' meer over kan ik je vertellen ;)

Mijn beste vriendin heeft er 3 grootgebracht met de borst en die is nu voor een 'lift' en vergroting aan het sparen ;)

Ieder lijf is anders of je nu langzaam of snel afbouwt, lang borstvoeding geeft of kort of helemaal geen borstvoeding geeft, leeftijd speelt ook mee.

Je lijf verandert permanent na een zwangerschap "embrace it"

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Oei... ik voed wel vrij lang, maar vanaf 11 maanden heb ik vrij snel een paar voedingen overdag afgebouwd (om het voor haar eenduidig te houden alle voedingen voorafgaand de slaapjes geschrapt) en daarna heb ik het weer een paar weken gelijk gehouden. Heb ik nu ook meer kans op slappere borsten? We bouwen vrij traag af, maar 't gaat dus wel schoksgewijs waarna we het weer een paar weken precies zo blijft. Ik kan het ook niet goed sturen. Zo wilde ze opeens haar middagvoeding niet meer. Nu heeft ze zelf de ochtendvoeding laten vallen!

11. Troeleke

Troeleke Lid

29 feb 2012
    92
    0
    0
    Nederland - Belgie
    bij mij is het helaas ook gebeurd. van mooie volle C (voor de zwangerschap) is niks meer van over.
    Denk dat ik na mijn tweede kindje wel een operatie ga overvegen. Zulke borsten maken mij toch erg ongelukkig

12. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik had pas toevallig een zelfde soort topic geopend. Met mijn bombonella's is het ook treurig gesteld. Eigenlijk geen eens bombonella's meer te noemen, zo zieligjes "hangen" ze erbij :(;). Ik hoop dat het nog goed komt, maar ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in als de verhalen van vriendinnen en mede-april 2010 mama's zo eens aanhoor....

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De kans op theezakjes wordt steeds kleiner naarmate je langer voedt. Het oprekken gebeurt vooral tijdens je zwangerschap, maar lang en vaak voeden zorgt ervoor dat alle veranderingen veel geleidelijker gaan, waardoor je minder weefseltrauma hebt.
    Dus echt, zorgen dat je rond 1 jaar nog op 3 à 4 voedingen zit, en minstens tot 2 jaar doorgaan heeft echt wel zin. Al heb je daarbij natuurlijk wel de medewerking van je kind voor nodig.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben nu nét officieel weer terug op mijn maat van voor de zwangerschappen. Na de 2e hield ik een cupmaat extra over (beide kinderen ongeveer een jaar BV gegeven), maar mijn laatste aankoop bij Triumph was toch weer m'n oude vertrouwde cup D.

't Is wel wat slapper dan voordat ik zwanger raakte, maar ik ben ook al weer bijna 5 jaar verder. De zwaartekracht wint sowieso steeds meer terrein op mijn 40-jarige lijf. Ik ben niet ontevreden, met hoe het nu is.

15. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hmsz van dat langer voeden ben ik niet overtuigd. Mijn oudste een jaar gevoed, afbouwen ging redelijk geleidelijk, hij wilde gewoon steeds wat minder tot hij niet meer wilde. Prima.

Nou mijn borsten zagen er net zo uit als nu(na vier maanden ft kolven) hoor. Goed insmeren met die anti-striae creme van Vichy en dan komt het wel weer goed. Maargoed, nu weer zwanger en hoop dat ik wel weer kan gaan voeden zonder hele heftige problemen bij dit kindje, dan is het dus nog lang niet hersteld als het kindje er is, weer opgerekt. Tsjah dan ben ik dus 26 en heb ik echt theezakjes, geloof echt niet dat dit hersteld omdat ik langer voed of langzamer afbouw, de rek is er op een bepaald moment gewoon uit.

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Tussen 1 jaar en 2 jaar voeding zit een jaar verschil he.
    Hier was het rond 1 jaar ook niks en een half jaar later was het al een wereld van verschil.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat versta je onder redelijk geleidelijk?
    Ik denk dan eerder aan 1 voeding per maand afbouwen dan aan 1 voeding per week.
    En zoals Red al zegt, aardig verschil tussen 1 of 2 jaar, met 1 jaar ben je pas op de helft.

18. Alita

Alita Niet meer actief

Toch snap ik het niet dat veel artsen zeggen dat je door bv echt geen slappe borsten krijgt.....

Kan toch bijna niet als je dit leest he

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je krijgt geen slappe borsten van bv. Bv helpt juist slapte voorkomen.
    Je borsten worden 'slap' (eigenlijk opgerekt) door de veranderingen die in het weefsel in je borsten plaats vinden tijdens je zwangerschap. Het vetweefsel verandert dan in klierweefsel. Zolang je blijft voeden blijven je borsten gevuld. Voed je niet, of bouw je vroeg en/of snel af, dan slinkt het klierweefsel, terwijl het niet meteen vervangen wordt door vetweefsel. Voedt je lang, jaartje of twee, en bouw je heel rustigaan af, dan hebben je borsten de tijd om het slinkende klierweefsel weer aan te vullen met vetweefsel. En dan loop je us must met theezakjes. Die theezakjes herstellen zich vaak wel, aar daar gaat ongeveer evenveel tijd overheen als wanneer je gewoon die twee jaar zou oeden.

20. Alita

Alita Niet meer actief

Ik heb er overigens geen last van...ik heb twee keer 1jaar gevoed en altijd rustig afgebrouwd

Deel Deze Pagina